Αναζητούνται πάνω από 80.000 ναυτικοί

Κάθε χρόνο περισσότερα από 1.000 νέα πλοία προστίθενται στον παγκόσμιο στόλο και περισσότεροι από 30.000 νέοι ναυτικοί θα πρέπει να εισέρχονται στην αγορά εργασίας

Μοναδικές ευκαιρίες απασχόλησης προσφέρει το ναυτιλιακό επάγγελμα, ένα επάγγελμα πλήρως διεθνοποιημένο, που καταγράφει ήδη ένα έλλειμμα σε καταρτισμένους ναυτικούς κυρίως αξιωματικούς που ξεπερνά τους 80.000. Κάθε χρόνο περισσότερα από χίλια νέα πλοία προστίθενται στον παγκόσμιο στόλο και περισσότεροι από 30.000 νέοι ναυτικοί θα πρέπει να εισέρχονται στην αγορά εργασίας, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS).

Η Ελλάδα, μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του πλανήτη, αντιμετωπίζει και αυτή ένα έλλειμμα σε ναυτικούς τόσο στην ποντοπόρο ναυτιλία όσο και την ακτοπλοΐα και είναι αυτός ένας από τους λόγους που δεν ενισχύεται το ελληνικό νηολόγιο.Η ανάγκη για νέους ναυτικούς τονίζεται με κάθε ευκαιρία από τους εκπροσώπους των επισήμων διεθνών ναυτιλιακών φορέων.

Χαρακτηριστική ήταν δήλωση του προέδρου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) Εμανουέλε Γκριμάλντι στα «ΝΕΑ» στις αρχές του έτους που χαρακτήρισε την έλλειψη ναυτικών «πιεστικό» πρόβλημα για την παγκόσμια ναυτιλία. Με την ευκαιρίατης δημοσιοποίησης μια νέας μελέτης του ICS με θέμα τον ρόλο των ναυτικών στις οικονομίες σε μια εποχή μηδενικών εκπομπών άνθρακα («The Key Role OfSeafarers In National Economies InA Net-Zero World») που επισημαίνει την ανάγκη εκπαίδευσης των ναυτικών για να εισέλθει με επιτυχία ναυτιλία στη μετά άνθρακα εποχή το 2050 κ. Γκριμάλντιτόνισε μεταξύ άλλων ότι «ο αριθμός των ναυτικών μειώνεται και χωρίς αυτούς η κίνηση του παγκόσμιου εμπορίου θα υποφέρει. Πρέπει να στηρίξουμε τους ναυτικούς μας και να δείξουμε επίσης τον σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν στην οικονομία μιας χώρας».

ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Και στην Ελλάδα αύξηση της απασχόλησης των ναυτικών δεν «παρακολουθεί» την πορεία του ελληνόκτητου στόλου. Είναι χαρακτηριστική έκφραση ανησυχίας από την πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Μελίνα Τραυλού, η οποία διαπίστωσε ότι ελληνική ναυτοσύνη δεν ακολουθεί αντίστοιχους ρυθμούς ανάπτυξης με τα άλματα της ελληνικής ναυτιλίας και για τον λόγο αυτό υποστηρίζει ότι χρειάζονται άμεσες παρεμβάσεις, πριν κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη.

Δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας και το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα είναι οι άνθρωποί της στα πλοία μας και στις εταιρείες της και η περαιτέρω ανάπτυξή της προϋποθέτει σύμφωνα με την πρόεδρο της ΕΕΕ επαρκώς εκπαιδευμένο και άρτια καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της θάλασσας η χώρα μας θα πρέπει να καταρτίσει ένα ολιστικό σχέδιο για την προσέλκυση νέων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, αξιοποιώντας και τις προτάσεις της ΕΕΕ όπως έχουν κατατεθεί κατά καιρούς στο υπουργείο Ναυτιλίας. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η πρόταση που θα βρήκε στα συρτάρια του νέος υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, για τη δημιουργία μιας μεγάλης Ακαδημίας στη Μεσσηνία σε έκταση που έχει παραχωρηθεί ήδη από την ΕΕΕ στο υπουργείο από το 1978.

Αν δεν δημιουργηθεί ένα campus που θα φιλοξενεί περίπου 3.000 νέους σε κάθε εκπαιδευτική χρονιά ώστε να διαμορφωθεί ένα κρίσιμο δυναμικό καταρτισμένων ελλήνων αξιωματικών δεν πρόκειται να προχωρήσει το νηολόγιο σημειώνουν παράγοντες που γνωρίζουν καλά τα θέματα της ναυτικής εκπαίδευσης. Παράλληλα τονίζουν βέβαια ότι το νηολόγιο για να γίνει πιο ελκυστικό θα πρέπει να είναι ανταγωνιστικό έναντι των άλλων νηολογίων, να ψηφιοποιηθεί και γενικότερα να εκσυγχρονισθεί.

Για την πορεία της απασχόλησης στη διεθνή ναυτιλία είναι αποκαλυπτική μελέτη του ICS. ναυτιλία και το θαλάσσιο εμπόριο προσφέρουν σαφώς πολλές οικονομικές ευκαιρίες -τονίζει – καθώς το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο έχει υπερτριπλασιαστεί τις τελευταίες πέντε δεκαετίες, από 2.605 εκατομμύρια μετρικούς τόνους (mt) το 1970 σε 10.985 εκατ. μετρικούς τόνους το 2021. Προεκτείνοντας τα δεδομένα αυτά στο μέλλον μελέτη εκτιμά ότι το εμπόριο αυτό θα μπορούσε να επεκταθεί κατά 50% έως το 2050, που σημαίνει επιπλέον 5.500 εκατ. τόνους εμπορευμάτων, γεγονός που θα απαιτήσει 875.000 νέους ναυτικούς και 32.500 νέα πλοία για να διασφαλιστεί ότι το φορτίο θα φτάσει στον προορισμό του.

tanea.gr
maritimes.gr

Διαβάστε ακόμα