Πειραιάς
23°C

Το προσαραγμένο πλοίο των 304 μέτρων της MSC εμφανίζεται στη Σαχάρα!

Δημοσιεύθηκε στις

20/05/2025

από

Το προσαραγμένο πλοίο MSC Antonia εμφανίζεται στη Σαχάρα λόγω GPS spoofing

Το προσαραγμένο πλοίο MSC Antonia και το GPS spoofing στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει παγκόσμιο ενδιαφέρον. Ενώ το πλοίο παραμένει ακίνητο από τις 10 Μαΐου κοντά στην Τζέντα, υπηρεσίες εντοπισμού το εμφανίζουν πλέον… στην ενδοχώρα της Σαχάρας!

Δέκα ημέρες μετά μετά το συμβάν στα ανοικτά της Τζέντα, το MSC Antonia μήκους 304 μέτρων και χωρητικότητας 7.000 teu παραμένει προσαραγμένο στο σημείο. Το περίεργο της υπόθεσης για το προσαραγμένο πλοίο είναι ότι φαίνεται προσαραγμένο στην έρημο σε άλλη ήπειρο, κάτι το οποίο είναι ένα οπτικό παράδειγμα της πλαστογράφησης του σήματος του GPS (GPS spoofing ) που αντιμετωπίζουν τα πλοία κατά τη διέλευση τους από την Ερυθρά Θάλασσα.

Η ανάλυση από την εταιρεία ναυτιλιακών αναλύσεων Windward, τόνισε τα μοτίβα πλαστογράφησης τα οποία ήταν η αιτία της προσάραξης του πλοίου στις 10 Μαΐου κοντά στους ύφαλους Eliza δυτικά της Τζέντα, με την υπηρεσία παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic να υποστηρίζει αυτή τη θεωρία, αλλά και δορυφορικές εικόνες από την Pole Star Global να δείχνουν ότι το προσαραγμένο πλοίο ακουμπά σε έναν ύφαλο. Επίσης, μια σειρά από βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποδεικνύουν ότι όντως το προσαραγμένο πλοίο βρίσκεται σε αυτό το σημείο.

Το προσαραγμένο πλοίο MSC Antonia εμφανίζεται στη Σαχάρα λόγω GPS spoofing
Το προσαραγμένο πλοίο MSC Antonia εμφανίζεται στη Σαχάρα λόγω GPS spoofing

Δέκα ημέρες αργότερα, ωστόσο, παρά το γεγονός ότι αναφέρεται ως προσαραγμένο, το πλοίο εμφανίζεται σήμερα σε διάφορες υπηρεσίας παρακολούθησης πλοίων, όχι μόνο στην αντίθετη πλευρά της Ερυθράς Θάλασσας, αλλά στην ενδοχώρα, μαζί με άλλα πλοία! Το VesselFinder έχει τοποθετήσει το πλοίο στην Airport Road, νότια του Port Sudan, το myShipTracking το τοποθετεί λίγα χιλιόμετρα πιο μέσα στην ενδοχώρα, ενώ η τοποθεσία του πλοίου από το MarineTraffic το φαίνεται να είναι περίπου 250 χιλιόμετρα από την πλησιέστερη ακτογραμμή στην έρημο Nubian, στην ανατολική περιοχή της ερήμου Σαχάρας! Εκεί φαίνονται να είναι μαζί του και άλλα πλοία!

Το προσαραγμένο πλοίο των 304 μέτρων της MSC εμφανίζεται στη Σαχάρα

Ο ειδικός σε θέματα ναυτιλιακής ασφάλειας Ambrey έχει παρατηρήσει αυξανόμενες παρεμβολές του GPS σε ζώνες συγκρούσεων. Αυτές εκδηλώνονται με συνεχή διακοπή του σήματος σε μια περιοχή, αυξάνοντας τον κίνδυνο της ναυσιπλοΐας.

«Αυτά αξιολογούνται ως αμυντικά μέτρα από κρατικούς παράγοντες – όπως φαίνεται στη Μαύρη Θάλασσα, στα ανοιχτά της Χάιφα ή στα ανοιχτά του Port Sudan – σε απάντηση στην αυξημένη χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων στον πόλεμο», σχολίασε ο Dan Mueller, ανώτερος αναλυτής της Ambrey για τη Μέση Ανατολή.

Ο Mueller δήλωσε ότι η έκταση που έχουν πάρει οι διαταραχές του GPS στα ανοιχτά του Σουδάν, το οποίο έχει πληγεί από τον πόλεμο, είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, δεδομένου του όγκου της κυκλοφορίας και των ρηχών υδάτων νότια του Πορτ Σουδάν. Οι περιορισμένες οπτικές αναφορές για ασφαλή πλοήγηση αποτελούν μια πρόσθετη πρόκληση για τους ναυτικούς που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα χωρίς ακριβή δεδομένα θέσης.

«Η συνέχιση τέτοιων διαταραχών σε μελλοντικές συγκρούσεις είναι πολύ πιθανή και θα αυξήσει τους κινδύνους ναυσιπλοΐας για την εμπορική ναυτιλία», προειδοποίησε ο Mueller.

Το MSC Antonia, κατασκευής 2009, έγινε πρωτοσέλιδο τον περασμένο Αύγουστο, όταν έχασε πολλά εμπορευματοκιβώτια λόγω κακοκαιρίας ενώ έπλεε στα ανοιχτά της Νότιας Αφρικής.

Τι είναι το GPS spoofing και γιατίο επηρέασε το προσαραγμένο πλοίο MSC Antonia;

Το GPS spoofing είναι μια τεχνική παραπλάνησης όπου ψεύτικα σήματα GPS στέλνονται σκόπιμα σε ένα πλοίο, με αποτέλεσμα το πλήρωμα να νομίζει ότι βρίσκεται σε λάθος τοποθεσία.

Όπως είναι προφανές, ο σκοπός του είναι να παραπλανηθεί το πλήρωμα και το σύστημα θέσεως και πλοήγησης ενός πλοίου.

Όπως γίνεται αντιληπτό, οι κίνδυνοι είναι αρκετοί και περιλαμβάνουν την προσάραξη, την σύγκρουση, την πλοήγηση σε λάθος ή επικίνδυνα νερά ή και ακόμα την πειρατεία ή κατάσχεση την κατάσχεση του πλοίου

Οι παρεμβολές στο GPS γίνονται από χάκερς μέχρι κρατικές υπηρεσίες ή τρομοκρατικές ομάδες.

Ο κίνδυνος για τη ναυσιπλοΐα είναι πολύ μεγάλος, ειδικά σε περιοχές όπως ο Περσικός Κόλπος και η Ερυθρά Θάλασσα, όπου τέτοια περιστατικά έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
23°C