ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ο φοροαπαλλαγέντας Λασκαρίδης προκαλεί το δημόσιο αίσθημα

Προκαλούν εκπρόσωποι του ελληνικού εφοπλισμού καταγγέλλοντας ξένα συμφέροντα για να δικαιολογήσουν την προκλητική φορολογική ασυλία που απολαμβάνουν.

Ποιός είναι ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης που χαρακτηρίζει Γκεμπελιστές όλους εκείνους που θέλουν τι; Το αυτονόητο. Να φορολογηθούν οι εφοπλιστές όπως όλες οι παραγωγικές τάξεις στην Ελλάδα.

Ποιός είναι ο κύριος Λασκαρίδης; Είναι ο κύριος που την εποχή που η χώρα έβραζε με τη Siemens και τον κ. Μιχάλη Χριστοφοράκο πετούσε με αεροπλανάκι της εταιρείας του για να έχει συνομιλίες με τον τότε υπουργό Μεταφορών κ. Μιχάλη Λιάπη στα 34.000 πόδια.

Στις 4 Ιουλίου 2008, η «Καθημερινή» της οικογένειας Αλαφούζου έγραφε: «Επιπροσθέτως, ο υπουργός, σε κατ’ ιδίαν συνομιλίες τονίζει ότι με τον επιχειρηματία κ. Λασκαρίδη διατηρεί φιλική σχέση τα τελευταία τριάντα χρόνια και ότι οι δύο άνδρες έχουν οργανώσει πολλά ιδιωτικά ταξίδια σε συνεννόηση, καθώς πέραν των ίδιων και οι γιοι τους είναι φίλοι».

Ποιός είναι ο κύριος Λασκαρίδης; Το «Βήμα» έγραφε στις 18 Σεπτεμβρίου 2005 ότι «ο μεγαλομέτοχος της ‘Aegean’ κ. Λασκαρίδης και με συμμετοχή στα καζίνο «Χάγιατ» – όπως λέγεται – διατηρεί άριστες σχέσεις με τον πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή». Για τις καλές σχέσεις του κ. Λασκαρίδη όχι μόνο με το Μαξίμου και τον κ. Λιάπη αλλά και με τον κ. Γιώργο Αλογοσκούφη έχουν γραφεί πολλά την εποχή που ήθελε να αγοράσει το «Πρώτο Θέμα».

Ποιός είναι ο κύριος Λασκαρίδης; Εκείνος το οποίον κατήγγειλε ο κ. Απόστολος Βεντούρης στην Εισαγγελία Πειραιώς στις 28 Μαΐου 2007. Ο κ. Λασκαρίδης έχοντας ιδιαίτερη εμπειρία στην κατάψυξη ψαριών, με εξειδίκευση στα σκουμπριά -ως ο ίδιος διατείνεται σε πρόσφατο δημοσίευμα- νομίζει ότι θα μπορέσει να καταψύξει και το τεράστιο σκάνδαλο, που θα συγκλονίσει την ελληνική κοινωνία και θα είναι το για πολλά χρόνια κυρίαρχο θέμα συζητήσεως. Ήδη πολλοί υψηλά ιστάμενοι «φίλοι του», σπεύδουν να δηλώσουν ότι ουδέποτε ήσαν ιχθυοφάγοι και δεν αγγίζουν την εν λόγω υπόθεση, γιατί και ξέρουν και καταλαβαίνουν και διαβλέπουν τι θα επακολουθήσει.

Τα ερωτήματα

Παράγοντες της αγοράς (και ειδικά στους χώρους της ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας) εξακολουθούν να θέτουν ερωτήματα, τα οποία καταγράφονται από τα ΜΜΕ και αναμένουν απάντηση:
Πού βρήκε πάνω από 50 εκατ. ευρώ σε διάστημα ενός μόνο μηνός για να αγοράσει μετοχές της “Hellenic”.

Ισχύει αυτό που λέγεται στα στέκια των ναυτικών, στον Πειραιά, ότι θα κέρδιζε περίπου 200 εκατ. ευρώ εάν δεν αποκαλυπτόταν η κομπίνα;

Πόσες ζωές θέλει κάποιος για βγάλει τόσα χρήματα; Γιατί από την είσοδο του κ. Λασκαρίδη στην HSW, αυτή η κατ’ εξοχήν ακτοπλοϊκή εταιρεία άρχισε να συστήνει υπεράκτιες (offshore) εταιρείες και «θυγατρικές» στις οποίες η ίδια μετείχε κατά 100% και επομένως αποτελούν το alter ego της;
Για ποιό λόγο άρχισε η HSW να μεταβιβάζει δικά της πλοία στον …. εαυτό της (δηλαδή στην κυπριακή εταιρεία) και μετά να τα ξαναγοράζει;

Πώς γίνεται ένα πλοίο να έχει αγοραστεί 7,5 εκατ. ευρώ περίπου από μια κυπριακή εταιρεία, που είχε κεφάλαιο 1.500 ευρώ;

Πώς εμφάνισε η HSW ότι αγόρασε το ίδιο πλοίο έναντι 11,5 εκατ. ευρώ; Πώς γίνεται λίγες μέρες μετά τη αξία του να φθάνει τα 14,5 εκατ. ευρώ; Πώς είναι δυνατόν να ξαναγοράζει η εταιρεία από τον εαυτό της το ίδιο πλοίο έναντι 14,5 εκατ. ευρώ; Πόσο δάνειο πήρε γι’ αυτό το πλοίο και με τι όρους;

Ποιά είναι η διαδρομή των χρημάτων και πώς καλύφθηκε η διαφορά δισεκατομμυρίων δραχμών; Εάν δεν υπήρχε αυτή η μεθόδευση ήταν δυνατόν να εμφανισθεί ξαφνικά μια εταιρεία που επί σειρά ετών εμφάνιζε ζημίες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ως κερδοφόρος εκατομμυρίων ευρώ;

Οι δραστηριότητες

Ποιος είναι ο κύριος Λασκαρίδης; Εκείνος που διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους ψυγείων αλλά(Τυχαίο; Δεν νομίζω) είναι όλα χτισμένα σε ναυπηγεία χωρών της Άπω Ανατολής. Ο όμιλος διαχειρίζεται στόλο 50 περίπου πλοίων-ψυγείων μέσω της εταιρείας “Lavinia Corp.” και της θυγατρικής, της “Alpha Reefer Transport” η οποία εδρεύει στο Αμβούργο. Γιατί στο Αμβούργο και όχι στον Πειραιά;

Πώς σχολιάζουν όλα αυτά τα ζητήματα οι άλλοι εφοπλιστές (και κατά τα άλλα φίλοι του κ. Λασκαρίδη) έχει ενδιαφέρον. Όταν τελειώνουν οι αβρότητες και οι καλοσύνες των δημοσίων σχέσεων, ψιθυρίζουν στους δημοσιογράφους: «Πόσα καράβια έχει ο κύριος αυτός στο ελληνικό νηολόγιο για να δικαιούται να εκφράζει απόψεις για ‘γκεμπελίστικες τακτικές’; Γιατί κάνει δωρεές μέσα από το Ίδρυμά του; Αληθεύει ότι τα χρήματα που δίνει εκπίπτουν από την εφορία και πιθανότατα να επιστρέφονται; Αν επιστρέφονται ποιος τα παίρνει; Εκείνος που δεν πληρώνει στο ελληνικό Δημόσιο ούτε ευρώ; Άραγε τα χρήματα των δωρεών δίνονται στοχευμένα σε οργανισμούς και ΜΚΟ που εξυπηρετούν συγκεκριμένες συμφωνίες καταστάσεις και πρόσωπα;»

Αν ισχύουν όλα αυτά, τότε ο κ. Πάνος Λαζαρίδης προκλητικώς καταγγέλλει «ξένα συμφέροντα» ώστε να δικαιολογήσει την προκλητική φορολογική ασυλία που απολαμβάνουν οι εφοπλιστές από το Δημόσιο. Τόσο εκείνος, όσο και καμιά 50αριά ακόμη πλοιοκτήτες οι οποίοι έφυγαν κακήν κακώς από το Λονδίνο εξαιτίας των πρόσθετων φόρων που τους επέβαλε το βρετανικό κράτος και έριξαν άγκυρες στην Ελλάδα. Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που προσπάθησαν με κάποιες επενδύσεις στην ξηρά να στήσουν τις «δουλίτσες» τους με σκοπό και στόχο την πίεση της εκάστοτε κυβέρνησης να μη τους φορολογήσει, λένε πράκτορες και brokersπου παραμιλούν από τις αναδουλειές στο λιμάνι.
Λένε μάλιστα ότι όταν κάποιος τολμηρός αποφασίσει να χτυπήσει το χέρι στο τραπέζι, ή ίδια παρέα εφοπλιστών κόβουν κάθε συζήτηση με το επιχείρημα: «Θα φύγω από την Ελλάδα και μοιραία θ΄αυξηθεί το πόσοστό ανεργίας καθώς θα τους απολύσω όλους!!!».

Τα ναυτικά και τα υποκριτικά βραβεία

Και την ώρα που συμβαίνουν όλα αυτά ο πλοιοκτήτης κ. Πάνος Λασκαρίδης διαπιστώνει «γκεμπελική τακτική» κατά των εφοπλιστών. Ο εφοπλιστής μιλώντας στην εκδήλωση για να ναυτικά βραβεία «Ευκράντη», εξέφρασε ανησυχία για χτυπήματα από ξένα συμφέροντα, αλλά για την «ταμπακιέρα» δεν είπε ούτε λέξη!

Όσο η χώρα βυθίζεται στη δίνη της κρίσης και το εμπόριο ελπίδας από το πολιτικό κατεστημένο εξοργίζει όσους δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις φορολογικές υποχρεώσεις τους, τόσο οι εφοπλιστές δίνουν την εντύπωση πως βρίσκονται σε άλλη διάσταση.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που έκανε ο κ. Πάνος Λασκαρίδης στα ναυτικά βραβεία «Ευκράντη» λέγοντας: «Μεγάλοι δημοσιογραφικοί οργανισμοί γερμανικοί, αγγλικοί καθώς και μεγάλες αμερικανικές οικονομικές εφημερίδες ακολουθούν την εξής, ας το πούμε γκεμπελική, τακτική. Στην Ελλάδα πολλοί δεν πληρώνουν φόρους. Όποιος δεν πληρώνει φόρο είναι φοροφυγάς. Όποιος είναι φοροφυγάς είναι απατεώνας. Οι εφοπλιστές δεν πληρώνουν φόρο, κατά συνέπεια οι εφοπλιστές είναι απατεώνες». Από το ευαγγέλιο έρχεται η φράση «Συ είπας» ενώ από τη λαϊκή σοφία υπάρχει το γνωμικό γι’ αυτόν που είχε τη μύγα και… μυγιαζόταν.

Η αντίφαση που ξέχασε να επισημάνει ο κ. Λασκαρίδης, ο οποίος προέτρεψε τους πάντες να «προστατεύσουν την ναυτιλιακή βιομηχανία», σχολιάστηκε από όσους διάβασαν τη δήλωσή του.

Ο κλάδος των Ελλήνων πλοιοκτητών είναι ίσως ο μοναδικός που έχει κραυγαλέες φοροαπαλλαγές και προκλητικά προνόμια χωρίς να έχει προσφέρει το παραμικρό από τον Αύγουστο του 2008, όταν η κρίση άρχισε να ταλανίζει την εθνική οικονομία. Αντιθέτως, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και οι συνήθως πρόθυμοι «μνηστήρες» της εξουσίας που θέλουν να ονομαστούν υπουργοί Εμπορικής Ναυτιλίας, όταν η κυβέρνηση άκουσε το λαϊκό αίτημα και προσπάθησε να φορολογήσει ένα μηδαμινό ποσοστό από τα υπερκέρδη τους, έκαναν ό,τι περνούσε από το χέρι τους ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αυτό.

Η ατυχής σύγκριση με τους Γερμανούς

Ο κ. Λασκαρίδης έσπευσε μάλιστα να τα βάλει με τους Γερμανούς εφοπλιστές, οι οποίοι ωστόσο είναι πιο συνεπείς από τους Έλληνες «συναδέλφους» τους στις υποχρεώσεις τους και τη σοβαρότητά τους απέναντι στο κράτος. Ένα απλό παράδειγμα αποδεικνύει πόσο πατριώτες είναι οι Γερμανοί. Αντί να επιλέξουν σημαίες ευκαιρίας ή να συστήσουν υπεράκτιες εταιρείες όπου υπάρχει πρόσφορο «έδαφος», όπως συνηθίζει να κάνουν κατά κύριο λόγο οι Έλληνες εφοπλιστές, επιλέγουν να είναι η χώρα τους το σημείο αναφοράς.

Οι Γερμανοί εφοπλιστές -που επικαλέστηκε ο κ. Λασκαρίδης- έχουν σαν επίκεντρο το Αμβούργο, προτιμούν πληρώματα με αξιωματικούς και κατώτερο προσωπικό αρχικά από το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας τους ή των γειτονικών προς το έθνος τους κρατών. Επίσης, επενδύουν σε άλλους τομείς όπως είναι τα Logistics, οι οδικές μεταφορές ή οι εμπορευματικές μεταφορές σε σταθερή τροχιά.

Αλήθεια, το Αμβούργο δεν έχει επιλέξει ο κ. Λασκαρίδης ως έδρα μιας από τις επιχειρήσεις του;
Δεν είναι τυχαίο ότι όταν πριν από μερικούς μήνες η καγκελάριος κ. Άνγκελα Μέρκελ επισκέφθηκε την έκθεση του Αννόβερου, τη “Hannover Messe”, στελέχη γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών συνέκριναν και σχολίαζαν πώς γίνονται οι εκθέσεις και πώς παρουσιάζονται οι κλάδοι στη χώρα τους και πώς στην Ελλάδα όπου οι εκθέσεις γίνονται σε τέντες και χωρίς συνεννόηση πολιτικής και επιχειρηματικής ηγεσίας.

«Τα λένε στα μπουζούκια με πούρα και με εργασιομανείς γραμματείς που χορεύουν σαν να έχουν δυσκοίλια», σχολίασε στέλεχος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών λίγο πιο πίσω από την κ. Μέρκελ, στην κουστωδία που τη συνόδευε. Αυτή είναι η εικόνα που δεν θέλουν να παραδεχτούν οι εφοπλιστές που αντιγράφουν ότι έχουν δει σε σήριαλ και ταινίες για προσωπικότητες του παρελθόντος.

Η αυτοκριτική που δεν έγινε

Στην αυτοκριτική που απέφυγε να κάνει ο Έλληνας πλοιοκτήτης ξέχασε να πει ότι οι εφοπλιστές αφήνουν ψίχουλα στον τόπο τους αφού χτίζουν βαπόρια στην Κίνα και την Κορέα. Πιο πολύ «κινέζοι» και «κορέατες» θα αποκαλούνταν αφού επιτρέπουν σε ξένα κράτη να πλουτίζουν ενώ καταδικάζουν την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία στη χρεωκοπία. Τα παραδείγματα των ναυπηγείων στο Σκαραμαγκά, στην Ελευσίνα, στο Πέραμα και το Νεώριο Σύρου είναι ενδεικτικά. Η αναίδεια φθάνει στο σημείο να στέλνουν ακόμα και για σκραπ στο εξωτερικό τα βαπόρια τους, στην Τουρκία, στην Ινδία ή στο Πακιστάν.

Ίσως ο κ. Λασκαρίδης ξέχασε να πει πώς οι εφοπλιστές έχουν γίνει οι «νεόπλουτοι επαρχιώτες» του Λονδίνου. Για ποια ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία μίλησε τότε και ποιους κάλεσε να τη στηρίξουν; Τους επίκουρους, τους ναύτες και τους μούτσους από τις Φιλιππίνες και το Μπαγκλαντές; Άλλη λοιπόν η σημασία της «ελληνικής» που έχει χαρακτήρα εθνικό και πατριωτικό κι άλλη της «ελληνόκτητης» ναυτιλιακής βιομηχανίας που δεν προσφέρει όσα θα έπρεπε σε μια χώρα που βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού.

Ο κ. Λασκαρίδης μάλλον διάβασε το πρόσφατο άρθρο του “Newsbomb.gr” σχετικώς με την Αθηνά Ωνάση και τους εφοπλιστές της γενιάς της για να σχολιάσει: «Το κλασσικό ερώτημα είναι “πού πάνε τα πράγματα, βρε παιδιά, πότε θα αλλάξουν;”. Λοιπόν είναι καλό η δική μας γενιά να μην πολυμιλάει για το θέμα. Για τους ανθρώπους της δικής μου γενιάς είναι αυθάδεια να δίνουμε συμβουλές…». Μιλώντας με έμπειρο συνδικαλιστή της ναυτικής ομοσπονδίας, καταλαβαίνει κανείς ότι ο κ. Λασκαρίδης και οι εφοπλιστές της γενιάς του αντί να μιλούν θα ήταν προτιμότερο να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να ενισχύσουν με μικρό μέρος από τα υπερκέρδη τους το ελληνικό Δημόσιο, πληρώνοντας φόρους.

Ο εκβιασμός για το γόητρό τους!

Μια ακόμα αντίφαση μάλιστα απορρέει από την εκβιαστική δήλωση που έκανε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θόδωρος Βενιάμης πριν από μερικούς μήνες λέγοντας για τη φορολόγηση των εφοπλιστών: «Μήπως επιθυμούν να στερήσουν από την Ελλάδα την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη;».

Η απάντηση που θα έδιναν οι συνδικαλιστές και οι άνεργοι ναυτικοί των οποίων τις θέσεις κατέχουν ναυτικοί τρίτων χωρών, θα ήταν πολύ απλή και ουσιαστική. Τι να κάνει κανείς τη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη που τονώνει τον εγωισμό των εφοπλιστών, όταν ένας ολόκληρος λαός δοκιμάζεται από την ανέχεια; Στον πεινασμένο του Περάματος ή της Ελευσίνας τι σημασία έχει η κατάταξη της ελληνικής πλοιοκτησίας;

Το κερασάκι στην τούρτα είναι πώς οι εφοπλιστές κομπορρημονούν για τα πλοία που αγόρασαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990 σε «σκοτωμένες τιμές» από τους (συνεπείς φορολογούμενους) Γερμανούς χωρίς να αφήσουν δεκάρα τσακιστή στο ελληνικό Δημόσιο.

Ούτε στην προεπαναστατική Γαλλία της Μαρίας Αντουανέτας οι διεφθαρμένοι αστοί δεν είχαν τόσο θράσος. Μόνο που τώρα έχουν την ανοχή του υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα που αναζητεί πολιτικό μέλλον με ισχυρές φιλίες αλλά και του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κωστή Μουσουρούλη (για τον οποίο ακούγονται διάφορα για τα έργα και τις ημέρες του από τότε που ανέλαβε). Την επόμενη φορά να γίνει καταγγελία των Νεφελίμ και των Ελλοχίμ για να γίνει πιο πιστευτή.

defencenet.gr