Αυξάνονται τα προβλήματα με το σήμα του GPS, με πολλούς ναυτικούς να μιλούν για χάος στην περιοχή του Κόλπου.
Η ανησυχία μεγαλώνει μέρα με τη μέρα ανάμεσα στους ναυτικούς και στις ναυτιλιακές εταιρείες. Όλο και περισσότερα περιστατικά με απώλεια ή αλλοίωση σήματος του GPS αναφέρονται στην περιοχή του Κόλπου, και όσοι ταξιδεύουμε εκεί ξέρουμε καλά τι σημαίνει να χάσεις το σήμα του GPS μέσα στη νύχτα. Δεν είναι καθόλου αστείο. Νιώθεις σαν να σου τραβάνε το χαλί κάτω απ’ τα πόδια σου και είναι απόλυτα φυσιολογικό.
Η Υπηρεσία Ναυτιλιακού Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO) ανέφερε τις τελευταίες μέρες σημαντική αύξηση στις παρεμβολές GNSS σε πλοία που έπλεαν στην περιοχή του Κόλπου, μεταξύ 3 και 7 Οκτωβρίου.
Βόμβα από το Κατάρ: Στοπ στη ναυσιπλοΐα στα ύδατά της λόγω σφαλμάτων στο σήμα του GPS
Τα προβλήματα εντοπίζονται κυρίως γύρω από το Bandar-e-Pars, το Στενό του Ορμούζ και το Πορτ Σουδάν. Οι παρεμβολές αυτές δεν επηρεάζουν μόνο το GPS, αλλά προκαλούν και αλλοιώσεις στα δεδομένα των συσκευών AIS, με τη θέση των πλοίων να «πηδάει» σε διαφορετικά σημεία από αυτά που στην πραγματικότητα βρίσκονται.
Το Υπουργείο Μεταφορών του Κατάρ ήρε εν μέρει τη γενική απαγόρευση ναυσιπλοΐας που είχε επιβάλει στις 4 Οκτωβρίου, επιτρέποντας πλέον τη ναυσιπλοΐα κατά τη διάρκεια της ημέρας και για συμβατικά πλοία.
Τέτοιες απαγορεύσεις δεν βλέπεις εύκολα, και δείχνουν πόσο σοβαρό έχει γίνει το πρόβλημα με τις παρεμβολές στο GPS. Όσοι έχουμε βρεθεί στην περιοχή, ξέρουμε πως κάτι τέτοιο δημιουργεί χάος, ειδικά για τα πλοία που βρίσκονται ήδη εν πλω.
Αξίζει να πούμε πως η απαγόρευση αυτή δεν εφαρμόστηκε για όλα τα πλοία. Τα LNG και τα δεξαμενόπλοια συνέχισαν κανονικά τις δραστηριότητές τους κοντά στη Ντόχα και το Ρας Λαφάν, σύμφωνα με στοιχεία της Trident Risk Advisors αλλά και μαρτυρίες που λάβαμε από ναυτικούς που πήγαιναν να φορτώσουν σε τερματικούς σταθμούς της χώρας.
Από την άλλη, υπάρχουν αναφορές από τη Ντόχα που κάνουν λόγο για μετατοπίσεις των σημάτων των πλοίων προς το Ιράν. Πολλοί μιλούν για ηλεκτρονικές παρεμβολές ή ακόμα και για πλαστογράφηση του σήματος του GPS. Αν ισχύει αυτό, μιλάμε για κάτι πολύ πιο επικίνδυνο απ’ όσο φαίνεται.
Το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών (JMIC) είχε ήδη προειδοποιήσει από τον Μάιο, ζητώντας από τα πλοία που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα και το Στενό του Ορμούζ να είναι σε διαρκή επιφυλακή. Να μην βασίζονται μόνο στα ηλεκτρονικά μέσα πλοήγησης, ούτε στον αυτόματο πιλότο. Να κοιτούν και “έξω από το τζάμι”.
Βέβαια, στη θεωρία όλα εύκολα είναι, αφού το να “κοιτάει κάποιος έξω από το τζάμι”, είναι καθαρά μεταφορικό και σε καμία περίπτωση δεν προσφέρει την ασφάλεια και τη σιγουριά του GPS.
Δυστυχώς, οι παρεμβολές και η πλαστογράφηση του σήματος του GPS είναι καθημερινό φαινόμενο πλέον στις μεγάλες θαλάσσιες οδούς, από τη Βαλτική μέχρι τον Περσικό Κόλπο. Κι αυτό δεν είναι απλά ακόμη ένα τεχνικό πρόβλημα, αλλά είναι μια τεράστια απειλή για την ασφάλεια των ναυτικών, για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και για το παγκόσμιο εμπόριο.
Τα πλοία που δραστηριοποιούνται εντός της Περιοχής Εθελοντικής Αναφοράς του UKMTO και αντιμετωπίζουν τέτοιες ανωμαλίες, καλούνται να στέλνουν άμεσα αναφορές, μαζί με φωτογραφίες ή βίντεο του ηλεκτρονικού εξοπλισμού τους.
Η αλήθεια είναι πως αυτή την περίοδο η ανησυχία βρίσκεται στα κόκκινα. Οι αναφορές από συναδέλφους ναυτικούς έρχονται συνεχώς. Άλλοι χάνουν το GPS για λεπτά, άλλοι για ώρες. Κανείς δεν νιώθει σίγουρος πλέον όταν πλέει σε αυτές τις περιοχές.
Όπως και να το δει κανείς, οι θάλασσες της Μέσης Ανατολής δεν είναι πια ήσυχες. Και όταν τα ηλεκτρονικά σε εγκαταλείπουν, τότε καταλαβαίνεις πόσο αξίζει η ανθρώπινη εμπειρία. Όσο κι αν προχωρήσει η τεχνολογία, πάντα θα χρειάζεται εκείνος που ξέρει να διαβάζει και να σέβεται τη θάλασσα.