Μπλοκάρει η νέα συμφωνία ΟΛΠ – Cosco.«Πάγωμα» του εγγυημένου ανταλλάγματος

Σε «αδιέξοδο» φαίνεται να οδηγείται η υπογραφή νέας συμφωνίας μεταξύ του ΟΛΠ και της Cosco με βασικό αντικείμενο το «πάγωμα» του εγγυημένου ανταλλάγματος, που υποχρεούται να καταβάλλει η θυγατρική της κινέζικης εταιρείας ΣΕΠ ΑΕ με βάση την σύμβαση παραχώρησης της προβλήτας ΙΙ.

Σύμφωνα με πληροφορίες νομικοί έχουν ενημερώσει ήδη τους εμπλεκόμενους ότι δεν μπορεί να «περάσει» τέτοιος όρος, ο οποίος σημειωτέον έχει ήδη μπει στο «μικροσκόπιο» της Κομισιόν, όπως και ολόκληρο το πλαίσιο συμφωνίας του «φιλικού διακανονισμού».

Να σημειωθεί, μάλιστα, ότι το συγκεκριμένο θέμα φαίνεται ότι αποτελεί σημαντικό στοιχείο για να προχωρήσουν οι κινέζοι στην κατάθεση προσφοράς για την αγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ., το οποίο επίσης φαίνεται να προβληματίζει την ΕΕ.

Στο μεταξύ, στην ετήσια Γενική Συνέλευση της ευρωπαϊκής ζώνης του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών (IDC) στη Λάρνακα της Κύπρου, με τη συμμετοχή αντιπροσώπων από τα συνδικάτα των λιμανιών της Κύπρου, της Δανίας, της Γαλλίας, της Ελλάδας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Μάλτας, της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, της Χώρας των Βάσκων και της Σουηδίας συζητήθηκαν όλα τα θέματα που απασχολούν τους εργαζόμενους στα λιμάνια της Ευρώπης.

Μάλιστα, αποφασίστηκε να αναλάβει πρωτοβουλίες το IDC και να συνδράμει σε όλες τις παρεμβάσεις των ελληνικών συνδικάτων τόσο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την αποτροπή της πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχει το ελληνικό δημόσιο σε ΟΛΠ-ΟΛΘ αλλά και της επικύρωσης της «φιλικής διευθέτησης» μεταξύ ΟΛΠ-COSCO.

Στην διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης εξετάστηκε συνολικά η κατάσταση που επικρατεί και η επίθεση που δέχονται οι εργαζόμενοι από τις σχεδιαζόμενες νεοφιλελεύθερες πολιτικές των κρατών-μελών στα δικαιώματα τους.

Οι ευρωπαίοι λιμενεργάτες του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών (IDC) αντιτίθενται στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές των διεθνών καπιταλιστικών ομάδων που, υποστηριζόμενες από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, χειροτερεύουν τις συνθήκες εργασίας των ευρωπαίων πολιτών, με σκοπό να κάνουν την ζωή εκατομμυρίων εργαζομένων φτωχότερη αυξάνοντας τον αριθμό των ανέργων, μειώνοντας τις άμεσες απολαβές και καταστρέφοντας τις συνθήκες ισότητας που εγγυώνται την δημόσια υγεία, εκπαίδευση και των κοινωνικών υπηρεσιών.

Καταγγέλλεται απερίφραστα η πρακτική ορισμένων εργοδοτών που διώκουν συνδικαλιστές και κάνουν διακρίσεις με βάσει τη συνδικαλιστική ελευθερία και δράση. Αποφασίστηκε η ενότητα συνδικαλιστικής δράσης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καθώς επίσης εξουσιοδοτήθηκε η συντονιστική επιτροπή για αγωνιστικές πρωτοβουλίες.

Για τα ελληνικά λιμάνια

Η Γενική Συνέλευση ασχολήθηκε με τις εξελίξεις στα ελληνικά λιμάνια και ιδιαίτερα στον ΟΛΠ & ΟΛΘ. Η ελληνική αντιπροσωπεία αποτελούμενη από την ΟΜΥΛΕ και την Ένωση Λιμενεργατών, ανέπτυξε την κατάσταση στην Ελλάδα και υποστήριξε ότι με τη σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίηση των λιμανιών θα παραδοθούν ζωτικής σημασίας δραστηριότητες για την ανάπτυξη της οικονομίας όπως Τουρισμός, Μεταφορές, Ακτοπλοΐα, Διαχείριση εισαγωγικού-εξαγωγικού εμπορίου καθώς και κρίσιμα θέματα εθνικής ασφάλειας σε ξένα μονοπωλιακά συμφέροντα.

Σε ψήφισμα που εκδόθηκε από τη ΓΣ του IDC δηλώνεται η πλήρης αντίθεση στην ανερμάτιστη πολιτική ιδιωτικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης με την οποία επιχειρείται το ξεπούλημα ΟΛΠ & ΟΛΘ και παράλληλα η δημιουργία ιδιωτικών ή ξένων κρατικών μονοπωλίων.

Αποφασίστηκε να αναλάβει πρωτοβουλίες το IDC και να συνδράμει σε όλες τις παρεμβάσεις των ελληνικών συνδικάτων τόσο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την αποτροπή της πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχει το ελληνικό δημόσιο σε ΟΛΠ-ΟΛΘ αλλά και της επικύρωσης της «φιλικής διευθέτησης» μεταξύ ΟΛΠ-COSCO.

Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια θα συνεχίσουν τη δράση τους σε νομικό επίπεδο με προσφυγές στα ελληνικά και ευρωπαϊκά όργανα, σε πολιτικό επίπεδο με την ενημέρωση των πολιτικών κομμάτων, του Ευρωκοινοβουλίου, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των κοινωνικών φορέων και σε συνδικαλιστικό επίπεδο, με πολύμορφους αγώνες.

Τέλος, εκδόθηκε από τα μέλη του IDC ψήφισμα καταδίκης για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα καθώς και καταδίκης του φαινομένου του φασισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη.

pireas2day.gr

Στο «μικροσκόπιο» της Κομισιόν η «φιλική διευθέτηση» Cosco – ΟΛΠ

Στο «μικροσκόπιο» της Κομισιόν μπαίνει η «φιλική διευθέτηση» Cosco – ΟΛΠ μετά από παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Χουντή, που με ερώτησή του ζήτησε να ξεκινήσει διαδικασίες έρευνας για την «αναστολή» του εγγυημένου ανταλλάγματος και την «απουσία» διεθνούς διαγωνισμού για την κατασκευή των έργων στο λιμάνι του Πειραιά, που «συνομολογήθηκε» με τη «Φιλική διευθέτηση» μεταξύ του ΟΛΠ και της Cosco στις 30/8/2013 και ύστερα από παρέμβαση του έλληνα πρωθυπουργού.

Στην ερώτησή του προς την Κομισιόν, ο Νίκος Χουντής, αφού σημειώνει: α) ότι η απόφαση για αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος που είχε υποχρέωση να καταβάλλει η Cosco στον ΟΛΠ «αποτελεί δομικό στοιχείο της αρχικής σύμβασης των δύο πλευρών» και β) ότι η ανάθεση της κατασκευής των έργων εμφανίζεται ότι γίνεται χωρίς διεθνή διαγωνισμό, καλεί την Κομισιόν να ερευνήσει τα ερωτήματα που προκύπτουν από το κείμενο της «Φιλικής Διευθέτησης», αλλά και να αποφανθεί για το αποτέλεσμα της έρευνας, που είχε ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2012, και αφορούσε στην αρχική σύμβαση.

Η πλήρης ερώτηση του Νίκου Χουντή έχει ως εξής:

«Στις 30-8-2013, υπεγράφη «Πρακτικό διαδικασίας φιλικής διευθέτησης ΑΡΘ. 33 § 2 και 3 της από 25.11.2008 παραχώρησης» μεταξύ της θυγατρικής εταιρίας της Cosco Ltd «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.» (ΣΕΠ) και του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).

Με τη συμφωνία αυτή τα 2 μέρη (ΣΕΠ και ΟΛΠ) συμφωνούν, μεταξύ άλλων, η ΣΕΠ να αναλάβει την κατασκευή της επέκτασης της Προβλήτας ΙΙΙ, την αναβάθμιση της Προβλήτας ΙΙ αλλά και την κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών, η αποπληρωμή του κόστους του οποίου «θα γίνει σε 22 χρόνια, περιλαμβανομένων 2 ετών περιόδου χάριτος, από την παράδοση του έργου με επιτόκιο Euribor συν 4%».

Στη συνέχεια της συμφωνίας ορίζεται ότι, το εγγυημένο αντάλλαγμα που προβλέπεται στην από 25-11-2008 υφιστάμενη σύμβαση (Ν. 3755/2009), αναστέλλεται και συνδέεται με το ΑΕΠ «μέχρις ότου το ΑΕΠ ανέλθει στο επίπεδο του 2008 +2% ετησίως».

Λαμβάνοντας επίσης υπόψη τις πληροφορίες ότι η Cosco ενδιαφέρεται επίσης για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε.

Ερωτάται η Επιτροπή:

Πώς κρίνει την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος υπό τους όρους που αναφέρονται στην εν λόγω συμφωνία; Θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό καταστρατηγείται δομικό στοιχείο της αρχικής σύμβασης των δύο πλευρών;

Ο τρόπος με τον οποίο το κείμενο «Φιλικής Διευθέτησης» αντιμετωπίζει το θέμα της παραχώρησης της κατασκευής της επέκτασης της προβλήτας ΙΙΙ και της κατασκευής της προβλήτας πετρελαιοειδών στην Cosco, χωρίς να έχει προηγηθεί διεθνής διαγωνισμός, είναι σύμφωνος με την κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων έργων;

Σε τι σημείο βρίσκεται η έρευνα «που είχε ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2012 η Επιτροπή για την αρχική σύμβαση», όπως με είχε ενημερώσει με την απάντηση E-009350/2012;».

pireas2day.gr

Πυρετώδεις διαβουλεύσεις ΟΛΠ – Cosco για τον προβλήτα ΙΙΙ

Κορυφώνονται οι διαβουλεύσεις για το φιλικό διακανονισμό ΟΛΠ – Cosco, με το βλέμμα όλων στραμμένο στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου και δεν αποκλείεται να οδηγηθεί η υπόθεση, στο βαθμό που δεν υπάρξει νομική λύση που να καλύπτει όλες τις πλευρές.

Η προθεσμία εκπνέει την Πέμπτη 29 Αυγούστου, ενώ πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι το θέμα συζητήθηκε και σε χθεσινή συνάντηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ Γιώργου Ανωμερίτη με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, αν και τη βασική ευθύνη για το όλο θέμα έχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Από τις μέχρι τώρα συζητήσεις, που παραμένουν ακόμη μεταξύ των νομικών, φαίνεται να ξεπερνιέται ένα από τα προβλήματα που υφίστανται πάντα, σύμφωνα με τους νομικούς της ελληνικής πλευράς, σε σχέση με το κοινοτικό δίκαιο.

Ειδικότερα βρέθηκε η νομική φόρμουλα ώστε να μην απαιτείται διεθνής διαγωνισμός για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ. Ωστόσο, σε αυτή την περίπτωση οι ίδιοι νομικοί κύκλοι θεωρούν ότι δεν μπορεί να υπάρξει αλλαγή στο καθεστώς του εγγυημένου τιμήματος, καθώς η επέκταση του προβλήτα θεωρείται μέρος της ίδιας σύμβασης.

Με άλλα λόγια, το αίτημα της Cosco για αναστολή του εγγυημένου τιμήματος είναι «νομική κόκκινη γραμμή» για την ελληνική πλευρά.

Ενα ακόμη επιχείρημα που πέφτει στο τραπέζι από ελληνικής πλευράς είναι ότι εάν η κυβέρνηση «ενδώσει» στην αιτιολογία της Cosco περί δραματικής αλλαγής των συνθηκών και δεχτεί αλλαγή των όρων της σύμβασης σε ό,τι αφορά το εγγυημένο αντάλλαγμα, τότε θα ανοίξει «την όρεξη» και άλλων ξένων επενδυτών να ζητήσουν αλλαγές στις όποιες συμβάσεις έχουν υπογράψει με το ελληνικό Δημόσιο.

Από την άλλη πλευρά, η Cosco ζητεί την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος (μέχρι το 2034 υποστηρίζουν από την πλευρά του ΟΛΠ), επικαλούμενη το άρθρο 388 του Αστικού Κώδικα (απρόοπτη μεταβολή των συνθηκών).

Η ελληνική πλευρά ανταπαντά ότι η ΣΕΠ δεν έθεσε το θέμα του εγγυημένου ανταλλάγματος κατά τη διάρκεια της πρώτης τροποποίησης της αρχικής σύμβασης (Μάιος 2011), η οποία ψηφίστηκε στη Βουλή το 2012 (νόμος 4072).

Πάντως, από την αιτιολογική έκθεση που συνόδευε την τροποποίηση της σύμβασης προκύπτει ότι η οικονομική κρίση είναι λόγος αλλαγών σε μία σύμβαση.

Χαρακτηριστικά αναφερόταν ότι «με τους συμφωνηθέντες όρους τροποποίησης της αρχικής σύμβασης επιδιώκεται να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι αρνητικές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και ιδιαίτερα της ύφεσης, η οποία ήταν αδύνατο να προβλεφθεί κατά το χρόνο σύναψης της σύμβασης, αφού κυρίως εκδηλώθηκε το 2010 και αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι και το 2012, με χρόνο αναμενόμενης ουσιαστικής ανάκαμψης μετά το έτος 2013».

Η πλευρά της Cosco θεωρεί ακόμη ότι δεν αλλάζει η αρχική σύμβαση με την αναστολή καταβολής του εγγυημένου ανταλλάγματος, καθώς ο διαγωνισμός δεν «στηρίχθηκε» στο εγγυημένο αντάλλαγμα, αλλά στο τίμημα που θα καταβάλλει σε ετήσια βάση η Cosco: το 21% των εσόδων της μέχρι το 2016 και στη συνέχεια το 24,5%.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι η Cosco θέτει την όλη πρόταση (αναστολή εγγυημένου τιμήματος, επέκταση προβλήτα ΙΙΙ, μεταφορά μονάδας πετρελαιοειδών, δημιουργία μαρίνας και αλιευτικού καταφυγίου) ως «πακέτο» και στο βαθμό που για οποιονδήποτε λόγο δεν γίνει δεκτή, τότε θα προσφύγει στη διαιτησία.

Σε αυτή την περίπτωση δεν θα ισχύει βέβαια η πρότασή της για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ, όπως επίσης και η μεταφορά με δικά της έξοδα του προβλήτα των πετρελαιοειδών και η δημιουργία μαρίνας και αλιευτικού καταφυγίου.

Ο Πειραιάς θα στερηθεί 500 επιπλέον θέσεις εργασίας, αναφέρουν οι Κινέζοι της Cosco.
Τέλος, προσφυγή στη διαιτησία σημαίνει και νέες καθυστερήσεις στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, καθώς θα εκκρεμεί η απόφαση του δικαστηρίου.

Συνάντηση με IMCO

Στο μεταξύ πενταμελή αντιπροσωπεία της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (IMCO) δέχτηκε χθες η διοίκηση του ΟΛΠ. Ο κ. Γ. Ανωμερίτης, μετά την παρουσίαση των δραστηριοτήτων και των οικονομικών δεικτών του ΟΛΠ Α.Ε., παρουσίασε το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα του ΟΛΠ Α.Ε.

Κλείνοντας την εισήγησή του, τόνισε ότι «μέσα σε μια ταραγμένη περιοχή, με τα γεγονότα σε Βόρειο Αφρική, Αίγυπτο, Συρία, Λίβανο και άλλες όμορες χώρες να δημιουργούν νέα δεδομένα στις θαλάσσιες μεταφορές, ο Πειραιάς αποτελεί με το μεγάλο μέγεθός του δύναμη ασφάλειας και ανάπτυξης για το σύνολο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Το λιμάνι του Πειραιά εξελίσσεται, πέρα από τη ναυτιλία, σε κέντρο Τουρισμού και Πολιτισμού, με ευρύτατες δυνατότητες μέσω παραχωρήσεων προσέλκυσης νέων επενδύσεων».

naftemporiki.gr

Τι φέρνει η »αλλαγή» ηγεσίας στην Cosco

Αλλάζουν τα δεδομένα, αλλά δεν αλλάζει το ενδιαφέρον της Cosco για τον Πειραιά. Με τον τρόπο αυτό σχολίασαν στη «Ν» την απομάκρυνση του πρώην προέδρου της Cosco, capt. Wei Jiafu, τόσο στελέχη της αγοράς όσο και πηγές από την κυβέρνηση, απομάκρυνση που έγινε με απόφαση του Κομουνιστικού Κόμματος της Κίνας, για λόγους -επίσημα τουλάχιστον- συνταξιοδότησης.

Στο παρασκήνιο όμως παίζουν δυνατά δύο άλλες αιτίες, ενώ η ηλικία του capt Wei αποτελεί μόνο την αφορμή. Πιο συγκεκριμένα, ο πρώην πρόεδρος της Cosco είναι σήμερα 63 ετών, ενώ το όριο για τα στελέχη στην Κίνα είναι τα 60 έτη.

Ωστόσο και ο νέος πρόεδρος του κρατικού ομίλου Cosco, ο Ma Zehua, είναι 60 ετών, και όπως αναμεταδίδουν τα κινεζικά ΜΜΕ δεν πρόκειται για προσωρινή επιλογή. Αλλωστε η απόφαση για απομάκρυνση του capt Wei μέχρι το τέλος του 2013 ήταν γνωστή εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, ενώ κατά το διάστημα της παρουσίας του στη χώρα μας την προηγούμενη εβδομάδα, υπήρξαν πληροφορίες για την άμεση συνταξιοδότησή του.

Ως πραγματικές αιτίες λοιπόν αναφέρονται κυρίως δύο θέματα. Από τη μια οι μεγάλες ζημιές που παρουσιάζει η μεγαλύτερη θυγατρική και εισηγμένη στα χρηματιστήρια του Χονγκ Κονγκ και της Σαγκάης, Cosco Holdings, η οποία διαχειρίζεται τον κινεζικό στόλο. Η εταιρεία έχει ζημιές περίπου 3 δισ. δολαρίων, τα δύο τελευταία χρόνια, και αν κλείσει και φέτος με ζημιές θα «κατέβει» από το ταμπλό.

Σημειώνεται ο capt Wei είχε παραδώσει από πέρσι τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου Cosco που κατείχε μαζί με τη θέση του προέδρου, ενώ και ομάδα μικρομετόχων της Cosco Holding είχε κινηθεί νομικά κατά της διοίκησης εταιρείας ουσιαστικά για κακοδιαχείριση.

Ταυτόχρονα όμως ρόλο διαδραμάτισαν και οι αλλαγές στην πολιτική ηγεσία της χώρας, μετά την ανάληψη της προεδρίας της Κίνας από το Σι Τζινπίνγκ, αφού ο κ. Jiafu ανδρώθηκε με το προηγούμενο καθεστώς.

Ο Πειραιάς

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στη «Ν» άνθρωποι που έχουν γνωρίσει από κοντά τον τρόπο λειτουργίας τόσο της Cosco όσο και της Κίνας γενικότερα, υπογραμμίζουν στη «Ν» ότι η πολιτική του ομίλου σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά δεν πρόκειται να αλλάξει. Και αυτό γιατί, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν, πρόκειται ίσως για την πιο επιτυχημένη επενδυτική κίνηση της Cosco επί προεδρίας του Wei Jiafu και εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της κινεζικής στρατηγικής να αποκτήσει μια βάση στην Ευρώπη, για να ενισχύσει τις προσπάθειες της Κίνας για εξαγωγές προς την Ευρώπη.

Στόχος της Cosco, ο οποίος και δεν αναμένεται να αλλάξει είναι να γίνει το λιμάνι του Πειραιά το μεγαλύτερο της Μεσογείου και κεντρική πύλη του εμπορίου Κίνας – Ευρώπης. Ηδη τα σχέδια της Cosco είναι να φτάσει το Σ.ΕΜΠΟ χωρίς τον προβλήτα του ΟΛΠ ΟΛΠ-2,41% στα 6,5 εκατ. teu ετησίως, εφόσον βέβαια ολοκληρωθεί και γίνει αποδεκτή και από τις δύο πλευρές (ΟΛΠ – Cosco) η φιλική διευθέτηση.

Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει με βεβαιότητα, αν και εφόσον Cosco και ΟΛΠ τα βρούνε με τη φιλική διευθέτηση, και η Cosco πάρει την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ σε συνδυασμό με τη αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, θα ενδιαφερθεί τελικά και για την αγορά των μετοχών του ΟΛΠ, εφόσον η κυβέρνηση αποφασίσει το συγκεκριμένο μοντέλο. Σημειώνεται ότι μέχρι τώρα η Cosco είχε δείξει ενδιαφέρον για τις μετοχές του ΟΛΠ.

Οι άλλες επενδύσεις

Με ένα ερωτηματικό όμως μένουν και οι υπόλοιπες επενδύσεις που προγραμμάτιζε να διεκδικήσει ο κινεζικός όμιλος στην Ελλάδα, όπως είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο ΟΛΘ. ΟΛΘ+0,13% Ο νέος πρόεδρος της Cosco αναγνωρίζεται ως γνώστης τόσο της ναυτιλίας – containerships όσο και της λιμενικής βιομηχανίας, και αναμένεται να έχει σχηματίσει άποψη σε συνεργασία με τη διοίκηση της εταιρείας σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Οι σχέσεις

«Θα ενθαρρύνω τις κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα», ανέφερε ο capt Wei Jiafu κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στη χώρα μας την προηγούμενη εβδομάδα.
Η συγκεκριμένη δήλωση κινδυνεύει να μείνει χωρίς αντίκρισμα διότι ο capt Wei είχε αναπτύξει προσωπικές σχέσεις με την Ελλάδα, κάτι που ευνοούσε και τις σχέσεις των δύο κρατών, αφού ήταν ψηλά και στην πολιτική ιεραρχία της Κίνας.

Χαρακτηριστική ήταν και η δήλωση που έκανε στα εγκαίνια του προβλήτα ΙΙΙ: «Τα δύο κράτη έχουν κοινή ιστορία στο εμπόριο και τις μεταφορές», ενώ είχε προσθέσει ότι «οι δύο λαοί μοιράζονται τα ίδια όνειρα για ένα καλύτερο μέλλον».

Οι σχέσεις των δύο χωρών, παρουσία του Wei Jiafu, είχαν αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, ο ίδιος διατηρούσε και φιλικές σχέσεις με πολλούς Ελληνες πολιτικούς και επιχειρηματίες, αρχής γενομένης από τη στενή φιλία που είχε με τον αείμνηστο καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο.

Είναι άγνωστο αν ο νέος πρόεδρος της Cosco, Ma Zehua, θα ακολουθήσει ανάλογη πολιτική και θα αναπτύξει και αυτός στενές σχέσεις με την Ελλάδα όπως ο προκάτοχός του.

«Δυσαρέσκεια για τις ζημιές»

Με αφορμή την απομάκρυνση του capt Wei από την προεδρεία της Cosco, ο οποίος παρασημοφορήθηκε από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελο Βανιζέλο, την προηγούμενη εβδομάδα, ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του τονίζει σύμφωνα με δημοσιεύματα ότι σηματοδοτεί τη δυσαρέσκεια της κινεζικής κυβέρνησης για τη ζημιογόνο πορεία της Cosco τα τελευταία δύο χρόνια.

«Το κινεζικό κράτος κάνει τη δουλειά του, προσπαθώντας να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά του. Το ερώτημα είναι, τι κάνει η ελληνική κυβέρνηση για να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον; Με ποια κριτήρια προτίθεται να παραχωρήσει το Ελληνικό, το σιδηρόδρομο της χώρας μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, με την παραχώρηση των μετοχών του ΟΛΠ, σε μια ζημιογόνο εταιρεία; Ποιες είναι οι διασφαλίσεις, για τη μελλοντική λειτουργία αυτών των ζωτικών υποδομών, για την ελληνική οικονομία;», αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ.

naftemporiki.gr

Η Cosco εξετάζει το Θριάσιο για κέντρο ελαφράς μεταποίησης

«Στρατηγικής σημασίας» θεωρούν στα κεντρικά της Cosco στο Πεκίνο την επιτυχή ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης για το δεύτερο συνεχόμενο φιλικό διακανονισμό μεταξύ της θυγατρικής τους στην Ελλάδα ΣΕΠ Α.Ε. και του ΟΛΠ.

Μάλιστα έχει τεθεί χρονοδιάγραμμα μέχρι τις 26 Ιουνίου 2013, διότι εκείνη την ημέρα θα φτάσει στην Ελλάδα ο πρόεδρος της Cosco, capt. Wei Jiafou. Ο ισχυρός άντρας του μεγαλύτερου κινεζικού ναυτιλιακού ομίλου, ο οποίος είναι δεύτερος σε παγκόσμιο επίπεδο, αναμένεται να συναντηθεί με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, ενώ θα παραβρεθεί στα εγκαίνια της λειτουργίας του ανατολικής πλευράς προβλήτα ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ.

Εφόσον έχει «κλείσει» το θέμα της φιλικής διευθέτησης, η Cosco σύμφωνα με πληροφορίες δεν αποκλείεται να ανοίξει τα χαρτιά της στην ελληνική κυβέρνηση και να εκφράσει με πιο επίσημο τρόπο τους επενδυτικούς σχεδιασμούς της για την Ελλάδα. Σε αυτούς, σύμφωνα με πληροφορίες από την Ακτή Μιαούλη, περιλαμβάνεται η πρόθεση του ομίλου να συμμετάσχει σε ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ μέσω πώλησης μετοχών.

Το ίδιο ισχύει και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το εμπορικό δίκτυο, αφού έχει καθοριστική σημασία για την ανάπτυξη του εμπορίου από Ασία, μέσω Ελλάδας για Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη. Σημειώνεται ότι η Cosco στο παρελθόν είχε εκφράσει ενστάσεις για τη συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού θεωρούσε ότι η είσοδος ιδιώτη επενδυτή σε αυτή ενδεχομένως θα άλλαζε τα δεδομένα της συμφωνίας.

Τέλος, η Cosco φαίνεται ότι δεν είναι αδιάφορη και για το Θριάσιο Πεδίο, έστω και σε βάθος χρόνου, αφού οι πληροφορίες από την Ακτή Μιαούλη αναφέρουν ότι στην περιοχή μπορεί να αναπτυχθεί ελεύθερη ζώνη και ένα κέντρο ελαφράς μεταποίησης, κάτι που αποτελεί βασικό σχεδιασμό της Κίνας, για την εμπορική διείσδυσή της στην Ευρώπη.

Η Cosco ζητεί την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος που σε καθαρά παρούσα αξία φτάνει τα 500 εκατ. ευρώ περίπου, προκειμένου να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις που ξεπερνούν τα 220 εκατ. ευρώ σε υποδομές στον προβλήτα ΙΙΙ ώστε να προσθέσουν 1,5 εκατ. teu στη δυναμική τους και να φτάσουν οι εγκαταστάσεις πάνω από 6 εκατ. teu σε ετήσια βάση. H Cosco μάλιστα υποστηρίζει ότι από τον όγκο των συναλλαγών που θα κάνει στις εγκαταστάσεις της ο ΟΛΠ τελικά θα αποκομίσει περισσότερα έσοδα σε σχέση με όσα προβλέπονται στο εγγυημένο αντάλλαγμα.

Από την πλευρά της, η ελληνική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να δεχτεί το «πάγωμα» του εγγυημένου για ένα χρονικό διάστημα που θα συνδέεται με την ανάκαμψη του ΑΕΠ της χώρας, αφού στο σκεπτικό που αναπτύσσεται είναι ότι το εγγυημένο υπολογίστηκε με άλλο ΑΕΠ και άλλες προοπτικές ανάπτυξης της χώρας.

Σύσκεψη για το αντάλλαγμα

Εν τω μεταξύ, χθες το απόγευμα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, είχε συνάντηση με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Γιώργο Ανωμερίτη. Οι δύο άνδρες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για το θέμα της φιλικής διευθέτησης με την Cosco, κάτι για το οποίο ο ΟΛΠ έχει εκφράσει τις ενστάσεις του για την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος, χωρίς ωστόσο να αποκλείει το ενδεχόμενο πάγωμα.

Σε ό,τι αφορά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, για την οποία μέχρι το τέλος μήνα το ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει δώσει θα έχει ανακοινώσει τις αποφάσεις του (μεταξύ παραχώρησης δραστηριοτήτων ή πώλησης του πλειοψηφικού μετοχικού πακέτου του δημοσίου), ο κ. Ανωμερίτης έχει εκφράσει την κάθετη αντίθεσή του για το σενάριο πώλησης των μετοχών. Εχει μάλιστα και τη στήριξη του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου, ο οποίος την προηγούμενη εβδομάδα μόλις δήλωσε ότι τάσσεται υπέρ της παραχώρησης δραστηριοτήτων.

naftemporiki.gr

Διαπραγματεύσεις με Cosco για τον προβλήτα ΙΙΙ

Θετικά βλέπει η ελληνική κυβέρνηση την πρόταση της Cosco για τη νέα επένδυση, προϋπολογισμένης αξίας 220 εκατ. ευρώ, η οποία αφορά στην επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, στην ανατολική πλευρά του.

Ωστόσο, σύμφωνα με τις πληροφορίες, δεν αποδέχεται το ζήτημα που έχει θέσει η Cosco για κατάργηση που εγγυημένου ανταλλάγματος, που είναι 3,4 δισ. ευρώ, σε βάθος 35 ετών, και το οποίο καταβάλλεται κατ’ έτος. Αντίθετα, υπό εξέταση βρίσκεται πλέον η εναλλακτική λύση της αναστολής του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος.

Το θέμα αυτό, όπως αποκάλυψε η «Ν», αποτέλεσε θέμα συζήτησης (σε συνδυασμό με τη θέληση της κινεζικής πλευράς να αγοράσει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς – ΟΛΠ) κατά τη διάρκεια της συνάντησης του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, με τον πρόεδρο της Cosco captain Wei Jiafou, στην Κίνα.

Σε συνέχεια των συζητήσεων στην Κίνα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Κωστής Μουσουρούλης, είχε, χθες, συνάντηση με τα στελέχη της εταιρείας στην Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η οποία κρατήθηκε μυστική, η πλευρά της Cosco ανέπτυξε την επιχειρηματολογία της.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο κράτησε αποστάσεις από την πρόταση για κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος και, από τη διαπραγμάτευση που ακολούθησε, αποφασίστηκε να εξεταστεί η αντιπρόταση περί αναστολής του. Το σενάριο αυτό συνδέει τη νέα επένδυση της Cosco, αξίας 220 εκατ. ευρώ, με το «πάγωμα» του εγγυημένου ανταλλάγματος, σε συνδυασμό με την πορεία του ΑΕΠ της χώρας, το οποίο τα τελευταία χρόνια συρρικνώνεται, λόγω της κρίσης που μαστίζει την Ελλάδα.

Η πρόταση αυτή είναι συμβατή με τη διακήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.Εμπο.).

Η όλη υπόθεση συνδέεται και με το ενδεχόμενο πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ που κατέχει το Δημόσιο, για το οποίο ενδιαφέρεται η Cosco, αφού θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι δεν θα επηρεάσει την τιμή-στόχο που θα θέσει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), εφόσον τελικά προτιμηθεί αυτό το σενάριο.

Τελικές αποφάσεις δεν ελήφθησαν χθες, αλλά ο υπουργός Ναυτιλίας ενδέχεται να θέσει το θέμα προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις Βρυξέλλες, που επισκέπτεται σήμερα.

Η Cosco, μέσω της θυγατρικής της στην Ελλάδα, Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) Α.Ε., πραγματοποιεί επενδύσεις ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, για να αναπτύξει τον προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ (δυτική πλευρά), ώστε να μπορεί να διακινήσει ετησίως περίπου 4,5 εκατ. teu. Εφόσον πραγματοποιήσει και τη νέα επένδυση, δηλαδή την ανάπτυξη της ανατολικής πλευράς του ΙΙΙ, προϋπολογισμένης αξίας 220 εκατ. ευρώ, θα ξεπεράσει τα 6 εκατ. teu σε ετήσια δυναμική.

Στην επιστολή της ΣΕΠ, με ημερομηνία 10 Μαΐου 2013, αναφέρεται ότι «η διατήρηση του εγγυημένου ανταλλάγματος θα οδηγήσει σε συρρίκνωση της δραστηριότητάς μας και σε υψηλά τιμολόγια, διότι περιορίζει την ευελιξία μας στον προσδιορισμό των τιμών, ενώ η υπάρχουσα λιμενική υποδομή δεν επιτρέπει τους επιθυμητούς ρυθμούς ανάπτυξης».

Επαφές στις Βρυξέλλες

Εκτός από το θέμα του νέου φιλικού διακανονισμού, ο υπουργός κ. Μουσουρούλης αναμένεται να έχει συναντήσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και για τα δύο θέματα που εξετάζει η Επιτροπή.

Το πρώτο αφορά στο φορολογικό καθεστώς που ισχύει για την ελληνική ναυτιλία, και το δεύτερο στις καταγγελίες για κρατικές ενισχύσεις μέσω ειδικού φορολογικού καθεστώτος για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ από τον ΟΛΠ στην Cosco.

dealnews.gr

Cosco: Έλαβε θέση διεκδίκησης του ΟΛΠ

Η θυγατρική της Cosco, Piraeus Container Terminal (PCT), διά στόματος του εμπορικού διευθυντή της, Τάσου Βαμβακίδη, επιβεβαίωσε για πρώτη φορά δημοσίως το ενδιαφέρον της για την απόκτηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της χθεσινής πρώτης ημέρας του συνεδρίου του Εconomist, «17th Roundtable with the Government of Greece-Overcoming Stagnation-Re-Igniting Greeces Potential», που, πραγματοποιήθηκε, με χορηγό επικοινωνίας τη «Ν», ο κ. Βαμβακίδης τόνισε ότι η Cosco ενδιαφέρεται για το λιμάνι του Πειραιά και ότι θεωρεί ως καλύτερη μέθοδο για να ευνοηθεί η περαιτέρω ανάπτυξη, την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ. ΟΛΠ-1,00%.

Παράλληλα, ο ίδιος υπογράμμισε ότι η PCT προχωρά σε νέες επενδύσεις, πέρα από αυτά που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης, καθώς μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τον αυξημένο ανταγωνισμό από λιμάνια όπως η Τουρκία. Ο ίδιος είπε πως θα συνεχίσουν τις επενδύσεις, μέχρι ο Πειραιάς να καταστεί ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης.

Η απογευματινή συνεδρία ήταν αφιερωμένη στην ελληνική λιμενική βιομηχανία, εν όψει της αναδιάρθρωσης της διοίκησης του λιμενικού συστήματος, σε μια προσπάθεια να δοθεί ώθηση στην ελληνική οικονομία.

Ειδικότερα, ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κώστας Μουτζούρης, έδωσε στοιχεία για τους λιμένες στην Ελλάδα, οι οποίοι, με βάση την πρόσφατη καταγραφή, ανέρχονται σε 1.114. Από αυτά τα λιμάνια, 922 είναι δημόσια, 186 είναι ιδιωτικά και 6 είναι στρατιωτικά.

Ο κ. Μουτζούρης μίλησε για τις τεχνικές ελλείψεις που διαπιστώνονται και, μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι, με βάση στοιχεία του 2011, σε 93 λιμάνια είχαν καταγραφεί ελλείψεις σε ποσοστό έως και 53%. Ο κ. Μουτζούρης αναφέρθηκε, ειδικότερα, σε στοιχεία που έχουν να κάνουν με ελλείψεις στην προστασία της λιμενολεκάνης, τον εξοπλισμό του λιμένα, την εξυπηρέτηση επιβατών, την οργάνωση και αστυνόμευση του λιμένα, αλλά και την εξυπηρέτηση των πλοίων νέας τεχνολογίας.

Τόνισε, επίσης, τη σημασία των master plans και της προώθησης χερσαίων ζωνών. «Πρέπει να εξορθολογήσουμε τον αριθμό των λιμένων, διότι στο παρελθόν είχαν δοθεί πολλές άδειες», ανέφερε, μεταξύ άλλων, σημειώνοντας ότι οι ιδιωτικοποιήσεις θα βοηθήσουν.

Ευρωπαϊκή Οδηγία

Παράλληλα, τάξη στο χάος των παραχωρήσεων της Ε.Ε. στα λιμάνια, με πρόταση οδηγίας η οποία θα βγει εντός του 2013 στον «αέρα», θα επιχειρήσει να βάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτό επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο επικεφαλής του τμήματος Λιμενικής Πολιτικής και Ασφάλειας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Δημήτρης Θεολογίτης, μιλώντας για τη στρατηγική σημασία της ανάπτυξης των λιμένων και την επέκτασή τους.

Ο κ. Θεολογίτης εξήγησε ότι ο ρόλος του είναι να τοποθετήσει το λιμενικό σύστημα στον ευρωπαϊκό χώρο, όπου υπάρχουν 1.200 διεθνείς εμπορικοί λιμένες. «Εχουμε προτείνει ένα νέο σύστημα για τα ευρωπαϊκής σημασίας λιμάνια», σημείωσε. Εξήγησε ότι υπάρχουν 80 λιμάνια εισόδου και εξόδου που εξυπηρετούν το εμπόριο στην Ευρώπη, η οποία αναγνώρισε τα λιμάνια ως σημαντικό αναπτυξιακό παράγοντα. «Τα λιμάνια είναι κινητήρες ανάπτυξης», πρόσθεσε ο κ. Θεολογίτης, σημειώνοντας όχι έχουν δημιουργηθεί διάδρομοι. Η Ελλάδα εξυπηρετείται από δύο (κι έχει τέσσερα λιμάνια και 21 comprehensive ports).

Ο κ. Θεολογίτης αναφέρθηκε, επίσης, στα διευρωπαϊκά δίκτυα και στη διευκόλυνση που παρέχουν στη διασύνδεση της Ευρώπης. Μίλησε για την πρόταση να επενδυθούν 26 δισ. ευρώ στο ευρωπαϊκό δίκτυο και αναφέρθηκε και στην πρόβλεψη ότι, έως το 2030, η ποσότητα των διακινούμενων αγαθών να αυξηθεί κατά 50%, δηλαδή, από 3,6 δισ. τόνους σήμερα, να πάμε στα 5,8 δισ. «Θέλουμε επενδύσεις κι ένα σταθερό νομικό πλαίσιο», τόνισε κλείνοντας την παρουσίασή του.

Δημιουργία master plan

Στην ανάπτυξη των λιμένων αναφέρθηκε ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διευθυντής στο Ελληνικό Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, Γιώργος Γιαννόπουλος.

Συγκεκριμένα, τόνισε ότι αυτό που λείπει είναι το λιμάνι διαμετακόμισης. Οπως υπενθύμισε, το έργο ξεκίνησε στο Τυμπάκι της Κρήτης, αλλά σταμάτησε και, κατά την άποψή του, πρέπει να τεθεί εκ νέου κάπου στη Ν. Ελλάδα.

Ο κ. Γιαννόπουλος έστειλε ένα μήνυμα σημειώνοντας ότι «απαιτείται λιγότερο κρατικοκεντρική νοοτροπία και πιο επιχειρηματική νοοτροπία σε σχέση με την ανάπτυξη των λιμένων». Τόνισε, επίσης, ότι η συνένωση λιμένων και οι ιδιωτικοποιήσεις λιμένων είναι «το κλειδί για να προχωρήσουμε στο μέλλον». «Το καλό είναι ότι ξέρουμε τι πρέπει να γίνει. Ενα master plan για τους λιμένες είναι χρήσιμο, ενώ πρέπει να δίνει έμφαση στα πλεονεκτήματα θέσης της χώρας. Αυτή είναι η πρόταση για το άμεσο μέλλον.

Προς την Κεντρική Ευρώπη

Ο πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, από την πλευρά του, μίλησε για το όραμα της εταιρείας να μετατραπεί στο βασικό πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην αγορά της Κεντρικής Ευρώπης. Οπως είπε ο επικεφαλής της εταιρείας, στόχος τους είναι να συνδέσουν το Αιγαίο με την Κεντρική Ευρώπη και την Αδριατική με τη Μαύρη Θάλασσα.

Σήμερα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει την «πολυτέλεια» να «ονειρευτεί», όπως είπε, ο κ. Ζηλιασκόπουλος γιατί για πρώτη φορά ύστερα από 140 χρόνια παρουσίασε, το 2012, κέρδη και έχει πλέον τη δυνατότητα να επιδιώξει την επέκτασή της, μέσω νέων επενδύσεων. Η σύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά, που ολοκληρώθηκε πριν από περίπου δύο μήνες, ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση αυτού του οράματος.

Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος της Hewlett Packard Hellas, Πυθαγόρας Παπαδημητρίου, αναφερόμενος στην πρόσφατη συμφωνία με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπογράμμισε πως το επόμενο βήμα για να καταστεί ο Πειραιάς ένας «πύραυλος ανάπτυξης» για τη χώρα -όπως τον χαρακτήρισε- είναι να δημιουργηθεί ένα logistics cluster, το οποίο θα δώσει επιπλέον υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, και παράλληλα χώρους αποθήκευσης μέσα από ένα οργανωμένο πλαίσιο.
Ο ίδιος, θέλοντας να τονίσει τα σημαντικά οφέλη που θα έχει κάτι τέτοιο για την ελληνική οικονομία, τόνισε ότι το λιμάνι του Ρότερνταμ αντιστοιχεί στο 15% του ΑΕΠ της Ολλανδίας.

Συμβολή στο ΑΕΠ

Για τη μεγάλη συμβολή των λιμένων στο ΑΕΠ μίλησε, μεταξύ άλλων, ο κ. Γιώργος Καμπάνης, διευθύνων σύμβουλος της Global Shipping and Ports Leader, Deloitte, που έδωσε έμφαση στις υποδομές, διότι χωρίς αυτές τα λιμάνια μας είναι σε μειονεκτική θέση. «Μπορούμε να γίνουμε ο κόμβος του παγκόσμιου δικτύου λιμένων», τόνισε.

Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής του Λιμένος Ηρακλείου, Γιάννης Mπρας, αναφέρθηκε στις ενέργειες που έχουν υλοποιήσει προκειμένου να έχουν οι επισκέπτες την απαραίτητη πληροφόρηση κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στην Κρήτη, όπως το project city info on wheels, ειδικά apps για τα έξυπνα τηλέφωνα κ.λπ.

naftemporiki.gr

Η Cosco προχωράει σε πωλήσεις για να περιορίσει τις ζημιές της

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Κάθε δυνατή προσπάθεια για να αποφύγει την παρουσίαση ζημιών για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, κάνει η China Cosco Holdings.

Ο κάπτεν Γουέι Ζιαφού, πρόεδρος του Ομίλου βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, κάτω από συνεχώς αυξανόμενη πίεση αλλά εμφανίζεται αισιόδοξος ότι θα γυρίσει προς το θετικό την κατάσταση.

Σύμφωνα με την διεθνή ναυτιλιακή εφημερίδα Tradewinds, ο όμιλος βρίσκεται σε συζητήσεις προκειμένου να απαλλαγεί από το μερίδιο 51% που έχει στη Cosco Logistics για ποσό το οποίο δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί και με τον όρο ότι θα μπορέσει να το επανακτήσει όταν βελτιωθούν τα οικονομικά στοιχεία.

Το θέμα θα τεθεί προς έγκριση στη Γ.Σ. που είναι προγραμματισμένη για τις 26 Απριλίου.

Η χρηματιστηριακή αγορά δεν δέχτηκε θετικά την κίνηση αυτή της Cosco. Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα τον Ιανουάριο η Cosco προειδοποίησε για μία αναμενόμενη ζημιά ύψους 1,14 δισεκατομμύρια δολάρια για το 2012.

Οικονομικοί αναλυτές έχουν επισημάνει στο παρελθόν τη δυνατότητα των πωλήσεων περιουσιακών στοιχείων προκειμένου να αναστραφεί το κλίμα για την Cosco , συμπεριλαμβανομένων φορτηγών πλοίων της που είναι ζημιογόνα λόγω της κακής πορείας της ναυλαγοράς.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος τοποθετεί την Cosco στην κορυφή των εταιρειών φορτηγού ναυτιλίας με ένα στόλο που αποτελείται από 308 πλοία συνολικής χωρητικότητας 23 εκατομμύριων τόνων.

Όσο αφορά τα ελληνικά δρώμενα, ο κάπτεν Wei έχει επισημάνει ότι στα άμεσα σχέδια του Ομίλου, που διακινεί εμπορεύματα σε 1.600 λιμάνια, είναι ο τριπλασιασμός του όγκου των εμπορευμάτων που διακινούνται από τον Πειραιά, σε λιγότερο από ένα χρόνο.

Επόμενος στόχος είναι να μετατρέψει η Cosco το λιμάνι του Πειραιά σε περιφερειακό κέντρο διανομής (distribution center). Αυτό σημαίνει νέες υποδομές για αποθήκες και μεταφορά εμπορευμάτων, δηλαδή νέες επενδύσεις.

newmoney.gr

Cosco: Νέες επενδύσεις, εκτός αρχικού σχεδιασμού στο λιμάνι του Πειραιά

Με νέες επενδύσεις, εκτός αρχικού σχεδιασμού, που θα ενισχύσουν την ετήσια δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων κατά 1,1 εκατ. teu σε ετήσια βάση, ανεβάζει τον πήχη του λιμενικού ανταγωνισμού στην Ανατολική Μεσόγειο η Cosco (ΣΕΠ Α.Ε). Τελικός στόχος τα 4,7 εκατ. teu κατ΄έτος από 3,6 εκατ. teu που ήταν η συμβατική υποχρέωση της εταιρείας, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης.

Σε μια περίοδο που ο όγκος των φορτίων στα λιμάνια της Μεσογείου μειώνεται, ιδιαίτερα λόγω της οικονομικής κρίσης που μαστίζει την Ευρώπη, η Cosco επιλέγει να αυξήσει την χωρητικότητα του Σ.ΕΜΠΟ. με στόχο να προσελκύσει φορτία από άλλα λιμάνια, εκμεταλλευόμενη τις νέες επενδύσεις που κάνει, τη στρατηγική θέση που έχει το λιμάνι του Πειραιά (βρίσκεται δίπλα από τη ρότα των πλοίων), αλλά και την πολυπόθητη σύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο που επιτρέπει στα φορτία να φεύγουν απευθείας για την Ευρώπη.

Μάλιστα, η «Ν», είχε αποκαλύψει προ ημερών ότι μεγάλος επενδύτης κατάθεσε πρόταση απόκτησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ έναντι 1 δισ. ευρώ περίπου. Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται τελικά για την Cosco, η οποία πέρα από αυτή την «έκτακτη» επενδυτική πρόταση, σήμερα επενδύει επιπλέον των συμφωνηθέντων και σε παραγγελίες 12 γερανοφόρων οχημάτων στοιβασίας τύπου ERTG, που θα δίνουν τη δυνατότητα στοιβασίας για πέντε κιβώτια σε ολόκληρο τον προβλήτα ΙΙ.

Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να αυξήσει τη δυναμική ετήσιας διακίνησης κατά 600.000 teu και να φτάσει τα 3,2 εκατ. ετησίως από 2,6 εκατ. teu που ήταν η αρχική πρόβλεψη, από τον προσεχή Οκτώβριο.

Σημειώνεται ότι ο προβλήτας ΙΙ διαθέτει γερανογέφυρες που εξυπηρετούν πλοία που στο πλάτος φτάνουν τα 24 κουτιά, όταν στο μεγαλύτερο υπό παραγγελία πλοίο στον κόσμο το triple – e της Maersk χωρητικότητας 18.000 teu φτάνουν τα 20.

Εκτός όμως από τον προβλήτα ΙΙ, ετοιμάζεται και ο προβλήτας ΙΙΙ, ο οποίος αρχικά είχε σχεδιαστεί να έχει ετησία δυναμικότητα για 1 εκατ. teu. Τον Ιούνιο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει η πρώτη φάση του ΙΙΙ που θα έχει ετήσια δυνατότητα διακίνησης 1 εκατ. teu, ενώ όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή και του δεύτερου μέρους της επένδυσης στον ΙΙΙ, η δυναμικότητά του θα φτάσει το 1,5 εκατ. teu.

Η αύξηση κατά 500.000 teu ετησίως οφείλεται στις νέες γερανογέφυρες που είναι οι πρώτες στον κόσμο που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν πλοία που θα μεταφέρουν 26 κουτιά στο πλάτος, δηλαδή τρεις γενιές πλοίων μπροστά.

Στα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνεται και η επέκταση του Logistic center που έχει ήδη στην ελεύθερη ζώνη του λιμανιού. Πρόκειται για μια υπερσύγχρονη αποθήκη έκτασης 7.000 τ.μ. με το όνομα PCDC S.A., η οποία αποτελείται από 5.200 τ.μ. ξηρό φορτίο, 630 τ.μ. συντήρηση και κατάψυξη και 554 τ.μ. επικίνδυνο φορτίο.

Η επόμενη φάση είναι η επέκταση στα τουλάχιστον 35.000 τ.μ. ώστε να έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει όλες τις εμπορικές συμφωνίες που έχει ήδη υπογράψει, με τελευταία αυτή με τη hewlett packard που προβλέπει σε πρώτη φάση 20.000 κοντέινερ το χρόνο για προώθηση στην κεντρική Ευρώπη, αλλά και αυτές που βρίσκονται στα «σκαριά». Σημειώνεται ότι η Cosco είναι κοντά σε υπογραφή νέας συμφωνίας, η οποία, εφόσον οι διαπραγματεύσεις ολοκληρωθούν με επιτυχία, δεν αποκλείεται να ανακοινωθεί πριν από το Πάσχα.

Η θέση του Πειραιά

Η Cosco από την πλευρά της πραγματοποιεί επενδύσεις που μετατρέπουν το Σ.ΕΜΠΟ. στον Πειραιά το πλέον σύγχρονο λιμάνι της Μεσογείου, ώστε να αυξήσει την αποδοτικότητα, αλλά και τη χωρητικότητα του λιμανιού, ώστε να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο από την «πίτα» της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Το «μότο» που καθιερώνουν απευθυνόμενοι στους πελάτες του είναι ότι θα κερδίζουν και σε χρόνο και σε κόστος, όταν χρησιμοποιούν το Πειραιά.

Εκτός όμως από τις επενδύσεις που καθιστούν το λιμάνι περισσότερο ανταγωνιστικό, ο κινεζικός όμιλος έχει και το πλεονέκτημα της θέσης του Πειραιά στο χάρτη. Για παράδειγμα μέσω και του σιδηροδρομικού δικτύου που ολοκληρώνεται ένα φορτίο από Σαγκάη προς Βουδαπέστη, μέσω Πειραιά, κάνει περίπου 23 ημέρες να φτάσει στον προορισμό του, μέσω Τεργέστης περίπου 28 και μέσω Αμβούργου περίπου 33 ημέρες.

Από Σαγκάη για Βαρσοβία, μέσω Πειραιά, το ταξίδι διαρκεί περίπου 24 ημέρες, μέσω Τεργέστης 28 ημέρες, μέσω Gdansk 36 ημέρες και μέσω Αμβούργου 25 ημέρες.

naftemporiki.gr

COSCO: Τρία εκατ. κοντέινερ ετησίως στο λιμάνι του Πειραιά

Ένα εξαιρετικής σημασία και ενδιαφέροντος ρεπορτάζ φιλοξενεί η εφημερίδα «ΗΜΕΡΗΣΙΑ» η οποία αναφέρεται στο τι περιμένει η ελληνική οικονομία από τη δραστηριοποίηση των Κινέζων της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά.

Ρεπορτάζ : Αγγελική Καλλή (εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ)

Σε λιγότερο από έναν χρόνο η Cosco είναι αποφασισμένη να έχει τριπλασιάσει τον όγκο των φορτίων που θα διακινεί από το λιμάνι του Πειραιά, διαβεβαίωσε ο πρόεδρος του κινεζικού ομίλου Wei Jiafu τον υφυπουργό Εξωτερικών…

Δημήτρη Κούρκουλα, ο οποίος βρίσκεται αυτές τις μέρες στην Κίνα με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Εξωτερικών, ο κινεζικός όμιλος ο οποίος διακινεί σήμερα φορτία σε 1.600 λιμάνια, έχει θέσει ως στόχο να αναβαθμίσει σημαντικά τον Πειραιά, μετατρέποντάς τον όχι απλά σε ένα διαμετακομιστικό κόμβο αλλά σε περιφερειακό κέντρο διανομής.

Το Καλοκαίρι του 2013 η Cosco υπολογίζει ότι θα είναι σε θέση να διακινεί περί τα 3 εκατ. κοντέινερ από το ΣΕΜΠΟ στο Νέο Ικόνιο. Σε σχέση με τον 2011, σήμερα οι Κινέζοι έχουν αυξήσει κατά 88% τη διακίνηση φορτίων από την Ελλάδα προς τις αγορές της Ευρώπης,, της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου, ενώ ο Πειραιάς είναι εδώ και καιρό το μεγαλύτερο λιμάνι τους στην Ευρώπη, υπερσκελίζοντας τόσο τη Νάπολη όσο και την Αμβέρσα.

Κέντρα διανομής

Η ριζική αλλαγή του προφίλ του Πειραιά θα συνοδευτεί από την κατασκευή νέων υποδομών που θα χρησιμοποιηθούν ως αποθήκες των διακινούμενων φορτίων.

Στελέχη της Cosco στην Ελλάδα επισήμαιναν στην «Η» ότι ένα σημαντικό επόμενο βήμα, το οποίο θεωρείται πλέον άκρως ρεαλιστικό, είναι διεθνείς εταιρείες που θα διακινούν τα προϊόντα τους μέσω του Πειραιά να αποφασίσουν να εγκαταστήσουν στην περιοχή τα κέντρα διανομής τους. Αυτό θα δημιουργήσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας για ένα μεγάλο φάσμα επαγγελμάτων. Μάλιστα, τα ίδια στελέχη σημείωναν ότι μετά το βήμα που έγινε με τα φορτία της HP, βρίσκονται σε συνεχείς συνομιλίες και με άλλους πελάτες τους, αναλύοντας τα πλεονεκτήματα της θέσης του Εμπορευματικού Σταθμού στον Πειραιά.

Ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ελληνικού λιμένα σήμερα είναι ότι βρίσκεται πιο κοντά στις αγορές-στόχους, κάτι που σε συνδυασμό με τη λειτουργία της σιδηροδρομικής του σύνδεσης αποφέρει μεγάλη εξοικονόμηση σε καύσιμα για τα πλοία. Μάλιστα, στελέχη της Cosco δεν έχουν αποκλείσει το γεγονός να ενδιαφερθούν για την απόκτηση και της προβλήτας Ι του ΟΛΠ εφόσον η κυβέρνηση αποφασίσει να την παραχωρήσει σε ιδιώτη. Πάντως, ο κινεζικός όμιλος έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ στον Πειραιά, η οποία πρόκειται για μία επένδυση της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ με την ολοκλήρωσή της.

Όπως δήλωσε ο κ. Κούρκουλας στο ΑΠΕ, η Cosco ψηφίζει Πειραιά, ενώ ο πρόεδρός της Wei Jiafu, τόνισε ότι θεωρεί βασικό στοιχείο της επιτυχίας της επένδυσης της Cosco στην Ελλάδα ότι έχουν διασφαλιστεί οι εργασιακές σχέσεις στη βάση του αμοιβαίου σεβασμού και της υπευθυνότητας μεταξύ της εργοδοσίας και των εργαζομένων.

Εφοπλισμός

Στις επαφές του υφυπουργού Εξωτερικών στην Κίνα τονίστηκε ότι η ναυτιλία είναι ο ισχυρός κρίκος στις σχέσεις της με την Ελλάδα, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν διαθέσει πολλά δισ. δολ. για την κατασκευή πλοίων τους στα κινεζικά ναυπηγεία. Υπολογίζεται ότι από το 2000 έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα 857 πλοία ελληνικών συμφερόντων μέσης αξίας 50 εκατ. δολ. το καθένα.

ΠΗΓΗ