Η άνοδος του κόστους στις μεταφοράς αγαθών σε όλο τον κόσμο θα έχει άμεσο αντίκτυπο στους καταναλωτές, από τον καφέ που πίνουμε όλοι καθημερινά έως τα παιχνίδια που σκεφτόμαστε να αγοράσουμε για τα παιδιά μας.
Η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου δια θαλάσσης από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ κοστίζει τώρα το ποσό ρεκόρ των 10.522 δολαρίων, το οποίο είναι 547% υψηλότερο από τον μέσο όρο τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με την Drewry Shipping. Με πάνω από το 80% του συνόλου των εμπορευμάτων να μεταφέρονται δια θαλάσσης, οι αυξήσεις του κόστους των μεταφορών απειλούν άμεσα να αυξήσουν την τιμή των πάντων, από παιχνίδια, τα έπιπλα, τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων έως τον καφέ και την ζάχαρη, επιδεινώνοντας την ανησυχία που υπάρχει στις παγκόσμιες αγορές, οι οποίες ήδη αντιμετωπίζουν την αύξηση του πληθωρισμού.
«40 χρόνια στη λιανική πώληση παιχνιδιών δεν έχω γνωρίσει ποτέ τόσο δύσκολες συνθήκες από την άποψη των τιμών», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Gary Grant, ιδρυτής και εκτελεστικός πρόεδρος του βρετανικού καταστήματος παιχνιδιών The Entertainmenter. Ήταν μονόδρομος να σταματήσει να εισάγει αρκουδάκια από την Κίνα, επειδή η τιμή λιανικής τους θα έπρεπε να διπλασιαστεί για να μπορέσει να καλύψει το υψηλότερο κόστος μεταφοράς. «Αυτό θα έχει αντίκτυπο στις τιμές λιανικής; Η απάντηση μου είναι ναι.»
Ένας συνδυασμός διαφόρων παραγόντων όπως, η αύξηση της ζήτησης, η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, τα κορεσμένα λιμάνια, ο μικρός αριθμός πλοίων και λιμενεργατών, συνέβαλαν στη συμπίεση της μεταφορικής ικανότητας σε κάθε εμπορευματική διαδρομή. Τα πρόσφατα κρούσματα Covid σε ασιατικούς κόμβους εξαγωγών όπως η Κίνα έχουν επιδεινώσει τα πράγματα. Η κατάσταση γίνεται ακόμη χειρότερη σε μεγάλων αποστάσεων θαλάσσιων διαδρομών, καθιστώντας την αποστολή αγαθών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ 67% πιο ακριβή από, τι στη δυτική ακτή των ΗΠΑ, για παράδειγμα.
Σε επίπεδο λιανικής, οι πωλητές έρχονται αντιμέτωποι με τρεις επιλογές: να σταματήσουν το εμπόριο, να αυξήσουν τις τιμές ή να απορροφήσουν το κόστος και να το μεταθέσουν για αργότερα, όλα αυτά θα σήμαινε ουσιαστικά πιο ακριβά αγαθά, δήλωσε ο Jordi Espin, διευθυντής στρατηγικών σχέσεων στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μεταφορών, ένας εμπορικός όμιλος που εδρεύει στις Βρυξέλλες και εκπροσωπεί περίπου 100.000 εμπόρους λιανικής, χονδρεμπόρους και κατασκευαστές.
«Αυτά τα κόστη έχουν ήδη μεταφερθεί στους καταναλωτές», είπε.
Οι τιμές για τους πελάτες αυξάνονται και με άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, οι αντσούγιες από το Περού σταμάτησαν σε μεγάλο βαθμό να εισάγονται στην Ευρώπη, επειδή με το υψηλότερο κόστος μεταφοράς δεν είναι ανταγωνιστικές σε σχέση με αυτό που διατίθεται σε τοπικό επίπεδο, δήλωσε ο Espin. Επίσης, οι Ευρωπαίοι ελαιοκαλλιεργητές δεν μπορούν πλέον να κάνουν εξαγωγή στις ΗΠΑ, είπε.
Εν τω μεταξύ, τα σημεία συμφόρησης και τα έξοδα αποστολής έχουν μεγάλη επίδραση στη μεταφορά κόκκων καφέ arabica, που προτιμούνται από τα Starbucks, και οι κόκκοι robusta που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή στιγμιαίου καφέ, που προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την Ασία.
Ένας αριθμός αναλυτών της βιομηχανίας αναμένει ότι τα ποσοστά εμπορευματοκιβωτίων θα υποχωρήσουν πολύ σύντομα. Ο Lars Jensen, Διευθύνων Σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας Vespucci Maritime στην Κοπεγχάγη, δήλωσε σε διαδικτυακό σεμινάριο της Flexport Inc. την περασμένη εβδομάδα ότι υπάρχει «μηδενική χαλάρωση στο σύστημα».
Η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία CMA CGM SA, η οποία είχε καθαρά έσοδα 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο τρίμηνο του 2021 σε σύγκριση με τα 48 εκατομμύρια δολάρια την προηγούμενη περίοδο, δήλωσε πρόσφατα ότι αναμένει ότι η «συνεχής ζήτηση για τη μεταφορά καταναλωτικών αγαθών» θα συνεχιστεί καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους.
Το κόστος μεταφοράς είναι γίνεται ακόμη πιο επώδυνο για εταιρείες που μετακινούν αντικείμενα χαμηλής αξίας όπως παιχνίδια και έπιπλα. “Αν είναι ογκώδη προϊόντα, αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να φορτωθούν πάρα πολλά στο κοντέινερ και αυτό θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην τελική τιμή των αγαθών”, δήλωσε η Entertainer’s Grant.
Για ορισμένους κατασκευαστές επίπλων μικρού κόστους, η μεταφορά αποτελεί πλέον περίπου το 62% της λιανικής αξίας, σύμφωνα με τον Alan Murphy, Διευθύνων Σύμβουλο της Sea-Intelligence στην Κοπεγχάγη.
«Απλά δεν μπορείς να επιβιώσεις από αυτό».
Οι εταιρείες προσπαθούν απεγνωσμένα να δουλέψουν σε υψηλότερο κόστος. Ορισμένοι έχουν σταματήσει να εξάγουν σε κάποιες συγκεκριμένες χώρες ή προορισμούς, ενώ άλλοι αναζητούν αγαθά ή πρώτες ύλες από κοντινές τοποθεσίες, σύμφωνα με τον Philip Damas, ιδρυτή και επικεφαλή της Drewry Supply Chain Advisors.