Στο τέλος του περασμένου έτους, η HKND Group, ένας Κινέζικος κατασκευαστικός-αναπτυξιακός όμιλος, ανακοίνωσε επίσημα ότι είχε αρχίσει την κατασκευή του Διωκεανικού Μεγάλου Κανάλιού της Νικαράγουας. Το αξίας 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων έργο έχει ως στόχο να προσφέρει μια πιο αποτελεσματική διαδρομή για μερικές από τις μεγαλύτερες φορτηγίδες του κόσμου μέσα από την Αμερική για λιμάνια του Ειρηνικού και του Ατλαντικού ωκεανού. Το κανάλι θα είναι 172 μίλια και ίσως να χρειαστεί μέχρι και πέντε χρόνια για να ολοκληρωθεί. Το Κανάλι της Νικαράγουας θα ανταγωνιστεί τη διώρυγα του Παναμά, η οποία είναι 51 μίλια μακριά και μπορεί να δεχτεί μόνο φορτηγίδες μέχρι 13.000 TEU. Όταν τεθεί σε λειτουργία, το Κανάλι της Νικαράγουας θα μπορούσε να αυξήσει την ετήσια οικονομική ανάπτυξη κατά περίπου 10%.
Η HKND Group πιστεύει ότι o συνεχώς αυξανόμενος όγκος εμπορίου Ανατολής-Δύσης και η μετατόπιση προς τα πάνω στα μεγέθη των πλοίων δικαιολογεί με το παραπάνω το έργο του Καναλιού της Νικαράγουας, το οποίο όχι μόνο θα φιλοξενεί τις μεγαλύτερες φορτηγίδες του κόσμου, αλλά θα προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση καυσίμων για τους μεταφορείς που χρησιμοποιούν το κανάλι. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την HKND Group, από Σανγκάη προς Βαλτιμόρη η διαδρομή μέσω του Καναλιού της Νικαράγουας είναι μικρότερη από αυτή μέσω της διώρυγας του Σουέζ και του Ακρωτηριού της Καλής Ελπίδας κατά 4.000 χιλιόμετρα και 7.500 αντίστοιχα. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε εξοικονόμηση κόστους καυσίμων μέχρι και 1 εκατομμυρίου δολαρίων για κάθε ταξίδι μετ ‘επιστροφής.
Παρά τα τεράστια οφέλη που παρουσιάζει το κανάλι, μια διεθνής κοινοπραξία περιβαλλοντικών επιστημόνων έχει εκφράσει πρόσφατα τις ανησυχίες για τις πιθανές επιπτώσεις που το κανάλι θα μπορούσε να έχει για την οικολογική ισορροπία της λίμνης Cocibolca.
Προκειμένου το Κανάλι της Νικαράγουας να συνδεθεί με τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό, θα πρέπει να διασχίσει τη λίμνη Cocibolca, η οποία είναι η κύρια δεξαμενή γλυκού νερού της Κεντρικής Αμερικής και η ένατη μεγαλύτερη τροπική λίμνη γλυκού νερού της Αμερικής. Η λίμνη αποτελεί επίσης καταφύγιο για μερικά από τα πλέον ευάλωτα οικοσυστήματα της περιοχής.
Μερικές από τις μεγαλύτερες ανησυχίες των επιστημόνων είναι οι ενδεχόμενες διαρροές πετρελαίου από ατυχήματα από τα 5.100 πλοία που θα περνούν μέσα από το κανάλι κάθε χρόνο, η εξαφάνιση των φυτών και των ψαριών λόγω των εισβαλλόντων ειδών που θα μεταφέρουν τα υπερωκεάνια πλοία, καθώς και οι μακροχρόνιες ζημιές στην υδρόβια ζωή από τη συχνή βυθοκόρηση.
Οι επιστήμονες είναι επιφυλακτικοί επίσης ότι το έργο θα επηρεάσει επίσης την παροχή φρέσκου νερού για ύδρευση, άρδευση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και τον ακμάζων οικοτουρισμό της Νικαράγουας.
Εν κατακλείδι, οι επιστήμονες αναγνωρίζουν τα οφέλη που αναμένεται να φέρει το Κανάλι της Νικαράγουας, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και εισοδήματος που θα βοηθήσει τη χώρα να ξεφύγει από την ακραία φτώχεια, αλλά προσθέτουν ότι η Νικαράγουα θα πρέπει να προχωρήσει προηγουμένως δημόσια σε μια λεπτομερή εκτίμηση του έργου που θα περιλαμβάνει τόσο μια ανάλυση μειονεκτημάτων-πλεονεκτημάτων και πρόβλεψη για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις μεταξύ άλλων.