Η χρήση κινητού τηλεφώνου από τον πλοηγό, σε συνδυασμό με την απειρία του στην περιοχή, οδήγησε σε ατύχημα στον ποταμό Οχάιο που προκάλεσε ζημιές 1,3 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την έκθεση του NTSB. Ένα ακόμη case study.
Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) διαπίστωσε ότι η αποτυχία ενός άπειρου πλοηγού να υπολογίσει το θαλάσσιο ρεύμα, σε συνδυασμό με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου, οδήγησε σε ένα δαπανηρό ατύχημα στον ποταμό Οχάιο τον Μάρτιο του 2024.
Το περιστατικό συνέβη όταν το ρυμουλκό Amber Brittany, που έσπρωχνε 15 φορτηγίδες, χτύπησε ένα ανάχωμα κατά την έξοδο από τις δεξαμενές McAlpine στο Λούισβιλ του Κεντάκι. Η πρόσκρουση προκάλεσε τη διάσπαση του ρυμουλκού, στέλνοντας 10 φορτηγίδες προς τα κάτω και προκαλώντας ζημιές περίπου 1,3 εκατομμυρίων δολαρίων στις ίδιες τις φορτηγίδες, στο φορτίο και στις πύλες του φράγματος.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, η ακολουθία του ατυχήματος ξεκίνησε καθώς το Amber Brittany έκανε αριστερή στροφή ενώ περνούσε κάτω από τη σιδηροδρομική γέφυρα L&I. Το πλοίο αντιμετώπισε ένα ισχυρό ρεύμα εξόδου – μια ροή που κινούνταν κατά μήκος της εισόδου της δεξαμενής προς το φράγμα – που δημιουργήθηκε από τις σχεδόν πλήρως ανοιχτές πύλες του φράγματος και την άνοδο της στάθμης του ποταμού. Παρά τις προσπάθειες του πλοηγού, δεν κατάφεραν να αντισταθμίσουν αποτελεσματικά τη δύναμη του ρεύματος.

Η έρευνα αποκάλυψε δύο κρίσιμους παράγοντες που συνέβαλαν στο ατύχημα. Πρώτον, ο πιλότος δεν είχε εμπειρία στην πλοήγηση στην περιοχή των δεξαμενών και του φράγματος McAlpine. Ενώ το προσωπικό της εταιρείας πίστευε ότι ο πιλότος είχε προηγούμενη εμπειρία στον ποταμό Οχάιο, αργότερα παραδέχτηκε στους ερευνητές ότι δεν είχε προηγούμενη εμπειρία στην περιοχή.
Δεύτερον, τα αρχεία του κινητού τηλεφώνου έδειξε ότι ο πιλότος χρησιμοποιούσε ενεργά το προσωπικό του τηλέφωνο αμέσως πριν από το συμβάν, με τα μηνύματα κειμένου να συμπίπτουν με την απόκλιση του πλοίου από την προβλεπόμενη πορεία του.
Το τμήμα των δεξαμενών και του φράγματος McAlpine έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολο για ρυμουλκά και φορτηγίδες. Από τον Ιανουάριο του 2020, εννέα περιστατικά που αφορούσαν ρυμουλκούμενα σκάφη έχουν συμβεί σε αυτήν την περιοχή, έχοντας προκαλέσει ζημιές άνω των 2,7 εκατομμυρίων δολαρίων σε περιουσιακά στοιχεία.
Το NTSB τόνισε τους μοναδικούς κινδύνους που παρουσιάζουν οι είσοδοι των καναλιών των δεξαμενών κοντά σε φράγματα, ιδίως όσον αφορά τα ρεύματα εξόδου. «Το ταχύτατα κινούμενο νερό του ποταμού κοντά σε νερά καναλιών χαμηλής ροής μπορεί να προκαλέσει ισχυρά ρεύματα εξόδου. Οι ναυτικοί θα πρέπει να αξιολογούν διεξοδικά τις πιθανές επιπτώσεις των ρευμάτων εξόδου κατά την είσοδο ή την έξοδο από τις δεξαμενές. Η ιπποδύναμη του σκάφους και ο χειρισμός του θα πρέπει να λαμβάνονται προσεκτικά υπόψη», ανέφερε η έκθεση.
Το συμβούλιο ασφαλείας ασχολήθηκε ειδικά με τους κινδύνους της χρήσης κινητών συσκευών σε δύσκολες καταστάσεις πλοήγησης. «Η χρήση κινητών τηλεφώνων και άλλων ασύρματων ηλεκτρονικών συσκευών έχει αποδειχθεί ότι αποσπά την προσοχή οπτικά, χειροκίνητα και γνωστικά», σημείωσε η έκθεση, προσθέτοντας ότι «η αποστολή ή η ανάγνωση μηνυμάτων κειμένου είναι δυνητικά ακόμη πιο αποσπασματική από την ομιλία, επειδή η αποστολή μηνυμάτων απαιτεί οπτική προσοχή στην οθόνη της συσκευής».
Το περιστατικό υπογραμμίζει τη σημασία της έμπειρης πλοήγησης και της απρόσκοπτης λειτουργίας σε δύσκολες υδάτινες οδούς, ιδιαίτερα σε περιοχές γνωστές για πολύπλοκα μοτίβα ρευμάτων και δυσκολίες πλοήγησης.