ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Η Ινδία ανάλαβε πάλι ηγετική θέση στις διαλύσεις πλοίων

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Η ανάκαμψη της αγοράς και ιδιαίτερα στην Ινδία είναι πια γεγονός και ενδεχομένως να επιβεβαιωθούν και πάλι τα ιστορικά στοιχεία που θέλουν το τελευταίο τρίμηνο κάθε χρόνου να παρουσιάζεται ιδιαίτερα δραστήριο.

Οι Cash Buyers δείχνουν έντονη αγοραστική διάθεση και υπάρχουν περιπτώσεις που οι προσφερόμενες τιμές βασίζονται καθαρά σε προεξόφληση περεταίρω ανόδου της αγοράς στο άμεσο διάστημα.

Η Ινδία ανέλαβε και πάλι την ηγετική θέση τόσο στις τιμές που προσφέρει αλλά και στον αριθμό των κλεισιμάτων, αφού η ρουπία μετά από μία περίοδο συνεχών υποτιμήσεων κατάφερε να κερδίσει έδαφος και να σταθεροποιηθεί το τελευταίο διάστημα στις 61 με 62 ρουπίες προς το δολάριο. Αναμένουμε να δούμε αν θα υπάρξει και συνέχεια στην πορεία αυτή και για πόσο διάστημα, καθώς γενικότερα η οικονομία της Ινδίας παραμένει εύθραυστη και οποιαδήποτε μεταβολή επηρεάζει άμεσα και τις διαλύσεις.

Το Πακιστάν, για άλλη μία φορά βρέθηκε εκτεθειμένο σε προβλήματα ισοτιμίας αντιμετωπίζοντας έντονες διακυμάνσεις του νομίσματος του ακόμη και σε επίπεδα ημέρας. Το γεγονός αυτό δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα στους Cash Buyers οι οποίοι τις περισσότερες μέρες της προηγούμενης εβδομάδας απείχαν από την αγορά περιμένοντας να επέλθει νομισματική ισορροπία αλλά και μην μπορώντας να κάνουν διαφορετικά αφού σε καμία περίπτωση δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν τις τιμές της Ινδίας.

Το Μπαγκλαντές, ενώ τις προηγούμενες ημέρες έδωσε την εντύπωση ότι επιστρέφει στην αγορά, ξαφνικά για άλλη μία φορά ήρθε αντιμέτωπο με την πτώση των τιμών του σιδήρου με αποτέλεσμα να παγώσει και πάλι η αγορά. Εκτιμάται ότι για να επανέλθει και πάλι στην αγορά, θα πρέπει να υπάρξει σταθεροποίηση των τιμών του σιδήρου αλλά και να αυξήσει τα επίπεδα των τιμών που προσφέρει σε αυτά της Ινδίας.

Η Κίνα, από τη προηγούμενη εβδομάδα έχει ήδη μπει στο πνεύμα των εορταστικών εκδηλώσεων διάρκειας μίας εβδομάδας και απέχει από την αγορά, ακόμα και για πλοία που γεωγραφικά πρόσκεινται προς αυτή, έχοντας όμως καταφέρει να γεμίσει τα διαλυτήρια της από την έντονη δραστηριοποίηση των προηγούμενων ημερών.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 660,582,471 DWT εκ των οποίων περίπου το 93% (612,883 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% (0 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 7% (47,699 DWT) Containers.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:

✏ Ινδία: Από $ 390 – $ 420 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏ Πακιστάν: Από $ 380 – $ 410 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏ Μπαγκλαντές: Από $ 375 – $ 405 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

✏ Κίνα: Από $ 350 – $ 365 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

naftikachronika.gr

»Πυρκαγιά» σε τουριστικό σκάφος με επιβάτες στη Λευκάδα

Συναγερμός αυτή την ώρα στον θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλκίας, καθώς πριν από λίγο εκδηλώθηκε πυρκαγιά σε τουριστικό σκάφος στη Λευκάδα με 10 επινβαίνοντες και 8 άτομα πλήρωμα. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες η φωτιά κατασβέστηκε από το πλήρωμα.

Αυτή την ώρα σπεύδουν στο σημείο σκάφη του Λιμενικού για την παραλλαβή των επιβατών.

defencenet.gr

Μηχανική βλάβη στο Ε/Γ-Ο/Γ «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ»

Πρωινές ώρες χθες ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή Ψαρρών, από τον Πλοίαρχο του Ε/Γ-Ο/Γ «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ» N. Μυτιλήνης 36, για μηχανική βλάβη στη δεξιά κύρια μηχανή.

Το «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ» εκτελούσε εγκεκριμένο δρομολόγιο από Καβάλα για Λήμνο – Άγιο Ευστράτιο – Ψαρρά – Λαύριο. Κατόπιν δήλωσης του Πλοιάρχου δεν κατέστη δυνατός ο κατάπλους του πλοίου στο λιμένα των Ψαρρών και συνέχισε το δρομολόγιό του για Λαύριο με επιβαίνοντες 45 άτομα, 6 Φ/Γ, 5 Ι.Χ.Ε. και 2 Δ/Κ με προορισμό το Λαύριο.

Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Λαυρίου απαγορεύτηκε ο απόπλους του «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ» μέχρι οριστικής αποκατάστασης της βλάβης και προσκόμισης βεβαιωτικού διατήρησης κλάσης από τον παρακολουθούντα το πλοίο νηογνώμονα.

Ακτοπλοΐα: Λιγότερα τα μποφόρ της ύφεσης

Σε ένα καλύτερο δεύτερο τρίμηνο σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012, ελπίζει η ακτοπλοΐα λόγω Πάσχα, λόγω του μειωμένου κόστους καυσίμων και των θεσμικών αλλαγών που επιφέρει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, κυρίως σε ό,τι αφορά τη μείωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων στις γραμμές της Αδριατικής.

Το γεγονός ότι φέτος το Πάσχα γιορτάστηκε πιο αργά (πέρυσι ήταν στις 15 Απριλίου) έστειλε περισσότερους επισκέπτες στα νησιά με αποτέλεσμα την αύξηση της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης, γεγονός που σημαίνει αυξημένα έσοδα για τις εταιρείες. Θετικά είναι τα μηνύματα και από τις τιμές των καυσίμων οι οποίες στην τρέχουσασυγκυρία εμφανίζονται κατά 20% χαμηλότερες σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο που σημαίνει μεγάλη ανάσα στα κόστη των εταιρειών.

Τέλος, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή οι νέες ρυθμίσεις που ψηφίσθηκαν με το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, κυρίως αυτές που αφορούν στην οργανική σύνθεση των πλοίων στις γραμμές της Αδριατικής, που θα επιφέρουν περαιτέρω μείωση του κόστους για όσες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στις συγκεκριμένες αγορές.

Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», τα πρώτα αιτήματα για νέες οργανικές συνθέσεις στα πλοία της Αδριατικής έχουν φτάσει στο ΥΝΑ. Σε ό,τι φορά τις οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων στις διεθνείς γραμμές, ο νόμος 4150/2013 με τίτλο «Ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις, στο άρθρο 11 Ρυθμίσεις Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (ν.δ. 187/1973) – Επιτροπές Κωδικοποίησης» και πιο συγκεκριμένα η παρ. 5β αναφέρει ότι «Στο άρθρο 87 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου προστίθεται παράγραφος 3, ως εξής: 3.

Ομοίως, κατ’ εξαίρεση, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζεται η οργανική σύνθεση του προσωπικού επιβατηγού ή επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου που εκτελεί πλόες: α) Μεταξύ ελληνικών λιμένων και λιμένων της αλλοδαπής ή μεταξύ λιμένων της αλλοδαπής. β) Δρομολογιακούς μεταξύ ελληνικών λιμένων συνολικής απόστασης από το λιμένα αφετηρίας μέχρι τον τελικό λιμένα προορισμού έως και 30 ν.μ. και είναι κλειστού τύπου. γ) Μεταξύ ελληνικών λιμένων ή μεταξύ ελληνικών λιμένων και λιμένων της αλλοδαπής ή μεταξύ λιμένων της αλλοδαπής, όταν αυτό εμπίπτει στην εφαρμογή του Κώδικα Ταχυπλόων Πλοίων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) ή του Κώδικα Δυναμικώς Υποστηριζομένων Σκαφών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Η οργανική σύνθεση για την ως άνω περίπτωση α΄ διαμορφώνεται με βάση τον απαιτούμενο αριθμό ναυτικών για το χειρισμό και τη στελέχωση των σωστικών μέσων του πλοίου, όπως ο αριθμός αυτός καθορίζεται, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες απαιτήσεις της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, 2006 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, η οποία κυρώθηκε με το ν. 4078/2012 (Α΄ 179)».

Η κίνηση

Σε ό,τι αφορά την επιβατική και μεταφορική κίνηση των ημερών του Πάσχα, τα στοιχεία των τριών λιμεναρχείων (Πειραιάς, Ραφήνα και Λαύριο) δείχνουν ότι ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητική δεδομένων και των γενικότερων οικονομικών συνθηκών.

Ανάλογες είναι και οι εκτιμήσεις των εκπροσώπων των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Από τη Μεγάλη Τετάρτη μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα σύμφωνα με τα στοιχεία (δεν περιλαμβάνεται ο Αργοσαρωνικός) από τα τρία λιμάνια (Πειραιάς, Ραφήνα και Λαύριο) μετακινήθηκαν 112.199 επιβάτες έναντι 103.698 πέρυσι (αύξηση 8,19%). Επίσης μεταφέρθηκαν 1.154 ΙΧ αυτοκίνητα έναντι 12.622 ΙΧ πέρυσι (αύξηση 27,98%). Πολύ ικανοποιητική ήταν η αύξηση της μεταφορά φορτηγών αυτοκινήτων.

Ειδικότερα το εξεταζόμενο διάστημα μεταφέρθηκαν με τα πλοία της ακτοπλοΐας στο Αιγαίο 3.795 φορτηγά έναντι 2.845 πέρυσι (αύξηση 33,39%). Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι τα εκτελούμενα δρομολόγια ήταν 219 έναντι 227 πέρυσι (μείωση 3,52%). Η μείωση οφείλεται, κυρίως, στα μειωμένα δρομολόγια από Λαύριο ενώ δύο δρομολόγια λιγότερα εκτελέστηκαν φέτος και από τη Ραφήνα.

naftemporiki.gr

Ακτοπλοΐα: Συζητούνται συνέργειες και συγχωνεύσεις

Οι συγχωνεύσεις εμφανίζονται σαν μονόδρομος στην ακτοπλοΐα, παρά τα εμπόδια και τις δυσκολίες που καλείται να υπερνικήσει μία τέτοια προοπτική.Ολα τα σενάρια εξετάζονται και αναμένεται να ξεδιπλωθούν όταν ολοκληρωθούν και οι διαδικασίες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

Η ανάγκη για κοινές συνέργειες αλλά και συγχωνεύσεις συζητούνται ανοικτά πλέον στην Ακτή Μιαούλη, ενώ αποτυπώνεται και στις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Αξίζει να αναφερθεί ότι σημαίνων παράγοντας της ποντοπόρου ναυτιλίας, με ενδιαφέροντα στην ακτοπλοΐα, τόνιζε πρόσφατα την ανάγκη δημιουργίας μεγαλύτερων επιχειρηματικών σχημάτων μέσω συγχωνεύσεων, προκειμένου να εξασφαλισθεί η στοιχειώδης βιωσιμότητα του κλάδου. Η πολιτεία και τα θεσμικά όργανα που ελέγχουν τον ανταγωνισμό, ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος παράγοντας, θα πρέπει να δουν με θετικό μάτι τη δημιουργία ενός μεγάλου ομίλου στην ακτοπλοΐα, ο οποίος θα καταφέρει να διατηρήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες εν ζωή.

Επίσης, ενδεικτική είναι η επισήμανση του διοικητικού συμβουλίου της ΑΝΕΚ στην ετήσια οικονομική έκθεση της εταιρείας. «Από την πλευρά των εταιρειών, αναφέρει, είναι επιτακτική η ανάγκη για εξεύρεση ρευστότητας με διάφορους τρόπους, όπως οι πωλήσεις πλοίων, οι αυξήσεις κεφαλαίου, η μείωση του λειτουργικού κόστους και η περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών».

Και σε άλλο σημείο προσθέτει ότι «μετά την επιτυχή κίνηση της σύστασης κοινοπραξίας το 2011 με τον όμιλο ATTICA σε δύο κύριες γραμμές δραστηριοποίησης, η διοίκηση του ομίλου εξετάζει τα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών με σκοπό την επίτευξη οικονομιών κλίμακας».

Η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Attica Group στις γραμμές του Ηρακλείου και της Αγκόνας θεωρείται σήμερα το πιο επιτυχημένο παράδειγμα συνεργειών στον κλάδο, και ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Η τάση αυτή ενισχύεται και από την υλοποίηση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας «Αανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις», που συζητήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην Επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής, η εφαρμογή του οποίου θα δημιουργήσει μεγαλύτερη ευελιξία στον κλάδο, όπως αναφέρει στην ετήσια έκθεσή του το διοικητικό συμβούλιο της Attica group.

Επισημαίνεται ότι, στην παρούσα φάση, το βασικότερο πρόβλημα της ακτοπλοΐας είναι η έλλειψη ρευστότητας, όπως αναγνωρίστηκε και στη συζήτηση στη Βουλή, η οποία, σε πολλές περιπτώσεις, οδηγεί σε αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων των εταιρειών.

Στο πλαίσιο αυτό, η στήριξη των εταιρειών του κλάδου από την πολιτεία και τις τράπεζες κρίνεται επιβεβλημένη προκειμένου να αποφευχθούν ενδεχόμενες δυσμενέστερες εξελίξεις στην ακτοπλοΐα, όπως επισημαίνεται από τους εκπροσώπους της ακτοπλοΐας.

Επίσης, οι συνέργειες και η επίτευξη οικονομιών κλίμακας είναι μία από τις «απαντήσεις» στην κρίση παράλληλα με τις αναδιατάξεις στόλων, αποδρομολογήσεις πλοίων, αλλά και τις πωλήσεις ορισμένων εξ αυτών, ενώ ανοικτό θέμα παραμένουν και οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, σε μεταγενέστερο χρόνο.

Στο βαθμό πάντως που δεν προχωρήσουν στρατηγικές κινήσεις συνεργασιών, ο κίνδυνος αφελληνισμού της ακτοπλοΐας είναι προ των πυλών, καθώς ξένα επενδυτικά funds πλησιάζουν ήδη τις εταιρείες προκειμένου να τις ενισχύσουν κεφαλαιακά με όρους δυσβάσταχτους.

Σε περίπτωση μη επιστροφής των κεφαλαίων με τους όρους που έχουν τα funds, θα πάρουν τον έλεγχο της εταιρείας.

Οι 4 εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφανίζουν στη διάρκεια του 2012 συνολικές ζημιές ύψους 222,95 εκατ. ευρώ έναντι 209,7 εκατ. ευρώ το 2011, ενώ οι δανειακές τους υποχρεώσεις διαμορφώνονται σε 1,056 δισ. ευρώ.

Στην ΑΝΕΚ, οι δανειακές υποχρεώσεις ανέρχονται σε 274,9 εκατ. ευρώ,ενώ η καθαρή αξία των πλοίων διαμορφώθηκε στα 320,9 εκατ. ευρώ. Στην Attica Group οι τραπεζικές υποχρεώσεις του ομίλου ανέρχονται στα 341,35 εκατ. ευρώ, ενώ οι αξίες των πλοίων στα 706,7 εκατ. ευρώ.

Στη Minoan Lines, ο συνολικός δανεισμός του ομίλου ανέρχεται στα 242,9 εκατ. ευρώ και η αξία των πλοίων στα 401,06 εκατ. ευρώ. Επίσης, στη ΝEL Lines οι δανειακές της υποχρεώσεις ανέρχονται στα 138,27 εκατ. ευρώ και η αναπόσβεστη αξία των πλοίων της στα 112,14 εκατ. ευρώ.
Υπολογίζεται ότι οι πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις μεταφέρουν από τον Πειραιά το 80% των επιβατών.

naftemporiki.gr

»Κλείδωσε» το Τέλος Παραμονής και Πλόων

«Κλείδωσε» το Τέλος Παραμονής και Πλόων, το οποίο θα καταβάλλουν όλα τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην ελληνική επικράτεια.

Το ΤΠΠ, το οποίο θα αντικαταστήσει τον φόρο πολυτελείας, έλαβε την τελική έγκριση από το υπουργείο Οικονομικών και οι σχετικές ρυθμίσεις θα ανακοινωθούν ίσως μέσα στην εβδομάδα, με το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για τον θαλάσσιο τουρισμό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΠΠ θα καταβάλλεται όπως προβλεπόταν και στην αρχική ρύθμιση του υπουργείου Ναυτιλίας, για μηχανοκίνητα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής από 12 μέτρα και άνω και για ιστιοφόρα άνω των 15 μέτρων.

Οσον αφορά τα μηχανοκίνητα, οι χρεώσεις ανά μέτρο διατηρούνται στις αρχικές κατηγορίες, δηλαδή από 12 έως 15 μέτρα, από 15 έως 20, από 20 έως 24 μέτρα και άνω των 24 μέτρων, ενώ στα ιστιοφόρα μειώνεται η τελευταία κατηγορία από τα 25 μέτρα στα 24 μέτρα.

Χρεώσεις

Οι χρεώσεις που φαίνεται να έχουν οριστικοποιηθεί είναι στα μηχανοκίνητα ιδιωτικά σκάφη μειωμένες κατά 50 έως και 100 ευρώ ανά μέτρο, ενώ δεν προβλέπονται διαφοροποιήσεις σε σχέση με το αρχικό σχέδιο για τα ιστιοφόρα σκάφη.

Συγκεκριμένα, στα μηχανοκίνητα διαμορφώνονται ως εξής:

•από 12,01 έως 15 μέτρα 200 ευρώ ανά μέτρο
• από 15,01 έως 20 μέτρα 250 ευρώ από 300 που ήταν αρχικά
• από 20,01 έως 24 μέτρα 350 ευρώ από 400 αρχικά
• από 24,1 μέτρα και πάνω 400 ευρώ το μέτρο από 500 αρχικά.
•Στα ιδιωτικά ιστιοφόρα σκάφη το ΤΠΠ θα κλιμακώνεται ως εξής:
•από 15,01 μέτρα έως 20 μέτρα 200 ευρώ ανά μέτρο
• από 20,01 έως 24 μέτρα 300 ευρώ ανά μέτρο
• από 24,01 μέτρα και άνω 400 ευρώ ανά μέτρο.

Στη ρύθμιση προβλέπονται μειώσεις μετά την πάροδο μίας πενταετίας από την κατασκευή του σκάφους, καθώς και εκπτώσεις από 5% εφόσον ο ιδιοκτήτης του προκαταβάλλει το Τέλος Παραμονής και Πλόων.

imerisia.gr

Ναυτική τραγωδία στο Μπαγκλαντές

Ναυτική τραγωδία στο Μπαγκλαντές, όταν ένα πλοιάριο με περίπου 100 επιβαίνοντες ανετράπη, με αποτέλεσμα να αγνοούνται δεκάδες άνθρωποι.

Μέχρι στιγμής έχουν διασωθεί περίπου 40 άτομα από τους κατοίκους γύρω περιοχών, ενώ στο σημείο κατευθύνονται σωστικά συνεργεία.

Στο Μπαγκλαντές τα ατυχήματα με φέριμποτ στο μεγάλο δίκτυο ποταμών είναι συχνό φαινόμενο, καθώς σύμφωνα με τα τοπικά ΜΜΕ, η ποιότητα των πλοίων είναι κακή, ενώ εκατοντάδες άνθρωποι συνωστίζονται μέσα σε αυτά.

zougla.gr

Υγειονομική «βόμβα» αποτελούν τα κοντέινερ που έρχονται από Κίνα και Βιετνάμ

Η γαλλική Le Monde προειδοποιεί για τα κοντέινερ που έρχονται από Κίνα και Βιετνάμ.Σε θέμα μείζονος σημασίας αναδεικνύεται πλέον το επίπεδο υγειονομικής ασφάλειας των κοντέινερ που προέρχονται από την Άπω Ανατολή και διακινούνται μέσω (και) του λιμανιού του Πειραιά. Η κατά τεκμήριον εγκυρότερη γαλλική εφημερίδα, η Le Monde, σε άρθρο της κάνει λόγο για δύο εκατομμύρια «τοξικά κοντέινερ».

«Des millions de conteneurs maritimes hautement toxiques», είναι ο τίτλος του θέματος της εφημερίδας !

Στο ίδιο ρεπορτάζ αναφέρεται πως υγειονομική «βόμβα» αποτελούν τα εμπορεύματα αλλά και τα ίδια τα κοντέινερ που φθάνουν στα λιμάνια της Ευρώπης από χώρες της Ασίας όπως η Κίνα και το Βιετνάμ, αφού συχνά μετατρέπονται σε «θαλάμους» τοξικών αερίων και καρκινογόνων ουσιών που συνιστούν σοβαρό κίνδυνο για την υγεία των καταναλωτών αλλά και μια σειρά υπαλλήλων που καλούνται να τα χειριστούν όπως αποκαλύπτει με ρεπορτάζ της η ίδια εφημερίδα. Πρόκειται για ένα φαινόμενο τεραστίων διαστάσεων αφού ένα εκατομμύριο κοντέινερ γεμάτα εμπορεύματα φθάνει κάθε εβδομάδα στην Ευρώπη, μέσω πλοίων. Όπως αναφέρει η Monde, το 15%-20% των κοντέινερ που φθάνουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια, δηλαδή ένα στα πέντε, περιέχουν ιδιαιτέρως επικίνδυνα αέρια, καρκινογόνα ή νευροτοξικά.

Αυτές οι τοξικές, άοσμες και άχρωμες ουσίες απειλούν πολλές κατηγορίες εργαζομένων: υπαλλήλους του λιμανιού, των τελωνείων, μεταφορείς κλπ.

Η παρουσία των τοξικών αερίων εκτιμάται πως οφείλεται εν μέρει στην διαδικασία απολύμανσης που συχνά είναι υποχρεωτική, για να αποφευχθεί μεταξύ άλλων η μούχλα. Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες ασφαλείας που πρέπει να τηρηθούν, αλλά δυστυχώς δεν ακολουθούνται πάντα.

Υπάρχει επίσης μια άλλη πηγή τοξικότητας που απειλεί εξίσου την υγεία. Πρόκειται για αέρια και ατμούς που εκπέμπονται από τα ίδια τα προϊόντα κατά την διάρκεια της μεταφοράς: τα έπιπλα, τα παπούτσια, τα ρούχα, που κατασκευάζονται στην Ασία και κυρίως στο Βιετνάμ και την Κίνα περιέχουν συχνά διαλύτες με καρκινογόνες ουσίες.

portnet.gr