Το σύνολο των θεμάτων, που απασχολούν τον πλοιαρχικό κόσμο, «ξεδιπλώθηκαν, στην Τακτική Γενική Συνέλευση των Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού Πάσης Τάξεως, που πραγματοποιήθηκε, στις 11 & 12 Μαΐου, στην αίθουσα των εκδηλώσεων και συνεδριάσεων της ΠΕΠΕΝ ( Κολοκοτρώνη 100).
«Σταθερή απασχόληση, δημόσια και δωρεάν ναυτική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση, αξιοπρεπής απομαχία, κοινωνική καταξίωση και βεβαίως, ένα ποιοτικό, ασφαλές και υγιεινό περιβάλλον εργασίας, είναι οι άξονες στους οποίους πάντα θα κινούμαστε και θα επιδιώκουμε αγωνιζόμενοι, με όλες μας τις δυνάμεις», υπογράμμισε στην ομιλία του ο πρόεδρος της Ένωσης Μανόλης Τσικαλάκης. Και παρακάτω υπογράμμισε τα εξής:
«Ένα είναι βέβαιο και σίγουρο, ότι οι καθημερινές τριβές με τα διάφορα προβλήματα, η παρακολούθηση της καθημερινότητας σ’όλους τους τομείς ( τόσο της ποντοπόρου Ναυτιλίας, όσο και της Ακτοπλοΐας) και όχι μόνο, όπως και πάρα πολλά άλλα θέματα, ποτέ δεν θα πάψουν να μας απασχολούν. Και πάντα, η παρέμβασή μας (όποτε και αν αυτή χρειασθεί) θα είναι άμεση»
Ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ έκανε εκτενή αναφορά στα θέματα, που απασχολούν τους νέους Αξιωματικούς καταστρώματος τονίζοντας μεταξύ άλλων:
• «Αντί να δοθούν κίνητρα για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα (αλλά και την παραμονή των υπαρχόντων), δημιουργούνται πλείστα αντικίνητρα προκειμένου οι νέοι μας να μην ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα. Κάποιοι θέλουν να έχουν Πλοιάρχους και Μηχανικούς Α’ στα πλοία, χωρίς να υπάρχει η απαραίτητη κλιμάκωση όλων των Αξιωματικών και Δοκίμων. Εδώ θα πρέπει να σας υπενθυμίσω το μεγάλο κατόρθωμα της Ένωσής μας, να ανοίξει ο δρόμος για τους Έλληνες Αξιωματικούς και προς τις εξωκοινοτικές σημαίες για την απόκτηση προαγωγικής θαλάσσιας υπηρεσίας».
• «Η κύρια προσπάθειά μας όμως έχει να κάνει και με τη Ναυτική Εκπαίδευση. Τόσο στις ΑΕΝ όσο και στο ΚΕΣΕΝ, τα προβλήματά είναι πολλά.
Δεν είναι δυνατό να υπάρχει το μόνιμο πρόβλημα (της εύρεσης πλοίου) για τα εκπαιδευτικά ταξίδια των σπουδαστών των ΑΕΝ. Ιδίως, οι γυναίκες συνάδελφοι, οι οποίες εμείς πιστεύουμε πως επάξια δικαιούνται ίσες ευκαιρίες με τους άντρες ναυτικούς, τις οποίες δυστυχώς η Ελληνική Πολιτεία δεν τους προσφέρει, παρά την πρόταση της ΠΕΠΕΝ για επαναφορά της ποσόστωσης εισαγωγής γυναικών στις ΑΕΝ, σύμφωνα με την πραγματική απορρόφησή τους.
Δεν είναι λογικό να λέμε, πως είναι λίγοι αυτοί που εισάγονται κάθε χρόνο από τη στιγμή που δεν τους δίνεται η ευκαιρία για τα απαραίτητα εκπαιδευτικά τους ταξίδια και την πρακτική τους εξάσκηση, ζωτικά στοιχεία για την ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών τους σπουδών.
Οι ΑΕΝ, λειτουργούν με τεράστιες ελλείψεις και λιγότερους Ναυτοδιδάσκαλους. Θεωρούμε επιβεβλημένο και απαραίτητο να παρέχεται σίτιση και στέγαση στους σπουδαστές, καθώς και φοιτητικό εκπτωτικό πάσο για τις συγκοινωνίες, όπως παρέχεται και στους σπουδαστές άλλων ιδρυμάτων. Δεν μπορεί ένα ανώτερο ίδρυμα να ευεργετείται με τα παραπάνω και όχι η γειτονική ΑΕΝ.
Εμείς συνεχίζουμε την προσπάθεια μέχρι την επίτευξη του τελικού μας στόχου, που είναι η αναγνώριση των ΑΕΝ, σαν ισότιμες με τα Ανώτερα Ιδρύματα. Με την ολοκλήρωση των σπουδών και την απόκτηση του Διπλώματoς, αυτό να αναγνωρίζεται ισότιμο με ΑΤΕΙ.
Θα είμαστε υπέρμαχοι της προσπάθειας, προκειμένου να προχωρήσει ο εξοπλισμός των ΑΕΝ, με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των σημερινών υπερσύγχρονων πλοίων, αλλά και της Ναυτιλίας γενικότερα.
Να συμπληρωθούν τα κενά σε διδακτικό προσωπικό από ικανούς μόνιμους συναδέλφους Ναυτοδιδάσκαλους, σωστά αμειβόμενους και όχι με το απαράδεκτο καθεστώς των ωρομισθίων. Είμαστε μαζί, με τους Ναυτοδιδάσκαλους των AEN-ΚΕΣΕΝ-ΡΗ-ΡΕ-ΣΩΣΤΙΚΩΝ στον αγώνα τους προκειμένου να μην υποβαθμιστούν κι άλλο οι μισθοί τους.
Οι ΑΕΝ καθώς και το ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων είναι απαραίτητο να διατηρήσουν το ναυτικό χαρακτήρα τους, με καθηγητές και Διευθυντές Σπουδών Πλοιάρχους.
Να αποκατασταθούν οι ζημιές στα κτίρια και στις υποδομές των ΑΕΝ και του ΚΕΣΕΝ. Έτσι ώστε το ΚΕΣΕΝ και οι ΑΕΝ να αποκτήσουν το κύρος και την αξία που τους αρμόζει και δικαιούνται να έχουν. Εδώ θα πρέπει να αναφέρω ότι εκτενέστατες επισκευές και ανακαίνιση, έγιναν ήδη στο ΚΕΣΕΝ και σε κάποιες ΑΕΝ, με δωρεές της ΕΕΕ και του Ευγενίδειου Ιδρύματος. Επίσης πρέπει να υπενθυμίσουμε και τη δωρεά της ΕΕΕ του συστήματος ECDIS με το πρόγραμμα του στην Ένωσή μας και γι’αυτό τους ευχαριστούμε θερμά. Έχουν ήδη γίνει σεμινάρια σε Πλοιάρχους και Αξιωματικούς της ακτοπλοΐας».
Εκτός από τα παραπάνω ο κ. Τσικαλάκης υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, και τα εξής θέματα:
• «ΔΥΣΤΥΧΩΣ αυξήθηκε η φορολογία των Ελλήνων ναυτικών, τη στιγμή που σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (η αντίστοιχη φορολογία) είναι μηδενική και οι ασφαλιστικές εισφορές των ναυτικών, καλύπτονται από τα αντίστοιχα κράτη που πραγματικά σέβονται τους ναυτικούς τους. Για το θέμα αυτό, δίνουμε το δικό μας αγώνα μαζί με την Π.Ν.Ο. ιδιαίτερα τώρα με την πρόσφατη ψήφιση του Νομοσχεδίου για το Ασφαλιστικό».
• «Βιώνουμε τη διάλυση του ΝΑΤ και του Οίκου Ναύτου. Η απαράδεκτη εισφορά αλληλεγγύης (και μάλιστα προκαταβολικά) είναι για τον Έλληνα ναυτικό στο μέγιστο ποσοστό. Ανεξάρτητα με το χρονικό διάστημα που ο ναυτικός έχει εργαστεί και μάλιστα σε πλήρη αντίθεση με όλους τους άλλους εργαζόμενους.
Ζητάμε πλήρη αυτονομία και αυτοτέλεια του ΝΑΤ και του ΟΙΚΟΥ ΝΑΥΤΟΥ. Επαναφορά των παροχών του ΟΙΚΟΥ ΝΑΥΤΟΥ προς τους Ναυτικούς και τις οικογένειές τους (εν ενεργεία και συνταξιούχους) προκειμένου να σταματήσει η ταπεινωτική ταλαιπωρία των Ναυτικών από το Π.Ε.Δ.Υ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Το ΔΙΚΑΙΟΥΜΑΣΤΕ σαν αναγνώριση της προσφοράς μας, μέσα σε ένα εξαιρετικά δύσκολο εργασιακό περιβάλλον».
• «Η προσπάθεια ισοπέδωσης των συνταξιούχων ναυτικών είναι πρωτοφανής. Καμία άλλη ομάδα εργαζομένων δεν έχει πληγεί από τα οικονομικά μέτρα που μας έχουν επιβληθεί, σε τέτοιο βαθμό».
• «Επιθυμούμε να σταματήσει άμεσα το φαινόμενο της συστηματικής μη καταβολής δεδουλευμένων και να εξοφληθούν τάχιστα οι απλήρωτοι ναυτικοί μας. Από την πλευρά μας καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια τακτοποίησης των δεδουλευμένων. Έχουν ξεκινήσει δε και οι σχετικές διαπραγματεύσεις για τις Σ.Σ.Ε. (Ακτοπλοϊας)».
Στην διάρκεια της Συνέλευσης εγκρίθηκαν ο διοικητικός απολογισμός 2015, ο προγραμματισμός δράσης 2016 και ο οικονομικός απολογισμός 2015.