Επενδύσεις 3 δισ. το 2013 από Έλληνες εφοπλιστές

Του Μηνά Τσαμόπουλου

«Πρόσω ολοταχώς» έχουν τις επενδυτικές μηχανές τους οι Έλληνες εφοπλιστές μέσα στο 2013 παρά τα δυσοίωνα σημάδια των καιρών. Τους πρώτους μήνες της χρονιάς έχουν επενδύσει πάνω από 3 δισ. δολάρια για αγορές πλοίων και παραγγελίες ναυπήγησης.

Ειδικότερα, έχουν ήδη υπογράψει συμβόλαια το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου για την κατασκευή 20 πλοίων, συνολικής αξίας 2,1 δισ. δολαρίων ενώ πέρσι το ίδιο χρονικό διάστημα είχαν παραγγείλει 13 πλοία συνολικής αξίας 773 εκατομμυρίων δολαρίων.

Οι παραγγελίες είναι αυξημένες κατά 54% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και αποτελούν το 7,14% του συνόλου των παραγγελιών που έχουν δοθεί παγκοσμίως το 2013 και ανέρχονται στις 280.

Οι μεγάλοι ανταγωνιστές των Ελλήνων, οι Κινέζοι προσπαθούν να μείνουν κοντά χωρίς όμως να τα καταφέρνουν. Έχουν παραγγείλει 27 πλοία αξίας 916 εκατομμύρια δολάρια, έναντι 12 πέρσι αύξηση 125% αξίας 53 εκατ. δολαρίων σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny.

Το 2012 οι Έλληνες υπέγραψαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση 114 πλοίων σε σύνολο 1.429 αξίας 5,04 δισεκατομμυρίων.

Σύμφωνα με την Golden Destiny, τον Ιανουάριο υπογράφηκαν συμφωνίες ύψους 1,5 δισ. δολαρίων, τον Φεβρουάριο 682 εκατ. δολαρίων, και ως τα μέσα Μαρτίου 288 εκατομμυρίων δολαρίων.
Οι Έλληνες έχουν ρίξει το μεγαλύτερο βάρος στα πλοία ξηρού φορτίου ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι έχουν αρχίσει να στρέφονται προς τα ιαπωνικά ναυπηγεία αντί για τα κινεζικά και νοτιοκορεατικά.

Όσο αφορά τις αγορές πλοίων οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αποκτήσει μέσα στο 2013 57 πλοία αξίας 664.590 εκατομμυρίων δολαρίων επί συνόλου 268 που έχουν αλλάξει χέρια, συνολικής αξίας τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με την Allied Shipbroking Inc.

Ναυπηγήσεις

Στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων, το όνομα του Γιάννη Αγγελικούση φιγουράρει στην πρώτη 10άδα των ναυτιλιακών Ομίλων με τις περισσότερες εν εξελίξει κατασκευές.

Ειδικότερα βρίσκεται στην 10η θέση με 24 πλοία στις σχάρες συνολικής χωρητικότητας 3,2 εκατομμυρίων δολαρίων. Το ναυπηγικό πρόγραμμα είναι συνολικής αξίας 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ο Όμιλος Αγγελικούση, ο οποίος έχει από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως που αποτελείται από φορτηγά δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.

Μέσα στο 2013 ξεχωρίζουν οι παραγγελίες του Πέτρου Παππά, που ελέγχει την Ocean Bulk για τέσσερα πλοία με option για δύο, συνολικής αξίας 150 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η Carras Ηellas παρήγγειλε τη ναυπήγηση δύο πλοίων 180.000 τόνων το καθένα, συνολικής αξίας 92 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ιαπωνικά ναυπηγεία επέλεξε και η Brave Maritime του ομίλου Βαφειά για την κατασκευή δύο LPG 7.200 cum το καθένα, με option για τέσσερα ακόμη. Τα δύο πρώτα πλοία θα παραδοθούν στην διάρκεια του 2014.

Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά StealthGas του Χάρη Βαφειά διαθέτει κεφάλαια ύψους 120 εκατομμυρίων δολαρίων για επενδύσεις.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Χάρη Βαφειά τα 50 εκατομμύρια είναι σε ρευστό και τα υπόλοιπα σε τρία πλοία χωρίς δάνεια που θα αποτελέσουν τον μοχλό για την απόκτηση νέου τονάζ.

Τα δεδομένα αυτά δίνουν στον Έλληνα πλοιοκτήτη τη δυνατότητα να προχωρήσει σε ενίσχυση του στόλου του αγοράζοντας πλοία χωρίς να βάζει υποθήκες ή να κάνει αύξηση κεφαλαίου. Η εταιρεία ολοκλήρωσε μέσα στο 2012 ναυπηγικό πρόγραμμα για 12 LPG ενώ έχει τέσσερα ακόμη υπό κατασκευή στην Νότιο Κορέα.

Επίσης, η Alcyon Shipping παρήγγειλε τέσσερα capes με μία option στα ναυπηγεία Sungdong Shipbuilding & Marine Engineering της Κορέας ενώ επιβεβαιώθηκε η παραγγελία στα ίδια ναυπηγεία της Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη για τη ναυπήγηση τεσσάρων capes συν δύο option.

«Παρά το γεγονός ότι οι προβλέψεις για το 2013 δεν προμηνύουν σημαντικές μεταβολές προς το καλύτερο για τη ναυλαγορά συγκριτικά με το 2012, αρκετοί πλοιοκτήτες έχουν αρχίσει και τοποθετούνται σε παραγγελίες νέων πλοίων ή αγορές μεταχειρισμένων προεξοφλώντας με αυτό τον τρόπο ότι δεν αναμένεται σημαντική περεταίρω πτώση των τιμών οι οποίες βρίσκονται σε ελκυστικά επίπεδα» επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas και προσθέτει:

« Σε παγκόσμιο επίπεδο υπολογίζεται ότι οι παραγγελίες νεότευκτων, για όλους τους τύπους των πλοίων, μέχρι στιγμής για το 2013 είναι διπλάσιες από την ίδια περίοδο πέρυσι. Στα μεταχειρισμένα η τάση σε παγκόσμιο επίπεδο δεν είναι τόσο αυξητική, αλλά αναμένεται να παρουσιάσει άνοδο στο επόμενο διάστημα, ενώ σε επίπεδο Ελλήνων πλοιοκτητών οι αγορές μεταχειρισμένων πλοίων είναι διπλάσιες από την αντίστοιχη περίοδο του 2012, δηλαδή 40 πλοία εκ των οποίων το 70% αφορούν πλοία ξηρού φορτίου».

newmoney.gr