Πειραιάς
34°C

Νέα εποχή για την ναυτιλία: Από την Κίνα στην Ευρώπη σε χρόνο ρεκόρ με φορτίο αξίας 197 εκατ. δολαρίων

Δημοσιεύθηκε στις

15/10/2025

από

Νέα εποχή για τη ναυτιλία σηματοδοτεί το ταξίδι του πλοίου Istanbul Bridge από την Κίνα στην Ευρώπη σε χρόνο ρεκόρ, μεταφέροντας φορτίο αξίας 197 εκατομμυρίων δολαρίων.

Κινέζοι αξιωματούχοι πανηγύρισαν την επιτυχή ολοκλήρωση του ταξιδιού του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Istanbul Bridge, το οποίο έφτασε σε χρόνο ρεκόρ στο λιμάνι του Felixstowe στη Βρετανία.

Το πλοίο κατέπλευσε στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τους Κινέζους να τονίζουν ότι το ταξίδι αυτό αποδεικνύει τη βιωσιμότητα της βόρειας αρκτικής διαδρομής και διαφοροποιεί σημαντικά τους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους, ανοίγοντας έναν νέο δίαυλο μεταφοράς αγαθών μεταξύ Κίνας και Βόρειας Ευρώπης.

Ως ένας άνθρωπος της θάλασσας, δεν μπορώ να πω ότι δεν με συναρπάζει η δυναμική αυτής της νέας θαλάσσιας διαδρομής. Η ιδέα ότι ένα εμπορικό πλοίο μπορεί να διασχίσει την Αρκτική και να φτάσει στην Ευρώπη σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες, φάνταζε μέχρι πριν λίγα χρόνια σχεδόν αδύνατον. Κι όμως, η ναυτιλία για άλλη μια φορά αποδεικνύει ότι συνεχώς αλλάζει και ότι δεν γνωρίζει όρια.

Το Istanbul Bridge απέπλευσε από το λιμάνι Ningbo-Zhoushan στις 22 Σεπτεμβρίου για ένα ταξίδι που αναμενόταν να διαρκέσει περίπου 18 ημέρες. Σύμφωνα με το Reuters, καθυστέρησε δύο ημέρες λόγω κακοκαιρίας στα ανοικτά των ακτών της Νορβηγίας.

Το ταξίδι ολοκληρώθηκε τελικά το βράδυ της 13ης Οκτωβρίου, περίπου 21 ημέρες μετά την αναχώρηση από την Κίνα. Ήταν, σύμφωνα με τις κινεζικές αρχές, το ταχύτερο ταξίδι πλοίου προς την Ευρώπη, καθώς το China–Europe Railway Express χρειάζεται περίπου 25 ημέρες, ενώ η πλεύση μέσω της Διώρυγας του Σουέζ διαρκεί σχεδόν 40 ημέρες. Από την Αφρική και το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, η διαδρομή μπορεί να ξεπεράσει τις 50 ημέρες.

Ναυπηγημένο το 2000 και χωρητικότητας 66.781 dwt, το πλοίο μπορεί να μεταφέρει έως 4.890 TEU. Είναι νηολογημένο στη Λιβερία και διαχειρίζεται από την κινεζική εταιρεία Sea Legend.

Αν και υπάρχουν διαφοροποιήσεις ως προς το ακριβές φορτίο, εκτιμάται ότι μετέφερε τουλάχιστον 4.000 κοντέινερ με ρούχα, μπαταρίες, ενεργειακά συστήματα αποθήκευσης και άλλα προϊόντα, συνολικής αξίας περίπου 197 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η διέλευση πραγματοποιήθηκε σε ιδανική εποχή του χρόνου, όταν η ποσότητα πάγου στην Αρκτική είναι χαμηλότερη. Το πλοίο, το οποίο δεν είναι ice-class, διέσχισε το βόρειο πέρασμα χωρίς τη συνοδεία παγοθραυστικού.

Οι Κινέζοι δεν έχασαν την ευκαιρία να στείλουν και ένα έμμεσο μήνυμα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, υπογραμμίζοντας ότι το εμπόριο τους με την Ευρώπη παραμένει ισχυρό και σταθερό. Επεσήμαναν πως η ευρωπαϊκή αγορά αναμένει με ανυπομονησία τις κινεζικές εξαγωγές φωτοβολταϊκών, μπαταριών λιθίου και ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ η νέα διαδρομή θα επιταχύνει τις παραδόσεις και θα ενισχύσει τη διαφοροποίηση των εμπορικών ροών προς την Ευρώπη.

Στο λιμάνι του Νίνγκμπο, αξιωματούχοι χαιρέτισαν την έναρξη της νέας ναυτιλιακής γραμμής, σημειώνοντας ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Κίνας και η σημασία της αυξάνεται συνεχώς.

Το διμερές εμπόριο στους πρώτους εννέα μήνες του έτους υπολογίζεται σε περισσότερα από 46 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 12% σε ετήσια βάση και αντιπροσωπεύοντας περίπου το 18% των συνολικών εξαγωγών του λιμανιού του Νίνγκμπο.

Το πλοίο αναχώρησε από το Felixstowe το απόγευμα της Τρίτης και κατευθύνεται προς το Αμβούργο της Γερμανίας, όπου αναμένεται να φτάσει στις 15 Οκτωβρίου. Είχε αρχικά προγραμματιστεί να σταματήσει στο Ρότερνταμ, αλλά λόγω απεργιών και καθυστερήσεων στο λιμάνι, η στάση εκεί φαίνεται να έχει ακυρωθεί. Μετά τη Γερμανία, το ταξίδι θα συνεχιστεί προς το Γκντανσκ της Πολωνίας.

Η Κίνα επιδιώκει να καθιερώσει τη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή, υποστηρίζοντας τη ρωσική πρωτοβουλία για την ανάπτυξη της ναυσιπλοΐας μέσω της Αρκτικής. Η κινεζική NewNew Shipping Co. δραστηριοποιείται στη διαδρομή αυτή τα τελευταία δύο χρόνια και έχει ανακοινώσει ότι θα αυξήσει τα δρομολόγιά της. Το πλοίο NewNew Polar Bear έφτασε στο ρωσικό λιμάνι Αρχάγγελσκ για πρώτη φορά τον Αύγουστο.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις εξακολουθούν να εκφράζουν έντονη ανησυχία για τη χρήση της Αρκτικής ως εμπορικής οδού, επικαλούμενες τους περιβαλλοντικούς και λειτουργικούς κινδύνους. Παρ’ όλα αυτά, με το λιώσιμο των πάγων, η Ρωσία εμφανίζεται αποφασισμένη να συνεχίσει τις προσπάθειες για τη λειτουργία της διαδρομής όλο τον χρόνο. Στόχος της είναι μέχρι το 2030 να μετακινούνται μέσω της Αρκτικής 200 εκατομμύρια τόνοι φορτίου ετησίως.

Όσο όμως και να μας εντυπωσιάζουν αυτές οι εξελίξεις, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η Αρκτική παραμένει μια ευαίσθητη περιοχή που απαιτεί σεβασμό. Επίσης, είναι μια δύσκολη θαλάσσια διαδρομή που απαιτεί τεράστια προσοχή και σίγουρα θα είναι μια πρόκληση για τους ναυτικούς.

Η ναυτιλία είναι σίγουρο ότι έχει βρει μια νέα θαλάσσια διαδρομή, η οποία αναμένεται να αλλάξει εντελώς το παιχνίδι, όμως το μεγάλο στοίχημα θα είναι να διατηρηθεί βιώσιμο το εγχείρημα, χωρίς να χαθεί η ισορροπία ανάμεσα στην πρόοδο και στη φύση. Το σίγουρο είναι ότι βρισκόμαστε μπροστά από κάτι νέο και μεγάλο. Είναι μια νέα εποχή για τη ναυτιλία και το παγκόσμιο εμπόριο.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C