Με αργά βήματα η επέκταση του LNG στην ευρωπαϊκή ναυτιλία

 

lng_terminal

Η μετάβαση στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ως καυσίμου για τα πλοία αποδεικνύεται βραδύτερη από ό,τι αναμενόταν και, ως εκ τούτου, δεν έχουν υπάρξει πάρα πολλές δραστηριότητες όσον αφορά τις επενδύσεις σε υποδομές, τουλάχιστον όχι τόσες όσες αναμενόταν.

“Για πολλά χρόνια τώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υποστηρίξει ενεργά το LNG ως ένα πολλά υποσχόμενο νέο καύσιμο για τη ναυτιλία”, δήλωσε σε σχετικό σεμινάριο στο Τάλιν της Εσθονίας ο Siim Kallas, Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιος για τις μεταφορές, υπενθυμίζοντας την οικονομική στήριξη της Ε.Ε. σε πολλά έργα στα λιμάνια και σε εφοπλιστές μέσω των TEN-T (Trans-European Transport Networks, Διευρωπαϊκα Μεταφορικά Δίκτυα).

“Ωστόσο, η ανταπόκριση της αγοράς στο LNG υπήρξε πολύ αργή: ένα τυπικό “πρόβλημα της κότας και του αυγού”, πρόσθεσε, αφού “δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων και ως εκ τούτου, καμία επένδυση σε κινούμενα με LNG πλοία. Χωρίς πλοία που χρειάζονται LNG, δεν υπάρχει κίνητρο για την ανάπτυξη εγκαταστάσεων ανεφοδιασμού LNG”.

Το σεμινάριο είχε ως κεντρικό θέμα την ανάπτυξη του υγροποιημένου φυσικού αερίου στα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας και διοργανώθηκε από τον Οργανισμό Λιμένων Βαλτικής (Baltic ports Organization – BPO) και το Λιμάνι του Ταλίν.

Η εκδήλωση συγκέντρωσε πάνω από 150 εκπροσώπους λιμανιών και επενδυτές για να συζητήσουν για τους νέους τερματικούς σταθμούς LNG στην Εσθονία και τη Φινλανδία, τη διανομή LNG στην περιοχή και τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός μικρής κλίμακας δικτύου ανεφοδιασμού LNG στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας.

“Χάρη στην πρωτοβουλία του BPO ήδη επτά λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλτική Θάλασσα. Αυτές περιλαμβάνουν την Aarhus, την Κοπεγχάγη-Malmö, το Helsingborg, το Ελσίνκι, τη Στοκχόλμης, το λιμάνι του Τούρκου, όπως και το λιμάνι του Ταλίν. Αυτό σημαίνει ότι στα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας εγκαθίσταται ένα εκτεταμένο δίκτυο λιμανιών με προγραμματισμένες εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού LNG στην περιοχή. Αυτό από μόνο του θα είναι ένα σημαντικό επίτευγμα σε σχέση με τον μελλοντικό στρατηγικό στόχο για μια περιβαλλοντικά καθαρή ναυτιλία στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας και στην ΕΕ” δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του BPO Bogdan Oldakowski.

Σύμφωνα με τον Kallas, η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως περισσότερους σταθμούς ανεφοδιασμού και επίσης να βάλει σε μια σειρά την προσαρμογή των κανόνων και των τεχνικών προτύπων, ώστε να προσφέρει βεβαιότητα στον κλάδο και να ξεκλειδώσει τις ιδιωτικές επενδύσεις.

Η πρωτοβουλία “Clean Power for transport” (“Καθαρή Ενέργεια για μεταφορές”) του Kallas πρόκειται να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πρωτοβουλία θέτει ως επίσημο στόχο ένα ολοκληρωμένο ευρωπαϊκό δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού LNG, ως το 2025, το αργότερο.

“Μαζί με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς εργαζόμαστε στο “Ευρωπαϊκό Φόρουμ Αειφόρου Ναυτιλίας” (European Sustainable Shipping Forum – ESSF) προκειμένου να οριστικοποιήσουμε ένα ολοκληρωμένο και εναρμονισμένο πλαίσιο για το LNG ως καυσίμου θαλάσσιων μεταφορών.

Για μένα, το LNG είναι ένα παράδειγμα για το πώς μπορούμε να μετατρέψουμε με επιτυχία τους περιορισμούς σε ευκαιρίες, θέτοντας φιλόδοξους στόχους και εξασφαλίζοντας την σταθερή πρόοδο μέσω της καλής συνεργασίας σε ολόκληρο τον τομέα”, κατέληξε αισιόδοξα ο Kallas.