Στη δημοσιότητα δόθηκαν τα αποτελέσματα της επίσημης έκθεσης του NTSB, τα οποία λένε ότι μια και μόνο μικρή παράλειψη ήταν η αιτία της πρόσκρουσης του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali στη γέφυρα της Βαλτιμόρης, Francis Scott Key.
Ο παράγοντας που πιθανώς συνέβαλε στο μπλακάουτ του πλοίου ήταν πιθανώς ένα και μόνο καλώδιο. Αυτό μας λέει η έκθεση του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών, και είναι πραγματικά συγκλονιστικό, εάν σκεφτούμε ότι αυτή η μικρή παράλειψη οδήγησε στον θάνατο 6 ανθρώπων ενώ η οικονομική καταστροφή είναι τεράστια, με την ολοκλήρωση της κατασκευής της νέας γέφυρας να μετατίθεται για το 2030, με το κόστος να έχει ήδη εκτιναχθεί και να έχει διπλασιαστεί σε σχέση με αυτό που είχε υπολογιστεί αρχικά.
Ο κύριος πίνακας διανομής του Dali κατασκευάστηκε με ακροδέκτες με ελατήριο για κάθε σύνδεση καλωδίου. Για να γίνει μια σύνδεση, το ελατήριο πιέζεται προς τα πίσω με ένα εργαλείο, η γυμνή άκρη του καλωδίου εισάγεται προς τα κάτω στο μπλοκ ακροδεκτών και το ελατήριο απελευθερώνεται, πιέζοντας το καλώδιο σε μια επαφή – όπου θα έπρεπε να παραμείνει για το υπόλοιπο της ζωής του πλοίου.
Στο Dali, κάθε μεμονωμένο καλώδιο είχε μια κυλινδρική ετικέτα με τον αριθμό του καλωδίου για εύκολη ανίχνευση και αντιμετώπιση προβλημάτων. Η ετικέτα υποτίθεται ότι έπρεπε να τοποθετηθεί πάνω από τη γυμνή άκρη του καλωδίου, πάνω στη μόνωση. Αντ’ αυτού, κάποιος έσφιξε τουλάχιστον μερικές από τις ετικέτες των καλωδίων πολύ χαμηλά προς την άκρη του καλωδίου, διαπίστωσε το NTSB.
Στο καλώδιο 1 του μπλοκ ακροδεκτών 381, η λανθασμένη θέση της ετικέτας και η μεγαλύτερη διάμετρό της εμπόδισαν την εισαγωγή της γυμνής άκρης του καλωδίου μέχρι κάτω στο μπλοκ ακροδεκτών, ισχυρίστηκε το NTSB. Η υπηρεσία ασφαλείας διαπίστωσε ότι η ακατάλληλα τοποθετημένη πλαστική ετικέτα χτύπησε την κορυφή του μπλοκ ακροδεκτών και εμπόδισε το καλώδιο να εισέλθει περαιτέρω. Εξαιτίας αυτού, η άκρη του καλωδίου μόλις συγκρατούνταν από τον σφιγκτήρα κατά τη στιγμή της συναρμολόγησης. Στη συνέχεια, σε κάποιο σημείο της λειτουργίας, έφυγε από τον σφιγκτήρα και στη συνέχεια δημιούργησε μια κακή, διακοπτόμενη σύνδεση με την επαφή, σύμφωνα με τους ερευνητές του NTSB.
Δυστυχώς, τις πρώτες πρωινές ώρες της 26ης Μαρτίου του 2024, το χαλαρό αυτό καλώδιο σταμάτησε να έρχεται σε επαφή με τον ακροδέκτη, προκαλώντας έτσι το μπλακάουτ στο Dali, διαπίστωσε το NTSB. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το πλοίο να χάσει την πρόωσή του και την ικανότητα πηδαλιουχίας του, αφήνοντας το πλοίο ακυβέρνητο. Χωρίς βοήθεια κάποιου ρυμουλκού και όντας ακυβέρνητο, το Dali παρασύρθηκε και προσέκρουσε σε έναν πυλώνα στήριξης της γέφυρας Francis Scott Key, έχοντας ως αποτέλεσμα να καταρρεύσει και να χάσουν τη ζωή τους 6 εργάτες που δούλευαν πάνω της.
Η πρόεδρος του NTSB, Jennifer Homendy, δήλωσε την Τρίτη ότι ήταν πολύ δύσκολο για το πλήρωμα να εντοπίσει αυτό το καλώδιο. Το NTSB το εντόπισε μόνο μετά από εγκληματολογική εξέταση του πίνακα διανομής και μια σειρά δοκιμών με τη βοήθεια ναυπηγών και μηχανολόγων μηχανικών. «Υπάρχουν χιλιόμετρα καλωδίωσης και χιλιάδες ηλεκτρικές συνδέσεις. Ο εντοπισμός ενός και μόνο χαλαρού καλωδίου ανάμεσα σε χιλιάδες άλλα καλώδια είναι σαν να ψάχνεις για ένα χαλαρό μπουλόνι στον Πύργο του Άιφελ», είπε.
Το εύρημα του καλωδίου από το NTSB ενισχύει τον ισχυρισμό που είχε κάνει προηγουμένως η πλοιοκτήτρια και η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου. Στα τέλη Ιουλίου, η πλοιοκτήτρια εταιρεία Grace Ocean και η διαχειρίστρια εταιρεία Synergy Marine κατέθεσαν αγωγή, ισχυριζόμενη ότι το ναυπηγείο και οι ναυπηγοί «σχεδίασαν ελαττωματικά τον πίνακα διανομής με τέτοιο τρόπο ώστε οι συνδέσεις καλωδίωσης να μην είναι ασφαλείς, να μην μπορούν να ελεγχθούν ως ασφαλείς και να χάσουν τη σύνδεσή τους» επειδή η ταινία σήμανσης που αναγνωρίζει το καλώδιο είχε εγκατασταθεί πολύ κοντά στο κούμπωμα που είναι πτυχωμένο στο άκρο του καλωδίου.
Το NTSB κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι η γέφυρα Francis Scott Key Bridge ήταν παλιά και ευάλωτη σε κάποια ενδεχόμενη πρόσκρουση από ένα σύγχρονο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως και τελικά αποδείχθηκε. Στη γέφυρα Key Bridge είχε γίνει ακόμη ένα παρόμοιο περιστατικό το 1980, όταν χτυπήθηκε από το μικρό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Blue Nagoya, με αποτέλεσμα να υποστεί κάποιες πολύ μικρής έκτασης ζημιές. Το Dali όμως ήταν 10 φορές μεγαλύτερο από το Blue Nagoya, δείχνοντας ξεκάθαρα το πόσο έχουν αλλάξει και πόσο έχουν μεγαλώσει τα πλοία τις τελευταίες δεκαετίες. Η γέφυρα όμως δεν άλλαξε καθόλου από τότε και παρέμενε μια παλιά και μη ασφαλής γέφυρα.
Πάντως είναι συγκλονιστικό, εάν σκεφτούμε ότι ένα και μόνο μικρό καλώδιο προκάλεσε αυτή την τεράστια καταστροφή. Το χειρότερο είναι ότι δεν θα μπορούσε να βρεθεί αυτό το ελαττωματικό καλώδιο από το πλήρωμα, οπότε ήταν θέμα χρόνου να πάθει το μπλακάουτ. Έτσι λοιπόν δεν τίθεται θέμα εάν συνέβαινε αυτό. Βέβαια θα μπορούσε να συμβεί στην ανοικτή θάλασσα και να μην υπάρξει καμία απώλεια ανθρώπινης ζωής και καμία καταστροφή της γέφυρας.
Είναι αυτό που λέω συνέχεια. Χρειάζεται και τύχη. Γενικά στη ζωή χρειάζεται και τύχη, αλλά στα πλοία χρειάζεται και λιγάκι περισσότερη. Το «ρεζουμέ» αυτής της υπόθεσης είναι ότι κάτι πολύ μικρό μπορεί να οδηγήσει σε κάτι μεγάλο ή και τεράστιο. Το πλήρωμα θα πρέπει να προσέχει πάρα πολύ και να τηρεί όσο είναι δυνατόν το πλάνο συντήρησης και ελέγχων της εταιρείας και των κατασκευαστών, ώστε να ελαχιστοποιεί τις πιθανότητες να συμβεί κάποιο ατύχημα.

















