Η εμπορική ναυτιλιακή βιομηχανία παίρνει ολοένα και περισσότερο μέτρα για την προστασία των πληθυσμών των φαλαινών που απειλούνται με εξαφάνιση μετά τις αποκαλύψεις ότι μερικά από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια και θαλάσσια κανάλια του κόσμου είναι σημεία τα οποία υπάρχει μεγάλος αριθμός φαλαινών που αναπαράγονται, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των θανάτων τους από χτυπήματα των πλοίων.
Με τους ειδικούς να προειδοποιούν ότι η συνεχώς αυξανόμενη ναυτιλιακή κίνηση από supertankers και φορτηγά πλοία στις περιοχές αναπαραγωγής των φαλαινών και κατά μήκος των διαδρομών που χρησιμοποιούνται από αυτές για την μετανάστευση τους, οδηγεί σε αυξημένο κίνδυνο χτυπημάτων από πλοία, η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, η MSC χαράζει νέες διαδρομές για τα πλοία της για να προστατεύσει τα απειλούμενα ζώα.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι έκανε ένα βήμα για να βοηθήσει στην προστασία των μπλε φαλαινών και άλλων κητών που ζουν και τρέφονται στα νερά στα ανοικτά των ακτών της Σρι Λάνκα τροποποιώντας τις πορειες και τις διαδρομές σύμφωνα με τις συμβουλές επιστημόνων και άλλων στον ναυτιλιακό τομέα. Η MSC άρχισε πρόσφατα να επαναδρομολογεί εθελοντικά τα πλοία της περνώντας από τη Σρι Λάνκα σε μια νέα διαδρομή που είναι περίπου 15 ναυτικά μίλια νότια του τρέχοντος συστήματος διαχωρισμού κυκλοφορίας (TSS) για τα εμπορικά πλοία.
Η περιοχή στα ανοιχτά της νότιας ακτής της Σρι Λάνκα είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές θαλάσσιες διαδρομές στον κόσμο στην οποία όμως υπάρχει επίσης και ένας μεγάλος πληθυσμός φαλαινών και άλλης θαλάσσιας ζωής, θέτοντας αυτά τα ζώα σε κίνδυνο σύγκρουσης με πλοίο. Οι προσομοιώσεις έχουν δείξει ότι η μετακίνηση της ναυτιλιακής λωρίδας διαχωρισμού της θαλάσσιας κυκλοφορίας κατά 15 ναυτικά μίλια προς τα νότια θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο για τις μπλε φάλαινες έως και 95 τοις εκατό.
«Πιστεύουμε ότι ο τομέας της εμπορικής ναυτιλίας μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην προστασία των θαλάσσιων κητών, ειδικά στη μείωση του κινδύνου σύγκρουσης των πλοίων με τος φάλαινες», δήλωσε η Stefania Lallai, Αντιπρόεδρος της MSC στον τομέα αυτό. «Η MSC είναι περήφανη που κατατάσσεται στην κορυφή ή κοντά σε αυτήν για την ασφάλεια των φαλαινών».
Πρόσθεσε ότι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να επαναδρομολογήσουν τις πορείες των πλοίων ώστε να περνάνε νότια των επίσημων ναυτιλιακών λωρίδων TSS, όντας ως ένας τρόπος για να διασφαλιστεί ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία κάνει συλλογικά περισσότερα για να ελαχιστοποιήσει τον κίνδυνο στο να χτυπηθούν οι φάλαινες από πλοία.
Η MSC λαμβάνει προληπτικά μέτρα σε μια εποχή που η ναυτιλιακή βιομηχανία των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ υπό την ηγεσία του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ναυτιλίας υποστηρίζει τη δημιουργία ενός νέου επίσημου συστήματος θαλάσσιας κυκλοφορίας που θα είναι πλήρως διαχωρισμένο από την περιοχή που τρέφονται οι μπλε φάλαινες στη Σρι Λάνκα. Εάν γίνει πραγματικότητα, όλη η μεγάλης κλίμακας εμπορική θαλάσσια κυκλοφορία θα υποχρεωθεί να μετακινηθεί στην πιο νότια ζώνη.
Η Σρι Λάνκα, η οποία βρίσκεται στον Ινδικό Ωκεανό μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, και το λιμάνι του Κολόμπο, είναι ένας σημαντικός κόμβος για το παγκόσμιο εμπόριο. Τα στοιχεία της Λιμενικής Αρχής της Σρι Λάνκα δείχνουν ότι η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Κολόμπο έφτασε στο ιστορικό υψηλό των 7,2 εκατομμυρίων TEU το 2021, με τους όγκους μεταφόρτωσης να αντιπροσωπεύουν το 81 τοις εκατό της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.
Τα 5,8 εκατομμύρια TEU που μεταφορτώθηκαν στο λιμάνι αντιπροσώπευαν αύξηση 4,2 τοις εκατό από το προηγούμενο έτος. Κατά τη διάρκεια του έτους, το λιμάνι του Κολόμπο σημείωσε 3.675 αφίξεις πλοίων, συμπεριλαμβανομένων 3.180 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σύμφωνα με την MSC, η κυκλοφορία πλοίων με κατεύθυνση προς τα δυτικά θα περιορίζεται πλέον στο γεωγραφικό πλάτος μεταξύ 05 30 Β και 05 35 Β και η κίνηση προς ανατολάς θα περιορίζεται στο γεωγραφικό πλάτος μεταξύ 05 24 Β και 05 29 Β για την αποφυγή της σύγκρουσης με τις φάλαινες.
Εξαίρεση θα υπάρχει για τα πλοία που που προσεγγίζουν στο Galle, μεταξύ άλλων σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών. Επιπλέον, μικρότερα πλοία που πλέουν γύρω από τον Κόλπο της Βεγγάλης θα μειώσουν την ταχύτητά τους σε λιγότερο από 10 κόμβους στην περιοχή.
Μια έκθεση του Παγκόσμιου Ταμείου για τη Φύση (WWF) που κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο με τίτλο Προστασία των Μπλε Διαδρόμων λέει ότι το ένα τρίτο των θαλάσσιων κητών του κόσμου έχουν πλέον ταξινομηθεί από τη Διεθνή Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης (IUCN) ως απειλούμενα, που σημαίνει ότι έχουν είτε υψηλό, είτε πολύ υψηλό είτε εξαιρετικά υψηλό κίνδυνο εξαφάνισης.
Προσθέτει ότι έξι από τα 13 είδη μεγάλων φαλαινών ταξινομούνται ως απειλούμενα ή ευάλωτα, ακόμη και μετά από δεκαετίες προστασίας από την φαλαινοθηρία.
Η έκθεση λέει ότι εκτιμάται ότι 300.000 θαλάσσιων κητών σκοτώνονται ετησίως ως αποτέλεσμα εμπλοκής σε αλιευτικά εργαλεία και σε δίχτυα, ενώ οι πληθυσμοί επηρεάζονται από την υπεραλίευση, την αύξηση της κυκλοφορίας των πλοίων, τον υποθαλάσσιο θόρυβο, τη ρύπανση, την ανάπτυξη υπεράκτιων εργασιών και την κλιματική αλλαγή.