Σοβαρές ευθύνες του αξιωματικού φυλακής της ακτοφυλακής για την προσάραξη στο Μαυρίκιο

O αξιωματικός της ακτοφυλακής του Μαυρίκιου έχει δεχθεί σφόδρα πυρά κατά την διάρκεια της διερεύνησης του ατυχήματος της προσάραξης του φορτηγού πλοίου Wakashio στο Pointe-d’Esny, με αποτέλεσμα τη χειρότερη περιβαλλοντική καταστροφή του νησιού. Ο αξιωματικός, Constable Ujoodha, κοίταξε την οθόνη πο ελέγχει την θαλάσσια κυκλοφορία μόνο μία φορά, παρόλο που είδε ότι το πλοίο ήταν σε απόσταση μόνο 11,5 ναυτικά μίλια από την ακτή, ενώ θα έπρεπε να ήταν τουλάχιστον 20 ναυτικά μίλια μακριά.

Παρόλο που είδα ότι το MV Wakashio είχε παρεκκλίνει από την πορεία του, το αγνόησε και επέλεξε αντ ‘αυτού να επικεντρωθεί σε άλλου είδους εργασία. Ο αξιωματικός φυλακής Ujoodha ήταν ο υπεύθυνος που είχε βάρδια την στιγμή του ατυχήματος για την επιτήρηση του ραντάρ των χωρικών υδάτων του Μαυρίκιου.

Κλήθηκε ενώπιον ειδικού δικαστηρίου που έχει αναλάβει να ρίξει φως στο ατύχημα και κατηγορήθηκε για την «αμέλεια» του. Κατά τη διάρκεια των 180 λεπτών της ακρόασης του, παραδέχτηκε ότι κοίταξε την οθόνη του ραντάρ μόνο μία φορά στις 6:05 μ.μ., περίπου δύο ώρες πριν την προσάραξη, όταν το MV Wakashio ήταν 11,5 ναυτικά μίλια από το νοτιοανατολικό άκρο του νησιού του Ινδικού Ωκεανού.

Το πλοίο εκτελούσε ταξίδι και η απόσταση την στιγμή που θα περνούσε από το νησί θα έπρεπε να ήταν 20 ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές. Ο Α.Φ. Ujoodha είπε ότι δεν ανησύχησε ιδιαίτερα επειδή μετά από διαδικαστικούς ελέγχους με τη Μονάδα κατά των Ναρκωτικών και του Λαθρεμπορίου και τις γαλλικές αρχές από το γειτονικό νησί Reunion, το πλοίο δεν ήταν για οποιοδήποτε λόγω ύποπτο ή απειλή για την ασφάλεια. Όταν 65 λεπτά αργότερα διαπίστωσε ότι το πλοίο ήταν μόνο 6 ναυτικά μίλια μακριά από την ακτή, ζήτησε από το σταθμό του ραντάρ στο Pointe-du-Diable να πραγματοποιήσει ραδιοεπικοινωνία με τον πλοίαρχο του πλοίου.

Ο πρόεδρος της υπηρεσίας διερεύνησης του ατυχήματος, ο πρώην δικαστής Rafeek Hamuth, δεν παρέλειψε να ρωτήσει τον αξιωματικό γιατί επέλεξε να στραφεί στο σταθμό ραντάρ του Pointe-du-Diable για να έρθει σε επαφή με τον καπετάνιο όταν οι σταθμοί ακτοφυλακής του Blue- Η Bay και το Mahébourg ήταν τα πιο κοντινά στο πλοίο. «Φαίνεται ότι δεν κατάφερες να αξιολογήσεις την κατάσταση;», ρώτησε ο Πρόεδρος, χωρίς να πάρει κάποια απάντηση. «Δεν παρακολουθούσατε τον σταθμό Pointe-du-Diable. Παραδέχεστε ότι υπήρξε αμέλεια από πλευρά σας», είπε ο πρώην δικαστής Rafeek Hamuth.

Εν τω μεταξύ, ο Constable Sujeebhun από τον σταθμό ραντάρ Pointe-du-Diable, ανέφερε ότι προσπάθησε ανεπιτυχώς να επικοινωνήσει επτά φορές με το πλοίο από τις 6:15 μ.μ. Υποστήριξε ότι δεν πήρε τα μάτια του από την οθόνη του ραντάρ, αλλά δεν πίστευε ότι το MV Wakashio ήταν απειλή. Στις 7:10 μ.μ., ειδοποίησε τα κεντρικά γραφεία της ακτοφυλακής και τους ενημέρωσε για την κατάσταση. Κατά τη γνώμη του, ο πλοίαρχος ήταν πιθανότατα απασχολημένος με άλλες επικοινωνίες, κάτι που εξηγεί γιατί δεν απάντησε στις κλήσεις του.

Ενώ ο αξιωματικός Sujeebhun υποστήριξε ότι η πορεία του πλοίου ήταν ήταν παράλληλη με τη λιμνοθάλασσα του Pointe-d’Esny, ο Jean-Mario Geneviève του υπενθύμισε ότι τα στιγμιότυπα οθόνης του δικαστηρίου δείχνουν σαφώς ότι το Wakashio κατευθυνόταν κατευθείαν για ξηρά.

Ωστόσο, μεταξύ 18:00 και 19:25, δεν καταγράφηκε κανένα μήνυμα από την ακτοφυλακή στο VDR του πλοίου, δήλωσε η αστυνομία του Μαυρίκιου τον Οκτώβριο του 2020.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την πρόοδο της έρευνας, ο Βοηθός Επιθεωρητής Αστυνομίας (ASP) Roshan Kokhil είχε επισημάνει ότι αυτό θα μπορούσε να εξηγηθεί από το γεγονός ότι το VHF του πλοίου ήταν απενεργοποιημένο, ότι η ένταση ήταν χαμηλωμένη, ότι η ακτοφυλακή προσπάθησε να έρθει σε επαφή με το πλοίο σε διαφορετική συχνότητα ή ότι η κεραία του VHF ήταν αποσυνδεμένη.

Κατά τον Roshan Kokhil, η έρευνα δεν έδειξε να φταίει κάπου η ακτοφυλακή κατά τον χειρισμό της κατάστασης τη νύχτα του ατυχήματος.

Αργότερα στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ένας άλλος αξιωματικός της ακτοφυλακής αποκάλυψε ότι από τους τέσσερις σταθμούς ραντάρ στις βόρειες, ανατολικές και νότιες ακτές του νησιού, μόνο ο σταθμός Pointe-du-Diable ήταν πλήρως λειτουργικός. Ένας τρίτος αξιωματικός παραδέχτηκε ότι ήταν μέλος αυτών που ειδοποίησαν την ακτοφυλακή για την προσάραξη.

Ένας τέταρτος αξιωματικός από το Blue Bay, δίπλα στο Pointe d’Esny, είπε ότι προσπάθησε να πλησιάσει το πλοίο με σκάφος, αλλά δεν μπορούσε να το κάνει λόγω των μεγάλων κυμάτων που επικρατούσαν στην περιοχή. Αυτός ο αξιωματικός έχει επίσης κατηγορηθεί ότι ήταν σε συχνότητα με την οποία επικοινωνούσε με το κέντρο της ακτοφυλακής και όχι σε συχνότητα στην οποία θα μπορούσε να επικοινωνήσει με το πλοίο.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο άκουσε επίσης τον πλοίαρχο Alan Stephen, πρώην επιθεωρητή της Αρχής Λιμένων του Μαυρίκιου (MPA), τον οργανισμό που διαχειρίζεται το λιμάνι Port-Louis. Αυτός υποστηρίζει ότι οι αρχές του Μαυρικίου δεν έλαβαν επαρκή μέτρα για την κατάσταση μετά τη προσάραξη. Εκφράζει τη λύπη του για το γεγονός ότι, παρόλο που ο καπετάνιος του πλοίου δήλωσε ότι στο πλοίου υπάρχουν 4.000 τόνων πετρελαίου, στην περιοχή παρθήκαν αντιρρυπαντικά μέτρα με ικανότητα να καλύψουν μια ενδεχόμενη διαρροή πετρελαίου έως 10 τόνους!

Για τον Alan Stephen, λέκτορα στη Ναυτική Ακαδημία του Μαυρόκιου, το Υπουργείο Περιβάλλοντος ευθύνεται για τη διαρροή πετρελαίου και όχι για το Υπουργείο Ναυτιλίας. Υπενθυμίζοντας ένα παρόμοιο ατύχημα με το “MV Benita” το 2016 στην ίδια περιοχή, αναρωτήθηκε γιατί δεν τοποθετήθηκαν σημαντήρες στο νότιο μέρος του νησιού. Από την πλευρά του, ο πρώην ναυτικός Dani Appave είπε ότι ο Μαυρίκιος θα μπορούσε να είχε ζητήσει βοήθεια από τις γαλλικές αρχές από το νησί Ρεουνιόν αμέσως μόλις το πλοίο μεταφοράς σιδηρομετάλλευματος προσάραξε .

Διαβάστε ακόμα