Ακυρώσεις δρομολογίων σε ρυθμούς COVID φέρνουν ξανά κρίση στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων.
Σε κρίση βρίσκεται ο κλάδος της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το τελευταίο διάστημα, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να ακυρώνουν δρομολόγια με ρυθμό που βλέπαμε την περίοδο της πανδημίας, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να συγκρατήσουν τους ναύλους που έχουν δεχθεί ισχυρές πιέσεις.
Από την μία ο φόβος για τους δασμούς και από την άλλη η χαμηλή ζήτηση από τις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις σε ολόκληρη την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, με τα περιθώρια κέρδους των ναυτιλιακών εταιρειών να βρίσκονται υπό ατμών και να περνούν πλέον κάτω από το όριο του μηδενός σε αρκετές βασικές γραμμές.
Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότερες από αυτές εξακολουθούν να δίνουν προτεραιότητα στο μερίδιο αγοράς έναντι της κερδοφορίας.
Σύμφωνα με νέα στοιχεία της project44, αυτόν τον μήνα έχουν ακυρωθεί 67 δρομολόγια από την Κίνα προς τις ΗΠΑ και 71 προς την αντίθετη κατεύθυνση, αριθμός που ξεπερνά ακόμη και τα επίπεδα της εποχής του COVID!
«Οι εταιρείες “σβήνουν” δρομολόγια με ένταση που δεν έχουμε ξαναδεί από τις αρχές της πανδημίας», δήλωσε ο Bart De Muynck, επικεφαλής της Better Supply Chains. «Η διαφορά είναι πως αυτή τη φορά δεν πρόκειται για αντίδραση σε κρίση, αλλά για προσπάθεια να διατηρηθεί η σταθερότητα των ναύλων σε μια αγορά που έχει διαταραχθεί από τους δασμούς».
Από την αρχή του χρόνου, τα ακυρωμένα δρομολόγια έχουν εκτοξευθεί σε όλες τις κύριες γραμμές που συνδέονται με τις ΗΠΑ με την γραμμή Δυτικής Ακτής ΗΠΑ – Νοτιοανατολικής Ασίας να φτάνει ακόμη και το 75%!
Οι εισαγωγές από την Κίνα βλέπουν μείωση για πέντε συνεχόμενους μήνες, ενώ οι εξαγωγές για εννέα. Από τότε που ο Ντόναλντ Τραμπ επέστρεψε στην εξουσία, το εμπόριο ΗΠΑ–Κίνας έχει αλλάξει ριζικά: οι εισαγωγές έχουν υποχωρήσει κατά 27% σε ετήσια βάση, ενώ οι εξαγωγές έχουν σημειώσει πτώση 42%.
Οι ναυτιλιακές αντιδρούν με το μοναδικό εργαλείο που τους έχει απομείνει, αυτό της χωρητικότητας.
Οι ακυρώσεις δρομολογίων (blank sailings) έχουν μετατραπεί στο βασικό τους όπλο για να συγκρατήσουν τις τιμές των ναύλων, καθώς η αβεβαιότητα που προκαλούν οι δασμοί διαλύει τα προγράμματα και περιορίζει τη ζήτηση.
Παρά το μέγεθος της αναστάτωσης, τα πρότυπα προμήθειας παραμένουν εντυπωσιακά σταθερά. Οι περισσότεροι αποστολείς δεν έχουν μεταφέρει ακόμη ουσιαστικά την παραγωγή τους εκτός Κίνας, απλώς αλλάζουν χρονικά τις αποστολές τους, προσπαθώντας να αποφύγουν τις περιόδους αιχμής των δασμών.
Η Linerlytica σχολίασε αυτή την εβδομάδα ότι οι ναυτιλιακές δίνουν σκληρή μάχη υπό αντίξοες συνθήκες με σκοπό να επαναφέρουν τα επίπεδα των ναύλων.
«Οι ναύλοι από την Άπω Ανατολή εξακολουθούν να δέχονται πιέσεις λόγω μειωμένης δραστηριότητας στην αγορά, εξαιτίας των αργιών της Golden Week στην Κίνα», ανέφερε η εταιρεία. «Παρότι οι ναυτιλιακές πιέζουν για αυξήσεις στους ναύλους από τις 15 Οκτωβρίου, η επιστροφή των περισσότερων τακτικών υπηρεσιών μετά τις ακυρώσεις της Golden Week δεν προσφέρει ουσιαστική στήριξη στην προσπάθεια αυτή».
Τέλος, σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα Jefferies, οι ναύλοι έχουν πέσει κάτω από το όριο κερδοφορίας ακόμη και για τις πιο αποδοτικές εταιρείες, για πρώτη φορά από τα τέλη του 2023. Η τράπεζα προειδοποιεί ότι οι χαμηλοί ναύλοι στη spot αγορά θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τις διαπραγματεύσεις των συμβολαίων για το 2026.
Βλέποντας όλη αυτή την κρίση στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων δεν θα μπορούσε να μην ξυπνάει στον κάθε έναν μας μνήμες από την εποχή του κορονοϊού, τότε που όλα έφτασαν στον πάτο ενώ λίγο αργότερα εκτινάχθηκαν στα ύψη…
Η ναυτιλία έχει αποδείξει πολλές φορές ότι μετά από κάθε κρίση βρίσκει τον δρόμο της. Ας ελπίσουμε αυτή τη φορά να υπάρξει μια σταθεροποίηση της αγοράς σε επίπεδα που θα μπορεί να αντέξει ο μέσος καταναλωτής.