Αρχίζουν οι εργασίες μετατροπής για την πρώτη πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου της Ελλάδας

Πρόσφατα ξεκίνησαν οι εργασίες μετατροπής πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου για να γίνει η πρώτη πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) της Ελλάδας, η οποία θα βρίσκεται στην ανατολική Μεσόγειο και θα τροφοδοτεί την Ελλάδα και τη γύρω περιοχή. Το έργο αυτό βρίσκεται υπό ανάπτυξη εδώ και έξι χρόνια και αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του στα τέλη του 2023.

Το πλοίο που θα χρησιμοποιηθεί για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι ένα πλοίο κατασκευής 2010, το οποίο αρχικά λειτουργούσε ως STX Frontier και το 2013 μετονομάστηκε Gaslog Chelsea. Το πλοίο μετονομάστηκε επίσημα σε Αλεξανδρούπολη από την πρώτη Φεβρουαρίου. Έχει χωρητικότητα 86.353 dwt και χωρητικότητα 153.600 cbm. Είναι νηολογημένο στην Ελλάδα.

Το πλοίο μεταφέρθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου στα ναυπηγεία Keppel στη Σιγκαπούρη όπου ξεκίνησαν οι εργασίες μετατροπής. Θα είναι εξοπλισμένο με υποθαλάσσιο και χερσαίο σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου και θα έχει την ικανότητα να μεταφέρει φυσικό αέριο 10.000 κυβικών μέτρων ανά ώρα. Το έργο μετατροπής επιβλέπεται από τον νηογνώμονα DNV. Σύμφωνα με τον Martin Cartwright, Business Director – Gas Carriers & FSRUs, DNV Maritime, το έργο αυτό είναι το ένατο έργο μετατροπής FSRU που έχει πραγματοποιήσει ο νηογνώμονας και αποτελεί άλλη μια απόδειξη της αυξανόμενης ζήτησης για πλοία FSRU.

«Η GasLog πίστεψε στο εγχείρημα του FSRU Αλεξανδρούπολη από την αρχή, και μάλιστα σε μια εποχή που η ενεργειακή ασφάλεια στην Ευρώπη θεωρούνταν δεδομένη», δήλωσε ο Κώστας Καραθάνος COO της GasLog. «Εργαστήκαμε υπομονετικά και επιμελώς για να φτάσουμε σε αυτό το στάδιο και είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι που σύντομα θα προσφέρουμε το πρώτο FSRU στα ελληνικά ύδατα».

Το έργο προτάθηκε για πρώτη φορά το 2017 για να χωροθετηθεί περίπου 10 μίλια από την Αλεξανδρούπολ. Μόλις εγκατασταθεί, το έργο θα συνδεθεί με αγωγό μήκους περίπου 17 μιλίων με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας. Το υφιστάμενο σύστημα μεταφοράς διαθέτει επίσης διασυνδέσεις με τη Βουλγαρία και τα υπεραδριατικά συστήματα.

Σύμφωνα με την GasLog, η οποία ανέπτυξε το έργο και είναι η πλοιοκτήτρια εταιρεία του FSRU, η Αλεξανδρούπολη έχει σχεδιαστεί για να προσθέσει μια νέα πύλη για το φυσικό αέριο στην ελληνική και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, βελτιώνοντας το ενεργειακό μείγμα της περιοχής και διαφοροποιώντας τις πηγές ενέργειας για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας. Αναμένεται να έχει ικανότητα επαναεριοποίησης περίπου 8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.

Η ζήτηση για μονάδα FSRU είχε αναπτυχθεί πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο οποίος επιτάχυνε περαιτέρω τη ζήτηση. Η γειτονική Κροατία ξεκίνησε τη λειτουργία FSRU το 2021, ενώ η Αλβανία και η Κύπρος προσθέτουν δυνατότητες επαναεριοποίησης και αποθήκευσης. Το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής, ωστόσο, έχει στραφεί στη Βόρεια Ευρώπη, όπου η Γερμανία, οι Κάτω Χώρες, η Φινλανδία και η Εσθονία προχώρησαν στην ανάπτυξη δυνατοτήτων εισαγωγής ΥΦΑ.

Η γερμανική ενεργειακή εταιρεία ανακοίνωσε ότι το Wilhelmshaven LNG που χρησιμοποιεί ένα FSRU ναυλωμένο από την Höegh ξεκίνησε να λειτουργεί κανονικά την 1η Μαρτίου 2023, μετά την τελική αποδοχή του ελέγχου από τους τοπικούς αξιωματούχους.

Η Uniper σημειώνει ότι η εγκατάσταση κατασκευάστηκε σε χρόνο ρεκόρ και έγινε ο πρώτος γερμανικός τερματικός σταθμός εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου που ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 21 Δεκεμβρίου 2022, αρχικά σε δοκιμαστική λειτουργία και σε εμπορική λειτουργία από τα μέσα Ιανουαρίου. Περίπου το έξι τοις εκατό της ζήτησης φυσικού αερίου της Γερμανίας μπορεί να καλυφθεί μέσω του τερματικού σταθμού, ο οποίος είναι ένας από τους πέντε που δεσμεύτηκε να αναπτύξει η γερμανική κυβέρνηση μαζί με έναν έκτο που αναπτύχθηκε ιδιωτικά από την Deutsche Gas στην Ανατολική Γερμανία.

Η αύξηση των εργασιών FSRU συμβάλλει επίσης στην ισχυρή ζήτηση τόσο για νέες κατασκευές όσο και για έργα μετατροπής στα ναυπηγεία.

Διαβάστε ακόμα