Τα τεράστια “mega-ships” και το αυξημένο ρίσκο που τα διέπει

CMA_CGM_BENJAMIN_FRANKLIN
Οι ναυτιλιακές εταιρίες μπορεί να στοχεύουν στην εξοικονόμηση κόστους από τα επονομαζόμενα “mega-ships” επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας αλλά οι ναυτικοί αναφέρουν ότι όσο πιο μεγάλα είναι τα πλοία, τόσο μεγαλώνει και το ρίσκο.

«Με ένα πλοίο κοντέινερ της τάξεως των 19,000 TEU, εκτιμούμε απώλειες περίπου 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, αν το πλοίο χαθεί με το 80% του συνολικού φορτίου.» ανέφερε την περασμένη Τρίτη στο 16ο Συνέδριο της TMP, ο Captain Andrew Kinsey, σύμβουλος πάνω σε θέματα ναυτιλιακού ρίσκου της Allianz Global Corporate & Specialty και πρώην καπετάνιος.

Αυτό το 1 δισεκατομμύριο δολαρίων ξεπερνά κατά πολύ τα 300-400 εκατομμύρια δολάρια σε διεκδικήσεις που ακολούθησαν τη βύθιση του πλοίου κοντέινερ 8,000 TEU MOL Comfort το 2013.

«Θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τους νόμους του γενικού μέσου όρου αν ένα από αυτά τα mega-ships βυθιστεί» είπε ο Kinsey αναφερόμενος στου κανόνες που καθορίζουν πως οι απώλειες φορτίου υπολογίζονται ανάμεσα στους διεκδικητές.

Ο Captain Michael Lloyd, απόστρατος του βρετανικού ναυτικού και εν ενεργεία πλέον στο εμπορικό, είπε ότι το μήκος και το μέγεθος στα τελευταία πλοία κοντέινερ, σε συνδυασμό με τις κακοκαιρίες στις θάλασσες αυξάνουν τις πιθανότητες καταστροφικών ατυχημάτων όπως του MOL Comfort το 2013.

«Δεν είχαμε δει στο παρελθόν πλοία να κόβονται στη μέση αλλά όσο χειροτερεύουν οι καιρικές συνθήκες αυτό θα είναι ολοένα και πιο συχνό φαινόμενο» είπε ο Lloyd κατά τη διάρκεια του πάνελ για το ρίσκο των mega-ships. O Lloyd ο οποίος έχει περάσει πάνω από 50 χρόνια στη θάλασσα και έχει διατελέσει καπετάνιος για 10 χρόνια σε πλοία κοντέινερ, αναφέρθηκε στις προβλέψεις για μεγαλύτερης έντασης ανεμοστρόβιλους και καταιγίδες ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας κλιματικής αλλαγής.

mol_confort_split_cargo_lost
Επίσης αναφέρθηκε στο πως οι δυνάμεις των κυμάτων επιδρούν στα μεγαλύτερα πλοία και ειδικότερα στο μεσαίο τους τμήμα. «Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα αυτές τις μέρες είναι η κακή ποιότητα κατασκευής και ο κακός σχεδιασμός των πλοίων» είπε ο Lloyd. Οι κακές συγκολλήσεις οδηγούν σε σκισίματα τα οποία επιδεινώνονται καθώς τα μεγαλύτερα πλοία «λυγίζουν» από τα κύματα.

Ο Lloyd και ο Kinsey προσέφεραν την εμπειρία τους ως ναυτικοί πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα πλοία. Το CMA CGM Benjamin Franklin, χωριτηκότητας 18,000 TEU, είναι πλέον το μεγαλύτερο πλοίο κοντέινερ που εκτελεί δρομολόγια στις ακτές των Ηνωμένων Πολιτειών. Το πλοίο έχει μήκος 399 μέτρα. Η αμερικανική ακτοφυλακή ετοιμάζεται για τον ελλιμενισμό πλέον μερικών από τα μεγαλύτερα πλοία κοντέινερ παγκοσμίως.

Οι ναυτιλιακές έχουν επενδύσει πολύ στη δημιουργία «ultra-long» πλοίων κοντέινερ με χωρητικότητες που θα φτάνουν ως και τα 20,000 TEU για να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας. Βεβαια αναφέρθηκαν ότι οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου και η αργή ανάπτυξη του εμπορίου θα αργήσουν να αποπληρώσουν το κεφάλαιο που έχει επενδυθεί σε αυτά τα πλοία σύμφωνα με τον Rolf Habben, CEO της Hapag-Lloyd.

O Kinsey και ο Lloyd πήγαν τη συζήτηση και στο θέμα ασφάλειας των ναυτικών πέρα από τα κέρδη και τη παραγωγικότητα αυτών των πλοίων.
«Το επάγγελμα του ναυτικού παραμένει ένα από τα πιο επικίνδυνα επαγγέλματα στον κόσμο.» είπε ο Lloyd. «Χάνουμε περίπου 2,500 ναυτικούς κάθε χρόνο. Είναι πολύ πιο επικίνδυνο και από τις εξορύξεις στα ορυχεία.»

«Το να βρεθεί ικανό πλήρωμα και αξιωματικοί είναι εξαιρετικά δύσκολο. Τα πλοία κοντέινερ δεν είναι και πολύ δημοφιλή ανάμεσα στους ναυτικούς. Όλα γίνονται πολύ γρήγορα, σύντομα για τον ναυτικό καταντάει μονότονο και στην Αμερική σε αρκετά λιμάνια δεν αφήνουν τους ναυτικούς να κατέβουν από το πλοίο κατά τη διάρκεια της εκφόρτωσης» είπε ο Lloyd.

Επίσης κάλεσε τις αρχές να πάρουν μέτρα για το ορθό ζύγισμα των κοντέινερ που φορτώνονται πάνω στα πλοία καθώς αυτό είναι κρίσιμο για την ίδια την ασφάλεια του πλοίου. Αν φορτώνονται στο πλοίο πιο βαριά κοντέινερ από ότι έχει δηλωθεί, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να μην έχουν γίνει σωστά οι υπολογισμοί για την ευστάθεια και ως προς τα σημεία όπου θα καταπονείται περισσότερο το πλοίο. Σε ένα πλοίο χωρητικότητας 18,000 TEU αυτό είναι πολύ κρίσιμο.

«Είμαστε σε ένα κλάδο στον οποίο παραδοσιακά μαθαίνουμε από τα λάθη μας. Πρέπει να λαμβάνουμε μέτρα εκ των προτέρων και να επιλύουμε ζητήματα πριν συμβούν» δήλωσε ο Kinsey.