ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Tην κυβέρνηση «εκβιάζουν» oι Κινέζοι για το λιμάνι του Πειραιά

Του Βασίλη Τζήμτσου

Τη μείωση του ενοικίου που καταβάλει στον ΟΛΠ και κατά συνέπεια και στο Δημόσιο ζήτησαν, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες οι υπεύθυνοι της εταιρείας Κόσκο, από τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά κατά το πρόσφατο ταξίδι του στην Κίνα.

Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες τον “απείλησαν” πως σε διαφορετική περίπτωση θα αυξήσουν τα τιμολόγια στο λιμάνι του Πειραιά, απ’ όπου διακινείται το 90% των εισαγόμενων εμπορευμάτων στην Ελλάδα.

Αν και μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες, ο Πρωθυπουργός… πανηγύριζε για τις κινεζικές επενδύσεις και ως ντίλερ έκλεινε συμφωνίες για μπίζνες ελληνικών εταιρειών στην Κίνα (χρηματοδότηση εφοπλιστών από κινεζικές τράπεζες κα), στην πραγματικότητα οι Κινέζοι ζητούν «γη και ύδωρ» από την ελληνική κυβέρνηση για να συνεχίσουν τις επενδύσεις τους στο λιμάνι του Πειραιά!

Ως γνωστόν, η κρατικών συμφερόντων κινεζική εταιρεία Cosco έχει αναλάβει τη διαχείριση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά για 35 χρόνια. Δύο ήταν οι βασικές προϋποθέσεις. Να καταβάλει ελάχιστο εγγυημένο ετήσιο ενοίκιο στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, στον οποίο βασικός μέτοχος είναι μέχρι σήμερα το ελληνικό Δημόσιο και να κάνει επενδύσεις επεκτείνοντας τον προβλήτα ΙΙΙ στο λιμάνι.

Τώρα πέντε χρόνια μετά, οι Κινέζοι θέλουν να αλλάξουν τη σύμβαση αυτή προς όφελός τους και σε βάρος του ελληνικού κράτους!

Οι Κινέζοι της Κόσκο έθεσαν το αίτημα για τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης ευθέως με τον πλέον επίσημο τρόπο στον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά κατά το πρόσφατο ταξίδι του στην Κίνα.
Ζήτησαν από την ελληνική κυβέρνηση να δεχθεί κατάργηση του ελάχιστου ετήσιου ενοικίου που καταβάλλεται στον ΟΛΠ, προκειμένου να συνεχιστούν οι επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά.

Το αίτημα ετέθη κατά στη συνάντηση του Αντ. Σαμαρά με τον πρόεδρο της Cosco captain Wei Jiafou, αλλά δεν δημοσιοποιήθηκε μπροστά στη φιέστα που είχε στήσει η μνημονιακή κυβέρνηση με τις ευλογίες Νέας Δημοκρατίας, ΠΑΣΟΚ και Δημοκρατικής Αριστεράς.

Η κρατική προπαγάνδα απέκρυψε αυτές τις απαιτήσεις των Κινέζων.
Βλέπετε ο Πρωθυπουργός εμφανιζόταν μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες ως ντίλερ συμφωνιών Ελλήνων επιχειρηματιών, κυρίως εφοπλιστών, για την χρηματοδότηση τους από κινεζικές τράπεζες και για το ξεπούλημα και άλλων «φιλέτων» της δημόσιας περιουσίας σε κινεζικούς ομίλους.

Οι απαιτήσεις της Κόσκο

Ας δούμε λοιπόν τι συζήτησε ο Αντώνης Σαμαράς με τους υπεύθυνους της κρατικών συμφερόντων Κόσκο.

Οι αρμόδιοι του κινεζικού ομίλου που έχουν σχέση απευθείας με το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας, έθεσαν έναν άτυπο εκβιασμό.
Είπαν στον Αντώνη Σαμαρά ότι θα προχωρήσουν την επένδυση επέκτασης του προβλήτα ΙΙΙ ύψους 220 εκατομμυρίων ευρώ.
Όμως ζήτησαν την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος που δίνουν στον ΟΛΠ ως ενοίκιο για την παραχώρηση του «φιλέτου» του μεγαλύτερου ελληνικού λιμανιού που ανέρχεται σε 3,4 δισ. ευρώ σε βάθος 35 ετών, και το οποίο καταβάλλεται κατ’ έτος.

Μάλιστα, ως εναλλακτική λύση προτείνουν την αναστολή καταβολής του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος.
Αυτό σημαίνει, πως οι Κινέζοι θέλουν να πληρώνουν πολύ λιγότερα, απ’ όσα είχαν δεσμευτεί όταν πάτησαν το πόδι τους στο λιμάνι του Πειραιά.
Φυσικά, ο Αντώνης Σαμαράς δεν είπε κουβέντα στις δηλώσεις του μετά τις συναντήσεις στην Κίνα…

Μυστικές συναντήσεις

Οι διαπραγματεύσεις συνεχίστηκαν την περασμένη εβδομάδα στην Ελλάδα.
Με άκρα μυστικότητα συναντήθηκαν ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης με στελέχη της εταιρείας στην Ελλάδα.

Μάλιστα, οι υπεύθυνοι της θυγατρικής της Κόσκο, ΣΕΠ ΑΕ, είχαν στείλει σχετική επιστολή πριν την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Κίνα, για να γνωρίζουν όλοι στην κυβέρνηση για τις απαιτήσεις τους.

Πίσω από τα χαμόγελα του Αντώνη Σαμαρά και των αρμοδίων της Κόσκο, ο Πρωθυπουργός αντιμετώπισε μια δυσάρεστη έκπληξη, την οποία δεν δημοσιοποίησε στους πολίτες της χώρας που κυβερνά…

Οι Κινέζοι έφτασαν στο σημείο να απειλούν άτυπα με αύξηση του λειτουργικού κόστους και κατά συνέπεια με αυξήσεις σε όλα τα εισαγόμενα προϊόντα που φτάνουν στην εσωτερική αγορά.
Βλέπετε, από το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά διακινείται η συντριπτική πλειοψηφία των εισαγόμενων προϊόντων που καταλήγουν στην εσωτερική αγορά.

Οι δύο απειλές των Κινέζων

Διαβάστε τι γράφουν οι Κινέζοι στην, εμμέσως πλην σαφώς, απειλητική επιστολή:
«Η διατήρηση του εγγυημένου ανταλλάγματος θα οδηγήσει σε συρρίκνωση της δραστηριότητάς μας και σε υψηλά τιμολόγια, διότι περιορίζει την ευελιξία μας στον προσδιορισμό των τιμών, ενώ η υπάρχουσα λιμενική υποδομή δεν επιτρέπει τους επιθυμητούς ρυθμούς ανάπτυξης».

Απειλή Νο1: Τυχόν συρρίκνωση της δραστηριότητας, φέρνει στη μνήμη την κατάσταση σε πολλά αγγλικά λιμάνια. Μετά τις ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών της Αγγλίας επί Θάτσερ, πολλά λιμάνια έπαψαν να είναι κερδοφόρα και φυτοζωούσαν. Κάτι τέτοιο θα φέρουν οι Κινέζοι στον Πειραιά;

Απειλή Νο2: Αύξηση των τιμολογίων της Κόσκο στο λιμάνι του Πειραιά θα αυξήσει το λειτουργικό κόστος όλων των εμπορευμάτων που φτάνουν με κοντέινερ στην Ελλάδα. Αυτό θα οδηγήσει εύλογα σε αύξηση της τελικής τιμής των προϊόντων που φτάνουν στον Έλληνα καταναλωτή και κατά συνέπεια θα οδηγήσει σε αύξηση του πληθωρισμού και γενικότερα θα ανατρέψει τα σχέδια της κυβέρνησης για την περιβόητη «ανάπτυξη»…

Μπροστά στις έμμεσες, πλην σαφείς, απειλές των Κινέζων, ο Υπουργός Ναυτιλίας φέρεται να μην δέχεται την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος αλλά εξετάζει το εναλλακτικό σενάριο της αναστολής του.

Βέβαια, η κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος ή η αναστολή του δεν προκύπτει από κανένα σημείο της σύμβασης παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων από τον ΟΛΠ στην Κόσκο.

Επιπλέον, ενδέχεται κάποιοι από τους συμμετέχοντες στο συγκεκριμένο διαγωνισμό και ανταγωνιστές της Κόσκο, να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη και το ελληνικό κράτος να βγει διπλά χαμένο και από τις… εκπτώσεις στο ενοίκιο παραχώρησης, ενώ κινδυνεύει και με διεθνή διασυρμό ως προς το κατά πόσο ισχύουν οι διεθνείς διαγωνισμοί «ξεπουλήματος» της δημόσιας περιουσίας της Ελλάδας…

Όπως είναι εύλογο, αν το αίτημα της Κόσκο γίνει δεκτό από την ελληνική κυβέρνηση, θα σημάνει πως οι Αντώνης Σαμαράς, Ευάγγελος Βενιζέλος και Φώτης Κουβέλης δέχονται να παίρνουν λιγότερα λεφτά από τους Κινέζους, ενώ την ίδια ώρα αναστενάζουν οι μισθωτοί, συνταξιούχοι και οι άνεργοι σε όλη την Ελλάδα.

Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει;

Η υπόθεση αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς το ετήσιο ενοίκιο καταβάλλεται από την Κόσκο στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, τον οποίο έχει βγάλει «στο σφυρί» η κυβέρνηση Σαμαρά και η Τρόικα.

Η Κόσκο ενδιαφέρεται να αγοράσει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΠ, το οποίο κατέχει το Δημόσιο.

Τα πιο τραγελαφικά θα συμβούν αν η Κόσκο αγοράσει τον Οργανισμό.
Τότε η Κόσκο ως ενοικιαστής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτιών Πειραιά θα πληρώνει το ετήσιο ενοίκιο στον ΟΛΠ όπου θα είναι βασικός μέτοχος η κινεζική εταιρεία.
Με απλά λόγια, οι Κινέζοι θα βγάζουν λεφτά από τη μία τσέπη για να τα βάζουν στην άλλη τσέπη τους ως ενοίκιο για την παραχώρηση του μεγαλύτερου ελληνικού λιμανιού.

Οι Κινέζοι θα πληρώνουν τον εαυτό τους για ένα λιμάνι που δεν τους ανήκει αλλά τους έχει παραχωρηθεί από τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών (Καραμανλή, Παπανδρέου, Σαμαρά).
Χάρη στον ενδοτισμό των τελευταίων κυβερνήσεων, ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του μεγαλύτερου ελληνικού λιμανιού, έχει μετατραπεί σε ελεύθερη ζώνη, ουσιαστικά κινεζικό προτεκτοράτο, στο οποίο δεν μπορεί να μπει Έλληνας δίχως άδεια των Κινέζων…

Και δεν φτάνει μόνο αυτό. Η κατρακύλα δεν έχει τέλος, μετά τις νέες απαιτήσεις της Κόσκο.

Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν τα «δώρα» της ελληνικής κυβέρνησης στην Κόσκο

Μπροστά στο τραγελαφικό ενδεχόμενο (οι Κινέζοι να πληρώνουν τον εαυτό τους για λιμάνι που δεν τους ανήκει), ανάλογα με τις … αναταράξεις που θα υπάρξουν στην τρικομματική κυβερνητική πλειοψηφία, ο Υπουργός Ναυτιλίας (σ.σ. σε συνεννόηση πάντα με τον Πρωθυπουργό) ενδέχεται να θέσει το θέμα προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις Βρυξέλλες.

Εκεί έχει να αντιμετωπίσει και ένα ακόμα βραχνά. Τις καταγγελίες άλλων εταίρων για κρατικές ενισχύσεις μέσω ειδικού φορολογικού καθεστώτος για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ από τον ΟΛΠ στη Cosco.

Ως γνωστόν, η Κόσκο έχει εξασφαλίσει επιστροφή φόρου από την επένδυση της στο ελληνικό λιμάνι, αν και οι φοροελαφρύνσεις εκλαμβάνονται ως κρατικές ενισχύσεις από τους εταίρους μας στην Κομισιόν.

Τώρα ο Υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης (σ.σ. πρώην υπαλληλικό στέλεχος στις Βρυξέλλες), θα πρέπει να εξηγήσει στα άλλοτε αφεντικά του στην Κομισιόν, πως στο βωμό των μνημονίων, η ελληνική κυβέρνηση έχει ξεπουλήσει το λιμάνι του Πειραιά, αντί πινακίου φακής, εξασφαλίζοντας μάλιστα φοροελαφρύνσεις στους Κινέζους …επενδυτές.

Θα πρέπει να εξηγήσει ο κ. Μουσουρούλης ότι η… ενδοτικότητα της συγκυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου-Κουβέλη άνοιξε την όρεξη στους Κινέζους της Κόσκο, οι οποίοι τώρα ζητούν και νέα… δώρα για να συνεχίσουν να έχουν τις… δάφνες από το ρόλο του «επενδυτή». Ζητούν μείωση του ενοικίου που καταβάλλουν, απειλώντας μάλιστα πως αν δεν γίνει αυτό, τότε θα αυξήσουν το μεταφορικό κόστος το οποίο πιθανότατα θα μετακυλίσει στα προϊόντα που φτάνουν στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Η μνημονιακή κυβέρνηση φαίνεται ανήμπορη να αντιδράσει. Θα βάλουν «φρένο» στον πλειστηριασμό ενδοτικότητας οι Κοινοτικοί εταίροι ή θα χρειαστεί να βάλει ένα… τέλος ο ελληνικός λαός, όταν διαπιστώσει το αδιέξοδο από τα ξεπουλήματα; Ο χρόνος θα δείξει…

directnews.gr

Tα σκάφη τoυ Ωνάση κατέληξαν στη… χωματερή

Στη … χωματερή του Μεγανησίου κατέληξαν τα δύο θρυλικά σκάφη του Αλέξανδρου και της Χριστίνας Ωνάση, που για χρόνια ολόκληρα ήταν παρκαρισμένα στην πίσω αποβάθρα του Σκορπιού.

Οι ανεκτίμητοι χειροποίητοι «θησαυροί», που κάποτε έσχιζαν τα καταγάλανα νερά του Ιονίου και αποτελούσαν το όνειρο κάθε κοινού θνητού λόγω της ιστορίας τους, διαλύθηκαν με τσάπες μέσα σε λίγα λεπτά, φορτώθηκαν σε φορτηγά και πετάχτηκαν στα σκουπίδια μαζί με τη μοναδική τους ιστορία.

Μόλις πριν από λίγα 24ωρα τον γύρο της Ελλάδας έκαναν φωτογραφίες και δημοσιεύματα που ήθελαν τους νέους ιδιοκτήτες του Σκορπιού να έχουν ξεκινήσει ήδη τις εργασίες ανακαίνισης.

Οπως όμως αποκάλυψε η «Espresso», δεν επρόκειτο για ανακαίνιση, αλλά για την καθιερωμένη ετήσια συντήρηση και εκκαθάριση του νησιού από σκουπίδια και παλιοσίδερα. Κανείς ωστόσο δεν γνώριζε ότι ανάμεσα σε αυτά τα άχρηστα αντικείμενα ήταν και τα ταχύπλοα σκάφη των παιδιών του Ελληνα Κροίσου Αριστοτέλη Ωνάση.

Το ένα, τύπου Βertram, είχε αγοραστεί στα τέλη της δεκαετίας του ’60 από τον ίδιο τον μεγιστάνα προκειμένου να το δωρίσει στον λατρεμένο του γιο Αλέξανδρο. Το αγωνιστικό σκάφος έφτιαξε με πολύ μεράκι και τα πιο ακριβά για την εποχή εκείνη υλικά ο ίδιος ο ιδιοκτήτης της θρυλικής εταιρείας Βertram, ο Richard Bertram, ο οποίος ακόμη και μέχρι τον θάνατό του, το 2000, συνήθιζε να παινεύεται ότι ανάμεσα στους εκλεκτούς πελάτες του ήταν και ο Αριστοτέλης Ωνάσης.

Το σκάφος ονομάστηκε «Μπλε» και ήταν επαναστατικής σχεδίασης. Το design του, τα πανάκριβα ξύλινα πατώματα αλλά και οι κινητήρες του, που φημίζονταν για την υψηλή τους απόδοση, το έκαναν μοναδικό. Στον κόσμο υπήρχαν μόνο μερικά κομμάτια. Εκτός από τον Αριστοτέλη Ωνάση είχαν φροντίσει να αποκτήσουν το δικό τους παρόμοιο Bertram ο Αγά Χαν, ο βασιλιάς Χουσεΐν της Ιορδανίας και ο πρίγκιπας Bertil της Σουηδίας.

Πάντως ο Αλέξανδρος Ωνάσης δεν πρόλαβε να χαρεί το σκάφος για πολύ. Περίπου τέσσερα χρόνια μετά το πανάκριβο δώρο που έλαβε από τον πατέρα του έχασε τη ζωή του. Εκτοτε το σκάφος βγήκε στη στεριά και τοποθετήθηκε κάτω από ένα στέγαστρο.

Την ίδια τύχη είχε το 1984 και η «σφήνα» της θάλασσας, το ταχύπλοο Cigarette, που αγόρασε η Χριστίνα Ωνάση για να το προσφέρει ως γαμήλιο δώρο στον τέταρτο σύζυγό της Τιερί Ρουσέλ. Μετά τον θάνατο της Χριστίνας Ωνάση και αυτό το σκάφος παροπλίστηκε στον Σκορπιό. Την εποχή εκείνη το να είναι κάποιος ιδιοκτήτης Cigarette δεν σήμαινε μόνο πως ήταν λάτρης της ταχύτητας, αλλά και άνθρωπος με δυνατό χαρακτήρα και γνώμη.

Αντί λοιπόν τα φημισμένα σκάφη της δυναστείας Ωνάση να συντηρηθούν, να επισκευαστούν και να πουληθούν, όπως έγινε και με το ταχύπλοο σκάφος «Amazing Grace» που πηγαινόφερνε τους επιβάτες της θαλαμηγού «Χριστίνα», δόθηκε εντολή στους εργαζομένους να πεταχτούν, γιατί ήταν… ερείπια! Πάντως η κυπριακή εταιρεία στην οποία δόθηκε η διαχείριση του Σκορπιού δήλωσε απλώς πως δεν κάνει κανένα σχόλιο.

espressonews.gr