«Τρίτη και Καταϊδρωμένη» η κρουαζιέρα

Του Θανάση Λαμπρόπολου

«Τρίτη ,και Καταϊδρωμένη», και παρά τις ευοίωνες δημόσιες προβλέψεις όλων των παραγόντων του θαλάσσιου τουρισμού, παραμένει και για το 2012 η Ελλάδα αφού σύμφωνα με τα επίσημα δημοσιοποιημένα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας(CLIA),η χώρα μας βρίσκεται σταθερά τα δυο τελευταία χρόνια στην τρίτη θέση ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες , με 4,79 εκατ. επιβάτες, εκ των οποίων όμως μόνο οι 330.000 από-επιβιβάσθηκαν , και ποσοστό 16,4%,ενω στην κορυφή είναι η Ιταλία με 6,22 εκατ. επιβάτες και μερίδιο αγοράς 21,2%,και δεύτερη την Ισπανία με 5,175 εκατ. και μερίδιο 17,7%.

Σίγουρα τα νούμερα και τα στατιστικά στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης είναι χρήσιμα και όντως η χώρα μας βρίσκεται στην 3η θέση της παγκόσμιας κρουαζιέρας, αλλά δυστυχώς για τους επαΐοντες που βλέπουν τρελές αφίξεις, και τρελές κονόμες, η Ελλάδα που κάποτε μεσουρανούσε στην παγκόσμια κρουαζιέρα και μάλιστα με έναν αξιόλογο στόλο κρουαζερορόπλοιων, και με έλληνες ναυτικούς, και που δραστηριοποίονταν μέχρι και την δύσκολη αγορά της Αμερικής, στα έσοδα εξακολουθεί να παραμένει όχι στην 3η θέση αλλά στην ΕΚΤΗ .

Πρώτη ,σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της CLIA είναι στα έσοδα από την κρουαζιέρα και τα βαπόρια της η Ιταλία με 4,460 δις ευρώ, και ποσοστό 28,8%,δευτερη η Γερμανία με 2,953 δις ευρώ και ποσοστό 19,1%,τριτη η Μ.Βρετανια με 2,935 δις ευρώ, και ποσοστό 19%,τεταρτη η Ισπανία με 1,254 δις ευρώ και μερίδιο αγοράς 8,1% πέμπτη η Γαλλία με 1,066 δις ευρώ και μερίδιο 6,9% και έκτη και καταϊδρωμένη η Ελλάδα με 588 εκατ ευρώ και μερίδιο στην ευρωπαϊκή κρουαζιέρα μόλις 3,8%.

Και όμως η Ελλάδα με τα πανέμορφα νησιά της τα οποία και θα έπρεπε να προσελκύουν εκατομμύρια λάτρεις της κρουαζιέρας οι οποίοι και θα άφηναν τα λεφτά τους στις τοπικές κοινωνίες εφόσον αποβιβάζονταν αλλά και επιβιβάζονταν στα ελληνικά νησιά παραμένει ακόμα κολλημένη στα τριτοκοσμικά λιμάνια με τις μηδαμινές παροχές, τα πανάκριβα λιμενικά τιμολόγια , αλλά και την σχεδόν ανύπαρκτη αεροπορική συγκοινωνία, ενώ για χερσαίες υποδομές ούτε……λόγος.

Και βέβαια χρόνια τώρα ακλουθούν συσκέψεις επί συσκέψεων όλων των ειδικών και εμπλεκόμενων στην κρουαζιέρα αλλά αποτέλεσμα ΜΗΔΕΝ αφού μέχρι και σήμερα οι περισσότερες παγκόσμιες εταιρίες κρουαζερορόπλοιων αρνούνται να δρομολογήσουν τα υπερσύχρονα πλωτά ξενοδοχεία τους στις ελληνικές θάλασσες και τα νησιά τους.

Και συνεχώς είτε προφορικά είτε γραπτά μας υπενθυμίζουν ότι για να έρθουν χρειάζονται ευρωπαϊκά λιμάνια με ευρωπαϊκές υποδομές, αλλά και την οριστικοποίηση και την πλήρη εφαρμογή του νόμου για την κατάργηση του Cabotage, η οποία και θα επιτρέπει το HOME PORTING ,κάτι που όμως μέχρι και σήμερα δεν έχει εφαρμόσει. Και δεν έχει εφαρμοστεί και μάλιστα παρότι το cabotage έχει τελειώσει εξαιτίας κάποιων ναυτεργατικών σωματείων που μόλις αντιληφτούν κάποιο κρουαζερορόπλοιο ακόμα και με κοινοτική σημαία αντιδρούν στην προσέγγιση του ακόμα και στο λιμάνι του Πειραιά, με αποτέλεσμα όμως όλα τα υπόλοιπα ξένα κρουαζερορόπλοια να κατευθύνονται προς τις γειτονικές χώρες.

Και έτσι η άθλια οικονομικά Ελλάδα χάνει φράγκα , χάνει και τα μεγάλα ξένα κρουαζερορόπλοια, οι πλοιοκτήτριες των οποίων μάλιστα έχουν ζητήσει να εκσυγχρονίσουν με δικά τους έξοδα τα λιμάνια μας.

Πάντως παρά την….κακομοιριά των υπεύθυνων του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικά της κρουαζιέρας τα πανέμορφα νησιά μας προσελκύουν εκατομμύρια επιβατών κρουαζιέρας , ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εμπλεκόμενων φορέων το 2013 θα κλείσει με σημαντική αύξηση στο συνολικό αριθμό προσεγγίσεων και στους διερχομένους επιβάτες .

Χαρακτηριστικά ο ΟΛΠ ανακοίνωσε ρεκόρ εξαετίας με αύξηση τον Αύγουστο που έφτασε το 43% για το λιμάνι του Πειραιά , ενώ για το 7μηνο η δραστηριότητα για τη διερχόμενη κρουαζιέρα (transit) καταγράφει άνοδο που προσεγγίζει το 12%,ενω το γεγονός αυτό αποτελεί απότοκο της πολιτικής σταθερότητας , που όπως και να το κάνουμε υπάρχει τουλάχιστον σήμερα στην Ελλάδα, ενώ η πολιτική αστάθεια χαντάκωσαν για φέτος την Αίγυπτο αλλά και τη γειτονική Τουρκία.

Πάντως το θέμα των εσόδων από την κρουαζιέρα είναι το πιο καθοριστικό ζητούμενο από όλα τα εντυπωσιακά νούμερα, και από όλες τις ευοίωνες προβλέψεις όλων των υπεύθυνων αλλά και των φορέων για την κρουαζιέρα και τα πλοία της, ενώ σαν ατράνταχτο παράδειγμα είναι η μοναδική ελληνική εταιρία κρουαζερορόπλοιων η οποία με αφετηρία της τον Πειραιά, το Λαύριο αλλά και τα ελληνικά νησιά διακινεί πάνω από 120.000 επιβάτες και ουσιαστικά διακινεί το 1/3 των επιβατών που επιβιβάζονται στα ελληνικά νησιά, ενώ μπορεί μεν οι επιβάτες της να είναι ένα μικρό ποσοστό , ωστόσο θα πρέπει να τονισθεί ότι αυτοί οι επιβάτες ξοδεύουν τουλάχιστον 4 φορές περισσότερο από το μέσο όρο εξόδων στα οποία προβαίνουν οι διερχόμενοι(transit) επιβάτες.

Ο κυριότερος δε λόγος έγκειται στο παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας ,όπου η κρουαζιέρα αποτελεί κατά κύριο λόγο μέρος ενός ευρύτερου τουριστικού πακέτου το οποίο περιλαμβάνει αρκετές μέρες παραμονής και ξενάγησης στην Ελλάδα, κάτι που σημαίνει ότι οι συγκεκριμένοι επιβάτες των κρουαζερορόπλοιων της LOUIS CRUISES χρησιμοποιούν πλήθος άλλων υπηρεσιών στην χώρα μας, όπως διαμονή σε ξενοδοχεία, μεταφορές, ξεναγήσεις, αγορές πριν η μετά από την κρουαζιέρα τους που και πάλι περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο ελληνικούς προορισμούς.

Η άλλη παράμετρος αφορά στο γεγονός ότι η εταιρία του Κωστάκη Λοΐζου που δραστηριοποιείται στον χώρο της κρουαζιέρας και γενικότερα του τουρισμού μερικές δεκάδες χρόνια τώρα, ως διαχειρίστρια πλοίων με έδρα την Ελλάδα, διατηρεί τα κεντρικά της γραφεία στον Πειραιά, απασχολεί ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπινου δυναμικού ,προβαίνει σε τροφοδοσίες των πλοίων της στην Ελλάδα, προμηθεύεται καύσιμα από ελληνικές εταιρίες, κάνει συντηρήσεις και άλλες εργασίες στις ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες, υλοποιεί πολυδάπανα διαφημιστικά πλάνα για την ελληνική κρουαζιέρα αλλά και την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό ανά τον παγκόσμιο χώρο.
Μόνο πέρυσι οι δαπάνες λειτουργίας της LOUIS CRUISES στην Ελλάδα ξεπέρασαν τα 30.000.000 ευρώ, ενώ οι συνολικές επενδύσεις από το 2007 έτος ίδρυσης της εταιρίας ξεπέρασαν τα 400.000.000 ευρώ.

Είναι ξεκάθαρο λοιπόν πλέον ότι και μόνο τα παραπάνω στοιχεία που σημειωτέον είναι δημοσιοποιημένα , δείχνουν ότι για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη από την κρουαζιέρα και τα πλοία της , θα πρέπει να αναπτυχτούν και μάλιστα εδώ και τώρα, παράλληλα με τις υπηρεσίες προορισμού και επιβίβασης (HOME PORTING),και οι υπόλοιποι τομείς στους οποίους δυστυχώς η Ελλάδα υστερεί σημαντικά. Οι τομείς αυτοί είναι οι επισκευές πλοίων, η παροχή τεχνικών υπηρεσιών ,και η απασχόληση ελλήνων από τις εταιρίες κρουαζερορόπλοιων.

Σε αυτούς λοιπόν τους τομείς της κρουαζιέρας θα πρέπει να επικεντρωθεί η προσοχή και οι προσπάθειες όλων των υπεύθυνων και ειδικά του ιδίου του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά αλλά και της υπουργού Όλγας Κεφαλογιάννη προκειμένου να διαμορφωθούν οι ιδανικές προϋποθέσεις για το επενδυτικό ενδιαφέρον των εταιριών κρουαζιέρας , έτσι ώστε και κρουαζερορόπλοια να έρθουν και οι έλληνες ναυτικοί να βρίσκουν μπάρκο-εστω και υπό ξένη σημαία-.

Γιατί έτσι όπως πάμε Κύριοι σε λίγο και με τα απανωτά χαριστικά μέτρα που παίρνετε υπέρ των απανταχού εφοπλιστών οι εναπομείναντες έλληνες ναυτικοί θα αποτελούν ΕΙΔΟΣ ΥΠΟ ΕΞΑΦΑΝΗΣΗ και το εννοώ αφού πριν λίγα χρόνια οι εν ενεργεία έλληνες ναυτικοί ήταν πάνω από 50.000 σήμερα δεν ξεπερνούν τους 16.000 και φυσικά έπεται και συνέχεια.

Έτσι για να πάμε μπροστά στην κρουαζιέρα θα πρέπει εδώ και τώρα να εξασφαλιστούν κίνητρα αλλά και στρατηγική για ευκολότερη πρόσβαση από τις μεγάλες αγορές επιβατών όπως, οι ΗΠΑ ,ο Καναδάς, η Λατινική Αμερική, Αυστραλία, με την ενίσχυση του αεροπορικού δικτύου με απευθείας η και συχνές πτήσεις , όπως συμβαίνει ήδη στη γειτονική Τουρκία.

Επίσης να εξασφαλιστεί η εκπαίδευση και η ανάπτυξη τόσο της τοπικής αγοράς στην Ελλάδα όσο και αυτής της Τουρκίας αφού και οι δυο χαρακτηρίζονται από δυναμισμό που μέχρι πρόσφατα παρέμενε αναξιόπιστος , ενώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι η Louis Cruises πρωτοπορεί σε αυτό τον τομέα αφού εδώ και έναν χρόνο έχει αρχίσει την υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος και στις δυο εν λόγω αγορές.

Τέλος να προχωρήσει η ουσιαστική αναβάθμιση αλλά και η δόμηση των λιμενικών εγκαταστάσεων οι οποίες είτε είναι ελλιπείς, είτε δυστυχώς ανύπαρκτες, ενώ η Ελλάδα αποτελεί την καλλίτερη περιοχή για πραγματοποίηση κρουαζιέρων οι λιμενικές εγκαταστάσεις υπολείπονται αυτών της Τουρκίας και άλλων Μεσογειακών χωρών, με αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται η πλήρης αξιοποίηση των προοπτικών της κρουαζιέρας και των οφελών που αυτές συνεπάγονται για την οικονομία και τη χώρα γενικότερα, ενώ θα πρέπει να υπάρξει και η χάραξη ενός αποδεκτού τουριστικού στρατηγικού πλάνου που να απολαμβάνει της στήριξης και της υποστήριξης των τοπικών κοινωνιών αλλά και του …ΚΡΑΤΟΥΣ, αφού ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ΠΥΛΩΝΕΣ της Ελληνικής Οικονομίας με εξαιρετικές και ανεξάντλητες ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ.

zougla.gr

Διαβάστε ακόμα

Ενημερώθηκε, απογευματινές ώρες χθες, η Λιμενική Αρχή Ραφήνας, για βλάβη στο σύστημα πηδαλιούχησης του Ε/Γ–Ο/Γ–Δ/Ρ-ΑΝ «ΣΤΥΡΑ ΝΤΑΪΑΜΟΝΤ» Ν.Π. 11835, το οποίο εκτελούσε δρομολόγιο από το λιμάνι ν. Στύρων Ευβοίας με προορισμό το λιμάνι Αγ. Μαρίνας Γραμματικού Αττικής με 61 επιβάτες.

Το ανωτέρω πλοίο κατέπλευσε με ασφάλεια στον λιμένα Αγ. Μαρίνας αποβιβάζοντας τους επιβάτες του, ενώ Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεώρησης Πλοίων λιμένα Ραφήνας το επιθεώρησε διαπιστώνοντας βλάβη στο ηλεκτρονικό σύστημα πηδαλιουχίας (joystick).

Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ραφήνας απαγορεύτηκε ο απόπλους του «ΣΤΥΡΑ ΝΤΑΪΑΜΟΝΤ» μέχρι αποκατάστασης της βλάβης και προσκόμισης σχετικού βεβαιωτικού.

Διαβάστε ακόμα