Πειραιάς
34°C

Αρχές Γιβραλτάρ: Ο Πλοίαρχος του Bulker OS 35 έκανε λάθος εκτίμηση – Έπρεπε να είχε πάρει πλοηγό

Δημοσιεύθηκε στις

08/02/2025

από

Δυόμιση χρόνια μετά το ατύχημα που οδήγησε στην ολική απώλεια του φορτηγού πλοίου OS 35, η ναυτική αρχή του Γιβραλτάρ εξέδωσε έκθεση που καταδεικνύει τον κακό σχεδιασμό και την εσφαλμένη εκτίμηση του ελιγμού από τον πλοίαρχο. Η έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη για την πιθανή υποχρεωτική χρήση πλοηγών στο αγκυροβόλιο, κάτι που θα μπορούσε να αποτρέψει το περιστατικό.

Το bulker OS 35 βρισκόταν στο Western Anchorage του Γιβραλτάρ στις 29 Αυγούστου 2022, για ανεφοδιασμό καυσίμων. Δύο ώρες μετά την άφιξή του, το πλοίο μεταφοράς φυσικού αερίου Adam LNG αγκυροβόλησε επίσης στην ίδια περιοχή. Το OS 35, με προορισμό την Ολλανδία και φορτίο χαλύβδινων ράβδων, ολοκλήρωσε τον ανεφοδιασμό γύρω στις 20:30 και ετοιμάστηκε για αναχώρηση.

Καθοριστικά Λάθη και Ανεπαρκής Σχεδιασμός

Σύμφωνα με την ανάλυση των ερευνητών, οι περιβαλλοντικές συνθήκες δεν αποτέλεσαν σημαντικό παράγοντα. Οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές, με ελαφρύ άνεμο 12 κόμβων και καθαρή ορατότητα. Το OS 35 κατέγραφε ρεύμα 0,2 κόμβους από τα δυτικά, ενώ οι ταχύτητες του ανέμου ήταν 12 κόμβοι από τα ανατολικά-βορειοανατολικά.

Ολοκληρώθηκε η γιγαντιαία επιχείρηση ανύψωσης του ναυαγισμένου φορτηγού πλοίου OS 35 στο Γιβραλτάρ (video)

Η έκθεση αποκαλύπτει ότι οι κανονισμοί του Γιβραλτάρ απαιτούν πλοηγό μόνο κατά τον ελλιμενισμό και την απόδεση, όχι κατά την αναχώρηση από το αγκυροβόλιο. Οι ελεγκτές θαλάσσιας κυκλοφορίας ρώτησαν τον πλοίαρχο πώς σχεδίαζε να περάσει από το αγκυροβολημένο Adam LNG, αλλά η απάντηση που έλαβαν ήταν αόριστη. Ο ανεπαρκής σχεδιασμός και η έλλειψη συντονισμού εντός της γέφυρας αποδείχθηκαν κρίσιμα.

Κρίσιμες Λανθασμένες Ενέργειες

Αφού το OS 35 σήκωσε την άγκυρά του, ο πλοίαρχος έδωσε εντολή για dead slow astern, αυξάνοντας την ταχύτητα στους 2,6 κόμβους. Ωστόσο, ανησύχησε όταν διαπίστωσε ότι πλησίαζε επικίνδυνα το Adam LNG. Αν και προσπάθησε να τροποποιήσει τον ελιγμό δίνοντας εντολή για dead slow και στη συνέχεια slow ahead, η κατάσταση δεν ελέγχθηκε επαρκώς. Ο πλοίαρχος ζήτησε μέγιστη ισχύ από τον Α’ μηχανικό, αλλά η απόδοση της μηχανής περιορίστηκε από το γεγονός ότι το πηδάλιο ήταν όλο αριστερά.

Η σύγκρουση με το Adam LNG σημειώθηκε με ταχύτητα 1,3 κόμβων, προκαλώντας ρήγμα σε δύο αμπάρια φορτίου. Οι αρχές έδωσαν εντολή για εκούσια προσάραξη του bulker, αλλά και αυτή η διαδικασία αντιμετώπισε προβλήματα λόγω ανεπαρκούς επικοινωνίας.

Τι Αποκαλύπτει η Έκθεση

Η έκθεση καταλήγει στο ότι αν υπήρχε πλοηγός, πιθανότατα θα είχε αποτραπεί η σύγκρουση μέσω εναλλακτικού σχεδίου ελιγμού. Το πλήρωμα της γέφυρας δεν παρακολουθούσε σωστά την πορεία του πλοίου, και η επικοινωνία μεταξύ των μελών ήταν ελλιπής. Επιπλέον, το VDR του OS 35 δεν λειτουργούσε πλήρως, γεγονός που εμπόδισε την ανάλυση σημαντικών δεδομένων.

Δεν υπήρχε απαίτηση ενημέρωσης του VTS για το σχέδιο αναχώρησης, γεγονός που συνέβαλε στην καθυστερημένη παρέμβασή τους. Η έκθεση προτείνει να εξεταστεί η υποχρεωτική χρήση πλοηγών στο αγκυροβόλιο και η παροχή σαφών οδηγιών από το VTS πριν από την αναχώρηση. Επίσης, συστήνεται στη διαχειρίστρια εταιρεία του OS 35 να επανεξετάσει τις διαδικασίες εκπαίδευσης του πληρώματος γέφυρας και τις διαδικασίες ασφαλούς αναχώρησης.

Το φορτηγό πλοίο που συγκρούστηκε στο Γιβραλτάρ κατέφτασε σε κομμάτια στο Άμστερνταμ για παλιοσίδερα (video+photo)

Οι Επιπτώσεις του Ατυχήματος

Το ατύχημα θεωρείται ένα από τα σοβαρότερα που έχει βιώσει το Γιβραλτάρ. Χρειάστηκε πάνω από ένα έτος για την απομάκρυνση του ναυαγίου, ενώ σημειώθηκε ρύπανση από πετρέλαιο που επηρέασε τις ακτές του Γιβραλτάρ και της Ισπανίας.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C