Πειραιάς
24°C

Η τραγωδία του ελληνόκτητου πλοίου στον Ατλαντικό: 29 νεκροί, ανάμεσά τους και σύζυγοι ναυτικών

Δημοσιεύθηκε στις

24/04/2025

από

Το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο Athenian Venture τυλιγμένο στις φλόγες μετά την έκρηξη στον Ατλαντικό το 1988

Η τραγωδία του ελληνόκτητου πλοίου Athenian Venture στον Ατλαντικό, με 29 νεκρούς –ανάμεσά τους και σύζυγοι ναυτικών– συγκλόνισε την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα το 1988.

Ένα τραγικό θαλάσσιο δυστύχημα συνέβη στις 22 Απριλίου 1988, όταν το Ελληνόκτητο και υπό κυπριακή σημαία δεξαμενόπλοιο Athenian Venture υπέστη μια καταστροφική έκρηξη στον Βόρειο Ατλαντικό, περίπου 400 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά του Cape Race στη Νέα Σκοτία.

Το δεξαμενόπλοιο το οποίο ήταν φορτωμένο με 39,750 κυβικά μέτρα βενζίνης είχε αποπλεύσει από το λιμάνι του Άμστερνταμ με προορισμό τη Νέα Υόρκη όταν για άγνωστη αιτία τυλίχθηκε στις φλόγες.

Αποτέλεσμα ήταν το πλοίο να κοπεί στα δύο με το πλωριό τμήμα να βυθίζεται την ίδια ημέρα, ενώ το πρυμναίο να παραμείνει φλεγόμενο και παρασυρόμενο για επτά εβδομάδες, πριν βυθιστεί στις 17 Ιουνίου 1988, περίπου 200 ναυτικά μίλια από τις Αζόρες.

Στο πλοίο επενέβαιναν συνολικά 29 Πολωνοί, 24 ήταν μέλη του πληρώματος και 5 οι γυναίκες σύζυγοι των ναυτικών! Δεν υπήρξαν επιζώντες και η μόνη σωρός που ανασύρθηκε ήταν αυτή του Αντρέι Σουκάλσκι, 41 ετών, η οποία βρέθηκε κοντά στα συντρίμμια.

Μιλάμε για την απόλυτη τραγωδία!

Το Athenian Venture είχε ναυπηγηθεί το 1975 στη Σουηδία για λογαριασμό της πολωνικής εταιρείας Polska Żegluga Morska με το όνομα Karkonosze. Το 1983, αγοράστηκε από την Athenian Sea Carriers του Μίνου Κυριακού και μετονομάστηκε σε Athenian Venture.

Η εικόνα του ελληνόκτητου πλοίου Athenian Venture που είναι τυλιγμένο στις φλόγες μετά την έκρηξη στον Ατλαντικό το 1988

Η αιτία της έκρηξης παραμένει άγνωστη. Το περιστατικό αυτό ανέδειξε την ανάγκη για αυστηρότερους ελέγχους ασφαλείας και συντήρησης στα δεξαμενόπλοια, ιδιαίτερα εκείνα που μεταφέρουν εύφλεκτα φορτία.

Η τραγωδία του Athenian Venture αποτελεί υπενθύμιση των κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί και της σημασίας της ναυτικής ασφάλειας.

Το δυστύχημα σημειώθηκε περίπου 800 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Νέας Σκωτίας, στον Βόρειο Ατλαντικό, μια από τις πιο απρόβλεπτες θαλάσσιες περιοχές με δύσκολες καιρικές συνθήκες οι οποίες πολλές φορές είναι και επικίνδυνες για τα πλοία και τους ναυτικούς.

Η απώλεια 29 ανθρώπων (24 Πολωνοί ναυτικοί και 5 σύζυγοι) συγκλόνισε την Πολωνία και το περιστατικό θεωρείται ένα από τα χειρότερα ναυτικά δυστυχήματα με Πολωνούς πολίτες στον 20ό αιώνα.

Ασφάλεια & κανονισμοί μετά την καταστροφή του ελληνόκτητου πλοίου

Η τραγωδία του ελληνόκτητου πλοίου Athenian Venture, μαζί με παρόμοια περιστατικά της δεκαετίας του ’80, ανάγκασαν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) να ενισχύσει τους κανονισμούς για τη μεταφορά εύφλεκτων φορτίων, και ιδίως για τα tanker που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου όπως η βενζίνη. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση του πληρώματος για την αντιμετώπιση καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης.

Κίνδυνοι του ναυτικού επαγγέλματος

Έχουμε αναφέρει πολλές φορές ότι οι κίνδυνοι του ναυτικού επαγγέλματος είναι πολλοί και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.

Όλα τα είδη πλοίων είναι επικίνδυνα, όμως τα πλοία τα οποία μεταφέρουν εκλεκτά υλικά είναι ακόμη πιο επικίνδυνα και μεταξύ άλλων αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο έκρηξης και κίνδυνο εισπνοής τοξικών αερίων από το πλήρωμα.

Η εγκατάλειψη του πληρώματος σε περίπτωση πυρκαγιά από την άλλη παραμένει μια μεγάλη πρόκληση ιδιαίτερα όταν το πλοίο πλέει σε περιοχές όπου επικρατούν δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Η τραγική αυτή ιστορία του ελληνόκτητου πλοίου μας υπενθυμίζει ότι τον ναυτικό επάγγελμα παραμένει ένα από τα δυσκολότερα και πιο επικίνδυνα επαγγέλματα στον κόσμο.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
24°C