Κι όμως υπάρχουν και αισιόδοξες προβλέψεις για το κλάδο των container

Container Ship
Οι γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και οι πλοιοκτήτες δεν είχαν που να κρυφτούν το 1ο τρίμηνο του 2016, αλλά η συμβουλευτική εταιρεία Maritime Strategies International (MSI) είναι πιο αισιόδοξη σχετικά με τις προοπτικές της ζήτησης από τους ομόλογους της.

Η τελευταία έκθεση Container Shipping Forecaster από την MSI υποδηλώνει μια πιο θετική προοπτική της αγοράς για το ναυτιλιακό τομέα των container εμπορευματοκιβωτίων το 2016. Αν και οι από πλευράς προσφοράς προβλέψεις του είναι σε γενικές γραμμές ευθυγραμμισμένες με εκείνες των Drewry και Alphaliner, η MSI κάνει μια πιο αισιόδοξη πρόβλεψη σε σχέση με την ζήτηση – και μάλιστα οι εκτιμήσεις ανάπτυξης του εμπορίου για το 2016 είναι διπλάσιου μεγέθους από των άλλων.

Μεγάλο μέρος αυτής της αισιοδοξίας στηρίζεται σε μια ερμηνεία της δυναμικής του εμπορικού όγκου στη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης, με τη MSI να αποδίδει μεγάλο μέρος της αδυναμίας του 2015 σε βραχυπρόθεσμες λόγους και το 2016 βλέπουμε μια επιστροφή στις βασικές αρχές της ανάπτυξης.

Οι περιστροφές της αγοράς στο δίσεκτο Νέο Έτος σημαίνουν ότι θα χρειαστεί άλλος ένας μήνας για τον τομέα πριν καταστεί σαφέστερο ποιες εκ των αντικρουόμενων απόψεις των αναλυτών ταιριάζει καλύτερα στα εμπορικά δεδομένα του παρόντος.

Εν τω μεταξύ, κανείς δεν πρέπει να εκλαμβάνει τις αγορές container και ναυλώσεων ως τόπους γεμάτους ευτυχία, αναφέρει ο κύριος αναλυτής της MSI James Frew.

“Η αναπόφευκτη εποχιακή αδυναμία στο πρώτο τρίμηνο σημαίνει ότι τα κέρδη παραμένουν στο πάτο και στις δύο αγορές, μεταφοράς εμπορευμάτων και ναυλώσεων. Οι ναύλοι σε όλους τους τομείς είναι εξαιρετικά υποτονικοί, με τις εμπορευματικές αγορές spot Ασίας-Ευρώπης να πέφτουν από τον Φεβρουάριο, φτάνοντας σε νέα χαμηλά ρεκόρ το Μάρτιο. Αναμένουμε ότι τα μεγάλα μεγέθη διαλύσεων θα αυξηθούν περαιτέρω στο υπόλοιπο του έτους, αλλά αυτό θα αντισταθμιστεί κατά πολύ από μια άνοδο του όγκου των παραδόσεων καθώς τα χωρίς ταμειακά διαθέσιμα ναυπηγεία δεν μπορούν να καθυστερήσουν πολύ παραπάνω την τελική παράδοση”.

Ενώ οι τιμές των spot ναύλων για τις κύριες διαδρομές παραμένουν σε ελλειμματικά επίπεδα, με τις συναλλαγές στις μη κύριες γραμμές να μοιάζουν εξίσου αδύνατες, στο εγγύς μέλλον η MSI αναμένει ότι σε αυτές τις συναλλαγές οι εταιρείες τακτικών γραμμών θα ξεκινήσουν όλο και πιο αποφασιστικές προσπάθειες τόνωσης των ναύλων, ιδίως υπό το φως των επικείμενων διαπραγματεύσεων των συμβάσεων.

Υποβοηθούμενες από τα βελτιωμένα μεγέθη, με τον ισχυρότερο εμπορικό όγκο να οδηγεί σε αύξηση της χρησιμοποίησης των πλοίων, οι εταιρείες τακτικών γραμμών θα αυξήσουν τις τιμές των ναύλων και οι πιο δυνατές γραμμές θα προσπαθήσει να εδραιώσουν τις θέσεις τους μέσω της αύξησης του μεριδίου αγοράς. Αυτό με τη σειρά του θα ασκήσει κάποια πίεση προς τα κάτω επί των κερδών των container, αλλά όχι πριν ενισχύσει την ζήτηση των πλοίων και τονώσει τη δυναμική της ναυλαγοράς.

Η ναυλαγορά προς το παρόν παραμένει σε τέλμα και για πολλούς συμμετέχοντες στην αγορά δεν είναι σαφές, από που θα προέλθει η ανύψωση σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο. Παρ ‘όλα αυτά, η MSI είναι σχετικά θετική όσον αφορά τις προοπτικές για το 2016, με την ανάπτυξη του εμπορίου και τη διαδικασία διαλύσεων να είναι οι βασικές κινητήριες δυνάμεις αυτού του αισιόδοξου τόνου.