Του Μηνά Τσαμόπουλου
Η καταιγίδα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης σαρώνει στο πέρασμά της ό,τι βρει μπροστά της, με αποτέλεσμα να «χτυπήσει» και τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η ναυλαγορά έχει πέσει κάτω από τις 1.000 μονάδες και όλοι έχουν στραμμένο το βλέμμα στην Κίνα και την Ινδία.
Μέσα σε αυτό το κλίμα οι Ελληνες εφοπλιστές δίνουν τη δική τους επιχειρηματική ναυμαχία και ιδιαίτερα όσοι έχουν εισηγμένη εταιρεία στα ξένα χρηματιστήρια, αφού οι επενδυτές παρακολουθούν στενά κάθε τους κίνηση. Το ίδιο και οι ανταγωνιστές τους.
Χαρακτηριστική είναι η κουβέντα που είχαμε ακούσει από Ιταλό υψηλόβαθμο στέλεχος πολυεθνικής εταιρείας: «Ολοι περιμένουν να δουν προς τα πού θα πάνε οι Ελληνες για να τους ακολουθήσουν στις επενδύσεις».
Ενας από αυτούς τους Ελληνες εφοπλιστές είναι και ο κ. Χάρης Νικ. Βαφειάς, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης StealthGas, η μετοχή της οποίας σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (διπλασιάστηκε σχεδόν το 2012), ενώ συνεχίζει τη θετική πορεία της και το 2013. Από 4 δολ. στις 3 Ιανουαρίου 2012, έκλεισε στις 28/12/2012 στα 7,81 – ποσοστό αύξησης 95,2%.
Μάλιστα, τον Οκτώβριο του 2011 η μετοχή ήταν στα 3,89 δολάρια και μέσα στο 2013 έφτασε και τα 10 δολάρια – ποσοστό αύξησης 257%.
Οι επιδόσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα να στραφεί το βλέμμα των επενδυτών στην ελληνικών συμφερόντων εταιρεία, η οποία με στόλο 37 πλοία LPG (Liquefied Petroleum Gas) έχει το 14% της παγκόσμιας αγοράς LPG για πλοία μεταφορικής ικανότητας από 3.000 έως 8.000 κυβικά μέτρα και είναι η μεγαλύτερη, παγκοσμίως, στον τομέα αυτό.
Η εταιρεία ολοκλήρωσε μέσα στο 2012 ναυπηγικό πρόγραμμα για 12 LPG, ενώ έχει τέσσερα ακόμη υπό κατασκευή στη Νότια Κορέα. Επίσης, διαθέτει και τέσσερα δεξαμενόπλοια που είναι χρονοναυλωμένα έως το 2015.
Στην καθιερωμένη ετήσια εκδήλωση των βραβείων της Lloyd’s, ο κ. Βαφειάς βραβεύτηκε ως Greek Shipping Newsmaker για το 2012.
«Η αγορά το 2013 θα είναι πολύ δύσκολη για τα φορτηγά, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων», εκτιμά μιλώντας στο «business stories». «Θα δούμε να αντιμετωπίζουν ακόμη σημαντικότερα προβλήματα μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως συνέβη και το 2012 όταν ισχυρά ονόματα κατέθεσαν αίτηση για πτώχευση. Αλλά από το 2014 υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία για τα φορτηγά, τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς καθαρών προϊόντων πετρελαίου και για τα μεσαίου και μεγάλου μεγέθους containerships.
Για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου και τα μικρά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η ανάκαμψη θα αργήσει» είπε και πρόσθεσε: «Καλές προοπτικές υπάρχουν για τα LNG, LPG και τα Drill Ships τα επόμενα δύο χρόνια. Για τον λόγο αυτό παραδοσιακοί εφοπλιστές μπαίνουν σε αυτή την αγορά. Υπάρχει προοπτική κέρδους». Οσον αφορά στην αλματώδη άνοδο της μετοχής της StealthGas, επισημαίνει:
«Πάρα πολλοί επενδυτές θέλουν να βάλουν λεφτά στον τομέα των LPG και LNG για τρεις λόγους:
α) Δεν υπάρχει έντονος ανταγωνισμός γιατί οι εισηγμένες εταιρείες του κλάδου είναι λίγες.
β) Οι παραγγελίες για ναυπήγηση τέτοιου τύπου πλοίων είναι επίσης λίγες.
γ) οι ναυλωτές είναι σοβαροί και ξέρεις ότι θα πάρεις τα λεφτά σου βάσει του ναυλοσυμφώνου».
Και προσθέτει: «H μετοχή της StealthGas είναι ελκυστική γιατί κάνει trade κάτω από την καθαρή της αξία, άρα μπορεί να ανέβει κι άλλο. Ακόμη και τώρα οι επενδυτές θεωρούν ότι είναι φτηνή.
Σκεφτείτε ότι τον Ιούλιο 2007 είχε φτάσει τα 20 δολάρια. Οσον αφορά στους βασικούς ανταγωνιστές μας, την Golar του Τζον Φρέντρικσεν και την GasLog του Πήτερ Λιβανού κάνουν trade σε μεγάλες υπεραξίες της καθαρής τους αξίας σε ποσοστό 20%-40%».
Οσον αφορά στα ελληνικά δρώμενα και τα νέα φορολογικά μέτρα για τον εφοπλισμό και τις εταιρείες, ο κ. Βαφειάς θεωρεί ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση: «Τα νέα μέτρα τα θεωρούμε δίκαια. Οι περισσότεροι θα πληρώσουν και μακάρι να μαζευτούν τα 150 εκατ. ευρώ που έχει στόχο η κυβέρνηση. Εύχομαι ωστόσο να επενδυθούν έξυπνα και να μην τα σπαταλήσουν».
Ο όμιλος Βαφειά διαθέτει δύο ακόμη εταιρείες: τη Stealth Maritime που έχει 22 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τα 11 είναι MR και μεταφέρουν καθαρά προϊόντα πετρελαίου, και άλλα 11 που είναι aframaxes μεταφοράς αργού πετρελαίου. Ολα τα δεξαμενόπλοια, που έχουν μέσο όρο ηλικίας τα τέσσερα έτη, είναι χρονοναυλωμένα έως το 2016.
Επίσης την Brave η οποία αφού πούλησε την περίοδο 2004-2008 τα περισσότερα φορτηγά πλοία του στόλου της, 16 συνολικά, έχει πλέον δύο capesizes χρονοναυλωμένα έως το 2015. Η εταιρεία σήμερα διαχειρίζεται το 1/3 του στόλου των LPG της StealthGas.
newmoney.gr