«Πυρά» κατά της κυβέρνησης εξαπολύει το εφοπλιστικό Committee του Λονδίνου για την θεσμοθέτηση ως υποχρεωτικής της λεγόμενης εθελοντικής έκτακτης φορολόγησης των εφοπλιστών, αποδίδοντας τη μείωση των υπό ελληνικής σημαίας πλοίων σε «έλλειψη εμπιστοσύνης».
«Η συρρίκνωση του ελληνικού νηολογίου θεωρείται ότι είναι, πιθανόν, σύμπτωμα μιας μακράς διάρκειας, σταθερής μείωσης, λόγω της έλλειψης εμπιστοσύνης», αναφέρεται, χαρακτηριστικά, στην ετήσια έκθεση της Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), η οποία δόθηκε, την Τετάρτη στην δημοσιότητα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, που αναφέρονται στην έκθεση ο ελληνόκτητος στόλος και αριθμούσε, στις 26 Μαρτίου 2014, 3.901 πλοία (την αντίστοιχη περυσινή ημερομηνία τα ελληνόκτητα πλοία ανέρχονταν σε 3.677 πλοία), διαφόρων κατηγοριών, χωρητικότητας άνω των 1.000 κόρων, με συνολική μεταφορική ικανότητα 290.847.132 τόνων, που αποτελεί και αριθμό- ρεκόρ.
Σε αυτά τα πλοία συμπεριλαμβάνονται 378 πλοία, που βρίσκονται υπό ναυπήγηση.
Ωστόσο, τα υπό ελληνική σημαία πλοία συνέχισαν να μειώνονται και έχουν πλέον περιοριστεί σε 819 αντί 829, που είχαν πέρυσι υψωμένη την ελληνική σημαία.
«Πρέπει να ελπίζουμε ότι η σοβαρή απώλεια της εμπιστοσύνης, που δημιουργήθηκε από την αβεβαιότητα του φορολογικού καθεστώτος, δεν θα οδηγήσει σε περαιτέρω απώλειες στο μέλλον», σημειώνεται στην έκθεση.
Πάντως, ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει πρώτος στον κόσμο καθώς αντιστοιχεί στο 7,6% του παγκόσμιου στόλου σε λειτουργία και υπό παραγγελία ενώ η μεταφορική ικανότητά του αντιστοιχεί στο 15,2% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας των πλοίων.
Σε πιο ειδικές κατηγορίες πλοίων, οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 24% της παγκόσμιας χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς μαζούτ, το 13,9% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου, το 16,4% της χωρητικότητας του ξηρού φορτίου- χύδην (bulk carriers) και το 7,9% του στόλου μεταφοράς κοντέϊνερ.
Ωστόσο, όπως αποτυπώνεται στο σημείωμα του πρόεδρου του Committee κ. Χαράλαμπου Φαφαλιού, το παγκόσμιο περιβάλλον αν και σε γενικές γραμμές βελτιώνεται ωστόσο υπάρχουν πολλά ερωτηματικά, που δημιουργούν ανησυχίες, όπως οι «αντοχές» των κινέζικων τραπεζών, η αστάθεια στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή καθώς και τις πιθανές συνέπειες στη ναυτιλία από τις φιλοδοξίες της Κίνας για εδαφική επέκταση.
Παράλληλα, εκφράζεται προβληματισμός για την αύξηση των παραγγελιών πλοίων και κατ’ επέκταση της μεγάλης χωρητικότητας, που θα προστεθεί στον παγκόσμιο στόλο σε ένα αβέβαιο περιβάλλον.
«Οι μεταφορείς διαπραγματεύονται σε κάπως μειωμένα επίπεδα και αναρωτιέται κανείς τι αντίκτυπο θα έχει η τεράστια εισροή νέων πλοίων σε έναν ήδη μάλλον επισφαλές εμπορικό περιβάλλον», αναφέρεται, χαρακτηριστικά. Και προστίθεται:
«Θα ήταν έκπληξη αν περισσότερες Ναυτιλιακές Εταιρίες, ναυλωτές, ναυπηγεία και τράπεζες δεν φθάσουν σε επίπεδα κοντά σε αυτό της κατάρρευσης σε ένα τέτοιο περιβάλλον».
Ειδικά, για την Ελλάδα, αφού γίνεται εκτενής αναφορά στη σημασία της Ναυτιλίας για την Εθνική Οικονομία σημειώνεται ότι «η κυβέρνηση δεν πρέπει να υποτιμήσει ή να υπονομεύσει τη σημασία της για τη μελλοντική ευημερία της Ελλάδα.
» Με αυτό κατά νου, θεωρούμε αντιπαραγωγικό για την κυβέρνηση να τηρεί μια ασταθή στάση προς τη βιομηχανία. Αντιθέτως, θα πρέπει να τηρούν το λόγο τους, έτσι ώστε να μην δημιουργείται αβεβαιότητα και αυτό ενέχει τον κίνδυνο υποβάθμισης της ελληνικής σημαίας και τις ελληνικές ευκαιρίες απασχόλησης.
»Ο ναυτιλιακός κλάδος είναι ύψιστης σημασίας για την Ελλάδα και κάθε αποσταθεροποίηση του πλαισίου του θα είναι πολύ επιζήμιος για τη χώρα και τον κλάδο»
Λίγο παρακάτω χαρακτηρίζεται ως « απρόσεκτη, βιαστική και αντισυνταγματική» η «ξαφνική απόφαση λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2013 να επιβληθεί μια υποχρεωτική για τρία χρόνια τριπλή φορολόγηση χωρητικότητας κατά πλοίο με Ελληνική σημαία και το ίδιο για τα πλοία με ξένη σημαία, που η διαχείρισή τους γίνεται από την Ελλάδα»
«(Αυτή η απόφαση) θα πρέπει να ακυρωθεί και να μην επαναληφθεί. Ένας άλλος τομέας που πρέπει να διορθωθεί είναι η φορολόγηση των αλλοδαπών ναυτικών, μια μοναδική πρωτοβουλία, που πρακτικά δεν μπορεί να εφαρμοστεί, επειδή οι ναυτικοί θα πρέπει να αποκτήσουν άδειες παραμονής», αναφέρεται, χαρακτηριστικά.
«Η εθνική ενέργεια, με την οποία συνδέονται τα φορολογικά μέτρα της ναυτιλίας, η αχρήστευση της εθελοντικής συμφωνίας και, ταυτόχρονα, η καταστροφή κάθε εμπιστοσύνης στη θεσμική σταθερότητα της χώρας σε βάρος της κάθε θεμιτής και ρεαλιστικής ελπίδας της χώρας για προσέλκυση επενδύσεων σε οποιοδήποτε τομέα. Τέτοια λάθη είναι απαράδεκτα λαμβάνοντας υπόψη την κρίσιμη κατάσταση της εύθραυστης οικονομικής ανάκαμψης της χώρας», επισημαίνεται ακόμα.