Το μεγαλύτερο πλήρως ηλεκτρικό πλοίο μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο ξεκίνησε τα δρομολόγιά του στην Κίνα, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών.
Ένα ακόμη σημαντικό βήμα έγινε προς τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών, δείχνοντας ταυτόχρονα και τις φιλοδοξίες της Κίνας για την απαλλαγή της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα.
Το Greenwater 01, το μεγαλύτερο πλήρως ηλεκτρικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε αποκλειστικά από την China Ocean Shipping Group (COSCO).
Το πλοίο έχει μήκος 119,8 μέτρα και πλάτος 23,6 μέτρα και βύθισμα 5,5 μέτρα. Εχει μεταφορική ικανότητα άνω των 10.000 τόνων και χωρητικότητα 700 TEU.
Η χωρητικότητα της κύριας μπαταρίας του είναι πάνω από 50.000 kWh, ενώ η μέγιστη ταχύτητά του είναι 10.5 κόμβους.
Το πλοίο διαθέτει επιπλέον μπαταρίες σε κοντέινερ, καθένα από τα οποία μπορεί προσθέσει 1600 kWh, και συνολικά μπορεί να φτάσει τις 80.000 kWh. Τα κοντέινερ των μπαταριών μπορούν να φορτωθούν ή να εκφορτωθούν για αποθήκευση ενέργειας για μεγαλύτερα ταξίδια.
Το μεγαλύτερο πλήρως ηλεκτρικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βοηθά στην εξοικονόμηση περίπου 3900 κιλών καυσίμων και μειώνει κατά 12,4 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ανά 100 nm, και έως 2918 τόνους μείωσης διοξειδίου του άνθρακα ετησίως.
Το πλοίο δεν ρυπαίνει το περιβάλλον και είναι αθόρυβο, σηματοδοτώντας μια μεγάλη μετατόπιση από την παραδοσιακή ναυτιλία που βασίζεται στα παραδοσιακά καύσιμα.
Πλέει υπό κινεζική σημαία, κάνοντας ταξίδια μεταξύ Σαγκάης και Ναντζίνγκ, με την διαδρομή αυτή να αποτελεί ζωτικό οικονομικό διάδρομο κατά μήκος του ποταμού Γιανγκτσέ, καλύπτοντας 1000 χλμ. χωρίς επαναφόρτιση όταν είναι πλήρως εξοπλισμένο με τα κοντέινερ μπαταριών.
Συχνά μεταφέρει ηλεκτρονικά είδη, καταναλωτικά είδη, ηλεκτρικά οχήματα που προορίζονται τόσο για εγχώριες όσο και για διεθνείς αγορές.
Παρατηρητές και ειδικοί χαρακτήρισαν το παρθενικό του ταξίδι ως «σαφή έκκληση για ένα πιο πράσινο μέλλον στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων».
Ένα άλλο πλοίο είναι το Yara Birkeland, το οποίο είναι επίσης το πρώτο αυτόνομο, πλήρως ηλεκτρικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
Το πλοίο κατασκευάστηκε από την VARD, θυγατρική της Fincantieri και ανήκει στην Yara International. Αυτή τη στιγμή πλέει υπό νορβηγική σημαία.
Έχει μήκος 80 μέτρα, πλάτος 15 μέτρα και βύθισμα 6 μέτρα.
Το πλοίο έχει μεταφορική ικανότητα τους 3200 τόνους και χωρητικότητα φορτίου 120 TEU.
Η χωρητικότητα της μπαταρίας του είναι 6,7–6,8 MWh και μπορεί να φορτιστεί με χρήση ανανεώσιμων πηγών ηλεκτρικής ενέργειας.
Το πλοίο σχεδιάστηκε από την Marin Teknikk AS και η Kongsberg Maritime ήταν υπεύθυνη για τα συστήματα αισθητήρων, την ηλεκτρική πρόωση και τον αυτοματισμό του.
Το πλοίο έχει σχεδιασμό ανοιχτού κύτους για γρήγορη φόρτωση και εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων. Δεν διαθέτει ξεχωριστές δεξαμενές για έρμα, καθώς οι συστοιχίες μπαταριών λειτουργούν ως μόνιμο έρμα.
Διαθέτει αυτόματο σύστημα πρόσδεσης που επιτρέπει την αυτόνομη πρόσδεση και απόδεση.
Η κύρια διαδρομή λειτουργίας του πλοίου είναι από το Herøya, όπου βρίσκεται το εργοστάσιο παραγωγής της Yara στο Porsgrunn, προς το Brevik της Νορβηγίας.
Πραγματοποιεί περίπου 2,5 δρομολόγια μετ’ επιστροφής την εβδομάδα, μεταφέροντας εμπορευματοκιβώτια με λιπάσματα που παράγονται από την Yara για εξαγωγή.
Το πλοίο έχει αντικαταστήσει τουλάχιστον 40.000 ετήσιες διαδρομές φορτηγών μεταξύ εργοστασίου και λιμένα, αποτρέποντας πιθανή οδική συμφόρηση, ρύπανση και εκπομπές.
Λειτουργεί με ταχύτητα 6 έως 7 κόμβων, ενώ η μέγιστη ταχύτητά του είναι 13 έως 15 κόμβοι.
Από τον Απρίλιο του 2024, το πλοίο έχει ολοκληρώσει 175 και πλέον διαδρομές και έχει μεταφέρει περισσότερα από 21.800 εμπορευματοκιβώτια.
Ένα άλλο τέτοιο πλοίο είναι το China Zorrilla, ένα επιβατηγό και οχηματαγωγό πλοίο που κατασκευάστηκε από την Incat και λειτουργεί από την νοτιοαμερικανική εταιρεία πορθμείων Buquebus. Καθελκύστηκε τον Μάιο του 2025 και έχει μήκος 130 μέτρα.
Το πλοίο μπορεί να μεταφέρει 2100 άτομα και 225 οχήματα. Έχει ολική χωρητικότητα 14.000 τόνων και σύστημα μπαταριών με περισσότερους από 250 τόνους μπαταριών και αποθήκευση ενέργειας άνω των 40 MWh, με το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας να είναι 4 φορές μεγαλύτερο από οποιαδήποτε προηγούμενη ναυτιλιακή εγκατάσταση.
Το ηλεκτρικό πλοίο λειτουργεί μεταξύ Μπουένος Άιρες, Αργεντινής και Ουρουγουάης, διασχίζοντας τον ποταμό Πλάτε.