Συμφωνία »Σαμαρά-Εφοπλιστών» για εθελοντική εισφορά 140 εκατ. ευρώ το χρόνο

Συνυποσχετικό σύμφωνο οικειοθελούς προσφοράς προς το Ελληνικό Δημόσιο υπέγραψαν σήμερα ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαρά και το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κατά την συνάντησή τους στο Μέγαρο Μαξίμου στην οποία συμμετείχαν οι υπουργοί, Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας και Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Με το συνυποσχετικό επισφραγίζεται η επιθυμία της Ναυτιλιακής Κοινότητας να συνδράμει, σε ορίζοντα τριετίας, στην Εθνική Προσπάθεια για τη σταθεροποίηση της Οικονομίας της χώρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα δοθούν άμεσα σε πρώτη φάση 75 εκατ. ευρώ και από εκεί και πέρα η Ένωση θα ενισχύει τον κρατικό προϋπολογισμό με 140 εκατ. το χρόνο για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Mέχρι σήμερα, ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που συμμετέχουν στη διαδικασία οικειοθελούς προσφοράς ανέρχεται σε 441 με συνολικό αριθμό πλοίων 2769. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των πλοίων, που δηλώθηκε εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιρειών, στο πλαίσιο της παραπάνω προσφοράς, προσεγγίζει το 90% του συνόλου των πλοίων που φέρουν Ελληνική σημαία, ενώ αναφορικά με τα πλοία ξένης σημαίας το ποσοστό αυτό αγγίζει το 65%.

Υποδεχόμενους τους εκπροσώπους της εφοπλιστικής κοινότητας ο κ. Σαμαράς τους ευχαρίστησε για την συνεισφορά τους: « Σε αυτήν τη δύσκολη καμπή του Τόπου, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τους Έλληνες εφοπλιστές για αυτήν την εθελοντική συνεισφορά τους στον Προϋπολογισμό και στην Εθνική προσπάθεια.

Η σημερινή συμφωνία για την οικειοθελή, δική σας συμμετοχή στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 90% του Στόλου υπό την Ελληνική Σημαία και του 65% του Στόλου με ξένη σημαία, είναι, πραγματικά, συγκινητική και αποδεικνύει ότι, πράγματι, η Ναυτιλία σε όλες τις κρίσιμες, τις δύσκολες περιόδους του Έθνους ήταν πάντοτε, ως Εθνικός Πρωταθλητής, άλλωστε, μία δύναμη πατριωτισμού.

Η προσπάθεια για όλο τον Ελληνικό Λαό είναι δύσκολη, αλλά όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε. Θέλω για άλλη μία φορά να σας ευχαριστήσω θερμά, γιατί γνωρίζω ότι σήμερα είναι μία ξεχωριστή ημέρα και για τη Ναυτιλία και για εμάς».

Από την πλευρά του Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης ανέφερε: «Να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο για τα καλά του λόγια.

Είναι, πράγματι, συγκινητικό ότι μία προσπάθεια, η οποία η Ένωση ανέλαβε να φέρει κοντά όλους τους εφοπλιστές, τους συναδέλφους, ανεξαρτήτως αν είναι μέλη ή όχι. Ένα μεγάλο κομμάτι από αυτούς, οι οποίοι συνέβαλλαν σε αυτήν την υπογραφή του συμφωνητικού, είναι φίλοι και πολλοί συνάδελφοι δεν είναι ούτε καν μέλη.

Αυτή, όμως, η προσπάθεια στέφθηκε με επιτυχία, διότι όλοι έδειξαν και την αγάπη τους στην Ναυτιλία, ανταποδίδοντας τη δική σας στήριξη και αγάπη προς τον κλάδο μας και νομίζω ότι, πιστοποίησαν ότι ο εφοπλισμός πάντα ήταν, είναι και θα είναι παρόν σε οτιδήποτε η Ελλάδα ζητήσει από εμάς».

Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση προς τoυς κ.κ. υπουργούς -Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ με θέμα: «Εθελοντική (!) συνεισφορά των εφοπλιστών στα φορολογικά έσοδα – Υποχρεωτικά τα χαράτσια για τους εργαζόμενους, ανέργους, συνταξιούχους». Στην ερώτηση οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καυτηριάζουν το γεγονός ότι η αύξηση εσόδων από τη φορολογία της πλοιοκτησίας οφείλεται όχι στην υποχρεωτική αύξηση της φορολογίας αλλά από εθελοντική προσφορά των εφοπλιστών.

Ειδικότερα αναφέρουν οι βουλευτές:

«Ήδη από τον Οκτώβριο του 2012 στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2013 – 2016 είχε δημοσιοποιηθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα του κράτους από την ποντοπόρο ναυτιλία από τα 14 περίπου εκατομμύρια ευρώ ετησίως στα 140 εκατομμύρια για την περίοδο 2013 – 2016.

Ένα ποσό που είναι σκανδαλωδώς μικρό αν αναλογιστεί κανείς ότι οι Έλληνες ναυτικοί καταβάλλουν για φόρους περίπου 57 εκ. ευρώ (ή 228 εκ. ευρώ την τετραετία), ενώ στο ίδιο ΜΠΔΣ 2013-2016 προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι οι αγρότες από τη μείωση επιστροφών φόρου θα πληρώσουν 152 εκατ. ευρώ και η μέση ελληνική οικογένεια από τη μείωση των οικογενειακών επιδομάτων θα συνεισφέρει 379 εκατ. ευρώ» και προσθέτουν:

«Το πρωτοφανές είναι ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα, αυτή η ελάχιστη αύξηση των φορολογικών εσόδων από την πλοιοκτησία δεν θα προέλθει από την υποχρεωτική αύξηση της φορολογίας των εφοπλιστών αλλά μέσω μιας διαδικασίας εθελοντικής συνεισφοράς !!! Ειδικότερα, οι εφοπλιστές καλούνται, σε εθελοντική βάση να συνυπογράψουν με την κυβέρνηση ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο θα προβούν σε οικειοθελή παροχή προς το Ελληνικό Δημόσιο με όρους που θέτουν οι ίδιοι και με ιδιαίτερη αναφορά στην υποχρέωση του κράτους να δείξει «σεβασμό» στο ιδιαίτερο θεσμικό καθεστώς που ρυθμίζει τις φοροαπαλλαγές τους.

Για το σκοπό αυτό μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχει συσταθεί στο κεντρικό κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιρειών» στο οποίο γίνονται «δηλώσεις οικειοθελούς προσφοράς» εκ μέρους των εφοπλιστών. Μάλιστα μετά το τέλος της σχετικής διαδικασίας, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών θα υπογράψει συνυποσχετικό οικειοθελούς προσφοράς με τον πρωθυπουργό (!). Πιθανότατα θα οργανωθεί και ειδική … σεμνή τελετή !!» και καταλήγουν:

«Σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι εξοντώνονται από τα χαράτσια που τους επιβάλλει σε υποχρεωτική βάση η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, για τους εφοπλιστές προβλέπεται ειδική φορολογική μεταχείριση σε σχέση με τους άλλους πολίτες και τους παρέχονται πρόσθετα δικαιώματα.

Οι εφοπλιστές λοιπόν όχι μόνο δεν φορολογούνται υποχρεωτικά αλλά καταβάλλοντας ελάχιστα σε εθελοντική βάση προσπαθούν να βελτιώσουν την εικόνα τους στην πληττόμενη από τη λιτότητα ελληνική κοινωνία και να διατηρήσουν τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν και οι οποίες έχουν γίνει αντικείμενο διερεύνησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το Σύνταγμα ωστόσο στην παράγραφο 5 του τέταρτου άρθρου αναφέρεται στην υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Ακόμα όμως και σε αυτή την τόσο κρίσιμη περίοδο για την ελληνική κοινωνία, κυβέρνηση και εφοπλιστές αγνοούν τη συνταγματική επιταγή αναζητώντας από κοινού τρόπους για να επιτύχουν την ελάχιστη συμβολή του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα δημόσια βάρη».

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Γιατί επελέγη η διαδικασία της οικειοθελούς «φορολόγησης» των εφοπλιστών στη βάση ιδιωτικών συμφωνητικών με το ελληνικό δημόσιο αντί της υποχρεωτικής φορολόγησης, όπως συμβαίνει με όλους τους πολίτες; Με ποιες άλλες κατηγορίες πολιτών το ελληνικό δημόσιο έχει επιλέξει να προχωρήσει σε ανάλογες συμφωνίες; Γιατί επιλέγεται η ειδική μεταχείριση μιας ομάδας πολιτών έναντι του δημοσίου, πρακτική η οποία δημιουργεί προβλήματα ισονομίας και αντίκειται στη συνταγματική επιταγή για την υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους;

2. Με ποια διοικητική πράξη (Προεδρικό Διάταγμα, Υπουργική Απόφαση) συστάθηκε το «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιριών» στο κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στην Ακτή Βασιλειάδη, και ποιες οι αρμοδιότητές του; Υπάγεται σε διοικητική μονάδα του οργανογράμματος του Υπουργείου ή λειτουργεί αυτοτελώς και ποια η δομή του;

3. Πόσες εφοπλιστικές εταιρείες δήλωσαν την πρόθεσή τους να συμβάλλουν οικειοθελώς στα φορολογικά έσοδα του δημοσίου, πόσα πλοία αντιστοιχούν σε αυτές τις εταιρείες και ποιο είναι το ποσό που έχει δηλωθεί πως θα καταβληθεί από τη διαδικασία εθελοντικής συνεισφοράς που έχει επιλεγεί; Ακόμα όμως και μέσα από αυτή την πρωτοφανή διαδικασία που θέτει ζητήματα άνισης αντιμετώπισης των πολιτών από το κράτος, πώς εγγυώνται ότι δεν θα υπάρξουν μεταβολές στην κατάσταση των εταιρειών ή στην πολιτική τους που θα οδηγήσουν στη μη είσπραξη των δηλωθέντων ποσών;

protothema.gr

Ελληνικές επενδύσεις 140 εκατ. δολ. στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου

Περί τα 140 εκατ. δολάρια υπολογίζει η Allied Shipbroking την αξία των πλοίων τα οποία αγοράστηκαν από τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Αγοράστηκαν δεκατρία πλοία, από τα οποία εννέα είναι μονάδες μεταφοράς ξηρού φορτίου.

 Πενήντα δύο πλοία αποκτήθηκαν στο ίδιο διάστημα από τα δέκα μεγαλύτερα ναυτιλιακά έθνη. Εκτιμάται ότι το 2013 θα υπάρξει αύξηση των επενδύσεων για αγορές πλοίων, καθώς έχει αρχίσει να επιβραδύνει ο ρυθμός μείωσης των τιμών τους.

Οσον αφορά τις κατασκευές πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, στο τελευταίο τρίμηνο του 2012, ήταν «στο νερό» 9.561 bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 683.002.809 τόνων, ενώ στο βιβλίο παραγγελιών των ναυπηγείων περιλαμβάνονταν 1.790 πλοία συνολικής χωρητικότητας 140.912.378 τόνων.

Τα υπό ναυπήγηση bulk carrier αποτελούν το 18,7% του υπάρχοντος στόλου. Το 2013 αναμένεται να παραδοθούν στους πλοιοκτήτες τους 1.377 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 108.065.077 τόνων, ενώ το 2012 παραδόθηκαν 1.123, χωρητικότητας 92.472.181 τόνων. Οσον αφορά τα τάνκερ, σήμερα βρίσκονται στην αγορά 5.727 πλοία, ενώ έχουν παραγγελθεί 531 μονάδες.

imerisia.gr