Ένα χρόνο μετά την πρόσκρουση του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali στη γέφυρα Francis Scott Key της Βαλτιμόρης, μερικά μέλη του πληρώματός του παραμένουν εγκλωβισμένα στις ΗΠΑ, χωρίς δυνατότητα επιστροφής στις πατρίδες τους.
Παρότι η πλειοψηφία του πληρώματος έχει επαναπατριστεί, οκτώ έως έντεκα ανώτερα στελέχη του πλοίου εξακολουθούν να βρίσκονται στη Βαλτιμόρη, καθώς οι εισαγγελικές έρευνες και οι αγωγές βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη.
Τα 21 μέλη του πληρώματος του Dali, το οποίο φέρει σημαία Σιγκαπούρης, βρέθηκαν στο επίκεντρο του δυστυχήματος όταν το πλοίο έχασε την ισχύ του και έμεινε ακυβέρνητο, με αποτέλεσμα τη σφοδρή πρόσκρουση στη γέφυρα στις 26 Μαρτίου 2024, που οδήγησε στην κατάρρευσή της και τον θάνατο έξι εργατών.
Ύστερα από σχεδόν δύο μήνες παραμονής στα συντρίμμια, το πλοίο μήκους 289 μέτρων απελευθερώθηκε και ρυμουλκήθηκε στο Νόρφολκ της Βιρτζίνια τον Ιούνιο του 2024 για επισκευές, πριν αναχωρήσει για την Κίνα τον Σεπτέμβριο.
Ωστόσο, οι ομοσπονδιακές αρχές ζήτησαν από κάποια από τα ανώτερα μέλη του πληρώματος να παραμείνουν στη Βαλτιμόρη μέχρι την ολοκλήρωση των νομικών και ερευνητικών διαδικασιών.
Εν τω μεταξύ, 10 κατώτερα μέλη του πληρώματος, συμπεριλαμβανομένου του μάγειρα, επετράπη να επιστρέψουν στην πατρίδα τους τον Ιούνιο, έπειτα από συμφωνία μεταξύ των δικηγόρων της Synergy Marine (που διαχειρίζεται το Dali) και των δημοτικών αρχών της Βαλτιμόρης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δέκα από τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος είναι υπήκοοι Ινδίας και ένα μέλος είναι από τη Σρι Λάνκα. Οι οικογένειές τους συνεχίζουν να ρωτούν πότε θα επιστρέψουν, χωρίς όμως να έχει δοθεί κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα.
Καθηλωμένοι σε μια άγνωστη πόλη μακριά από τα σπίτια τους, οι εγκλωβισμένοι ναυτικοί προσπαθούν να μείνουν απασχολημένοι: παρακολουθούν κρίκετ στο διαδίκτυο, παίζουν σκάκι και καρόμ και κάνουν περιστασιακές τουριστικές εκδρομές, όπως επισκέψεις στο National Mall στην Ουάσιγκτον και αγώνες μπέιζμπολ των Orioles.

Από τη στιγμή που αποβιβάστηκαν από το Dali τον Ιούνιο, οι ναυτικοί διαμένουν σε επιπλωμένα διαμερίσματα με πρόσβαση σε ανέσεις όπως γυμναστήριο. Η Synergy Marine καλύπτει τους μισθούς, τα έξοδα διαβίωσης και τα γεύματά τους.
Το πλήρωμα λαμβάνει επίσης υποστήριξη από οργανισμούς όπως το Baltimore International Seafarers’ Center και το Apostleship of the Sea.
Χωρίς αμερικανικό δίπλωμα οδήγησης, οι ναυτικοί περπατούν πολύ περισσότερο από ό,τι στη θάλασσα και μετακινούνται με ποδήλατα ή μέσα μαζικής μεταφοράς. Κάποια μέλη επισκέπτονται ινδικά παντοπωλεία για να μαγειρέψουν, ενώ άλλοι συμμετέχουν σε θρησκευτικές τελετές σε ινδουιστικούς ναούς και καθολικές εκκλησίες.
Ένας από τους εγκλωβισμένους ναυτικούς κατάφερε να πάρει άδεια εργασίας στις ΗΠΑ και τώρα εργάζεται, ενώ σε άλλους τρεις επετράπη να ταξιδέψουν προσωρινά στην Ινδία για επείγοντα θέματα – ένα ιατρικό περιστατικό και έναν γάμο.
Ο αρραβώνας ενός άλλου μέλους του πληρώματος κινδύνεψε όταν η οικογένεια της αρραβωνιαστικιάς του έμαθε ότι ήταν “κολλημένος” στη Βαλτιμόρη, αλλά τελικά κατάφερε να ταξιδέψει στην πατρίδα του, να παντρευτεί και να επιστρέψει στις ΗΠΑ.
Το National Transportation Safety Board (NTSB) επιβεβαίωσε ότι το Dali έχασε ισχύ τουλάχιστον τέσσερις φορές μέσα σε 12 ώρες πριν από τη σύγκρουση, συμπεριλαμβανομένων δύο φορών λίγο πριν την πρόσκρουση, αφήνοντας το πλοίο ακυβέρνητο. Η έρευνα συνεχίζεται και η τελική έκθεση του NTSB αναμένεται το φθινόπωρο του 2025.
Case Study: Ένα καλώδιο ίσως προκάλεσε το blackout και την καταστροφική πρόσκρουση του πλοίου μεταφοράς κοντέινερ Dali
Το λιμάνι της Βαλτιμόρης παρέμεινε κλειστό για 11 εβδομάδες, προκαλώντας οικονομικές απώλειες εκατομμυρίων δολαρίων. Η πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρεία του Dali, η Grace Ocean Private Limited και η Synergy Marine Group με έδρα τη Σιγκαπούρη, αντιμετωπίζουν πολλαπλές αγωγές από τις οικογένειες των θυμάτων, επιχειρήσεις, την πόλη και την κομητεία της Βαλτιμόρης.
Τον Οκτώβριο του 2024, οι δύο εταιρείες συμφώνησαν να καταβάλουν 101,98 εκατομμύρια δολάρια στην αμερικανική κυβέρνηση σε διακανονισμό με το Υπουργείο Δικαιοσύνης (DOJ), το οποίο τις κατηγόρησε για βαριά αμέλεια, χαρακτηρίζοντας το Dali «αναξιόπλοο» και τις ενέργειές τους «εξωφρενικές, απερίσκεπτες και εσκεμμένες».
Παράλληλα, οι αρχές της Βαλτιμόρης συνεχίζουν να αμφισβητούν την προσπάθεια των εταιρειών να περιορίσουν την ευθύνη τους στα 44 εκατομμύρια δολάρια, ενώ οι συνολικές ζημιές από το συμβάν εκτιμάται ότι κυμαίνονται από 1,5 έως 4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι κρατικές αρχές απέτυχαν να εντοπίσουν κρίσιμα κενά ασφαλείας και να αξιολογήσουν σωστά τον κίνδυνο στη γέφυρα Key, η οποία αποδείχθηκε 30 φορές πιο ευάλωτη στην κατάρρευση από το αποδεκτό όριο.
Ορισμένα μέλη του πληρώματος σκέφτονται αν θα επιστρέψουν ξανά στη θάλασσα. Ένα μέλος που έχει ήδη επαναπατριστεί έχει εγκαταλείψει οριστικά τον ναυτιλιακό κλάδο. Όλα τα υπόλοιπα μέλη που επέστρεψαν, εκτός από ένα, έχουν επανέλθει στην εργασία τους σε άλλα πλοία που διαχειρίζεται η Synergy.

















