Πειραιάς
23°C

Αληθινό περιστατικό: Πως τα διαδοχικά λάθη παραλίγο να γίνουν η αιτία να συγκρουστούν δυο ferry

30/05/2023

Είναι από τα περιστατικά που ακούμε πολύ συχνά στη παγκόσμια ναυτιλία. Η σύγκρουση μεταξύ δυο πλοίων είναι ίσως το πιο συνηθισμένο ατύχημα στη θάλασσα και πολλές φορές μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφικά αποτελέσματα.

Το αληθινό συμβάν που ακολουθεί είναι ένα από αυτά.

Ένα οχηματαγωγό πλοίο έφτανε σε ένα μικρό λιμάνι, την ημέρα με καλή ορατότητα πλέοντας με ταχύτητα 9,5 κόμβων. Ο αξιωματικός της γέφυρας επικοινώνησε με την υπηρεσία διαχείρισης της κυκλοφορίας (Vessel Traffic Services-VTS) για να ρωτήσει εάν το πλοίο το όποιο βρισκόταν ήδη στο λιμάνι επρόκειτο να αναχωρήσει στην προκαθορισμένη ώρα.

Το VTS το ενημέρωσε ότι το πλοίο θα αναχωρούσε τα επόμενα 10-15 λεπτά και ότι θα ήταν καλύτερο να περιμένει έξω από αυτό, μέχρι να αναχωρήσει το πλοίο που ήταν ελλιμενισμένο, δεδομένου και του περιορισμένου χώρου του λιμανιού. Αυτές οι πληροφορίες δόθηκαν ως «πρόταση» και όχι ως υποχρεωτική οδηγία.

Περίπου 18 λεπτά αργότερα, το VTS κάλεσε στο VHF το αφιχθέν πλοίο για να το ενημερώσει ότι το ελλιμενισμένο ferry αναμένεται να αναχωρήσει τα επόμενα ένα ή δύο λεπτά. Παρόλο ότι αυτό επιβεβαιώθηκε ότι έγινε κατανοητό, το πλοίο συνέχισε την πορεία του με μειωμένη ταχύτητα 6 κόμβων, αντί να σταματήσει και να περιμένει έξω από το λιμάνι.

Από την άλλη, στο πλοίο που αναχωρούσε, η ομάδα της γέφυρας δεν είχε επίγνωση της θαλάσσιας κυκλοφορίας στην περιοχή πριν από την αναχώρηση.

Αντίθετα, βασίστηκαν μόνο στις πληροφορίες από το VTS σχετικά με τη θέση του εισερχόμενου πλοίου. Ο αξιωματικός φυλακής δήλωσε ότι το ECDIS και το ραντάρ ελέγχθηκαν μόνο αφού είχε ολοκληρωθεί η απόδεση του πλοίου.

Ξαφνικά έμειναν έκπληκτοι βλέποντας το αφιχθέν πλοίο να βρίσκεται τόσο κοντά τους. Αμέσως πραγματοποίησαν έγκαιρους και σωστούς ελιγμούς, ενώ επικοινώνησαν και μεταξύ τους, κάτι που βοήθησε να αποφευχθεί η σύγκρουση την τελευταία στιγμή!

Όπως αποδείχθηκε, ο πλοίαρχος που βρισκόταν στο αφιχθέν πλοίο και το οποίο προσέγγιζε το λιμάνι ήταν εκπαιδευόμενος και στην ουσία εκτελούσε εκπαιδευτική άσκηση υπό την επίβλεψη του πλοιάρχου. Η κακή επικοινωνία μεταξύ του πλοιάρχου και του εκπαιδευόμενου πλοιάρχου συνέβαλε στο να βρεθούν τόσο κοντά στη σύγκρουση τα δυο πλοία .

Το δίδαγμα από αυτή την ιστορία

Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα περιστατικά και ατυχήματα, υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που συμβάλουν ώστε να επέλθει και επικίνδυνη κατάσταση.

– Το VTS πρότεινε και δεν έσωσε σαφείς οδηγίες στο αφιχθέν πλοίο ώστε να παραμείνει έξω από το λιμάνι την στιγμή που το άλλο πλοίο αναχωρούσε. Για άγνωστους λόγους η ομάδα της γέφυρας του αφιχθέν φέρι αποφάσισε να αγνοήσει αυτή την πρόταση και εισήλθε στο λιμάνι.

– Η ομάδα της γέφυρας του αφιχθέν πλοίου είχε ανεπαρκή επικοινωνία μεταξύ τους αλλά και με το VTS όπως και με το εξερχόμενο ferry.

– Η ομάδα γέφυρας του πλοίου που αναχωρούσε δεν είχε επαρκή επίγνωση της κατάστασης σχετικά με την κατάσταση της κυκλοφορίας στο λιμάνι και ειδικότερα τη θέση του αφιχθέν πλοίου

Με ή χωρίς πλοηγό, θα πρέπει πάντα η ομάδα της γέφυρας να έχει μια ακριβή εικόνα της κατάστασης της θαλάσσιας κυκλοφορίας πριν από την αναχώρηση.

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και ποτέ δε θα πρέπει να υπάρχει εφησυχασμός.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
23°C