Η ραγδαία διάλυση των πλοίων στις παραλίες της Ινδίας και του Μπαγκλαντές αντικατοπτρίζει τα χειρότερα ποσοστά ναύλωσης για τους πλοιοκτήτες εδώ και δεκαετίες. Η διάλυση συχνά βοηθά στην προετοιμασία της αγοράς για ανάκαμψη. Η Morgan Stanley εκτιμά ότι ο παγκόσμιος στόλος των επονομαζόμενων πολύ μεγάλων πλοίων αργού πετρελαίου θα μπορούσε να μην έχει 100 εκατομμύρια βαρέλια μεταφορικής ικανότητας μέχρι τα τέλη του 2020.
Το μέσο κέρδος για πλοία μεταφοράς 2 εκατομμύριων βαρελιών (πλοία VLCC) μειώθηκαν κατά 65 τοις εκατό σε $ 6.159 την ημέρα μέχρι στιγμής φέτος, το χαμηλότερο από τουλάχιστον το 2009, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd, ενός από τους μεγαλύτερους ναυλομεσίτες παγκοσμίως. Ήταν 17.794 δολάρια για το σύνολο του περασμένου έτους, 41.488 δολάρια για το 2016 και 64.846 δολάρια το 2015.
Ο αριθμός των δεξαμενοπλοίων που διαλύθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 αυξήθηκε σε 110, υψηλότερα από οποιοδήποτε πλήρες έτος από το 2013, σύμφωνα με στοιχεία του Clarkson. Συνολικά 102 δεξαμενόπλοια διαλύθηκαν πέρυσι, 112 το 2013, 210 το 2010 και 230 το 1983.
Οι πλοιοκτήτες έχουν πληγεί από ένα σύμφωνο μεταξύ των μελών του OPEC και των συμμάχων με επικεφαλής τη Ρωσία να περιορίσουν την παραγωγή αργού πετρελαίου κατά 1,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τις αρχές του περασμένου έτους. Περίπου 20 εκατομμύρια βαρέλια, ή 10 φορτία, φορτώνονται καθημερινά σε πλοία VLCC, τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια της βιομηχανίας, σύμφωνα με τα δεδομένα του Clarkson.
Η βιομηχανία αντιμετωπίζει επίσης έντονη κλιμάκωση του κόστους. Το 2020, τα περισσότερα εμπορικά πλοία θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν καύσιμα με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,5%, σε σύγκριση με το σημερινό όριο 3,5% στα περισσότερα μέρη του κόαμου, σύμφωνα με τον κανονισμό που θεσπίστηκε από τον Οκτώβριο του 2016 από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO). Οι εκπομπές θείου συνδέονται με την όξινη βροχή και τις ιατρικές καταστάσεις όπως το άσθμα.
Για να συμμορφωθούν, οι πλοιοκτήτες μπορούν είτε να χρησιμοποιούν καύσιμα που θα κοστίζουν πολύ περισσότερο, είτε μπορούν να προχωρήσουν σε εγκατάσταση δαπανηρών συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων, γνωστά και ως scrubbers, και να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο τα οποία είναι φθηνότερα. Υπάρχουν επίσης κανόνες σχετικά με έρμα των πλοίων.
Το scrubbers και ένα νέο σύστημα έρματος κοστίζουν $ 5 έως 6 εκατομμύρια δολάρια μαζί, σύμφωνα με την Poten & Partners. Εκτός αυτού, οι υποχρεωτικές επιθεωρήσεις όταν τα πλοία είναι 15 ετών και 17 1/2 ετών κοστίζουν $ 4 έως 5 εκατομμύρια δολάρια. Με τις τιμές του χάλυβα να αυξάνονται, δεν είναι περίεργο ότι υπάρχει μια αύξηση στις διαλύσεις πλοίων.
“Οι κανονισμοί αυξάνουν το λειτουργικό κόστος για όλους τους εφοπλιστές κάνοντας ταυτόχρονα την υψηλή τιμή διαλύσης σχετικά ελκυστικότερη”, δήλωσε ο Brian Gallagher της Euronav NV, εταιρεία διαχείρισης δεξαμενοπλοίων με έδρα την Αμβέρσα. “Η αυξημένη τιμή του χάλυβα σημαίνει υψηλές τιμές ανακύκλωσης για δεξαμενόπλοια.”
Οι χαλυβουργίες παγκοσμίως απολαμβάνουν τις καλύτερες συνθήκες αγοράς εδώ και χρόνια, με τη ζήτηση σχεδόν σε κάθε σημαντική πρόβλεψη της αγοράς να αυξηθεί φέτος.
Η τιμές διάλυσης για τα παλαιότερα πλοία φτάνουν σε τιμές ρεκόρ μέχρι και 18 εκατομμύρια δολάρια! επειδή τα διαλυτήρια πλοίων θέλουν να προσελκύσουν και να τα κερδίσουν, σύμφωνα με τον Anil Sharma, διευθύνοντα σύμβουλο του GMS.
“Η διάλυση των δεξαμενόπλοιων το 2010 ήταν ένα από τα υψηλότερα επίπεδα σε πολλές δεκαετίες και πιστεύουμε ότι ο συνολικός αριθμός το 2018 πιθανότατα θα είναι υψηλότερος από αυτό”, δήλωσε ο Sharma.
Η πίεση σε παλαιότερα μεγάλα δεξαμενόπλοια αυξάνεται καθώς η χρήση μετά την ηλικία των 15 ετών μειώνεται σημαντικά, σύμφωνα με το Gallagher της Euronav. “Αυτό αντικατοπτρίζεται σε ακόμα χαμηλότερα ποσοστά για αυτό το τμήμα της αγοράς σε σύγκριση με άλλες κατηγορίες ηλικιών.”
Τα δεξαμενόπλοια VLCC, προβλέπεται να κερδίσουν $ 16,509 την ημέρα αυτή τη χρονιά πριν ανακτήσουν $ 29,750 το επόμενο έτος και $ 38,526 το 2020, σύμφωνα με τις μέσες εκτιμήσεις των ναυτικών αναλυτών σε μια έρευνα τον Μάιο.
Ο στόλος θα αυξηθεί μόνο κατά 0,3% φέτος χάρη δήλωσε ο George Los, ανώτερος αναλυτής αγορών δεξαμενόπλοιων στο Charles R. Weber Co. στο Greenwich του Connecticut, ενώ πρόσθεσε ότι το επόμενο έτος αναμένεται να αυξηθεί ο στόλος των VLCC κατά 7,2%