ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Τεράστια επένδυση σε υπερσύγχρονο «ναυτιλιακό εκπαιδευτικό κέντρο» από την Costamare

Του Μηνά Τσαμόπουλου

«Το θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας στηρίζεται στις γνώσεις και στο φιλότιμο των Ελλήνων ναυτικών» συνήθιζε να λέει σε κάθε ευκαιρία ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες πλοιοκτήτες, ο αείμνηστος Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, ο καπετάν Βασίλης όπως του άρεσε να τον αποκαλούν, περήφανος που ήταν μέλος της μεγάλης οικογένειας των Ελλήνων αξιωματικών του Εμπορικού Ναυτικού.

Πάντα φρόντιζε τα πληρώματα και τα στελέχη της ναυτιλιακής εταιρείας που ίδρυσε, της Costamare. Την εκτίμηση του σε όλους όσοι προσέφεραν ακόμη κι ένα μικρό λιθαράκι στο κτίσιμο της εταιρείας, το έδειχνε έμπρακτα. Την κληρονομιά αυτή παρέλαβαν και συνεχίζουν να την τιμούν με τα έργα τους οι γιοί του και ειδικότερα ο πρωτότοκος, ο Κωνσταντίνος. Σε ανύποπτη στιγμή ο καπετάνιος είχε δηλώσει ότι η εταιρεία περνάει σε καλά χέρια αφού πίστευε ειλικρινά πως η νέα γενιά είναι ακόμη καλύτερη.

Στα βήματα του ιδρυτή της ναυτιλιακής αυτής αυτοκρατορίας, η Costamare επένδυσε ένα πολύ μεγάλο ποσόν, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα υπερσύγχρονο ναυτιλιακό εκπαιδευτικό κέντρο. Το «Costamare Maritime Training Services SA», που σκοπό έχει την επιμόρφωση των Ελλήνων Αξιωματικών πάνω στις τελευταίες εξελίξεις στη ναυσιπλοΐα όπου μεγάλος όγκος δουλειάς πλέον γίνεται ηλεκτρoνικά.

«Το σκεπτικό ήταν να φτιάξουμε αυτό το εκπαιδευτικό ναυτιλιακό κέντρο ώστε να αναβαθμίζουμε συνεχώς τους ναυτικούς του δικού μας ομίλου εταιρειών και παράλληλα να προσφέρουμε ποιοτική και αξιοκρατική εκπαίδευση και σε ναυτικούς , άλλων εταιριών» επισημαίνει στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο διευθυντής της «Costamare Maritime Training Services SA», καπετάν Γιώργος Τσίρος ο οποίος μέχρι πέρσι ταξίδευε με τα σύγχρονα containerships της εταιρείας.

«Η εκπαίδευση που παρέχουμε απευθύνεται κυρίως σε Πλοιάρχους και αξιωματικούς καταστρώματος, αλλά με κάποια ειδικά μαθήματα (Bunkering, Engine Room Management) παρέχουμε ποιοτική επιμόρφωση και σε Αξιωματικούς Μηχανής» τονίζει και προσθέτει:

«Μετά μάλιστα την πρόσφατη συνεργασία που έχει η Costamare με την V-Ships, μια από τις μεγαλύτερες, παγκοσμίως, εταιρείες διαχείρισης πλοίων, και όχι μόνο, ανοίγεται νέο πεδίο συνεργασιών και στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης και εξειδίκευσης με την εταιρεία αυτή, η οποία ως γνωστόν απασχολεί εκατοντάδες Έλληνες και χιλιάδες αλλοδαπούς ναυτικούς.»

Η «Costamare Maritime Training Services SA» έχει δώσει ιδιαίτερη βάση ε στην ναυσιπλοΐα η οποία αλλάζει άρδην.

«Η παραδοσιακή ναυσιπλοΐα όπως την ξέραμε, με τους ναυτικούς χάρτες σε λίγα χρόνια, θα είναι παρελθόν. Η πλοήγηση του πλοίου θα γίνεται μέσα από μια-δυο οθόνες κι οι παραδοσιακοί τρόποι (αστροναυτιλία, στίγμα στον χάρτη κλπ ) θα περάσουν στην ιστορία. Οι ηλεκτρονικοί χάρτες (ECDIS) (Electronic Chart Display and Information Systems) που σημαίνει Ηλεκτρονικά Συστήματα Απεικόνισης Χαρτών και Πληροφοριών θα πάρουν την θέση τους» υπογραμμίζει ο κ.Γ.Τσίρος:

« Πρόκειται για ένα σύστημα που συγκεντρώνει κι επεξεργάζεται πληροφορίες από πολλές διαφορετικές ναυτιλιακές συσκευές γέφυρας, όπως τα Radar, το GPS, την Gyro Compass, το AIS, τον δέκτη NAVTEX, τον αυτόματο πιλότο κ.α, τα οποία αφού αξιολογηθούν σε πρώτη φάση, προβάλλονται σε μια κεντρική οθόνη από την οποία με ευχέρεια και άνεση μπορούν να παρακολουθούν οι αξιωματικοί γέφυρας και να έχουν τον έλεγχο του πλοίου διαχειριζόμενοι στοιχεία όπως τήρηση πορείας, στίγμα, ρεύματα, ταχύτητα και διεύθυνση ανέμου, ταχύτητες, εισερχόμενα μηνύματα, δελτία καιρού κλπ.» και συμπληρώνει:

« Για να γίνει όπως καταλαβαίνετε όλη αυτή η διαδικασία με ασφαλή τρόπο, θα πρέπει ο Αξιωματικός να έχει πολύ καλή γνώση του αντικειμένου. Έτσι δεν αρκεί, δεν θα πρέπει να αρκεί πλέον, απλά η πιστοποίηση του ναυτικού αλλά να δίνεται πάρα πολύ μεγάλη σημασία και στην ποιοτική του κατάρτιση. Η στείρα πιστοποίηση δεν είναι το ζητούμενο. Για μας προέχει κι είναι στόχος μας η παροχή της γνώσης κι η επακόλουθη πιστοποίηση της.»

Με αυτά τα δεδομένα η ποιοτική επιμόρφωση των αξιωματικών είναι μονόδρομος αφού όπως εξηγεί ο κ. Γιώργος Τσίρος:

«Τους εκπαιδεύουμε κατάλληλα και στην συνέχεια τους πιστοποιούμε ώστε να μπορούν να κυβερνούν με ασφάλεια τα πλοία, σύμφωνα με τις σύγχρονες υψηλές απαιτήσεις Είναι δύσκολο αυτό να γίνει και θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Θα πρέπει ο Πλοίαρχος και ο Αξιωματικός εκτός από το να γνωρίζουν πολύ καλά τον χειρισμό και τις δυνατότητες του ECDIS να είναι σε θέση να κάνουν σωστή διασταύρωση και επαρκή αξιολόγηση σε δεύτερο επίπεδο του μεγάλου όγκου πληροφοριών που απαιτείται να διαχειρίζονται. Η επαλήθευση απλώς της γεωγραφικής θέσης στον χώρο με το κλασικό στίγμα στον χάρτη, δεν αρκεί πλέον».

Το CMTS SA έχει ήδη εξασφαλίσει πιστοποίηση για τα εκπαιδευτικά του προγράμματα (IMO Courses) από τον νηογνώμονα Germanisher Lloyd (GL) ο οποίος έχει πιστοποιήσει το κέντρο και για ISO 9001:2008, ενώ τα πιστοποιητικά που εκδίδει έχουν έγκριση και πιστοποίηση από τη Μάλτα, τη Λιβερία , τα Marshall Islands. Επίκειται και η πιστοποίηση της ελληνικής σημαίας αφού έχουν ήδη δρομολογηθεί οι ανάλογες εξελίξεις με το πολυνομοσχέδιο του ΥΕΝ που έχει κατατεθεί.

Το κέντρο φτιάχτηκε απ’ την αρχή κι ο εξοπλισμός του είναι τελευταίας γενιάς.

Για την δημιουργία του «Costamare Maritime Training Services SA» χρειάστηκαν αρκετές επισκέψεις στελεχών της εταιρείας σε αντίστοιχα εκπαιδευτικά κέντρα αεροπορικών και ναυτιλιακών εταιρειών εδώ και στο εξωτερικό, ούτως ώστε να λειτουργεί σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.

« Ο Έλληνας αξιωματικός που αποφοιτά από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού για να είναι σε θέση να προσφέρει τις υπηρεσίες του, θα πρέπει να παρακολουθήσει επί πλέον ειδικά μαθήματα σε ειδικά επιμορφωτικά ναυτικά σχολεία (ΚΕΣΕΝ κλπ)» τονίζει ο κ.Γ.Τσίρος:

«Ένα κέντρο επιμόρφωσης είναι και το δικό μας που εξειδικεύεται σε αυτού του είδους την παροχή επιμέρους γνώσεων ειδικά για Πλοιάρχους και αξιωματικούς καταστρώματος. Δεν περιοριζόμαστε όμως σε αυτό, παρέχουμε ειδικά επεξεργασμένα σεμινάρια και σε στελέχη ναυτιλιακών εταιριών με την χρήση του τελευταίας τεχνολογίας προσομοιωτή Γεφύρας (Bridge Simulator), όπου, εκτελούνται ασκήσεις με διάφορα πιθανά και αληθινά σενάρια όπως κακοκαιρίας, κακής ορατότητας, πυκνής κυκλοφορίας, διάπλους ποταμών και στενών διαύλων, διασώσεις κλπ. Ο ναυτικός μαθαίνει με τον καλλίτερο τρόπο «που φτάνουν οι δυνατότητες του πλοίου του αλλά και ποιες είναι οι δικές του γνώσεις κι εμπειρίες».

Όλα αυτά μακροπρόθεσμα είναι απολύτως χρήσιμα για τον ναυτικό γιατί εκτός από την γνώση που προστίθεται τον «θωρακίζουν» και με αυτοπεποίθηση. Η μεγαλύτερη διάρκεια από τα μαθήματα που έχουμε είναι πέντε ημέρες.

«Αρχίζουμε πρώτα με τη θεωρία και μετά μπαίνουμε στο προσομοιωτή και τα κάνουμε στην πράξη. Ο προσομοιωτής είναι σαν να βρίσκεσαι σε πραγματικό πλοίο. Δεν είναι παιχνίδι» εξηγεί ο διευθυντής της CMTS ο οποίος στη συνέχεια αναφέρεται στο έργο του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου:

«Βαδίζουμε σε αυτά που πίστευε ο καπετάν Βασίλης για την αξία του Έλληνα ναυτικού. Εκεί βαδίζει η σημερινή ηγεσία της εταιρείας, τα παιδιά του. Και επειδή θα πρέπει να κρατήσεις ζωντανό αυτό το όραμα θα πρέπει να έχεις μία τράπεζα γνώσης, να έχεις τους ανθρώπους σου ενημερωμένους ώστε να μπορούν να ακολουθούν τις σύγχρονες εξελίξεις κι απαιτήσεις οι οποίες είναι αλματώδεις τόσο σε οικονομικό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο και προσθέτει:

«Το επάγγελμα του ναυτικού το οποίο έκανα για πάνω από 30 χρόνια, είναι ένα πολύ υπερήφανο επάγγελμα και προσφέρει μια οικονομική άνεση,αμέτρητες εμπειρίες,διευρυνση της σκέψης.
Θέλει όμως πολύ προσεκτική αντιμετώπιση. Απαιτεί ψυχική δύναμη, αρκετό κόπο και θυσίες.

Το σύγχρονο πλοίο, δεν θα πρέπει να είναι μόνο ασφαλές αλλά και ανταγωνιστικό ,έτσι θα πρέπει η εκπαίδευση να είναι ειδικότερη και ποιοτική. Ας μην ξεχνάμε ότι μια τέτοια εκπαίδευση δεν είναι λεφτά χαμένα και χρόνος σπαταλημένος. Είναι μορφή σοβαρής επένδυσης, η οποία σίγουρα θα αποφέρει καρπούς σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Πιστεύω ότι παρ’ όλες τις δυσκολίες των καιρών, η πατρίδα μας συνεχίζει με επιτυχία την ναυτική της παράδοση των χιλιάδων ετών.»

newmoney.gr

Επεκτείνει το στόλο της η Costamare

Αποφασισμένη να συνεχίσει την πολιτική επέκτασης του στόλου της δηλώνει η διοίκηση της Costamare, στοχεύοντας σε περαιτέρω αγορές πλοίων αξιοποιώντας τις χαμηλές αξίες.

Η εταιρεία της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, που δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, διατήρησε σταθερή την κερδοφορία της στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2013, ενώ τον τελευταίο χρόνο έχει ανανεώσει σημαντικά το στόλο της αποκτώντας επτά νέα πλοία και πούλησε αντίστοιχα άλλα τόσα μεγαλύτερης ηλικίας και μικρότερης χωρητικότητας.

Παράλληλα έχει υπό εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα κατασκευή δέκα πλοίων, εκ των οποίων ήδη παρέλαβε στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους τα δύο. Επισημαίνεται ότι πιέσεις που ασκούνται στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων είναι ιδιαίτερα έντονες. Οπως σημειώνει η DNB Bank, με εξαίρεση ένα διάστημα τριών εβδομάδων το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο του 2012, οι ναύλοι βρίσκονται σε χαμηλά 14 μηνών, κατά 28% κάτω σε σχέση με το Μάιο του 2012. Οι πιέσεις αυτές έχουν αντίκτυπο και στις αξίες των πλοίων οι οποίες βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά.

Η Morgan Stanley εκτιμά ότι η Costamare έχει διαθέσιμα 200-250 εκατ. δολ. για εξαγορές πλοίων. Εξ αυτών 183 εκατ. δολ. είναι τα ρευστά διαθέσιμα, ενώ έχει ελεύθερα βαρών πέντε πλοία τα οποία μπορεί να τις εξασφαλίσουν επιπλέον 50-70 εκατ. δολ. για επενδύσεις.

Στο τρίμηνο

Η Costamare ανακοίνωσε για το πρώτο τρίμηνο του 2013 έσοδα ύψους 91,5 εκατ. δολ. έναντι 100 εκατ. δολ. το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Την ίδια στιγμή τα κέρδη της εταιρείας παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και συγκεκριμένα στα 24,7 εκατ. δολ. έναντι 24,5 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2012.

Η μείωση των εσόδων οφείλεται κυρίως στη μείωση των ναύλων σε ορισμένα από τα πλοία της εταιρείας στο πλαίσιο της ανανέωσης των συμβάσεων.

Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2013 τα αποτελέσματα της εταιρείας ήταν θετικά. Σε συμφωνία με το πρόγραμμα ναυπήγησης. η εταιρεία παρέλαβε τα δύο πρώτα από τα δέκα υπό ναυπήγηση πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία και ναύλωσε αμέσως στην MSC, δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας κ. Γρηγόρης Ζήκος.

Οπως πρόσθεσε ο κ. Ζήκος, οι ναυλώσεις των δέκα πλοίων του ναυπηγικού προγράμματος, η παραλαβή των οποίων θα ολοκληρωθεί τους επόμενους δέκα μήνες, αναμένεται να προσφέρουν μεικτά έσοδα στην εταιρεία ύψους 1,3 δισ. δολ. Επίσης να σημειωθεί ότι η Costamare, αξιοποιώντας τις υψηλές τιμές που διαμορφώνονται στην αγορά των διαλύσεων, πούλησε για σκραπ ένα πλοίο, το MSC Austria (1984, 3.584 TEU), αντί τιμήματος 7,9 εκατ. δολ. αποκομίζοντας κέρδη κεφαλαίου ύψους 4 εκατ. δολ.

Ο οικονομικός διευθυντής της Costamare αναφέρθηκε ακόμη στις νέες ναυλώσεις πλοίων που πέτυχε η εταιρεία διευκρινίζοντας ότι η Costamare σε αντίθεση με άλλες εταιρείες του κλάδου δεν έχει πλοίο υπό αδράνεια. Μέχρι στιγμής οι νέες ναυλώσεις του 2013 αντικατοπτρίζουν το 4% και το 3% αντιστοίχως των συμβολαιοποιημένων εσόδων για το 2013 και 2014.

Παράλληλα η εταιρεία συνεχίζει τη διανομή ενός ελκυστικού μερίσματος (0,27 δολάρια ανά μετοχή για το πρώτο τρίμηνο του 2013). Καταλήγοντας ο κ. Ζήκος εκτίμησε ότι το ασθενές περιβάλλον της αγοράς των containerships δίνει στην Costamare την ευκαιρία να επεκτείνει περαιτέρω το στόλο της αξιοποιώντας τις χαμηλές αξίες των πλοίων. Επισημαίνεται ότι η εταιρεία σε ένα στόλο που αποτελείται από 56 πλοία έχει οκτώ υπό ναυπήγηση, εκ των οποίων τα πέντε είναι ελευθέρων βαρών. Η μεταφορική ικανότητα του στόλου ανέρχεται σε 328.000 TEU.

naftemporiki.gr