Κινδύνος να κλείσουν τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας

Τη «χαριστική βολή» στον όμιλο Νεώριον (Ναυπηγεία Ελευσίνας – Σύρου) απειλεί να δώσει η στρεβλή σε πολλές περιπτώσεις λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, αφού, εάν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας δεν καταβληθούν μέχρι το τέλος του χρόνου οι υποχρεώσεις της πολιτείας που ήταν προγραμματισμένες για το περασμένο Σεπτέμβριο, αυτά θα κλείσουν. Αυτά υποστηρίζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Νίκος Ταβουλάρης, σε υπόμνημα που απέστειλε προς τον υπουργό Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη, και τον υπουργό Εθνικής Αμυνας, Πάνο Παναγιωτόπουλο.

Του Αντώνη Τσιμπλάκη

Σε μία περίοδο που η οικονομική κρίση στη χώρα, η κρίση στη ναυτιλία και τον τραπεζικό τομέα, αλλά και το «κλείσιμο» της μεγάλης δεξαμενής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που λειτουργούσε σαν κράχτης για τα εμπορικά πλοία, έχουν επιφέρει συνεχόμενα χτυπήματα στη λειτουργία του ομίλου, αποφάσεις στο «πόδι», που στερούν από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας τη δυνατότητα είσπραξης των οφειλομένων από το κράτος δημιουργούν περαιτέρω αδιέξοδα, σημειώνει χαρακτηριστικά.

Το ιστορικό

Ειδικότερα, όπως έχει γράψει ήδη η «Ν», ο υπουργός Εθνικής Αμύνης είχε αποστείλει στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ερώτημα σχετικά με τη νομιμότητα των συμβατικών πληρωμών του προγράμματος των πυραυλάκατων ύψους 12,7 εκατ. ευρώ (που ήταν προγραμματισμένες για τις αρχές Σεπτεμβρίου) και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους αποφάσισε αρνητικά στο τέλος Οκτωβρίου. Μάλιστα, η απόφαση αυτή είναι πολύ πιθανόν να επηρεάσει και την καταβολή των επόμενων δόσεων που προβλέπονται στη σύμβαση.

Ο υπουργός, σε δεύτερη φάση, το έθεσε στην ολομέλεια του Συμβουλίου. Οπως όμως αποκαλύπτει στην επιστολή του ο κ. Ταβουλάρης, η γνωμάτευση (η οποία δεν είναι δεσμευτική) βασίστηκε σε λάθος στοιχεία. Εκπονήθηκε με την πεποίθηση ότι τα Ναυπηγεία έχουν αναστείλει τις εργασίες τους από το 2010. «Από τις αρχές Νοεμβρίου, που λάβαμε γνώση του περιεχομένου της Γνωμάτευσης, έγινε αντιληπτό ότι στο ΝΣΚ είχαν αποσταλεί χωρίς καμία επεξεργασία ή επιβεβαίωση ελλιπή στοιχεία που οδήγησαν σε προφανή παρανόηση του όλου θέματος», αναφέρει ο κ. Ταβουλάρης και προσθέτει:

«Διαπιστώσαμε ότι το ΝΣΚ κατέληξε στο αρνητικό για την Ελευσίνα συμπέρασμα, με την πεποίθηση ότι η Ελευσίνα έχει αναστείλει τις εργασίες της από το 2010. Το Νεώριον και η Ελευσίνα έχουν παραδώσει στο Πολεμικό Ναυτικό 14 πολεμικά. Στον εμπορικό τομέα 8 πλοία και έχουν αναβαθμίσει 2 πλατφόρμες πετρελαίου. Επίσης, έχουν παραδώσει στον ΟΣΕ 458 φορτάμαξες. Εχουν δε επισκευάσει 3.200 εμπορικά πλοία. Απασχολούν σήμερα, πέραν των υπεργολάβων, 1.070 άτομα», αναφέρει και προσθέτει: «Λόγω της επείγουσας ανάγκης να εξασφαλίσουμε τη συνέχιση της λειτουργίας της Ελευσίνας, ζητήσαμε να εξετασθούν στο πλαίσιο του υπουργείου τα πλήρη και πραγματικά στοιχεία του θέματος και να προχωρήσει άμεσα η καταβολή του συμβατικά οφειλομένου ποσού».

Ο κ. Ταβουλάρης σημειώνει: «Η παραπομπή αυτή οδηγεί χωρίς αμφιβολία σε μία νέα γνωμάτευση, της οποίας, εάν το αποτέλεσμα είναι αρνητικό, θα ισοδυναμεί με ταφόπλακα για την Ελευσίνα και το Νεώριο. Τι θα κάνει τότε ο ΥΕΘΑ; θα »κλείσει» τα Ναυπηγεία;», και τονίζει: «Ομως, τα χρονικά περιθώρια για μία Γνωμάτευση της Ολομέλειας του ΝΣΚ προ των εορτών των Χριστουγέννων είναι ασφυκτικά. Δηλαδή σε τελευταία ανάλυση η Ελευσίνα »κλείνει» ούτως ή άλλως από τώρα».

Η διαφάνεια

«Κόλαφο» για τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης αποτελούν οι σχολιασμοί που κάνει στην επιστολή του ο κ. Ταβουλάρης. «Θα ανέμενε κανείς ότι το Δημόσιο θα κατανοούσε τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα δύο ναυπηγεία. Αντί κατανόησης, όμως, αντιμετωπίζουμε μία άκαμπτη συμπεριφορά, μία ουσιαστική αδιαφορία. Η δε κατά κόρον επίκληση της διαφάνειας καταλήγει στη δημιουργία μιας ασπίδας προστασίας, πίσω από την οποία οχυρώνεται η τάση αποφυγής κάθε απόφασης».

ΠΗΓΗ