Νέα δεδομένα για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων τους δημιουργούν τα ΕΛ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης με την εισαγωγή νέου κανονισμού ως προς τις προδιαγραφές των ρυμουλκών σκαφών που θα χρησιμοποιούνται πλέον στην συμπρωτεύουσα.
Επίσης αναβαθμίζονται οι συνθήκες ασφαλείας των λιμενικών εγκατάστασεων των ΕΛ.ΠΕ., οι οποίες (συνθήκες ασφαλείας) θα πρέπει να παίζουν πρωτεύοντα ρόλο σε εγκαταστάσεις μεγάλης επικινδυνότητας όπως τα διυλιστήρια.Τα νέα αυξημένα επίπεδα ασφαλείας που απαιτούν πλέον τα ΕΛ.ΠΕ. δημιουργούν με την σειρά τους νέα δεδομένα και ως προς τις προδιαγραφές που θα πρέπει να έχουν πλέον τα ρυμουλκά που θα συμμετέχουν στις εργασίες πρόσδεσης, απόδεσης και επιφυλακής στις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Πετρελαίων.
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, πρώτη επιλογή των ΕΛ.ΠΕ. ΘΕσσαλονίκης θα είναι ρυμουλκά σκάφη ηλικίας μικρότερης των 20 ετών και μήκους μικρότερου των 40 μέτρων. Το σημαντικότερο όμως είναι πως αυτά τα ρυμουλκά θα πρέπει να διαθέτουν σύστημα πρόωσης ή με ελικοπηδάλια ή με διπλούς έλικες (διπλέλικα).
Εξάλλου με βάση τις νέες απαιτήσεις συμπληρώνεται το κενό που υπάρχει στους Κανονσιμούς για θέματα ασφλαείας και πυροπροστασίας και καθορίζονται πλέον αναλυτικά οι ελκτικές δυνάμεις των εν λόγω ρυμουλκών, οι οποίες θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 25 τόνους για δεξαμενόπλοια άνω των 20.000 τόνων gross.
Οι ελκτικές δυνάμεις των ρυμουλκών ωστόσο αναπτύσσονται δυναμικά προς τα άνω με βάση την χωρητικότητα των δεξαμενόπλοιων προς τα οποία θα κληθούν να παράσχουν τις υπηρεσίες τους.
Αξιοσημειώτο είναι πως τα επίπεδα ελκτικής δύναμης των ρυμουλκών θα πρέπει να αποδεικνύονται από πιστοποιητικά νηογνωμόνων, ενώ και τα ίδια τα ΕΛ.ΠΕ. διατηρούν το δικαίωμα να επιθεωρούν τα ρυμουλκά όποτε το κρίνουν σκόπιμο.
Στο πλαίσιο αυτό και με βάσει τις νέες απαιτήσεις ασφαλείας που θέτουν τα ΕΛ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης οι εταιρίες διαχείρισης ρυμουλκών σκαφών Vernicos Tugs & Salvage και Zouros Group προχώρησαν στην συγκρότηση κοινοπραξίας στην Θεσσαλονίκη, στηριζόμενες στο γεγονός πως διαθέτουν ευέλικτα και σύγχρονης τεχνολογίας ρυμουλκά σκάφη που καλύπτουν πλήρως τις νέες απαιτήσεις των ΕΛ.ΠΕ. στην συμπρωτεύουσα και μπορούν να εξασφαλίσουν την παροχή υψηλής ασφάλειας και ποιότητας ρυμουλκών υπηρεσιών.
Συγκεκριμένα η Vernicos Tugs & Salvage συμμετέχει στην κοινοπραξία με τα ρυμουλκά «Vernicos Master» και «Vernicos Mermaid», ενώ η Zouros Group συμμετέχει με το ρυμουλκό «Vagia II».
Τα εν λόγω σκάφη είναι σήμερα τα πλέον σύγχρονα ρυμουλκά σκάφη υπο Ελληνική σημαία. Τόσο δε η απόκτηση τους, όσο και ο εκσυγχρονισμός τους απαίτησαν σημαντικές επενδύσεις. Οι επενδύσεις αυτές καταδεικνύουν ταυτόχρονα και την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του στόλου των ρυμουλκών σκαφών που έχουν υψωμένη την Ελληνική σημαία.
Η παρουσία σύγχρονων ρυμουλκών σκαφών στα Ελληνικά νερά αυξάνει κατακόρυφα τα επίπεδα ασφαλείας των λιμενικών εγκαταστάσεων, ειδικά εκείνων που γειτνιάζουν με εκτεταμένους πολεοδομικούς ιστούς όπως π.χ. η Θεσσαλονίκη, αλλά συνάμα ενισχύει δυναμικά και τις επιχειρησιακές δυνατότητες αποτελεσματικής έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο, με ότι αυτό συνεπάγεται για τα εθνικά συμφέροντα της χώρας.
Την περασμένη Τρίτη 11 Δεκεμβρίου η Κοινοπραξία Vernicos Tugs – Zouros Group διοργάνωσαν στην Θεσσαλονίκη μια ειδική εκδήλωση στην διάρκεια της οποίας τα τρία παραπάνω ρυμουλκά σκάφη απέδειξαν τις δυνατότητες τους.Στα κατάλληλα χέρια των ικανών κυβερνητών και πληρωμάτων τους, τα τρία ρυμουλκά σκάφη κυριολεκτικά χόρεψαν στο νερό κάνοντας κινήσεις πρωτόγνωρες για τα σύνηθη ελληνικά δεδομένα. Από την επίδειξη αυτή καταδείχθηκε ότι τα εν λόγω σκάφη όχι μόνο καλύπτουν τα νέα αυξημένα επίπεδα ασφάλειας των ΕΛ.ΠΕ., αλλά τα ξεπερνούν, δημιουργώντας ένα ισχυρό δίχτυ ασφαλείας γύρω από την δραστηριότητα τους, η οποία ας σημειωθεί γειτνιάζει με την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Το ρυμουλκό σκάφος «Vernicos Master», ναυπηγήθηκε το 2006 και είναι μόλις έξι ετών. Είναι ολικής χωρητικότητας 318 τόνων gross, μήκους 27,20 μέτρων και διαθέτει δύο μηχανές Yanmar συνολικής ιπποδύναμης 3.600 ίππων, ενώ αναπτύσσει ταχύτητα 12 ναυτικών μιλίων την ώρα. Διαθέτει σύστημα πρόωσης Azimuth Stern Drive (ASD), ενώ η ελκτική του δύναμη είναι 45 τόνων. Το «Vernicos Master», είναι σήμερα το νεώτερο και πλέον εξελιγμένο απο άποψη τεχνολογίας και δυνατοτήτων, ρυμουλκό σκάφος υπο Ελληνική σημαία.
Το ρυμουλκό σκάφος «Vagia II», ολικής χωρητικότητας 496 τόνων gross, αναπτύσσει επιχειρησιακή ταχύτητα 11 ναυτικών μιλίων και μέγιστη 13,5 ναυτικών μιλίων. Ναυπηγήθηκε το 1998, αλλά εντός του 2012 ολοκλήρωσε μια εκτεταμένη ανακατασκευή που πραγματοποιήθηκε υπο την εποπτεία του Lloyds Register. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Θεοδόσης Σταματέλος Counting Marine Manager για την Ελλάδα του Lloyds Register : «Τo “Vagia II”, ήταν για μας μια πολύ ξεχωριστή περίπτωση γιατί αντιμετωπίστηκε ως μια νέα κατασκευή, γιατί αυτό που μας ζητήθηκε ήταν να κάνουμε ότι χρειάζονταν για να γίνει το σκάφος όσο καλύτερο μπορούσε να γίνει».Το «Vagia ΙΙ» έχει μήκος 34,75 μέτρα και συνολική ιπποδύναμη 4.412 ιππων, ενώ και αυτό διαθέτει σύστημα προώσης ASD. Η έλκτική του δύναμη είναι 51,5 τόνους.