Ένας ναυτικός νεκρός, ένας τραυματίας και κανείς δεν τους ρώτησε αν ήθελαν να πάνε στον κόλπο του Άντεν. Το τραγικό περιστατικό στο φορτηγό πλοίο Minervagracht προκαλεί θλίψη και ερωτήματα για τις ευθύνες των εταιρειών που αγνοούν τα δικαιώματα των ναυτικών τους.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Τμήματος Μεταναστών Εργαζομένων (DMW) των Φιλιππίνων, δεν δόθηκε ποτέ η δυνατότητα στο πλήρωμα του φορτηγού πλοίου Minervagrach, που χτυπήθηκε από τους Χούθι, να ξεμπαρκάρει και να αποφύγει να πάει στον κόλπο του Αντεν.
Να υπενθυμίσουμε ότι η Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (MLC) δίνει στους ναυτικούς το δικαίωμα επαναπατρισμού εάν «το πλοίο κατευθύνεται προς μια εμπόλεμη ζώνη στην οποία ο ναυτικός δεν συναινεί να πάει».
Το Διεθνές Φόρουμ Διαπραγματεύσεων (IBF) της MLC έχει αναγνωρίσει τη νότια Ερυθρά Θάλασσα, το Μπαμπ ελ-Μαντέμπ και ολόκληρο τον Κόλπο του Άντεν ως «περιοχή πολεμικών επιχειρήσεων», όπου ισχύει αυτό το δικαίωμα επαναπατρισμού.
Οι Φιλιππίνες έχουν θεσπίσει εσωτερικούς κανονισμούς που εφαρμόζουν αυτό το τμήμα της MLC για τους Φιλιππινέζους ναυτικούς, με πρόσθετες απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων.
Η DMW έχει αναγνωρίσει το δικαίωμα της MLC να «αρνηθεί να αποπλεύσει», προστατεύοντας τους Φιλιππινέζους από κυρώσεις εάν ζητήσουν να επαναπατριστούν αντί να πλεύσουν σε ζώνη υψηλού κινδύνου.
Προβλέπει επίσης την καταβολή δύο μηνών μισθών και τον επαναπατρισμό τους στην πατρίδα τους. Εκτός από τα πρότυπα της MLC, απαιτεί επίσης από τις ναυτιλιακές εταιρείες να αναφέρουν στην DMW τυχόν προγραμματισμένες διελεύσεις από ζώνες υψηλού κινδύνου ή εμπόλεμες ζώνες, με πλήρη κατάλογο των Φιλιππινέζων ναυτικών που επέβαιναν και μια εξήγηση για το γιατί το πλοίο δεν μπορούσε να αποφύγει την περιοχή.
Η πολιτική αυτή δημιουργήθηκε ως απάντηση στην κρίση της Ερυθράς Θάλασσας το 2024 και η DMW ακολούθησε με αρκετές εγκυκλίους που συμβούλευαν τους πλοιοκτήτες να αποφεύγουν την περιοχή και να τους υπενθυμίζουν τις απαιτήσεις της εντολής, η πιο πρόσφατη από τις οποίες δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο.
Ο Υπουργός Μεταναστών Εργαζομένων Hans Leo Cacdac δήλωσε στο Global Filipino Magazine ότι τα Φιλιππινέζικα μέλη του πληρώματος του Minervagracht δεν ενημερώθηκαν ποτέ για το δικαίωμά τους να αρνηθούν να πάνε με το πλοίο στην περιοχή των πολεμικών επιχειρήσεων στην Υεμένη.
Ούτε, η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου ακολούθησε τους φιλιππινέζικους κανόνες που απαιτούν αναφορά στην DMW σχετικά με την προγραμματισμένη διέλευση εκ των προτέρων.
Η επίθεση στο πλοίο είχε σαν αποτέλεσμα ένας ναυτικός να χάσει την ζωή του και ένας ακόμη να τραυματιστεί κα να μεταφερθεί σε νοσοκομείο του Τζιμπουτί.
Είναι ακόμη ένα τραγικό συμβάν που θύμα ήταν ένας αθώος ναυτικός, ο οποίος έφυγε από το σπίτι του για να μπαρκάρει και να εργαστεί για τη επιβίωση του και τελικά δεν γύρισε ποτέ πίσω.
Τέτοια περιστατικά μας υπενθυμίζουν ότι υπάρχουν ακόμη εταιρείες που καθόλου δεν νοιάζονται στην πραγματικότητα για τα πληρώματα τους.
Ας ελπίσουμε να είναι ο τελευταίος ναυτικός που χάνει τόσο άδικα την ζωή του σε αυτές τις επικίνδυνες για την ναυσιπλοΐα περιοχές.