Ακαδημιες Εμπορικου Ναυτικου: η πραγματικότητα

Τα ναυτικά δυστυχήματα που έχουν γίνει στην Ελλάδα και κόστισαν τόσες ζωές και μόλυναν την περιοχή έρχονται στο νου του Έλληνα όταν βλέπει το έγκλημα που έγινε στο κρουαζιερόπλοιο στην Ιταλία. Δεν γνωρίζει ο μέσος Έλληνας την πραγματικότητα των ΑΕΝ (Σχολή Πλοιάρχων, Σχολή Μηχανικών) στην Ελλάδα και για το λόγο αυτό δεν έχουν όλοι αντιληφθεί τη μεγάλη καταστροφή που προκαλείται σήμερα σε ένα από τους ζωτικότερου χώρους της Ελληνικής Οικονομίας, τη Ναυτιλία.

Οι παλιές Ανώτερες Ναυτικές Σχολές εξελίχθηκαν όπως έπρεπε σε Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού με την ελπίδα να γεννηθούν νέοι Καπετάνιοι και Μηχανικοί ώστε να επανδρωθούν τα εκατοντάδες Ελληνικά πλοία των Ελλήνων Εφοπλιστών καθώς και τα διάφορα ακτοπλοϊκά. Δύο μεγάλα προβλήματα όμως προκάλεσαν εμπλοκή στις σχολές αυτές και δεν μπόρεσαν να εξελιχθούν σε πλήρη πανεπιστήμια όπως θα έπρεπε. Το πρώτο αφορά τη νοοτροπία των Ελλήνων που την διοχέτευσαν στα ίδια τους τα παιδιά δηλαδή «να διορισθεί στο δημόσιο το παιδί» να μην πάει στα καράβια. Όλοι έχουν δει την ταινία με τον Νίκο Κούρκουλο να φωνάζει «όχι άλλο κάρβουνο» και τρέμουν στη σκέψη μην «σκυλοπνιγεί» το παιδί τους. Η αλήθεια είναι ότι τα σημερινά πλοία ιδιαίτερα των Ελλήνων εφοπλιστών είναι πραγματικά «διαστημόπλοια» με υψηλή τεχνολογία και όλα τα μέτρα ασφαλείας. Όμως δεν ήθελε η Μάνα το παιδί της στα καράβια και σας αποτέλεσμα από αυτούς που αποφοιτούσαν από τις ΑΕΝ ούτε το ένα πέμπτο δεν μπαρκάριζε και όλοι θέλανε να βρουν δουλειά σε ένα γραφείο η να καταφέρουν να περάσουν στο Λιμενικό Σώμα.

Το δεύτερο πρόβλημα ήταν ότι οι εφοπλιστές δεν ήθελαν να γίνουν οι σχολές αυτές πανεπιστήμια διότι τότε κανείς από αυτούς που θα αποφοιτούσε δεν θα μπαρκάριζε και όλοι θα πάσχιζαν να μπουν στο δημόσιο. Έτσι η ποιότητα των σπουδαστών των ΑΕΝ άρχισε να φθίνει ραγδαία και οι σχολές αυτές κατάντησαν να δέχονται ακόμη και παιδιά που δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των ΑΕΝ (μήπως το ίδιο δεν έγινε με άλλες πανεπιστημιακές σχολές πχ ξένων γλωσσών;). Μεταξύ αυτών των παιδιών όμως υπήρχαν και υπάρχουν άξιοι και υψηλού επιπέδου σπουδαστές που έγιναν και θα γίνουν άξιοι Καπετάνιοι και Μηχανικοί. Η πρόσφατη απόφαση περί ίδρυσης ιδιωτικών σχολών Πλοιάρχων και Μηχανικών είναι πρόωρη και ίσως ο Υφυπουργός να μην πρόλαβε να ενημερωθεί για την πραγματικότητα των σχολών αυτών.

Κάθε φορά που ένα Ελληνικό καράβι θα βυθίζεται θα θυμόμαστε ότι ίσως να οφείλεται στις αδυναμίες των σχολών αυτών. Όμως κάθε φορά που θα ακούμε για τις επιτυχίες της Ελληνικής Ναυτιλίας θα θυμόμαστε ότι οφείλονται κυρίως στη ναυτοσύνη και το υψηλό επίπεδο αρκετών Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού που έχουν αποφοιτήσει από τις ΑΕΝ.

ΠΗΓΗ