Η κακή κατάσταση των κάβων πρόσδεσης ήταν η βασική αιτία για τη σύγκρουση του RoRo Endurance σε προβλήτα και δεξαμενή στο λιμάνι του Μπρέμερχαφεν.
Η κακή κατάσταση των κάβων πρόσδεσης, οι οποίοι δεν αντικαταστάθηκαν εγκαίρως, θεωρούνται η αιτία που ένα φορτηγό RoRo με σημαία ΗΠΑ αποκολλήθηκε από την αποβάθρα που βρισκόταν προσδεμένο και να χτυπήσει εκτός ελέγχου σε προβλήτα και μία δεξαμενή στο λιμάνι του Μπρέμερχαφεν στη Γερμανία.
Το Ομοσπονδιακό Γραφείο Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (BSU) της Γερμανίας εξέδωσε έκθεση που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι εάν οι κάβοι πρόσδεσης ήταν σε καλή κατάσταση, το περιστατικό μπορεί να μην είχε συμβεί ποτέ.
Το BSU αναλύει το περιστατικό σχετικά με το πλοίο RoRo Endurance (49.000 dwt) που κατασκευάστηκε το 1996 και το διαχειρίζεται η ARC (American Roll-on Roll-Off Carriers).
Το περιστατικό συνέβη στις 13 Μαρτίου 2021, όταν οι κάβοι πρόσδεσης του πλοίου έσπασαν, με αποτέλεσμα να παρασυρθεί μέσα στο λιμάνι και να προσκρούσει σε μία δεξαμενή επισκευής πλοίων, μεταξύ άλλων.
Οι ερευνητές έχουν πλέον διαπιστώσει ότι η κύρια αιτία που έσπασαν οι κάβοι πρόσδεσης ήταν η κακή κατάσταση τους και ότι δεν αντικαταστάθηκαν εγκαίρως, λόγω του ανεπαρκούς συστήματος διαχείρισης ασφάλειας.
Η κακή κατάσταση των κάβων πρόσδεσης, σε συνδυασμό με την ένταση των ανέμων με ριπές που έφταναν ταχύτητες έως και 50 κόμβους, το ατύχημα ήταν πολύ πιθανό να συμβεί παρά τις προληπτικές προσπάθειες του πλοιάρχου του πλοίου.
Ο πλοίαρχος γνώριζε τον πιθανό κίνδυνο από την κακή κατάσταση των κάβων πρόσδεσης
Το Endurance ήταν προσδεμένο με την δεξιά πλευρά του στο Μπρέμερχαβεν όταν οι κάβοι έσπασαν περίπου στις 09:45. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο πλοίαρχος είχε δει την πρόγνωση καιρού και γνώριζε τον πιθανό κίνδυνο να σπάσουν οι κάβοι πρόσδεσης. Για το λόγο αυτό, είχε λάβει τα κατάλληλα προληπτικά μέτρα, ζητώντας ρυμουλκά.
Δεκαεννέα λεπτά πριν από το περιστατικό στις 09:24, ο πλοίαρχος είχε πάει στη γέφυρα λόγω των επικρατουσών καιρικών συνθηκών στην προβλήτα. Στις 09:30, ζήτησε βοήθεια από ρυμουλκό και έδωσε εντολή σε δύο από τους αξιωματικούς του καταστρώματος να επιθεωρήσουν τους κάβους. Όταν τα σχοινιά έσπασαν, έδωσε οδηγίες να ρίξουν την δεξιά άγκυρα, να βάλουν μπροστά την κύρια μηχανή και να ανυψώσουν την χαμηλωμένη ράμπα.
Πριν από την άφιξη των ρυμουλκών, το μήκους 264,6 μέτρων Endurance είχε παρασυρθεί προς το ναυπηγείο Lloyd Werft. Τα δύο πρώτα ρυμουλκά έφτασαν περίπου οκτώ λεπτά μετά το σπάσιμο των κάβων και πριν λειτουργήσει η κύρια μηχανή, αλλά δεν μπόρεσαν να αποτρέψουν τη πρόσκρουση. Διαπιστώθηκε ότι το πλοίο βρισκόταν σε απόσταση μόλις 120 μέτρων, πράγμα που σημαίνει ότι τα ρυμουλκά δεν είχαν αρκετό χρόνο και χώρο για να αποτρέψουν την πρόσκρουση.
Το σπάσιμο των κάβων είχε σαν αποτέλεσμα τις υλικές ζημιές στο πλοίο, την προβλήτα και το ναυπηγείο. Ωστόσο, κανείς δεν τραυματίστηκε και δεν αναφέρθηκε θαλάσσια ρύπανση. Οι ζημιές στο πλοίο περιελάμβαναν μια ρωγμή πάνω από την ίσαλο γραμμή στην επένδυση του κελύφους στην αριστερή πλευρά, μια τρύπα στην μπάλα της πλώρης και ένα βαθούλωμα και εκδορές χρώματος στην πρύμνη στην δεξιά πλευρά.
Το BSU κατέληξε στην έρευνά του ότι η κακή κατάσταση των κάβων πρόσδεσης ήταν η αιτία του συμβάντος. Η εταιρεία διαχείρισης του πλοίου, ARC, είχε επίσης καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα κατά την εσωτερική της έρευνα, διαπιστώνοντας ότι η κατάσταση των κάβων ενδέχεται να μην ήταν σε κατάσταση σύμφωνα με τις απαιτήσεις. Οι κάβοι είχαν υποστεί ζημιές σε τέτοιο βαθμό που μόνο δύο από τους 14 πληρούσαν τις απαιτήσεις για ασφαλή πρόσδεση.
Μετά την έρευνα της BSU, έχουν ληφθεί μέτρα για την πρόληψη παρόμοιων περιστατικών. Σε αυτά περιλαμβάνεται η προμήθεια λογισμικού ανάλυσης πρόσδεσης από το λιμάνι του Μπρεμερχάφεν. Το λογισμικό, που αναμένεται να αναπτυχθεί φέτος, έχει σχεδιαστεί για να ειδοποιεί εγκαίρως σε περίπτωση που εντοπιστεί κάποιο κενό ασφαλείας κατά την πρόσδεση των πλοίων.
Η έκθεση επισημαίνει επίσης ότι από την 1η Ιανουαρίου 2024, τέθηκαν σε ισχύ νέες διεθνώς δεσμευτικές κατευθυντήριες γραμμές για την επιθεώρηση και τη συντήρηση του εξοπλισμού πρόσδεσης, συμπεριλαμβανομένων των σχοινιών πρόσδεσης.
Συγκεκριμένα, η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου υποχρεούται πλέον να εισαγάγει μια διαδικασία για τις εργασίες πρόσδεσης, καθώς και την επιθεώρηση και τη συντήρηση του εξοπλισμού πρόσδεσης, συμπεριλαμβανομένων των κάβων πρόσδεσης. Πρέπει να εφαρμόζεται μια διαδικασία συντήρησης στα πλοία, ώστε οι φθαρμένοι κάβοι να εντοπίζονται εγκαίρως. Η συντήρηση πρέπει να πραγματοποιείται και να τεκμηριώνεται επί του πλοίου.
Διαβάστε αναλυτικά και δείτε τις φωτογραφίες από το ατύχημα.