Σε «ταραγμένα νερά» κινείται ο Προκοπίου

Μέχρι σήμερα το όνομα του Γιώργου Προκοπίου στα παγκόσμια σαλόνια της ναυτιλίας ακουγόταν κυρίως για τα μεγάλα deals ναυπήγησης πλοίων που «δαμάζουν» μέχρι και τους πάγους της Αρκτικής και για τα ναυλοσύμφωνα εκατομμυρίων δολαρίων με ενεργειακούς κολοσσούς, όπως η BG Group και η Gazprom.

Όμως, η απόφασή του να προχωρήσει σε δημόσια εγγραφή της Dynagas LNG Partners στην Wall Street έβγαλε στην επιφάνεια και προβλήματα με τις τράπεζες και αδυναμίες του ομίλου, τα οποία, σύμφωνα με τους αναλυτές, θα μπορούσαν να «ναρκοθετήσουν» μέχρι και την προσπάθειά του να πείσει τους επενδυτές να τοποθετηθούν στην εταιρία και να αντλήσει τα 150 εκατ. δολ. που έχει θέσει ως στόχο.

Ο εφοπλιστής, ο οποίος πολλές φορές «φιγουράρει» στις λίστες με τους 100 ισχυρότερους ανθρώπους της ναυτιλίας, ελέγχοντας έναν στόλο συνολικής χωρητικότητας, 11 εκατ. τόνων περίπου, βρίσκεται μπροστά σε μια νέα «περιπέτεια», αυτή την φορά στα «διεθνή ύδατα».

Τρία χρόνια μετά τον θόρυβο που ξέσπασε στην Ελλάδα από την υπόθεση φοροαποφυγής που ανακάλυψε το ΣΔΟΕ, σύμφωνα με το οποίο ο Προκοπίου είχε στην κατοχή του 120 ακίνητα αντικειμενικής αξίας 250 εκατ. ευρώ σε όλη την χώρα, για τα οποία δεν είχε πληρώσει ούτε ευρώ φόρο και από την «βαριά καμπάνα» των 40 εκατ. ευρώ (ο ίδιος αρνήθηκε ότι υπήρξε όπως και το ότι έχει κάποια εκκρεμότητα στην εφορία), βρίσκεται στο προσκήνιο σχετικά με το αν θα πετύχει το στοίχημά του, να γίνει η Dynagas LNG Partners η πρώτη εταιρία του ομίλου του που θα περάσει το «κατώφλι» του Nasdaq ή θα «σκοντάψει» στην δυσπιστία των επενδυτών.

Τo «αγκάθι»

Ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» για τον Γιώργο Προκοπίου αποτελεί, σύμφωνα με την ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, το γεγονός ότι η εταιρία του έχει αθετήσει τρεις φορές μέχρι σήμερα, όρους και ρήτρες συμφωνιών της με τις τράπεζες, προκαλώντας μια εντεινόμενη ανησυχία στους αναλυτές και σε όσους παρακολουθούν την πορεία της.

Η πρώτη ήταν όταν η Dynagas παραδέχτηκε πως ο Προκοπίου χρησιμοποίησε 140 εκατ. δολ. για να χρηματοδοτήσει ναυπηγήσεις πλοίων, χωρίς να εξασφαλίσει την απαιτούμενη συναίνεση των πιστωτών της τον Απρίλιο του 2012.

Στην δεύτερη περίπτωση, η Dynagas εγγυήθηκε χρηματοδότηση για τέσσερα από τα τελευταία νεότευκτα πλοία, αξίας 625 εκατ. δολ, χωρίς για ακόμη μια φορά την απαιτούμενη έγκριση των πιστωτών.

Η Credit Suisse είναι η μία από τις πιστώτριες τράπεζες, η οποία έχει δανειοδοτήσει τη ναυτιλιακή εταιρία και έχουν αθετηθεί όροι της συμφωνίας, ωστόσο αποτελεί μία από εκείνες που δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στην κίνηση δημόσιας εγγραφής που σχεδιάζει η ναυτιλιακή.

Η άλλη είναι η RBS, η οποία εμφανίζεται να είναι η τράπεζα εκείνη που καταλόγισε στην εταιρία του Γιώργου Προκοπίου ότι παραβίασε τρέχουσες ρήτρες της συμφωνίας και η οποία έχει υποβαθμίσει την εικόνα της εταιρίας, προειδοποιώντας να μην προχωρήσει σε νέες παραβιάσεις.

Η τρίτη παραβίαση αφορά σε όρο της συμφωνίας που προβλέπει την ύπαρξη ρευστότητας τουλάχιστον 30 εκατ. δολ. σε μετρητά, ενώ η εταιρία μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2013 διέθετε μόλις 2,8 εκατ. δολάρια. Οι παραβιάσεις αυτές σε συνδυασμό με την μετατροπή του χρέους σε βραχυπρόθεσμο και με το ότι τα κεφάλαια που αναμένεται να αντληθούν από την δημόσια προσφορά, εν μέρει θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή ενός δανείου, συνιστούν σημαντικές «αδυναμίες».

Γι’ αυτό και το ερώτημα που τίθεται από την Tradewinds, είναι αν η εταιρία θα κατορθώσει να ξεπεράσει αυτούς τους «σκοπέλους», όπως και την αίσθηση ότι ετοιμάζεται να εισέλθει στην αμερικανική χρηματαγορά, από ανάγκη.

Οι υποστηρικτές της δημόσιας προσφοράς του Γιώργου Προκοπίου υποστηρίζουν ότι η Dynagas θα προσπαθήσει να «θεραπεύσει» τις ρήτρες των συμφωνιών με τους πιστωτές προτού βάλει «ρότα» για το roadshow, όπου θα γίνει η επίσημη παρουσίασή της στους επενδυτές, και το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί εντός των επόμενων βδομάδων ή και λίγο αργότερα.

Οι ίδιοι τονίζουν ότι σε περίπτωση που κάτι δεν πάει όπως προσδοκά ο Έλληνας εφοπλιστής, ατού του αποτελεί το ότι η εταιρία του παραμένει κερδοφόρος, καταγράφοντας κέρδη 22,73 εκατ. δολ. το πρώτο μισό του 2013 από 14,39 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.

«Δεν χρειάζεται να γίνει εισηγμένη. Αν δεν επιτευχθεί η σωστή αποτίμηση, ίσως θα πρέπει να κάνει βήματα οπισθοχώρησης. Μπορεί να στηριχθεί και στις δικές της δυνάμεις η Dynagas» καταλήγουν.

Ποντάρει στην άντληση 150 εκ. δολ. – Ατού τα χρυσά ναυλοσύμφωνα με κολοσσούς

Το «άλλο πρόσωπο» της Dynagas είναι εκείνο μιας εταιρίας που χρηματοδοτείται από έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, τον Γιώργο Προκοπίου, ο οποίος έχει επενδύσει πολλά εκατομμύρια τα τελευταία έξι χρόνια ειδικά στον τομέα της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, ο οποίος παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και σε αυτό ποντάρει πολλά για να πείσει τους επενδυτές να τοποθετήσουν τα κεφάλαια στην εταιρία του.

Η Dynagas έχει συνάψει συμβόλαια για 10 πλοία LNG carriers. Τρία της παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία μέσα στο τρέχον έτος, ενώ είναι προγραμματισμένο να παραλάβει άλλα τέσσερα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Ο Γιώργος Προκοπίου ήταν μάλιστα από τους πρώτους ισχυρούς των θαλασσών που έκαναν business με τους Ρώσους, στέλνοντας ένα LNG carrier μέσω της Νότιας Διαδρομής της Αρκτικής.

Συγκαταλέγεται επίσης, μεταξύ των έξι πλοιοκτητών που συζητούν με την ρωσική Novatek και τον ενεργειακό κολοσσό, Total για την απασχόληση 12 έως 16 εξειδικευμένων ice- class LNG carriers που θα ταξιδέψουν επίσης στην Αρκτική για το project Yamal LNG. Μεγάλα συμβόλαια διαθέτει επίσης η Dynagas και με τον ρωσικό «γίγαντα» της Gazprom, η οποία προτίθεται να ναυλώσει περίπου 13 πλοία για projects που σχετίζονται με τα ρωσικά συμφέροντα.

dealnews.gr

Ακυβερνητο σκάφος στη Σάμο

Πρωινές ώρες χθες, ενημερώθηκεη Λιμενική Αρχή Σάμουγια την ύπαρξη ακυβέρνητου σκάφους πλησίον της νήσου που ζητά συνδρομή με έναν (01) αλλοδαπό επιβαίνοντα.

Άμεσα στο σημείο κατέπλευσε πλωτό περιπολικό Λ.Σ.–ΕΛ.ΑΚΤ., το οποίο εντόπισε το ακυβέρνητο σκάφος. Ο αλλοδαπός κυβερνήτης του παραδόθηκε από το πλήρωμα του πλωτού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ στην οικεία Λιμενική Αρχή και συνελήφθη για παράνομη είσοδο στη χώρα.

Προανάκριση διενεργείται από το Λιμεναρχείο Σάμου.

Μικρή μείωση στις βάσεις εισαγωγής των ΑΕΝ

Μικρή μείωση σημειώθηκε στις βάσεις εισαγωγής των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), ακολουθώντας την γενική τάση της μείωσης των βάσεων, που καταγράφτηκε με τα αποτελέσματα των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων.

Ειδικότερα, στις ΑΕΝ Πλοιάρχων (Γενική Σειρά 90%) η βάση διαμορφώθηκε στα 10.651 μόρια καταγράφοντας μικρή μείωση 200 μορίων σε σύγκριση με το 2012, οπότε η βάση ήταν στα 10.851 μόρια.

Στις ΑΕΝ Μηχανικών (Γενική σειρά 90%) η βάση διαμορφώθηκε στα 9.955 μόρια καταγράφοντας μείωση σε σχέση με τα 10.321 μόρια, που ήταν η βάση το 2012.

Στις ειδικές κατηγορίες οι βάσεις διαμορφώθηκαν ως εξής:

Σχολή Πλοιάρχων (πολύτεκνοι) 8.651- 8.692 (βάση 2012)

Σχολή Πλοιάρχων (τρίτεκνοι) 10.430- 10.436 (βάση 2012)

Σχολή Πλοιάρχων (εσπερινά) 8.136- 7.508 (βάση 2012)

Σχολή Μηχανικών (πολύτεκνοι) 8.250- 7.927 (βάση 2012)

Σχολή Μηχανικών (τρίτεκνοι) 9.863- 10.234 (βάση 2012)

Σχολή Μηχανικών (εσπερινά) 6.247- 4.564 (βάση 2012)

Στα Ναυτιλιακά τμήματα των ΑΕΙ

Αντίστοιχα, στο τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών Πειραιά η βάση μειώθηκε στα 15.975 μόρια από 16.475 που ήταν το 2012 ενώ στο τμήμα Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών (Χίος) η βάση μειώθηκε στα 11.545 μόρια από 12.973.

pireas2day.gr

Έντονο ιταλικό χρώμα αρχίζει να αποκτά η ελληνική ακτοπλοΐα

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Έντονο ιταλικό χρώμα αρχίζει να αποκτά η ελληνική ακτοπλοΐα, ενώ παράλληλα η γαλανόλευκη υποχωρεί σταθερά στην Αδριατική, την οποία μετατρέπουν οι Ιταλοί σε «Mare Nostrum».

Τα τελευταία δύο χρόνια, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα σκληρό bras de fer μεταξύ του Εμάνουλε Γκριμάλντι και των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων στις γραμμές Πάτρας-Ιταλίας, όπου η ιταλική σημαία μετά από 10ετίες αρχίζει να κυριαρχεί.

Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Η ιταλική σημαία κυματίζει στα πλοία της Minoan Lines, της Grimaldi Lines και σε δύο πλοία της ΑΝΕΚ, σύνολο οκτώ πλοία. Ελληνική σημαία έχουν υψωμένη τα τέσσερα πλοία του ομίλου Attica και ένα πλοίο της ΑΝΕΚ, σύνολο πέντε. Τέλος, το πλοίο «European Express» είναι υπό κυπριακή σημαία.

Οι Ιταλοί μέχρι τώρα ήταν πιο ανταγωνιστικοί με μειωμένες συνθέσεις πληρώματος και μικρότερο λειτουργικό κόστος. Το μισθολογικό κόστος των υπό ελληνική πλοίων είναι κατά 50% υψηλότερο από εκείνο των πλοίων που φέρουν την ιταλική σημαία.

Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να ανακόψει το ιταλικό παλιρροϊκό κύμα, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη έδωσε το δικαίωμα στις εταιρείες που κάνουν διεθνείς πλόες στην Αδριατική να μειώσουν τις συνθέσεις τους, στα βήματα των Ιταλών. Απόφαση που ελήφθη μέσα στον Ιούλιο και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει εάν θα έχει θετικό αποτέλεσμα για την ελληνική σημαία. Συγκεκριμένα, στις υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν 5-7-2013 για τα έξι υπό ελληνική σημαία πλοία (SUPERFAST I, SUPERFAST II, SUPERFAST ΧΙ, SUPERFAST XII, ΚΡΗΤΗ ΙΙ, HELLENIC SPIRIT), που δρομολογούνται στη γραμμή Πάτρα – Ιταλία, αναφέρεται ότι: «Η οργανική σύνθεση πληρώματος του πλοίου συμπεριλαμβανομένου του κλάδου των γενικών υπηρεσιών, συμπληρώνεται κατά την κρίση του πλοιοκτήτη».

Το μεγάλο όμως πλεονέκτημα των Ιταλών στον θέμα της ανταγωνιστικότητας είναι ότι η ιταλική κυβέρνηση επιδοτεί τις ασφαλιστικές εισφορές ενώ έχουν και κάποιες φορολογικές ελαφρύνσεις.

Ο όμιλος Grimaldi δραστηριοποιείται στην Αδριατική μέσω της θυγατρικής του, Minoan Lines, με τέσσερα πλοία στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Αγκόνα – Τεργέστη, και με δύο πλοία της Grimaldi Lines στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπρίντζι.

Ο όμιλος Attica δραστηριοποιείται με δύο πλοία στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Αγκόνα σε κοινοπραξία με ένα πλοίο της ΑΝΕΚ και στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι επίσης με δύο πλοία. Η ΑΝΕΚ έχει και τρία πλοία στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία.

Στη γραμμή του Μπάρι είναι δρομολογημένο μόνο για τη θερινή περίοδο το πλοίο «European Express», της ΝΕΛ, το οποίο παρουσιάζεται στο σύστημα κρατήσεων forthcrs να το διαχειρίζεται η Ventouris Ferries.

Όμως η ελληνο-ιταλική κόντρα έχει μεταφερθεί και στο Αιγαίο. Ο Εμάνουελ Γκριμάλντι επιχείρησε για δεύτερη φορά να μπει σφήνα στην ΑΝΕΚ στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά με το πλοίο «Ίκαρος Παλλάς». Κατέθεσε αίτηση για καλοκαιρινά δρομολόγια η οποία απορρίφθηκε τελικά από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών ως εκπρόθεσμη.

Για να αντιμετωπίσουν τον Ιταλό επιχειρηματία, ΑΝΕΚ και Superfast Ferries έχουν κάνει κοινοπραξία στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο Κρήτης η οποία δραστηριοποιείται και στην Αδριατική.

Όμως οι εξελίξεις τρέχουν. Ο Εμ.Γκριμάλντι ανέλαβε τα ηνία της Hellenic Seaways όπου είναι μεγαλομέτοχος μέσω της Minoan με ποσοστό 33,35%. Ενώ δήλωνε ότι δεν τον ενδιαφέρουν τόσο πολύ οι εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες τώρα φαίνεται να επιχειρεί αντεπίθεση και εκεί με απώτερο, ίσως σκοπό, όπως επισημαίνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας να πιέσει τους Έλληνες ανταγωνιστές του και να τους οδηγήσει να μειώσουν ακόμη περισσότερο την παρουσία τους στην Αδριατική με αντάλλαγμα την ενίσχυση της θέσης τους στο Αιγαίο.

«Η Ελλάδα είναι δύσκολη αγορά. Είναι ξεκάθαρο ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις έχουν χάσει πολλά λεφτά. Είμαι χαρούμενος γιατί χάσαμε λιγότερα από τις άλλες εταιρείες στην Ελλάδα. Όμως μπορούμε να αντέξουμε να κάνουμε δουλειές στην Ελλάδα γιατί έχουμε… δυνατούς ώμους» δήλωσε πριν από κάποιους μήνες ο Εμάνουελ Γκριμάλντι.

Παράλληλα ξένα επενδυτικά funds έρχονται σε επαφή με ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προκειμένου να τα ενισχύσουν κεφαλαιακά αφού η έλλειψη ρευστότητας είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής ακτοπλοΐας η οποία πλέον απειλείται με αφελληνισμό. Οι όροι όμως που προτείνουν τα funds είναι δυσβάσταχτοι και εάν δεν επιστραφούν τα κεφάλαια τότε η εταιρεία περνάει στον έλεγχό τους. Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προσπαθούν να απαντήσουν στην οικονομική κρίση με αναδιάταξη των στόλων τους, αποδρομολογήσεις και πωλήσεις πλοίων.

newmoney.gr

Ακυβέρνητο Α/Κ σκάφος στην Καλαμάτα

Ενημερώθηκε, βραδινές ώρες χθες, η Λιμενική Αρχή Καλαμάτας από τον κυβερνήτη του Α/Κ σκάφους «ΠΡΩΤΕΥΣ» Ν.Κ. 593, ότι λόγω μηχανικής βλάβης το σκάφος του έμεινε ακυβέρνητο με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να παρασυρθεί λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών στη βραχώδη ακτή «ΚΟΡΔΙΑ» (δυτικής παραλίας Καλαμάτας).

Άμεσα προς παροχή συνδρομής στο σημείο έσπευσε πλωτό περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. το οποίο επιβίβασε τον κυβερνήτη και μοναδικό επιβαίνοντα του αλιευτικού, καθώς και το Ρ/Κ «ΚΡΙΤΩΝ» Ν.Π. 9026 το οποίο ρυμούλκησε με ασφάλεια το «ΠΡΩΤΕΥΣ» στη μαρίνα Καλαμάτας.

Από το περιστατικό δεν υπήρξε τραυματισμός, ενώ από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Καλαμάτας απαγορεύτηκε ο απόπλους του «ΠΡΩΤΕΥΣ» μέχρι αποκατάστασης της βλάβης και επιθεωρήσεως του από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεώρησης Πλοίων του λιμένα Καλαμάτας.

hcg.gr

Σύγκρουση φορτηγών πλοίων στη Μεθώνη

• 2 νεκροί, 8 αγνοούμενοι

Το φορτηγό πλοίο «Consouth», με σημαία Αντίγουα-Μπαρμπούντα, με 16 επιβαίνοντες και κενό φορτίου συγκρούσθηκε υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες με το φορτηγό πλοίο «Piri Reis», με σημαία Νήσων Κουκ και 17 άτομα πλήρωμα.

Από τη σύγκρουση βυθίστηκε το φορτηγό πλοίο «Piri Reis», με αποτέλεσμα και να αγνούνται 10 άτομα.

Στην περιοχή είναι σε εξέλιξη εκτεταμένες έρευνες απο πλωτά σκάφη του λιμενικού, τέσσερα παραπλέοντα πλοία, ένα αεροσκάφος C-130 και ελικόπτερο.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αντίθετες οι απόψεις των φορέων για το ν/σχ της ναυτιλίας

Επιφυλάξεις στο νομοσχέδιο για την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας εξέφρασαν οι φορείς της ακτοπλοΐας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, καλώντας την κυβέρνηση να προχωρήσει σε πιο τολμηρές μεταρρυθμίσεις.

«Λυπούμαστε γιατί στο νομοσχέδιο δεν επιχειρούνται οι θαρραλέες αλλαγές, τις οποίες είχαμε προτείνει», ανέφερε κατά τη διαδικασία της ακρόασης των αρμόδιων φορέων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχαήλ Σακέλλης.

Ο πρόεδρος των ακτοπλόων χαρακτήρισε, μάλιστα, ανεπαρκή την πρόβλεψη του νομοσχεδίου που μειώνει κατά 50% τη σύνδεση των επιβατηγών πλοίων κατά τη χειμερινή περίοδο. «Θεωρούμε αυτή τη ρύθμιση ανεπαρκή, διότι η χειμερινή περίοδος περιορίζεται στους 5 μήνες, αντί για τους 8 μήνες που είναι για εμάς η πραγματική χειμερινή περίοδος» εξήγησε ο κ. Σακέλλης. Υποστήριξε, μάλιστα, ότι η μείωση της σύνθεσης των πληρωμάτων δεν φτάνει πραγματικά στο 50% τη χειμερινή περίοδο, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο.

Ο κ. Σακέλλης κάλεσε την κυβέρνηση να στηρίξει την ακτοπλοΐα, επισημαίνοντας ότι ο μεγάλος κίνδυνος για τη ναυτική εργασία είναι να ακινητοποιηθούν τα πλοία, λόγω της αδυναμίας να προσφέρουν πλέον τις υπηρεσίες τους.

«Τα τρία τελευταία χρόνια, οι ζημιές θα ξεπεράσουν τα 850 εκατ. ευρώ, ενώ η κίνηση πέφτει συνεχώς και, δυστυχώς, και τη φετινή περίοδο αντιμετωπίζουμε προβλήματα μείωσης της κίνησης, η οποία ξεπερνά το 20% τη χειμερινή περίοδο», εξήγησε. Ξεκαθάρισε δε ότι, υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες, η ακτοπλοΐα «δεν είναι δυνατόν να αντέξει οποιαδήποτε επιβολή δημόσιας υπηρεσίας».

Την ικανοποίησή του για την επαναφορά του οργανογράμματος του υπουργείου Ναυτιλίας εξέφρασε, εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης. «Είμαι ευτυχής, γιατί αυτό το νομοσχέδιο επαναφέρει τη ναυτιλία εκεί όπου ανήκει», σημείωσε.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), Γιώργος Ανωμερίτης, τάχθηκε υπέρ της αλλαγής του λιμενικού συστήματος, αλλά προειδοποίησε ότι δεν πρέπει να περάσουμε «από ένα κρατικό μονοπώλιο σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο».

«Το να πωλείται όλο το πακέτο μετοχών από το κράτος σε έναν ιδιώτη δεν οδηγεί πουθενά, θα μπλέξουμε», προειδοποίησε ο κ. Ανωμερίτης και σημείωσε ότι παντού στην Ευρώπη οι παραχωρήσεις εκμετάλλευσης αφορούν πολλούς παρόχους.

Σε διαφορετικό μήκος κύματος, ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) ισχυρίστηκε ότι, με το νομοσχέδιο, καταργείται η δεκάμηνη υποχρεωτική απασχόληση και ουσιαστικά μειώνεται σε 8,5 μήνες.

Σημείωσε, μάλιστα, ότι δίνεται και η δυνατότητα στον υπουργό Ναυτιλίας να προβεί σε περαιτέρω μειώσεις. Κατήγγειλε δε ότι, με το νομοσχέδιο, επέρχεται «ευθεία κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας» στην ποντοπόρο ναυτιλία.

naftemporiki.gr

Σκάφος της ελληνικής Ακτοφυλακής άνοιξε πυρ κατά τουρκικού αλιευτικού – Φτιάχνει κλίμα έντασης η Άγκυρα

Σε «θερμό» επεισόδιο στο Αιγαίο, όπου σκάφος της ελληνικής Ακτοφυλακής άνοιξε πυρ κατά τουρκικού αλιευτικού αναφέρεται ανακοίνωση του τουρκικού Γενικού Επιτελείου. Η Άγκυρα όμως δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό.

Προχωρά και στην «καταγγελία» παραβιάσεων του τουρκικού εναέριου χώρου από ελληνικά μαχητικά!

Η ενορχηστρωμένη αυτή προσπάθεια του τουρκικού γενικού επιτελείου εφευρίσκοντας φανταστικά σενάρια ελληνικών προκλήσεων έχει προκαλέσει προβληματισμό στους επιτελείς του ΓΕΕΘΑ .

Προβληματισμό γιατί πίσω από την αναφορά τέτοιων ανύπαρκτων γεγονότων –και σύμφωνα με την τουρκική τακτική- κρύβεται η προετοιμασία ενός θερμού επεισοδίου, πραγματικού αυτή τη φορά από τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις.

Έτσι η δημοσιοποίηση τέτοιων φανταστικών επεισοδίων έχει ως σκοπό τη δημιουργία ενός άλλοθι πάνω στα οποία θα στηριχθεί –κυρίως στο ΝΑΤΟ- η τουρκική απάντηση στις υποτιθέμενες ελληνικές προκλήσεις.

Πιο ειδικά το τουρκικό γενικό επιτελείο στην ιστοσελίδα του με ημερομηνία 28 Ιανουαρίου και στην ενότητα «Παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων» αναφέρει:

«Στις 23/01/13, άκατος της ελληνικής Ακτοφυλακής άνοιξε πυρ κατά τουρκικού αλιευτικού σκάφους, ανοικτά της Επαρχίας Ayvalik του Νομού Balikesir, το οποίο λόγω βλάβης είχε παρασυρθεί στα ελληνικά χωρικά ύδατα».

Στην ενότητα «Παραβιάσεις του τουρκικού εναέριου χώρου» αναφέρει τα ακόλουθα:

« – Στις 22/01/13, ελληνικά “F-16’’, που απογειώθηκαν από το Α/Δ της Λήμνου, παρενόχλησαν για διάστημα 1 λεπτού, εκγλωβίζοντας στα ραντάρ τους, τουρκικό μαχητικό τύπου “F-16”, που εκτελούσε εκπαιδευτική (σ.σ. έτσι χαρακτηρίζουν τις παραβιάσεις του εναέριου χώρου μας οι Τούρκοι) πτήση στον διεθνή εναέριο χώρο του Αιγαίου, ΝΑ της Λήμνου.

Την ίδια ημέρα, ελληνικά ’’F-16’’, στις 11:14, εισήλθαν 5 ναυτικά μίλια ΝΔ της Επαρχίας Kalkan της Αττάλειας και, για διάστημα 2 λεπτών, παραβίασαν τον τουρκικό εναέριο χώρο. Τα συμβάντα γνωστοποιήθηκαν στο (τουρκικό) ΥΠΕΞ».

Οι αστείες δικαιολογίες περί του «αλιευτικού που το παρέσυρε ο άνεμος» και το «κακό» ελληνικό σκάφος του ΛΣ που άνοιξε πυρ έχουν ένα και μοναδικό σκοπό: Τη δημιουργία «κλίματος» από την Άγκυρα με ψευδείς κατηγορίες τις οποίες θα εκμεταλλευθεί αργότερα.

Ακόμη και στην περίπτωση –αν και δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα ο σχετικός τουρκικός ισχυρισμός- που σκάφος του ΛΣ έβαλλε προειδοποιητικά πυρά εναντίον του τουρκικού αλιευτικού αυτό θα ήταν γιατί τα τουρκικά σκάφη πολύ συχνά παραβιάζουν τα εθνικά χωρικά ύδατα στην περιοχή του βόρειου Αιγαίου παρενοχλώντας τα ελληνικά αλιευτικά και υπό την προστασία της τουρκικής Ακτοφυλακής πραγματοποιούν παράνομη αλιεία.

Άλλωστε ότι ήταν μέσα στα ελληνικά χωρικά το αναφέρουν και οι ίδιοι! Όλα τα υπόλοιπα για την υποτιθέμενη βλάβη είναι απλά «προφάσεις εν αμαρτίαις».

Όσο για τις περιπτώσεις ελληνικών «παραβιάσεων» αλλά και παρενοχλήσεων «αθώων» τουρκικών F-16 που πετούν στον διεθνή εναέριο χώρο του Αιγαίου γνωρίζουμε όλοι περί τίνος ακριβώς πρόκειται.

Αυτό όμως που προβληματίζει είναι η τουρκική επιθετικότητα η οποία καθημερινά επιδεικνύεται στο Αιγαίο από την τουρκική Αεροπορία και Ναυτικό, με τους Τούρκους να «ζητούν και τα ρέστα»!

Αυτό επιβεβαιώνεται πρακτικά κάθε ημέρα όπως και σήμερα. Όπως ανακοίνωσε το ΓΕΕΘΑ 6 τουρκικά μαχητικά εκ των οποίων τα 2 έφεραν οπλισμό καθώς και ένα CN-235MPA του Ναυτικού πραγματοποίησαν 2 παραβάσεις του FIR Αθηνών και τουλάχιστον 6 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ) στο κεντρικό Αιγαίο.

Έτσι ο σχεδιασμός της Άγκυρας αναπτύσσεται μπροστά στα μάτια μας: Τη στιγμή που παραβιάζει τον ΕΕΧ και στέλνει φρεγάτες μέχρι έξω από το Σούνιο κατηγορεί την Ελλάδα για υποτιθέμενες παραβιάσεις παρενοχλήσεις αλλά και βολή πυρών εναντίον αλιευτικών σκαφών.

defencenet.gr

Βολές από τους ακτοπλόους για το ν/σ του υπ.Ναυτιλίας και Αιγαίου

Βολές από τους ακτοπλόους, τους πλοηγούς, τους συνδικαλιστικούς φορείς των λιμενικών υπαλλήλων και των λιμενεργατών και άλλους φορείς όπως η Διεθνής Ναυτική Ενωση συγκεντρώνουν ορισμένες διατάξεις του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου που φέρει τον τίτλο «Ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις».

Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι διάσταση απόψεων υπάρχει και εντός των κυβερνητικών συμμάχων, η οποία μάλιστα εκφράστηκε στη συνάντηση που είχε προχθές το απόγευμα ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, με εκπροσώπους της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και διατάξεις που στηρίζονται από τους ναυτιλιακούς φορείς, όπως η διάταξη για την εισαγωγή των ατομικών συμβάσεων εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία και τον κλάδο των σκαφών αναψυχής, η οποία μπορεί να ανοίξει το δρόμο για την αύξηση της απασχόλησης στην ποντοπόρο ναυτιλία, και εξ αυτού του λόγου θα πρέπει να αποφεύγεται μία συλλήβδην απόρριψη του σχεδίου νόμου.

Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε χθες με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) να καταθέτει και αυτός δημόσια τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις του για μία σειρά διατάξεων του σχεδίου νόμου, οι οποίες πλήττουν τον ακτοπλοϊκό κλάδο.

Οπως μάλιστα τονίζουν στελέχη του συνδέσμου, ενώ η ακτοπλοΐα βουλιάζει και η κυβέρνηση δεν φαίνεται να κατανοεί τη δυσκολία της κατάστασης το υπουργείο Ναυτιλίας με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου δημιουργεί επιπλέον προβλήματα. Ο ΣΕΕΝ ανέφεραν, κατέθεσε 29 προτάσεις και ούτε μία δεν ελήφθη υπόψη.

Εκπτώσεις

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η διάταξη για τις εκπτώσεις. Το σχέδιο νόμου προβλέπει την υποχρεωτική παροχή εκπτώσεων σε ορισμένες κατηγορίες επιβατών, όπως άποροι, παιδιά, άτομα με ειδικές ανάγκες συνταξιούχοι ΝΑΤ κ.λπ., χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη αποζημίωσης από το κράτος προς τις εταιρείες.

Ο ΣΕΕΝ στην παρέμβαση του τονίζει ότι «το συγκεκριμένο άρθρο αποτελεί απαράδεκτη και παράνομη οικονομική επιβάρυνση ιδιωτικών επιχειρήσεων, αντικείμενη στο Σύνταγμα, στην Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και στα Διεθνή Ανθρώπινα Δικαιώματα». Τονίζει ότι «η χορήγηση προνομίων σε συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες, οι οποίες δύνανται να αλλάζουν κατά το δοκούν του εκάστοτε κυβερνώντα, στο βαθμό που δεν προβλέπει αποζημίωση των εταιρειών για αυτές είναι παράνομη και ανεπίτρεπτη προσβολή της οικονομικής ελευθερίας αλλά και άλλων βασικών δικαιωμάτων των ακτοπλοϊκών εταιρειών».

Η κάθε εταιρεία έχει το δικαίωμα να αποφασίζει η ίδια ανάλογα με την εμπορική της πολιτική τυχόν εκπτώσεις που επιθυμεί να χορηγεί, επισημαίνει ο ΣΕΕΝ.

Ο ΣΕΕΝ τοποθετείται και στο άρθρο 10 του σχεδίου νόμου που αφορά σε ρυθμίσεις στον Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου. Ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει ότι έχει επανειλημμένως ζητήσει την αναμόρφωσή του, ώστε αφενός να ανταποκρίνεται στις νομοθετικές εξελίξεις των τελευταίων ετών και αφετέρου για την οριστική παύση της ποινικοποίησης της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας.

Για το Σύνδεσμο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της αποποινικοποίησης του ναυτικού επαγγέλματος και ειδικά στην ακτοπλοΐα, καθώς υπό τις παρούσες διατάξεις ο πλοίαρχος του πλοίου τείνει να αντιμετωπίζεται ως εγκληματίας του κοινού ποινικού δικαίου, εγκαλούμενος σε δεκάδες ποινικές διαδικασίες άνευ ουσίας, καθώς για καθυστέρηση 5 λεπτών καλείται τόσο ο πλοίαρχος όσο και ο πλοιοκτήτης σε απολογία σύμφωνα με τον Ποινικό Κώδικα.

Μόνο στην Ελλάδα και μόνο στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, από όλα τα ελληνικά μέσα μεταφοράς, ισχύει η ποινικοποίηση της εργασίας πλοιάρχων, Α’ μηχανικών και πλοιοκτήτη για κάθε πράξη, παράλειψη, καθυστέρηση κ.λπ., υπογραμμίζει ο ΣΕΕΝ και ζητεί να τροποποιηθούν και να καταργηθούν τα σχετικά νομοθετήματα κατά τα ισχύοντα για τους άλλους κλάδους μεταφοράς.

Επίσης, ζητεί την αλλαγή των διατάξεων σε ό,τι αφορά τα πρόστιμα τα οποία πολλές φορές είναι υψηλότερα από την αξία του πλοίου.

Ο ΣΕΕΝ, αναφερόμενος επίσης στις διατάξεις του σχεδίου νόμου για τη νησιωτικότητα, επισημαίνει ότι καμία στρατηγική για την οικονομική, κοινωνική, αλλά και περιβαλλοντική ανάπτυξη των νησιών δεν μπορεί να είναι ολοκληρωμένη εάν στη διαμόρφωσή της δεν συμβάλλει και δεν συνυπολογίζεται και η ακτοπλοΐα. Στη βάση αυτής της τοποθέτησης, εκτιμά ότι είναι παράλογο να μην περιλαμβάνονται εκπρόσωποι της ακτοπλοΐας στο Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής.

Για την επίταξη ο ΣΕΕΝ θεωρεί ότι πρόκειται για ένα άρθρο «φανερά εκτός πραγματικότητας». Προβλήματα όπως η ασφάλιση του πλοίου, η κάλυψη διαφόρων χρηματοοικονομικών εξόδων, οι ευθύνες σε περίπτωση ζημίας κ.λπ. δεν ρυθμίζονται, σημειώνει και προσθέτει ότι η εκτέλεση δρομολογίων όταν αυτά διακόπτονται για οικονομικούς λόγους είναι πρακτικά αδύνατη χωρίς τη συγκατάθεση και τη σύμφωνη γνώμη της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

Θέμα με την καταμέτρηση των πλοίων

Θέμα φαίνεται να υπάρχει και με την καταμέτρηση των πλοίων που εκτελούν πλόες εσωτερικού. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η τοποθέτηση του πανελληνίου Συλλόγου Ναυπηγών Μηχανικών, που επισημαίνει ότι ο υπολογισμός χωρητικοτήτων είναι απόλυτα διαφορετικός.

Εάν όπως προβλέπεται στην παράγραφο γ του σχετικού άρθρου του σχεδίου νόμου «υπάρξει ισοτιμία στην αριθμητική τιμή των δύο χωρητικοτήτων ΚΟΧ και GT θα είναι μια πρωτοτυπία που μόνο στην Ελλάδα θα εφαρμόζεται και λόγω ότι η ολική χωρητικότητα (GT) υπολογίζεται διεθνώς με έναν τρόπο, έτσι θα είμαστε οι μόνοι που τη διεθνή ολική χωρητικότητα (GT) θα την έχουμε υπολογίσει έμμεσα με την εθνική νομοθεσία». Οταν ένα πλοίο αλλάξει σημαία, τότε θα φαίνεται λάθος χωρητικότητα (GT) στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του.

Για το ίδιο θέμα ο ΣΕΕΝ σημειώνει ότι η καταμέτρηση των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων με τους κανόνες της Δ. Συμβάσεως 1969 έχει ως αποτέλεσμα GT σε αριθμό περί τα 30% – 50% μεγαλύτερο από το αποτέλεσμα σε κοχ της καταμέτρησης με τον Ν.Δ. 973/71, με συνέπεια από 1/1/2014 όλα τα πλοία εσωτερικών πλόων να έχουν επιπλέον επιβαρύνσεις διαφόρων ειδών. Ο Σύνδεσμος ζητά να θεωρείται ως GT αριθμός των κοχ (όχι μόνο μέχρι 31/12/2013) αλλά μέχρι το πλοίο να υποστεί σημαντικές μετασκευές, οι οποίες να αιτιολογούν την ονομαστική αύξηση της χωρητικότητάς του.

Αντιδράσεις στη διάταξη για το Αρχηγείο του Λιμενικού

Κατά των διατάξεων που καταργούν, όπως υποστηρίζεται, το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος τάσσονται πολλοί φορείς.

Η Πανελλήνια Ενωση Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος (ΠΕΑΛΣ) ζητεί την απόσυρση του νομοσχεδίου και την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου, τονίζοντας ότι το σχέδιο νόμου που οδεύει στη Βουλή καταργεί ουσιαστικά το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος.

Η Ενωση Αποστράτων του Λιμενικού Σώματος σημειώνει ότι το σχέδιο νόμου αποτελεί ένα κείμενο πρόχειρα γραμμένο που δημιουργεί στο Διοικητικό Φορέα της ναυτιλίας μας, και στο Λιμενικό Σώμα ιδιαίτερα, περισσότερα προβλήματα από εκείνα που φιλοδοξεί να λύσει.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος (ΠΟΕΠΛΣ) τονίζει ότι το σχέδιο νόμου δεν δίνει καμία λύση για πολλές ανάγκες του Λιμενικού Σώματος, όπως τις ανεξόφλητες δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης, τα απλήρωτα πλεύσιμα των υπηρετούντων στα πλωτά Λ.Σ., τα ζητήματα μισθολογίου, συνταξιοδοτικού και ασφαλιστικού των στελεχών Λ.Σ. κ.λπ. Επίσης τονίζει ότι αγνοείται επιδεικτικά το Αρχηγείο, αναφέροντας μόνο το Λιμενικό Σώμα, παρότι αυτό συνεχίζει να υφίσταται.

Από την πλευρά της η Ενωση Λιμενεργατών και ο Σύνδεσμος Αρχιεργατών-Εποπτών ΟΛΠ επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι οι διατάξεις του σχεδίου νόμου που αφορούν στις λιμενικές υποδομές μοναδικό στόχο έχουν την ιδιωτικοποίηση – παραχώρηση των λιμανιών και των εγκαταστάσεων χωρίς να εξασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον, στα πλαίσια του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας. Επίσης ανατρέπει, καταργεί και απορρυθμίζει τις υφιστάμενες εργασιακές σχέσεις και παρεμβαίνει αρνητικά για τους εργαζόμενους, ενώ απουσιάζει εντελώς η έννοια της συλλογικής εκπροσώπησης τόσο για τους λιμενεργάτες και τους εργαζόμενους στα λιμάνια όσο και για τους ναυτεργάτες.

Τέλος, οι πλοηγοί ζητούν καθαρές, διαφανείς και σύγχρονες λύσεις στις υπηρεσίες πλοήγησης, σημειώνοντας ότι δημόσιες επιχειρήσεις ΔΕΚΟ, μεταβατικές περίοδοι και λοιπές περίεργες ρυθμίσεις, μας μεταφέρουν σε εποχές που τέθηκαν οι βάσεις για τη σημερινή κατάσταση της χώρας.

ΠΗΓΗ

Έκτακτο δελτίο πρόγνωσης επικίνδυνων καιρικών φαινομένων – Βροχές και καταιγίδες

– 8-9 μποφόρ η ένταση των ανέμων στα πελάγη
– Από το απόγευμα θα ξεκινήσει η επιδείνωση του καιρού
– Την Πέμπτη τα φαινόμενα θα επηρεάσουν Μακεδονία, Θράκη και Πελοπόννησο
– Έντονες βροχοπτώσεις και το Σαββατοκύριακο

Ραγδαία επιδείνωση θα παρουσιάσει ο καιρός τις επόμενες ώρες, σύμφωνα με το έκτακτο δελτίο πρόγνωσης επικίνδυνων καιρικών φαινομένων που εξέδωσε το μεσημέρι της Τετάρτης η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία.

Η μεταβολή του καιρού θα ξεκινήσει από τα δυτικά με κύρια χαρακτηριστικά:
– τους ενισχυμένους νοτίους ανέμους που θα φτάσουν σήμερα Τετάρτη (28-11-2012) στο Ιόνιο και αύριο Πέμπτη (29-11-2012) και στα υπόλοιπα πελάγη τα 8 και πρόσκαιρα τοπικά τα 9 μποφόρ. Εξασθένηση προβλέπεται αύριο το απόγευμα στα δυτικά και κατά τη διάρκεια της Παρασκευής βαθμιαία και στις υπόλοιπες περιοχές.
– τις βροχές και καταιγίδες που θα εκδηλωθούν σήμερα Τετάρτη (28-11-2012) στα δυτικά και αύριο Πέμπτη (29-11-2012) θα επεκταθούν ανατολικότερα και κατά τόπους θα είναι έντονες.

Συγκεκριμένα:

1) σήμερα Τετάρτη (28-11-2012) από το βράδυ ισχυρές βροχές και καταιγίδες προβλέπονται στα νησιά του Ιονίου (κυρίως στα βόρεια), την Ήπειρο και από αργά τη νύχτα στη δυτική στερεά.

2) αύριο Πέμπτη (29-11-2012) τα έντονα φαινόμενα σταδιακά θα επηρεάσουν και την υπόλοιπη δυτική Ελλάδα, από το απόγευμα την ανατολική Μακεδονία, τη Θράκη, τη νότια Πελοπόννησο και κατά τη διάρκεια της νύχτας πιθανόν στην ανατολική Πελοπόννησο, την Αττική, τη νότια Εύβοια και το βορειοανατολικό Αιγαίο.
Πρόσκαιρη ύφεση θα παρουσιάσει ο καιρός το απόγευμα της Πέμπτης (29-11-2012) στα δυτικά και κατά τη διάρκεια της Παρασκευής (30-11-2012) και στις υπόλοιπες περιοχές.

Κατά διαστήματα όμως έντονες βροχοπτώσεις θα εκδηλώνονται στη δυτική Ελλάδα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου και κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.

Σε ετοιμότητα είναι και η Θεσσαλονίκη για την αντιμετώπιση των έντονων καιρικών φαινομένων όχι μόνο των επόμενων ωρών, αλλά και γενικότερα για όλο τον χειμώνα.

ΠΗΓΗ