Έλλειμμα 973,3 εκατομμυρίων ευρώ προβλέπεται να έχει, το 2014, το ΝΑΤ εξαιτίας της δραματικής αύξησης της ανεργίας των ναυτεργατών αλλά και της συνεχούς μείωσης των εσόδων του με διάφορες νομοθετικές παρεμβάσεις ενώ έρχεται και νέο «ψαλίδι» στις επικουρικές συντάξεις.
Τα αποκαλυπτικά στοιχεία για το «ναυάγιο» του ταμείου των ναυτεργατών αποτυπώνονται σε ανακοίνωση των ναυτεργατικών ενώσεων μηχανικών (ΠΕΜΕΝ), κατωτέρων πληρωμάτων μηχανής «Ο Στέφενσων», ναυτομαγείρων (ΠΕΕΜΑΓΕΝ), πληρωμάτων ρυμουλκών (ΠΕΠΡΝ) και συνταξιούχων ΝΑΤ (ΠΕΣ/ΝΑΤ).
Στην ανακοίνωση αποτυπώνονται οι προβλέψεις για τον προϋπολογισμό του 2014 του ΝΑΤ και σημειώνονται τα εξής:
ΕΣΟΔΑ ΝΑΤ ανέρχονται : 251.732.296,00 ΕΥΡΩ
ΕΞΟΔΑ ΝΑΤ ανέρχονται: : 1.225.101.431,00 ΕΥΡΩ
——————————————————————————————
Το συνολικό Οργανικό έλλειμμα: 973.369.135,00 ΕΥΡΩ
«Με το ν. 3978/2011 άρθρο 4 παρ.6, καταργήθηκε το ΚΑΕΟ, με αποτέλεσμα να μειωθούν τα έσοδα του ΝΑΤ κατά 30.000.000,00 Ευρώ περίπου ετησίως. Ένα πρόσθετο προνόμιο για τους ακτοπλόους εφοπλιστές που δεν δίστασαν να προχωρήσουν σε αυξήσεις των εισιτηρίων, να επιδοτούνται για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές» που για τη νέα δρομολογιακή περίοδο (1/11/2013 έως 31/10/2014), σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, το ποσό που έχει καθοριστεί για τις 25 «άγονες γραμμές», είναι 79 εκατ ευρώ. Παραβιάζουν το δεκάμηνο δρομολόγησης των πλοίων, οδηγούν μαζικά ναυτεργάτες στην ανεργία και τους κατοίκους των νησιών στην απομόνωση. Αντικαθιστούν πλοία με άλλα υπερήλικα για μείωση του «λειτουργικού κόστους», επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά ότι για το κεφάλαιο η εργατική δύναμη και η ανθρώπινη ζωή είναι εμπόρευμα στο βωμό της κερδοφορίας τους».
Για το Κεφάλαιο Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτικών (ΚΕΑΝ) προβλέπεται «έσοδα από μειώσεις των επικουρικών συντάξεων το ποσό των 15.000.000 ευρώ».
Για τις αιτίες αυτής της κατάστασης τα Σωματεία παραθέτουν τα εξής στοιχεία:
• Από το 1980 μέχρι σήμερα, έχουν γίνει πάνω από 10 μειώσεις των οργανικών συνθέσεων με βάση τον ν.2687/1953 και τον όρο 8 των εγκριτικών πράξεων νηολόγησης, με το πρόσχημα ότι θα έρθουν πλοία στην ελληνική σημαία και θα αυξηθούν οι θέσεις εργασίας. Αυτοδιαψεύδεται από τα ίδια τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Συγκεκριμένα το 1980: 3942 πλοία με ελληνική σημαία (άνω των 100 κ.ο.χ), με 52.518 θέσεις εργασίας για έλληνες ναυτεργάτες.
Το 2012: 1939 πλοία με ελληνική σημαία (άνω των 100 κ.ο.χ), με 17.000 θέσεις εργασίας για έλληνες ναυτεργάτες.
«Επιβεβαιώνεται ότι ούτε πλοία ήρθαν στην ελληνική σημαία, ούτε αυξήθηκαν οι θέσεις εργασίας, αντίθετα αποβλήθηκαν χιλιάδες ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα που αντικαταστάθηκαν από χαμηλόμισθους – ανασφάλιστους ναυτεργάτες, θύματα των δουλεμπορικών κυκλωμάτων από τις χώρες που προέρχονται. Το 75% στην υπό ελληνική σημαία ποντοπόρα πλοία είναι ανασφάλιστοι ναυτεργάτες με βάση τον όρο 8 των εγκριτικών πράξεων του ν.2687/1953, ενώ αυξάνονται τα ανασφάλιστα πλοία όλα αυτά τα χρόνια από το 1980 μέχρι σήμερα. Αποτελεί πηγή εισφοροδιαφυγής, φοροαποφυγής με τον νόμο, διόγκωση των ελλειμμάτων του ΝΑΤ κά, κερδοφορία για τους εφοπλιστές που βρίσκονται στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής πυραμίδας με 3428 πλοία (άνω των 1000 κοχ)».
• Εκρηκτικές διαστάσεις έχει πάρει η ανεργία και θα επιδεινωθεί από την εφαρμογή των αντεργατικών μέτρων, για τον μήνα Νοέμβρη έφτασε στους 4656 ναυτεργάτες με τα πλασματικά στοιχεία του ΓΕΝΕ, λόγω των απαγορευτικών προϋποθέσεων αποκλείονται οι μακροχρόνιοι άνεργοι, την επιδότηση «αίσχους» των 293 ευρώ για έγγαμους και 235 ευρώ για άγαμους, παίρνουν 533 (11,45%), από τους άνεργους 1 στους 4 γράφετε στο ΓΕΝΕ. Με παρόμοιες απαγορευτικές διατάξεις αποκλείονται από την καταβολή του δώρου Χριστουγέννων, όπως και οι μετεκπαιδευόμενοι στο ΚΕΣΕΝ, την σχολή Θαλαμηπόλων και τα ειδικά τμήματα για πλοιάρχους – μηχανικούς Γ’ τάξης.
Από τον Σεπτέμβρη μέχρι σήμερα έχουν αποβληθεί πάνω από 1000 ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα από την επιβατηγό ναυτιλία, συγκεκριμένα 214 ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα σε σύνολο 500 που εργάζονται στα 6 υπό Ελληνική σημαία πλοία που δρομολογούνται στη γραμμή Πάτρας – Ιταλίας, από την 1 Νοέμβρη πάνω από 300 ναυτεργάτες της ακτοπλοΐας με την εφαρμογή του ν.4150/2013 και εκατοντάδες άλλοι ναυτεργάτες από την ακινητοποίηση των ακτοπλοϊκών πλοίων την χειμερινή περίοδο.
Ο προϋπολογισμός του 2014
Σε σχέση με τον προϋπολογισμό του ΝΑΤ σημειώνονται τα εξής:
Οι εισφορές του ΝΑΤ προσδιορίζονται με βάση τρία στοιχεία: 1) Νομίμου συνθέσεως, 2) είδος και χωρητικότητας πλοίου, 3) Αμοιβής Ναυτικών βάσει συλλογικών συμβάσεων».
Καμία αναφορά δεν γίνεται ότι:
1.- Στα ποντοπόρα πλοία με την εφαρμογή του ν.2687/53 περί εγκριτικών πράξεων νηολόγησης και τις πάνω από 10 μέχρι σήμερα τροποποιήσεις του όρου 8, οργιάζει η «μαύρη» ανασφάλιστη εργασία, για ελάχιστους (από 4 έως 6 ναυτεργάτες ανάλογα με την χωρητικότητα) καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές. Στην εισηγητική έκθεση διατυπώνεται ότι : «σύμφωνα με τα αποσταλέντα στοιχεία της Διεύθυνσης Πόρων και ειδικότερα του τμήματος εισφορών σε ξένο συνάλλαγμα, έχει ληφθεί υπόψη η εφαρμογή του ν.3569/2007 ο οποίο προβλέπει μείωση των εσόδων από εισφορές ορισμένων κατηγοριών πλοίων». Είναι ο νόμος που δίνει προνόμιο στους ποντοπόρους εφοπλιστές, τους απαλλάσσει από ασφαλιστικές εισφορές για Έλληνες ναυτεργάτες που υπερβαίνουν σε αριθμό την εγκριτική πράξη. Επίσης και η μη απογραφή των αλλοδαπών ναυτεργατών που στελεχώνουν τα ποντοπόρα πλοία και υπερβαίνουν τους 60.000 ναυτεργάτες κατά την εκτίμησή μας, έχει ως αποτέλεσμα να χάνονται τεράστια ποσά ασφαλιστικών εισφορών για το ΝΑΤ και φορολογικά έσοδα.
2.- Για τα κρουαζιερόπλοια αναφέρεται ότι: «Όσον αφορά τα κρουαζιερόπλοια του άρθρου 13 του Ν.Δ 2687/1953, ο υπολογισμός έγινε με βάση την οργανική σύνθεση των πλοίων που ορίζεται στην εγκριτική πράξη».
Οι υπηρεσίες του ΝΑΤ δεν έχουν αντιληφθεί ότι στην κρουαζιέρα με την ψήφιση του ν.3872/2010 αφανίστηκαν ακόμα και οι ελάχιστοι ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα, χαρίστηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στον Λούη με την μη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών στο ΝΑΤ, ενώ παρακράτησε και τις ασφαλιστικές εισφορές των ναυτεργατών.
3.- Με τις υπουργικές αποφάσεις για τα 6 υπό ελληνική σημαία επιβατηγά πλοία της γραμμής Πάτρα – Ιταλία μειώθηκαν από τον Σεπτέμβρη του 2013 οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων κατά 214 ναυτεργάτες.
4.- Με την εφαρμογή του ν.4150/2013 μειώθηκαν οι οργανικές συνθέσεις των ακτοπλοϊκών πλοίων, από την 1η Νοέμβρη αποβλήθηκαν πάνω από 300 ναυτεργάτες και εκατοντάδες άλλοι από το δέσιμο των πλοίων, ενώ οργιάζει η παραβίαση της ΣΣΕ και η απλήρωτη εργασία.
5- Οι εφοπλιστές με την στήριξη της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, παραβιάζουν ακόμα και τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, με επανακαταμετρήσεις πλοίων μειώνουν την χωρητικότητα και την οργανική σύνθεση, το ΓΕΝΕ με τον μη έλεγχο των καταστάσεων πληρωμάτων (crew list) των πλοίων συνεχίζει να αποτελεί δουλεμπορικό παραμάγαζο των εφοπλιστών.
6 Υπολογίζουν σ’όλες τις κατηγορίες πλοίων ότι η προβλεπόμενη αύξηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας για το 2014 θα είναι 0%, όταν ΣΣΕ έχουν υπογραφεί για το 2013 σε ακτοπλοϊκά, μεσογειακά – τουριστικά, πορθμεία, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων είναι από το 2010 και η επιδίωξη εφοπλιστών – κυβέρνησης είναι η κατάργησης τους.
Στον προϋπολογισμό για το ΚΑΑΝ (Κεφάλαιο Ανεργίας Ασθενείας Ναυτικών) προβλέπεται το ποσό των 50.000.000 ευρώ. Στην πραγματικότητα οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες, ο Οίκος Ναύτη με την ένταξη του στο ΕΟΠΠΥ, δημιούργησε τραγικά προβλήματα στους ασφαλισμένους για γιατρούς και φάρμακα, τα πληρώνουν από την τσέπη τους περιμένοντας μήνες για την εξόφληση τους.
Η μεγαλύτερη δαπάνη στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη παραμένει η κάλυψη των εξόδων στα ιδιωτικά νοσοκομεία και διαγνωστικά κέντρα, ενώ αρνούνται οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις να λειτουργήσουν το εγκαταλειμμένο ΝΙΕΝ, να το αξιοποιήσουν ως πανεπιστημιακή κλινική για την πρόληψη και αντιμετώπιση επαγγελματικών ασθενειών και της κοινωνικοασφαλιστικής περίθαλψης και προστασίας των ναυτεργατών, των εργαζομένων, σε αντίθεση επιδιώκουν μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) την εκποίηση του, το ξεπούλημα, προς όφελος του κεφαλαίου.
Κάλεσμα
Η ανακοίνωση των Σωματείων καταλήγει ως εξής:
Οι μειώσεις στα έσοδα του ΝΑΤ και των άλλων ταμείων Κοινωνικής Ασφάλισης είναι τα κέρδη των εφοπλιστών, των τραπεζιτών, του κεφαλαίου, υπηρετείται από το πολιτικό τους προσωπικό με την αντιναυτεργατική – αντιλαϊκή πολιτική.
Καλούμε τους ναυτεργάτες, τους εργαζόμενους, να συνεχίσουμε με καλύτερη οργάνωση – συσπείρωση δυνάμεων σε κάθε χώρο δουλειάς, στις γειτονιές να αναπτύξουμε πολύμορφες αγωνιστικές και απεργιακές κινητοποιήσεις, να δυναμώσει η ταξική πάλη, η λαϊκή συμμαχία με τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ, ΠΑΣΕΒΕ, ΠΑΣΥ, ΜΑΣ, ΟΓΕ, τις λαϊκές επιτροπές ενάντια στην καπιταλιστική βαρβαρότητα του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του.
Καλούμε τους αντιπροσώπους του Τακτικού Συνεδρίου της ΠΝΟ που θα γίνει την Τρίτη 17 Δεκέμβρη 2013, να οργανώσουμε και να αποφασίσουμε πολύμορφες αγωνιστικές κινητοποιήσεις ενάντια στην κατάργηση των ΣΣΕ, τις απολύσεις, την ανεργία, την «μαύρη» ανασφάλιστη εργασία, την φοροληστεία στο λαϊκό εισόδημα. Αγώνα για το δικαίωμα στην δουλειά για όλους, Ενιαία Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με πλήρη κοινωνικοασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα.
pireas2day.gr