H A.P. Moller Maersk ήταν πάντα πρωτοπόρος στη βιομηχανία όταν μίλησε για την εξερεύνηση και την υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογιών και τάσεων.
Ως εκ τούτου, είναι ασφαλές να πούμε ότι η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία έχει τόλμησε να πάει σε μέρη όπου δεν έχουν πάει άλλοι, πράγμα που συμβαίνει σίγουρα με την τελευταία δοκιμή στην οποία διέρχεται από τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας.
Παρόλο που το ταξίδι είναι εξερευνητικής φύσης, αν μια εταιρεία όπως η Maersk διερευνά την εμπορική βιωσιμότητα της διαδρομής, αυτό θα μπορούσε να δείξει την ελκυστικότητα της διαδρομής για τη ναυτιλία και συγκεκριμένα την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, καθώς τα ύδατα της Αρκτικής έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι τώρα με δεξαμενόπλοια και, πιο πρόσφατα, από επιβατηγά πλοία.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ εξετάζουν επί του παρόντος τους τρόπους ενίσχυσης της κερδοφορίας και της μείωσης του κόστους, κυρίως για τα καύσιμα, η διαδρομή θα είναι πολύ ελκυστική, καθώς μειώνει τη διάρκεια της από τη Βορειοανατολική Ευρώπη στην Ασία, κατά περίπου 24% σε σχέση με το κανάλι του Σουέζ.
Ως εκ τούτου, οι εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν χρόνο και χρήματα, υποθέτοντας ότι είχαν ήδη επενδύσει σε πλοία κατηγορίας πάγου.
Παρ ‘όλα αυτά, υπάρχουν πολλοί περιορισμοί που πρέπει να εξεταστούν, συμπεριλαμβανομένης της διαθεσιμότητας και της ικανότητας της ναυτιλιακής διαδρομής.
Η τήξη του πάγου στην Αρκτική Θάλασσα κάνει τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, η οποία συνδέει τον Ατλαντικό Ωκεανό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, εν μέρει χωρίς πάγο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Παρόλο που το φύλλο πάγου απουσιάζει, εξακολουθούν να υπάρχουν σπασμένα φύλλα πάγου σε διάφορα μεγέθη στην Αρκτική Θάλασσα κατά τις περιόδους χωρίς πάγο. Ως εκ τούτου, τα πλοία που χρησιμοποιούν τη διαδρομή της αρκτικής απαιτούν την βοήθεια παγοθραυστικών, το οποίο μπορεί να αποδειχθεί δαπανηρό.
Το πλοίο Maersk θα συνοδεύεται επίσης από ένα παγοθραυστικό σε όλη την διαδρομή.
Ωστόσο, διάφορες μελέτες δείχνουν ότι οι περίοδοι χωρίς πάγο είναι πιθανό να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια καθιστώντας την περιοχή πλέον διαθέσιμη για την εμπορική ναυτιλία. Μακροπρόθεσμα, θα μπορούσε να είναι κάτι που αξίζει να κοιτάξουν πιο διεξοδικά οι ναυτιλιακές εταιρίες εμπορευματοκιβωτίων.
Η διαδρομή δεν μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση για τη διώρυγα του Σουέζ, καθώς μπορεί να φιλοξενήσει πλοία μέχρι 4.500 TEU, ενώ η διώρυγα του Σουέζ μπορεί να φιλοξενήσει πολύ μεγαλύτερα σκάφη, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων πλοίων μεταφοράς κοντέινερ.
Ως εκ τούτου, η βιομηχανία συμφωνεί ότι προς το παρόν η λωρίδα είναι περισσότερο εποχιακό συμπλήρωμα και όχι αντικατάσταση του καναλιού του Σουέζ.
Οι εμπορικοί οδηγοί, η περιβαλλοντική πτυχή της διαδρομής είναι πολύ σημαντικό να εξεταστεί, λόγω της έλλειψης διαθέσιμων υποδομών στην περιοχή εξαιτίας της απόστασης που έχει για να αντιμετωπίσει πιθανή πετρελαιοκηλίδα και ναυτικά περιστατικά.
Για το σκοπό αυτό, τον Απρίλιο του 2018, η επιτροπή προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού συμφώνησε να προχωρήσει στην εξέταση της απαγόρευσης της Αρκτικής για το βαρύ μαζούτ.
Η συνάντηση οργανώθηκε από μια υποεπιτροπή (PPR6) – η οποία θα συνεδριάσει στις αρχές του 2019 – για την ανάπτυξη απαγόρευσης της χρήσης βαρύ μαζούτ και μεταφοράς και μεταφοράς του από πλοία στην Αρκτική “βάσει αξιολόγησης των επιπτώσεων” και ” σε κατάλληλο χρονοδιάγραμμα “.
Με βάση τα παραπάνω, η Maersk δήλωσε ότι θα χρησιμοποιήσει καύσιμο εξαιρετικά χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο καθ ‘όλη τη διάρκεια του ταξιδιού.
Το πλοίο ice-class της Maersk, Venta Maersk, αναχώρησε από το Βλαδιβοστόκ νωρίτερα σήμερα και κατευθύνθηκε προς τη διαδρομή της αρκτικής. Η Maersk δήλωσε νωρίτερα ότι το ταξίδι του πλοίου θα διαρκέσει πάνω από ένα μήνα. Το πλοίο αναμένεται να περάσει το στενό του Μπέρινγκ στις ή γύρω στις 1 Σεπτεμβρίου 2018 και η προγραμματισμένη άφιξή του στην Αγία Πετρούπολη θα οριστεί για το τέλος Σεπτεμβρίου.