ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Περισσότερο “εξελιγμένη” η θαλάσσια πειρατεία γύρω από τον Κόλπο της Γουινέας

piracy_heatzone

Απεικόνιση σε χάρτη της «θερμής ζώνης» πειρατικών περιστατικών απαγωγών για λύτρα στ’ ανοιχτά του Δέλτα της Νίγηρας

Ενώ το πρόβλημα της θαλάσσιας πειρατείας έχει φαινομενικά αντιμετωπιστεί σε σχέση με την κορύφωση του πριν από λίγα χρόνια, ο Stuart Edmonston, επικεφαλής της Πρόληψης Απωλειών (Loss Prevention) στον ασφαλιστικό οργανισμό UK P&I Club, μαζί με τις ασφαλιστικές/συμβουλευτικές Hellenic War Risks και Terra Firma Risk Management, επισημαίνουν την αύξηση της πειρατείας στην Κόλπο της Γουινέας και αναλύουν τους λόγους πίσω από την άνοδο των απαγωγών με σκοπό τα λύτρα.

“Ο Κόλπος της Γουινέας θεωρείται η πιο επικίνδυνη περιοχή στον κόσμο για τους ναυτικούς. Μια έκθεση από την Oceans Beyond Piracy έδειξε ότι υπήρξαν 32 απαγωγές με σκοπό τα λύτρα κατά τη διάρκεια του 2016 στον Κόλπο της Γουινέας, ξεπερνώντας τον συνολικό αριθμό των περιστατικών (19), που καταγράφηκαν από το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο (IMB) για το 2015.

“Το ίδιο το IMB έχει καταγράψει 10 περιστατικά στον Κόλπο της Γουινέας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2016, και την απαγωγή 16 ναυτικών. Από τον Απρίλιο του 2015, το Κέντρο Διαμοιρασμού πληροφοριών για το εμπόριο στον Κόλπο της Γουινέας (MTISC-Γκάνας) κατέγραψε 56 περιστατικά στην περιοχή και την απαγωγή των 35 ναυτικών.

“Η αύξηση των απαγωγών για λύτρα δεν ήρθε από το πουθενά: το 2014, το 16% των επιθέσεων στην περιοχή είχε να κάνει με απαγωγές για λύτρα. Το 2015 ήταν το 28% των επιθέσεων. Ενδέχεται να υπάρχουν δύο λόγοι για τους οποίους οι απαγωγές αυξήθηκαν στα τέλη του 2015 και συνεχίζουν να αυξάνονται για το 2016”.

“Οι αυξημένες ναυτικές περιπολίες (από τις νιγηριανές και άλλα παράκτια πολεμικά ναυτικά) πιθανότατα να έκαναν την κλοπή φορτίου πιο δύσκολη και επικίνδυνη. Η κλοπή φορτίου, ιδιαίτερα όσον αφορά μεγάλες ποσότητες προϊόντων διύλισης πετρελαίου, απαιτεί χρόνο και έτσι οι εγκληματίες έχουν μετακινηθεί σε ένα έγκλημα όπου δαπανάται λιγότερος χρόνος πάνω στο πλοίο και τους αφήνει λιγότερο εκτεθειμένους σε ναυτικές περιπολίες, δηλαδή την απαγωγή για λύτρα των πληρωμάτων των πλοίων”.

“Επιπλέον, μπορεί να σχετίζεται και με τ’ ότι προς το παρόν, η πτώση των τιμών του πετρελαίου έχει κάνει την κλοπή πετρελαίου λιγότερο προσοδοφόρα πρόταση από την απαγωγή για λύτρα.

“Υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένοι απαγωγείς έχουν τέτοια πίστη στο επιχειρηματικό τους μοντέλο που αυξάνουν την υλικοτεχνική ικανότητά τους να παίρνουν και να κρατούν περισσότερους ομήρους, ενδεχομένως για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι συνηθίζεται ως τώρα. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι η γνώση τους για την “αγορά των απαγωγών” εξελίσσεται – με άλλα λόγια, μπορεί να είναι σε θέση να οργανώσουν τις επιθέσεις τους με μεγαλύτερη ακρίβεια και να ζητάνε υψηλότερα λύτρα”.

“Το κόστος της προστασίας των πλοίων στην περιοχή είναι γνωστό και η απειλή της απαγωγής στον Κόλπο της Γουινέας είναι απίθανο να εξαφανιστεί ή να μειωθεί σημαντικά κατά το επόμενο έτος ή έπειτα. Κατά συνέπεια, οι επιθέσεις σε πλοία και οι απαγωγές ναυτικών στην περιοχή μπορεί να έχουν περαιτέρω επιπτώσεις στις επιχειρήσεις. Για τους ιδιοκτήτες και τις υπηρεσίες στελέχωσης μπορεί να είναι όλο και πιο δύσκολο να βρουν πληρώματα για τα πλοία σε αυτά τα ύδατα, ειδικά με εθνικότητες που έχουν την κατάλληλη εμπειρία, τις γλώσσες και τις δεξιότητες που έχουν τεθεί.

“Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει όχι μόνο να προστατεύουν τα πλοία τους, αλλά και να εξασφαλίζουν ότι μπορούν να εξακολουθούν να προσελκύουν υψηλής ποιότητας αξιωματικούς και πληρώματα πρόθυμα να πλεύσουν στην περιοχή. Αυτό σημαίνει ότι τα πληρώματα πρέπει να καταλάβουν, αλλά όχι να υπερεκτιμήσουν, τους κινδύνους καθώς και ότι αυτοί και οι οικογένειές τους είναι ψυχικά και σωματικά έτοιμες για ένα περιστατικό. Οι εταιρείες πρέπει επίσης να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι παίρνουν το καθήκον της προστασίας σοβαρά, και ότι θα είναι σε θέση να ενεργήσουν επαγγελματικά, αν συμβεί μια απαγωγή”.

Διαβάστε επίσης: Άλλη μια ένοπλη ληστεία σε τάνκερ στην Ινδονησία