Πειραιάς
34°C

Τα ελλιπή μέτρα ασφαλείας και η κακή οργάνωση οδήγησαν στον σοβαρό τραυματισμό του Β’ μηχανικού

Δημοσιεύθηκε στις

03/12/2025

από

Τα μέτρα ασφαλείας και ο εξοπλισμός προσωπικής προστασίας είναι πολύ σημαντικά σε ένα πλοίο και διασφαλίζουν έως ένα σημείο την ασφάλεια του πληρώματος. Όταν αυτά τα μέτρα ασφαλείας δεν τηρούνται όπως πρέπει, τότε μπορεί να συμβούν σοβαρά ατυχήματα όπως αυτό που οδήγησαν στον σοβαρό τραυματισμό του Β’ μηχανικού ή ακόμη και ατυχήματα που μπορεί οδηγήσουν ακόμη και στον θάνατο.

Σε αυτό το περιστατικό, ένας δεύτερος μηχανικός στο επιβατηγό πλοίο Spirit of Tasmania I τραυματίστηκε σοβαρά μετά από την πτώση του κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης της κύριας μηχανής, με την επίσημη έρευνα να διαπιστώνει ότι οι διαδικασίες διαχείρισης ασφάλειας δεν ακολουθήθηκαν σωστά κατά τη διάρκεια του συμβάντος. Ο τραυματισμός του ήταν τόσο σοβαρός που χρειάστηκε χειρουργική επέμβαση.

Το ατύχημα συνέβη στις 6 Μαρτίου 2025, ενώ το πλοίο ήταν ελλιμενισμένο στο Geelong της Victoria, κατά τη διάρκεια της αλλαγής λαδιού σε έναν από τους κύριους υπερσυμπιεστές του κινητήρα του πλοίου. Ωστόσο, επιπλοκές κατά τη διάρκεια των εργασιών οδήγησαν το πλήρωμα να αποφασίσει να αντικαταστήσει την πλάκα κάλυψης του περιβλήματος του ρουλεμάν του υπερσυμπιεστή, απαιτώντας από το πλήρωμα να ανέβει και να κατέβει αρκετές φορές από την μηχανή.

Κατά την κατάβαση από την μηχανή, ο δεύτερος μηχανικός έπεσε και υπέστη σοβαρό τραυματισμό στο γόνατο του, ο οποίος απαιτούσε χειρουργική επέμβαση.

Η έρευνα του Αυστραλιανού Γραφείου Ασφάλειας Μεταφορών (ATSB) αποκάλυψε αρκετά κρίσιμα κενά ασφαλείας. Παρά την τακτική πρόσβαση που απαιτούνταν, δεν είχε οριστεί ή καθοριστεί καμία τυπική ασφαλής διαδρομή προς το πάνω μέρος της κύριας μηχανής.

«Αφού εργάστηκε πάνω στην κύρια μηχανή, ο δεύτερος μηχανικός περπάτησε κατά μήκος των καλυμμάτων των ζυγοσταθμιστών πριν περάσει στο άνοιγμα στο κιγκλίδωμα, γλιστρώντας και πέφτοντας», δήλωσε ο Διευθυντής Ασφάλειας Μεταφορών της ATSB, Stuart Macleod.

Η έρευνα διαπίστωσε ότι η απόφαση αντικατάστασης της πλάκας καλύμματος του περιβλήματος της θέσης του ρουλεμάν ήταν μια σημαντική επέκταση του αρχικά προγραμματισμένου πεδίου εργασίας, ωστόσο τα υπάρχοντα πρωτόκολλα ασφαλείας δεν ενημερώθηκαν και τηρήθηκαν αναλόγως.

«Παρά αυτή τη σημαντική αλλαγή στο πεδίο εφαρμογής, η υπάρχουσα Ανάλυση Ασφάλειας στην Εργασία δεν αναθεωρήθηκε, ούτε συμπληρώθηκε νέα λίστα ελέγχου ασφάλειας πριν από την εκκίνηση από εκείνους που πραγματοποιούσαν τις εργασίες», δήλωσε ο Macleod. «Αυτό οφειλόταν στην πίεση χρόνου και στην αντίληψη των εμπλεκομένων ότι η εργασία ήταν χαμηλού κινδύνου. Κατά συνέπεια, ο κίνδυνος ολισθήσεων και πτώσεων που εμπλέκονταν στην εργασία δεν ελήφθη σωστά υπόψη».

Τα ευρήματα της ATSB αποκάλυψαν ότι οι διαδικασίες του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας του Spirit of Tasmania I για τις Αναλύσεις Ασφάλειας στην Εργασία δεν εφαρμόστηκαν αποτελεσματικά κατά τη στιγμή του συμβάντος.

Υποπλοίαρχος έχασε την ζωή του από εσωτερική αιμορραγία τρεις μέρες μετά

Μετά το ατύχημα, η διαχειρίστρια εταιρεία TT-Line εφάρμοσε διάφορα διορθωτικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της παροχής μιας αφαιρούμενης πλατφόρμας εργασίας για ασφαλή πρόσβαση στις κορυφές του κινητήρα τόσο στο Spirit of Tasmania I όσο και στο αδελφό πλοίο Spirit of Tasmania II. Η εταιρεία ενημέρωσε επίσης τις JSA που σχετίζονται με τις εργασίες στον στροβιλοσυμπιεστή και την πολλαπλή εξαγωγής ώστε να συμπεριλάβουν τους κινδύνους πρόσβασης.

Ο Macleod τόνισε τα ευρύτερα διδάγματα από την έρευνα, σημειώνοντας ότι η ATSB έχει εξετάσει πολλά περιστατικά που αφορούν μη ασφαλείς πρακτικές εργασίας στο πλοίο.

«Ένας επαναλαμβανόμενος παράγοντας σε τέτοια περιστατικά είναι τα άτομα που εμπλέκονται στην εργασία να μην αναγνωρίζουν τους κινδύνους που εμπλέκονται ή/και να μην λαμβάνουν υπόψη την ρουτίνα εργασίας και τον χαμηλό κίνδυνο», είπε.

«Αυτή η έρευνα υπογραμμίζει τη σημασία των αποτελεσματικών ελέγχων κινδύνου, οι οποίοι απαιτούν από το προσωπικό σε όλα τα επίπεδα επί του πλοίου και στην ξηρά να συμβάλλει στην αποτελεσματική εφαρμογή του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας στο πλοίο», κατέληξε ο Macleod.

Το ερώτημα που τίθενται βέβαια είναι εάν ένα ακόμα check list θα λύσει τέτοιου είδους προβλήματα, αφού δεν φτάνει μόνο να συμπληρώνεται αλλά θα πρέπει να εφαρμόζονται και όλα αυτά που περιέχει. Έχει δυστυχώς αποδειχτεί πολλές φορές ότι καμία λίστα ελέγχου δεν μπορεί να προστατέψει το πλήρωμα από μόνη της. Θα πρέπει όλοι οι σύγχρονοι ναυτικοί να προσέχουν ιδιαίτερα για την προσωπική τους ασφάλεια αλλά και την ασφάλεια των συναδέλφων τους.


Δεν υπάρχει κάτι χειρότερο από έναν σοβαρό τραυματισμό ενός πλοίου που βρίσκεται στην μέση της θάλασσας. Η υγεία όλων μας είναι πάνω από όλα.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C