Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι η κατασκευή του νέου καναλιού κόστους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο θα είναι μια εναλλακτική λύση στο στενό του Βοσπόρου της Κωνσταντινούπολης, θα ξεκινήσει στα τέλη Ιουνίου καθώς η πανδημία συνεχίζει να επηρεάζει την οικονομία της χώρας.
Η ανακοίνωση του Ερντογάν το Σάββατο ήρθε μια δεκαετία μετά αφότου αποκάλυψε για πρώτη φορά το «τρελό έργο του» και σε μια εποχή που η δημοφιλία του φτάνει στο χαμηλότερο όλων των εποχών. Το κανάλι της Κωνσταντινούπολης μήκους 45 χιλιομέτρων (28 μίλια) θα κοστίσει περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια και θα συνδέσει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, σύμφωνα με αξιωματούχους.
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι σκοπός του ελιά είναι η διευκόλυνση της κίνησης των πλοίων και η μείωση του κίνδυνου ατυχημάτων στον Βόσπορο, που χωρίζει στα δυο τη Κωνσταντινούπολη.
Ο Ερντογάν στοιχηματίζει ότι η κατασκευή του καναλιού και η ανάπτυξη νέων πόλεων κατά μήκος της διαδρομής του θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και πλούτο που θα ενισχύσουν δραματικά την οικονομική ανάπτυξη της χώρας και θα αντιστρέψουν την μείωση της δημοτικότητάς του πριν από τις προεδρικές εκλογές του 2023. Η δυσαρέσκεια για την κυβέρνηση Ερντογάν είναι έντονη και έχει να κάνει με τον τρόπο που χειρίζεται την οικονομία και για τους ισχυρισμούς για την διαφθορά.
Η προγραμματισμένη κατασκευή της νέα θαλάσσιας οδού αναμένεται να δημιουργήσει μια νέα πόλη μισού εκατομμυρίου, με αρκετές γέφυρες που θα συνδέουν τις δύο πλευρές. Οι μετοχές της
Κρατικής κατασκευαστικής εταιρείας ακινήτων της Τουρκίας Emlak Konut και της κατασκευάστριας εταιρείας τσιμέντου Akcansa Cimento, μια συνεργασία μεταξύ της HeidelbergCement και της Sabanci Holding, αυξήθηκαν έως 6,4% και 7,6% αντίστοιχα τη Δευτέρα.
Ο Ερντογάν απέρριψε τις ανησυχίες των πολιτικών αντιπάλων του ότι το έργο θα πλήξει τους φορολογούμενους, το περιβάλλον και θα υπονομεύσει μια συμφωνία του 20ου αιώνα που αποσκοπούσε στη διασφάλιση της σταθερότητας και της ασφάλειας στη Μαύρη Θάλασσα. Ο Ερντογάν είπε ότι η Τουρκία δεν θα αποχωρήσει από τη Σύμβαση του Μοντρέ του 1936, αλλά είπε ότι τα πολεμικά πλοία θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το κανάλι.
Από την άλλη, ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης Ekrem, αντιτίθεται σθεναρά στο έργο, λέγοντας ότι θα «εκμηδενίσει» τους υδάτινους πόρους για 16 εκατομμύρια κατοίκους της Κωνσταντινούπολης και θα καταστρέψει τη φύση της επαρχίας. Τούρκοι εισαγγελείς ζήτησαν την Παρασκευή τη φυλάκιση του Ιμαμόγλου, του οποίου η νίκη το 2019 τερμάτισε μια περίοδο περισσότερο από ένα τέταρτο αιώνα στην οποία τον έλεγχο της Κωνσταντινούπολης είχε ο Ερντογάν, με την κατηγορία ότι φέρεται να προσβάλλει τον εκλογικό φύλακα της χώρας.