Το «libro d’oro» της ναυτιλίας για το 2013 υπογράφουν έξι ηχηρά ονόματα του εφοπλισμού, τα οποία διακρίθηκαν στα ετήσια βραβεία της Lloyd’s. Γιώργος Προκοπίου, Πέτρος Παππάς, Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος, Χάρης Βαφειάς, Δημήτρης Μελισσανίδης και Αγγελική Φράγκου κέρδισαν τις εντυπώσεις- ο καθένας σε διαφορετική κατηγορία- αλλά όλοι μαζί για τις επενδύσεις συνολικά στις αγορές και στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων περίπου 6 δισ. δολ. αλλά και για τις ισχυρές διεθνείς συμμαχίες ορισμένων εξ αυτών με μεγάλα private equities στην άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Κόντρα στην «φουρτούνα» της οικονομικής κρίσης που έχει ταράξει την τελευταία τριετία τα «διεθνή ύδατα» με την πτώση των ναυλαγορών να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στο 40% και το μεγαλύτερο πλήγμα να έχει δεχτεί ο κλάδος του ξηρού φορτίου, οι «Big 6» συνεχίζουν να διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο, προτάσσοντας ο καθένας τα «γερά χαρτιά» των ναυτιλιακών ομίλων τους.
Ο Προκοπίου ξεχώρισε με τις μαζικές παραγγελίες πλοίων LNG και αναδείχθηκε ναυτιλιακή προσωπικότητα της χρονιάς, η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου διακρίθηκε στον κλάδο του ξηρού φορτίου, η Stealthgas στον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Ο Παππάς για το «turn around story» της Star Bulk που έχει περάσει σε «ρότα» κερδοφορίας και την συμμαχία του με το αμερικανικό fund Oaktree Capital ως newsmaker του 2013 και η Αγγελική Φράγκου για το deal της δεκαετίας, όταν εξαγόρασε τη Navios το 2005 έναντι 600 εκατ. δολ.
Πέρα όμως, από τις βραβεύσεις, οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι συνολικά ελέγχουν περισσότερα από 3.300 πλοία διεθνώς, έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών στις παγκόσμιες χρηματαγορές, ανακαλύπτοντας έτσι μια νέα «πηγή αιμοδότησης» ειδικά από την στιγμή που οι ευρωπαϊκές τράπεζες κυρίως έχουν κλείσει την στρόφιγγα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, μειώνοντας το χαρτοφυλάκιό τους τουλάχιστον 20%. Γι’ αυτό και η προσφιλής τακτική των περισσοτέρων πλοιοκτητών είναι να αναζητούν συμφωνίες με private equities (π.χ. OceanBulk, Costamare κ.α.).
Στον τομέα των ναυπηγήσεων ιδιαίτερη «άνθηση» παρουσιάζει ο κλάδος των LNG, ο οποίος παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και ιδιαίτερα τα ice- class πλοία τα οποία δραστηριοποιούνται και στον Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό, μια διαδρομή που μειώνει αισθητά τις αποστάσεις του διεθνούς εμπορίου. Ορισμένοι πάλι, από τους Greeks, αν και σημειώνουν ζημίες (π.χ Navios) διαθέτουν ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, όπως τα «χρυσά» ναυλοσύμφωνα, που τους καθιστούν κυρίαρχους στις business των θαλασσών.
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ Ο ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
Με ναυπηγήσεις-μαμούθ $1,4 δισ. στα LNG
Με τον ίδιο τρόπο που πριν από έναν χρόνο, το δεξαμενόπλοιό του «Ob Riven» κατάφερε να «δαμάσει» τον παγωμένο Βόρειο Πόλο μεταφέροντας καύσιμα στη μακρινή Ιαπωνία μέσω του δύσκολου περάσματος Northern Sea Route, έτσι και φέτος προσπαθεί να… δαμάσει την αμερικανική χρηματαγορά, κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο από την Lloyd’s. Η απόφαση του Γιώργου Προκοπίου να εγγράψει την νεοσυσταθείσα Dynagas LNG Partners στον Nasdaq, εξασφαλίζοντας στην «επίσημη πρώτη» της στα μέσα Νοεμβρίου 225 εκατ. δολ.(η προσφορά έκλεισε στα 18 δολ./ μετοχή) σε συνδυασμό με το εκτεταμένο ναυπηγικό πρόγραμμα που υλοποιεί στον τομέα των πλοίων LNG (έχει παραλάβει ήδη τρία και ακόμη τέσσερα θα του παραδοθούν εντός του 2014- αξίας περίπου 200 εκ. δολ. έκαστο) τον τοποθετούν στην «ελίτ» των εφοπλιστών για το 2013.
Διαβάστε περισσότερα στο dealnews.gr