Η Ευρώπη θέλει να περιορίσει περαιτέρω τις απορρίψεις λυμάτων και σκουπιδιών στη θάλασσα από τα πλοία- Έρχονται υπέρογκα πρόστιμα

Τα πλοία που πλέουν στις θάλασσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενδέχεται να πληρώσουν πολύ μεγάλα πρόστιμα, όχι μόνο για απόρριψη πετρελαιοειδών, αλλά και για απορρίψεις λυμάτων και σκουπιδιών, δήλωσαν οι ευρωβουλευτές της επιτροπής μεταφορών και τουρισμού.

Την Πέμπτη, η επιτροπή ψήφισε την ενημέρωση των κανόνων της ΕΕ σχετικά με την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία που πλέουν στις ευρωπαϊκές θάλασσες και τη διασφάλιση των προστίμων στους υπαίτιους. Θα διασφαλίσει έτσι ότι όλα τα διεθνή πρότυπα για την πρόληψη παράνομων απορρίψεων από πλοία που αναπτύχθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, θα γίνουν μέρος του δικαίου της ΕΕ και ως εκ τούτου θα καταστούν ευκολότερα εκτελεστά.

Οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν την πρόταση να επεκταθούν οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ που απαγορεύουν την απόρριψη πετρελαίου και επιβλαβών υγρών ουσιών ώστε να συμπεριλάβει και την απόρριψη λυμάτων, σκουπιδιών και νερών από τα scrubber.

Ζητούν από τους πλοιοκτήτες να αναλάβουν την ευθύνη για οποιαδήποτε περιβαλλοντική ζημία που προκαλείται από ρύπανση του πλοίου, σε περίπτωση που ο πλοίαρχος ή το πλήρωμα που ευθύνεται για την παράνομη απόρριψη δεν μπορεί πλέον να βρεθεί ή δεν έχει τη δυνατότητα να πληρώσει ολόκληρο το ποσό της ποινής. Οι ευρωβουλευτές θέλουν επίσης οι κυβερνήσεις της ΕΕ να αποφεύγουν να ορίζουν μέγιστες ή ελάχιστες κυρώσεις για παραβάσεις, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν υπονομεύεται η αποτελεσματικότητα και η αναλογικότητα των κυρώσεων.

Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ είναι υπεύθυνοι για την εισαγωγή του CleanSeaNet, ενός ευρωπαϊκού δορυφορικού συστήματος προειδοποίησης για την ανίχνευση πετρελαιοκηλίδων και πλοίων. Επειδή αυτό το σύστημα στερείται εκθέσεων σχετικά με τον τρόπο παρακολούθησης των περιστατικών ρύπανσης, οι ευρωβουλευτές στον τομέα των μεταφορών είναι υπέρ της ενθάρρυνσης περισσότερης ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών και της επιτροπής για περιστατικά ρύπανσης. Θέλουν επίσης το 50% των ειδοποιήσεων CleanSeaNet να επαληθεύονται επί τόπου και το συντομότερο δυνατό, για να αποτραπεί η διασπορά μιας παράνομης απόρριψης και επομένως η μη ανιχνεύσιμη κατά την άφιξη στην τοποθεσία.

«Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ δεν λειτουργούν, επειδή εφαρμόζονται ασθενώς από τα κράτη μέλη. Αυτό είναι απαράδεκτο. Είναι καιρός τα κράτη μέλη να ενισχύσουν και να προστατεύσουν τις ευρωπαϊκές θάλασσες από τις βλαβερές συνέπειες των πλοίων που απορρίπτουν παράνομα απόβλητα. Είναι απαραίτητο να εντοπιστούν αποτελεσματικά οι παράνομες απορρίψεις και να τεθούν ποινές σε επίπεδα που να χρησιμεύουν ως πραγματικός αποτρεπτικός παράγοντας», δήλωσε η εισηγήτρια του ΕΚ Marian-Jean Marinescu.

Το σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής εγκρίθηκε με 36 ψήφους υπέρ. Οι ευρωβουλευτές της επιτροπής μεταφορών υποστήριξαν επίσης ομόφωνα την απόφαση να ξεκινήσουν συνομιλίες με τα κράτη μέλη για την τελική μορφή της νομοθεσίας, μόλις η Ολομέλεια δώσει το πράσινο φως την επόμενη εβδομάδα.

Διαβάστε ακόμα