Σκιά πάνω από την Αρκτική: Πλοίο LNG υπό κυρώσεις εισέρχεται στο Βόρειο Πέρασμα. Το υπό κυρώσεις πλοίο Iris (πρώην North Sky) πέρασε από την Kara στις 24 Ιουνίου, σηματοδοτώντας πιθανή δραστηριότητα στο Arctic LNG 2, εν μέσω αυξημένων διεθνών εντάσεων για τις εξαγωγές ρωσικού αερίου.
Το υπό κυρώσεις πλοίο μεταφοράς LNG Iris (πρώην North Sky) πέρασε από την Kara εισερχόμενο στο βόρειο θαλάσσιο πέρασμα της Ρωσίας στις 24 Ιουνίου, πιθανώς κατευθυνόμενο προς τη μονάδα Arctic LNG 2.
Η κίνηση αυτή έρχεται μετά από αρκετούς μήνες τους οποίους το πλοίο βρισκόταν άδειο και σε αδράνεια στη Θάλασσα του Μπάρεντς.
Η πορεία του Iris προς τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορεί να σηματοδοτήσει την έναρξη ενός δεύτερου δραστήριου καλοκαιριού για τον σκοτεινό στόλο στον Αρκτικό Ωκεανό.
«Το κλειδί είναι ότι το Iris περνάει τώρα την Πύλη Kara. Ο πιο πιθανός προορισμός του είναι το Arctic LNG 2 κατά τη γνώμη μου», είπε ο Kjell Eikland, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας παροχής δεδομένων Eikland Energy.
Το πλοίο εμφανίζει επί του παρόντος το Sabetta ως προορισμό του στο AIS. πιθανώς πρόκειται για κάποιου είδους τέχνασμα.
Μια επίσκεψη ενός υπό κυρώσεων πλοίου μεταφοράς LNG στο Yamal LNG, το οποίο δεν βρίσκεται υπό κυρώσεις, θα ήταν μια εξαιρετικά ασυνήθιστη και δυνητικά επικίνδυνη κίνηση από την Novatek, ιδιοκτήτρια του έργου.
Για ένα μεγάλο μέρος των τελευταίων εννέα μηνών, δώδεκα πλοία μεταφοράς LNG που βρίσκονται υπό κυρώσεις παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό αδρανή και διάσπαρτα στη Θάλασσα του Μπάρεντς στην ευρωπαϊκή πλευρά και στη Θάλασσα της Ιαπωνίας στην Άπω Ανατολή, περιμένοντας την υποχώρηση των πάγων της Αρκτικής.

Τους τελευταίους μήνες, πλοία του σκιώδους στόλου συμμετείχαν σε ένα θαλάσσιο παιχνίδι σκακιού, με ορισμένα από αυτά να κατευθύνονται σε ένα κινεζικό ναυπηγείο για συντήρηση, ενώ άλλα να φορτώνουν και να επαναφορτώνουν απούλητα φορτία από πλωτές αποθήκες.
Οι αναλυτές προσπάθησαν να κατανοήσουν αυτές τις κινήσεις, αλλά δεν προέκυψε κάτι σαφές και ξεκάθαρο.
Με τον θαλάσσιο πάγο να υποχωρεί ραγδαία, η πόρτα είναι πλέον ανοιχτή για πλοία μεταφοράς LNG που δεν ανήκουν στις κατηγορία πάγου να κατευθυνθούν προς το Arctic ‘LNG 2 στις ακτές του Κόλπου του Ομπ.
«Το παγοθραυστικό Novorossiysk βρίσκεται στο Utrenniye/Arctic LNG 2, κάτι που θα μπορούσε να υποδηλώνει ότι έχει προγραμματιστεί κάποια άφιξη πλοίου. Οι συνθήκες πάγου θα πρέπει να είναι εντάξει για ένα αργής κίνησης Arc4, κατηγορίας πάγου, αλλά είναι ενδιαφέρον να δούμε αν το παγοθραυστικό κάνει ένα ταξίδι για να ανοίξει μια λωρίδα», τονίζει ο Eikland.
Οι δορυφορικές εικόνες έχουν δείξει συνεχή δραστηριότητα και στις δύο γραμμές παραγωγής τις τελευταίες εβδομάδες.
«Η συνολική εικόνα υποδηλώνει ότι υπάρχει τακτική παραγωγή από περίπου τις 7 Μαΐου, επομένως οι δεξαμενές είναι πιθανότατα γεμάτες. Επομένως, ήρθε η ώρα για ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Arc4», εξηγεί ο Eikland.
Ωστόσο, παραμένει ένα βασικό ερώτημα: θα μπορέσει η ρωσική ενεργειακή εταιρεία Novatek, ο πλειοψηφικός μέτοχος του έργου, να εξασφαλίσει αγοραστές για το εγκεκριμένο LNG της;
Μεταξύ Αυγούστου και Οκτωβρίου 2024, η εταιρεία κατάφερε να φορτώσει οκτώ φορτία, αλλά κανένα δεν βρήκε αγοραστή πρόθυμο να αψηφήσει τις κυρώσεις των ΗΠΑ.
Πάνω από ένα εκατομμύριο κυβικά μέτρα LNG παραμένουν απούλητα σε πλωτές αποθήκες.
Το Iris (πρώην North Sky) αποτελεί μέρος μιας σειράς νεότευκτων πλοίων μεταφοράς LNG της λεγόμενης North-Series. Περιλαμβάνουν τις North Air, North Mountain και North Way.
Στα πλοία επιβλήθηκαν κυρώσεις από τις ΗΠΑ και την ΕΕ τον Οκτώβριο και τον Δεκέμβριο του 2024, στο πλαίσιο των προσπαθειών περιορισμού της ικανότητας της Ρωσίας να επεκτείνει την εξαγωγική της ικανότητα LNG.
Και τα τέσσερα πλοία νοτιοκορεάτικης κατασκευής έχουν έκτοτε αλλάξει σημαία από τον Παναμά σε αυτή της Ρωσίας και έχουν μετονομαστεί σε Buran, Voskhod και Zarya.