Το ναυτικό επάγγελμα δεν μπορεί να γίνει ελκυστικό με βιντεάκια στα social media. Σάλο προκάλεσε το βίντεο στο TikTok του Υπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια, μέσα από το οποίο έγινε προσπάθεια να προσελκύσουν νέους στη θάλασσα.
Σάλο προκάλεσε το βίντεο στο τικ-τοκ του υπουργού ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια, μέσα από το οποίο έκανε μια προσπάθεια να προσελκύσει τους νέους στο ναυτικό επάγγελμα.
Δεν θα διαφωνήσω ότι οι προθέσεις του ήταν καλές. Αμφιβάλω όμως για τα αποτέλεσμα που θα έχει όλο αυτό. Αν και ακόμα και η κακή διαφήμιση δεν παύει να είναι διαφήμιση.
Το ερώτημα είναι εάν μπορεί να γίνει ένα τόσο ιδιαίτερο, δύσκολο και απαιτητικό επάγγελμα ελκυστικό όταν έχει απαξιωθεί τόσο πολύ τις τελευταίες δεκαετίες.
Πώς μπορεί να αποκτήσει ο Έλληνας ναυτικός και πάλι την αίγλη που απολάμβανε στο παρελθόν, όταν από την εκπαίδευση του κιόλας αντιμετωπίζεται σαν πολίτης τρίτης κατηγορίας; Από τις εγκαταστάσεις, την ποιότητα της εκπαίδευσης που λαμβάνει έως και την βαρύτητα των πτυχίων που παίρνει είναι όλα ανασταλτικός παράγοντας στην αναβάθμιση του ναυτικού επαγγέλματος.
Πώς μπορεί ένας ναυτικός να εργάζεται χιλιάδες μίλια μακριά από το σπίτι του, στην μέση της θάλασσας, μέσα σε ένα «σιδερένιο κουτί», χωρίς ιατρική περίθαλψη, όντας πολλές φορές στο έλεος του θεού, και να πληρώνει εφορία 15%. Για να μην ξεχάσουμε ότι για δέκα ολόκληρα χρόνια ο έλληνας ναυτικός έφτανε να πληρώνει 24% εφορία! Μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές έφτανε το 30%! Μιλάμε για απίστευτα πράγματα.
Πώς οι εργαζόμενοι ενός επαγγέλματος, το οποίο προσφέρει ένα τόσο σημαντικό συνάλλαγμα στην χώρα του, δεν απολαμβάνουν ούτε ένα προνόμιο; Ούτε καν ένα μειωμένο εισιτήριο δεν έχουν το προνόμιο να πληρώνουν οι Έλληνες ναυτικοί στα πλοία τις ακτοπλοΐας. Ακόμα και αμάξια από το εξωτερικό χωρίς επιβάρυνση μπορούσαν να φέρουν κάποτε. Σήμερα τίποτα. Απαξίωση σε όλα.
Πως γίνεται να προσελκύσεις νέους στην θάλασσα, όταν η γραφειοκρατία γύρω από το ναυτικό επάγγελμα παραμένει στα ύψη; Μια υπηρεσία να θέλει κάποιος να επικυρώσει θα πρέπει να περάσει χίλια κύματα, όντας στις ορέξεις του κάθε λιμενικού και δημοσίου υπαλλήλου. Είναι Πλοίαρχος και Α μηχανικός και του φέρονται στα λιμεναρχεία σαν το τίποτα.
Δεν προσελκύεις νέους, και ούτε καν κρατάς τους παλιούς, όταν η υγεία που προσφέρεις στον έλληνα ναυτικό είναι ένα τίποτα. Δεν προσελκύεις ανθρώπους γνωρίζοντας ότι θα πρέπει να φάνε όλα τους τα χρόνια στην θάλασσα για να φτάσουν στα 55-60 να πάρουν μια σύνταξη των 1500-1800€ έχοντας πληρώσει σε εφορία και ασφαλιστικές εισφορές πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Ας ξεκινήσει λοιπόν ο κύριος υπουργός από τα βασικά:
1. Μείωση της εφορίας από 15% στο 5%
2. Αύξηση των συντάξεων
3. Πραγματική επένδυση και αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων των ακαδημιών. Μειώσεις των αριθμών των ακαδημιών και αύξηση του μισθού των καθηγητών (κυρίως πλοίαρχων και μηχανικών) για προσέλκυση ανθρώπων ικανών και έμπειρων.
4. Θέσπιση και πάλι των προνομίων που απολάμβαναν κάποτε οι ναυτικοί (έκπτωση σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια κτλ)
5. Αναβάθμιση όλων των κτιριακών εγκαταστάσεων τα οποία χρησιμοποιούσαν οι ναυτικοί. Η εστία των ναυτικών είναι ντροπή να βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση. Τα νέα παιδιά που έρχονται από την επαρχία να μπαρκάρουν ή να πάνε εταιρείες, μητρώα κτλ, και τα οποία δεν εγχέουν την οικονομική άνεση, θα μπορούσαν να μένουν εκεί.
1. Αναβάθμιση των πτυχίων. Είναι εξοργιστικό ένας που τελειώνει ένα ΤΕΙ να έχει ισχυρότερο πτυχίο από ένα παιδί που θα κληθεί στα 23 να πραγματοποιεί μια υπεύθυνη βάρδια στη γέφυρα σε ένα πλοίο 300,000 τόνων ή ένα παιδί το οποίο θα κληθεί να διαχειριστεί μηχανήματα στη μηχανή που κοστίζουν χιλιάδες ή και εκατομμύρια ευρώ. Δεν χωνεύεται εύκολα αυτό. Και αν η προϋπόθεση είναι να γίνει αναβάθμιση στην εκπαίδευση, ας γίνει, όπως προείπα και πάρα πάνω.
Όταν λοιπόν θα γίνουν όλα αυτά, τότε είμαι σύμφωνος να βγαίνει ο υπουργός και να προσελκύει νέους μέσα από βίντεο του τικ-τοκ.
Όταν είδα ότι ο κ. Κικίλιας θα γίνει υπουργός ναυτιλίας, είπα ότι θέλω να πιστεύω ότι κάτι θα κάνει. Είπα ότι δεν έχω δει υπουργό τα τελευταία 20-30 ή και περισσότερα χρόνια να κάνει κάτι για το ναυτικό επάγγελμα για το οποίο θα τον μνημονεύουμε.
Ας το κάνει λοιπόν ο Κικίλιας, να τους διαψεύσει όλους, και να έχουμε να τον συζητάμε για πολλά χρόνια.
Φρούδες ελπίδες; Μπορεί. Άλλωστε η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία…