ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη, για τους πλοηγούς

Απαντώντας στην ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Θ. Δρίτσας, Δ. Γάκης και Ν. Συρμαλένιος με θέμα «Ποιές είναι οι Κυβερνητικές προθέσεις για το καθεστώς οργάνωσης και λειτουργίας της Πλοηγικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου;» ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, σημείωσε τα ακόλουθα:

​1. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου έχει περιληφθεί (άρθρα 43-46) η μετεξέλιξη της Πλοηγικής Υπηρεσίας από αμιγώς δημόσια υπηρεσία σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Προτείνεται το Δημόσιο να κατέχει το 51% του μετοχικού κεφαλαίου και το 49% θα εκχωρηθεί στο νυν απασχολούμενο ναυτικό προσωπικό. Παράλληλα, διατηρείται ο δημόσιος χαρακτήρας της εταιρείας, γεγονός που επιβάλλεται αφενός από τα ζητήματα ασφάλειας που σχετίζονται με τη φύση των παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας μιας εταιρείας, η οποία θα πρέπει να παρέχει τις υπηρεσίες της αδιαλείπτως και αδιακρίτως στο σύνολο των λιμένων της χώρας. Μετά την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της διαβούλευσης, θα οριστικοποιηθούν οι προτάσεις.

2. Η ίδρυση του νέου Ν.Π.Ι.Δ. αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του δημόσιου φορέα παροχής πλοηγικών υπηρεσιών και στην αποδέσμευση από τα χρόνια προβλήματα που προέρχονται από έναν δημόσιο φορέα που αδυνατεί να προσαρμοστεί στις ταχύτατες εξελίξεις και στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις παροχής λιμενικών υπηρεσιών, γεγονός που έχει αναγνωρίσει το σύνολο των εμπλεκόμενων φορέων που παρέχουν ή είναι χρήστες των πλοηγικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.

3. Η μετάβαση θα είναι ήπια και θα υλοποιηθεί σταδιακά, προκειμένου να μη διαταραχθεί η παροχή των πλοηγικών υπηρεσιών και η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, οι δε διαδικασίες της μετάβασης θα χαρακτηρίζονται από σαφήνεια, διαφάνεια και αντικειμενικότητα.

4. Η εργασία του ναυτικού προσωπικού εξασφαλίζεται (α) με την πρόσληψή του στο νέο Ν.Π.Ι.Δ. με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και (β) με τη διατήρηση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ). Σημειώνεται ότι επιπλέον προσφέρεται στο ναυτικό προσωπικό «μέρισμα» σε ποσοστό 49% του μετοχικού κεφαλαίου του νέου Ν.Π.Ι.Δ., ως bonus.

5. Σε ό,τι αφορά το διοικητικό προσωπικό της νυν Διεύθυνσης Πλοηγικής Υπηρεσίας, αυτό κατέχει οργανικές θέσεις της Γενικής Γραμματείας Λιμένων & Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και συνεπώς δεν διαταράσσεται η οποιαδήποτε εργασιακή του σχέση.

Ελπίδες από το νέο … »κινεζικό έτος»

Και τις τελευταίες εβδομάδες του έτους οι Ελληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα πλοία από δεύτερο χέρι παρά τις νέες ναυπηγήσεις.

Λίγες ημέρες πριν το 2012 μάς εγκαταλείψει οι Ελληνες πλοιοκτήτες κρατούν τις αποστάσεις τους από τα ναυπηγεία σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny, ενώ αντιθέτως είναι πολύ δραστήριοι στις αγορές από «δεύτερο χέρι».

Τις προηγούμενες ημέρες και ενώ η ναυλαγορά ξηρού φορτίου βούλιαζε προς τις επτακόσιες μονάδες, ελληνικά συμφέροντα απέκτησαν επτά secondhand πλοία, τρία ξηρού φορτίου και τέσσερα δεξαμενόπλοια, επενδύοντας συνολικά περί τα 130 εκατ. δολ.

Διεθνώς το τελευταίο διάστημα στις αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι το ενδιαφέρον εντοπίζεται στα πλοία τύπου kamsarmax. Την προηγούμενη εβδομάδα άλλαξαν χέρια πέντε Kamsarmaxes από τα ναυπηγεία New Yangzijiang Shipyard της Κίνας αντί 23 εκατ. δολ. το ένα, ενώ ένα ακόμη κατευθύνθηκε από τα ναυπηγεία Tsuneishi Fukuyama της Ιαπωνίας σε ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία την Diana Shipping, (έγραψε σχετικά η «Ν» στο φύλλο του Σαββάτου).

Πάντως η αγορά ξηρού φορτίου δεν φαίνεται να αλλάζει ρότα μέχρι και το κινεζικό νέο έτος. Στη συνέχεια, όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny, δεν αποκλείεται κάποια αντίδραση, καθώς τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος έχουν μειωθεί σημαντικά, ενώ ταυτόχρονα οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος έχουν ανέβει στα επίπεδα του περασμένου Ιουλίου στα 130 δολάρια ο τόνος.

Μετρώντας ελάχιστες εργάσιμες ημέρες μέχρι το νέο έτος, όλα δείχνουν ότι η ναυλαγορά θα συνεχίσει να κινείται πτωτικά και αναμένεται να δούμε αν θα σπάσει και το χαμηλό των 647 μονάδων που σημειώθηκε φέτος στις 3 Φεβρουαρίου, αναφέρει από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος, G. Moundreas, ο οποίος τρέφει και αυτός ελπίδες για αναστροφή, ως ένα βαθμό, της τάσης από τη νέα χρονιά.

Όλα τα μακροοικονομικά στοιχεία συνηγορούν ότι η οποιαδήποτε «βοήθεια» στη ναυλαγορά το 2013 θα προέλθει για άλλη μία φορά από τις αναπτυσσόμενες οικονομίες και ιδιαίτερα από την Κίνα όπου οι τελευταίες αναλύσεις κάνουν λόγο για αυξημένη ζήτηση εμπορευμάτων την επόμενη χρονιά, αναφέρει.

Ιδιαίτερα για τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος εκτιμάται ότι θα υπάρχει μία αύξηση της τάξης των 4 εκατ. τόνων μηνιαίως από την Κίνα, μεταφραζόμενη σε ετήσια αύξηση 7,5% από 6,4% το 2012. Ταυτόχρονα η Ινδία το 2013, όπως όλα δείχνουν, θα είναι εξαρτώμενη από εισαγωγές Iron Ore, καθώς η παραγωγή της από 250 εκατ. τόνους πριν 2 χρόνια μειώθηκε στους 170 εκατ. τόνους, λόγω της παύσης εργασιών αρκετών ορυχείων.

Επίσης η Ινδία και συγκεκριμένα η Adani Group προέβη σε μία τεράστια επένδυση σε ορυχεία άνθρακα της Αυστραλίας ύψους 10 δισ. δολ. στην περιοχή Galilee του Queensland για εξόρυξη μεγάλων ποσοτήτων προς εξαγωγή στην Ινδία, οι οποίες όμως είναι προγραμματισμένες να ξεκινήσουν το 2016.

ΠΗΓΗ