Πόλεμος στη βουλή για το φορολογικό νομοσχέδιο των ναυτικών

Περισσότερο φόρο θα πληρώσει ένας καπετάνιος απ’ ότι ένας εφοπλιστής το πλοίο που εργάζεται!

Αυτό αποκάλυψε ο βουλευτής Α Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ Θοδωρής Δρίτσας στην ομιλία του στη συζήτηση για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο αναφέροντας το εξής παράδειγμα:

«Θα σας πω μόνο ένα για ένα ναυτικό καπετάνιο που μπορεί να έχει ετήσιο εισόδημα 70.000 ευρώ. Το 15% των 70.000 ευρώ είναι 10.500 ευρώ. Την ίδια στιγμή, ένα νέο πλοίο ηλικίας τεσσάρων ετών τριάντα χιλιάδων κόρων καταβάλει ετήσιο φόρο μόνο 7.731 ευρώ. Καταλαβαίνουμε τώρα τι σημαίνει αναλογικότητα, τι σημαίνει δίκαιη φορολόγηση και τι σημαίνει διεύρυνση φορολογικής βάσης;».

Όπως είναι γνωστό με το φορολογικό νομοσχέδιο αυξήθηκαν οι φορολογικοί συντελεστές των ναυτικών ενώ όπως φαίνεται κάποιες ρυθμίσεις για την φορολόγηση πλοίων με ξένη σημαία κ.α είναι αμφίβολου οικονομικού αποτελέσματος.

Για αυτές τις διατάξεις και ειδικά για την αύξηση της φορολόγησης των ναυτικών η κυβέρνηση δέχτηκε τα «πυρά» των κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης απέφυγε να πει το παραμικρό για το θέμα της φορολόγησης των ναυτικών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Θανάσης Παφίλης από το ΚΚΕ επεσήμανε «φορολογείτε 3 φορές παραπάνω τα πληρώματα. Και προβλέπονται 57 φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές! Λέτε στο λαό «θα πεθάνετε για να ζήσει το κεφάλαιο»»

Η κ. Μίκα Ιατρίδη από τους Ανεξάρτητους Έλληνες υπογράμμισε ότι «τι γίνεται με αυτό το νομοσχέδιο; Ενώ έχουμε από τη μία τον αρμόδιο Υπουργό Ναυτιλίας, τον κ. Μουσουρούλη, να μιλά όπου βρεθεί και σταθεί για την ανάγκη της αύξησης των υπό ελληνική σημαία πλοίων, την ανάπτυξη της ναυτιλίας μας ως το βασικότερο πυλώνα της οικονομίας μας και την πάταξη της ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών, έρχεται από την άλλη με τη φορολόγηση των ναυτικών, να τους δημιουργεί κίνητρα για να δουλέψουν σε πλοία υπό ξένη σημαία. Αυτό θα συμβεί αναπόφευκτα με το συγκεκριμένο φορολογικό νομοσχέδιο, διότι δεν θα έχουν άλλη λύση ικανότατοι πλοίαρχοι και μηχανικοί και όσα από τα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας μας έχουν απομείνει».

Ο Δημήτρης Γάκης βουλευτής Δωδεκανήσων του ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «φορολογείτε τους εργαζόμενους με μεγαλύτερο ποσό και ποσοστό απ’ ότι φορολογείτε τις ναυτιλιακές εταιρίες. Με αυτόν τον τρόπο πετυχαίνετε ουσιαστικά να οδηγήσετε τους Έλληνες ναυτικούς να αναζητήσουν δουλειά σε ξένες εταιρίες, σε καράβια με ξένες σημαίες».

Ο κ. Θ. Δρίτσας.

Καταπέλτης στην ομιλία του ο βουλευτής Α Πειραιά και υπεύθυνος του Τομέα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ Θοδωρής Δρίτσας επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Ξέρετε, ήδη από το Νοέμβριο του 2011 και τον Ιούλιο του 2012 –κατά πάσα βεβαιότητα θα το γνωρίζετε- η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τους δικούς της -και καθόλου ανιδιοτελείς λόγους βέβαια- έχει ζητήσει από την ελληνική Κυβέρνηση απαντήσεις σχετικά με τη σκοπιμότητα –όχι τη νομιμότητα- πενήντα οκτώ φοροαπαλλαγών. Αυτές περιγράφονται μία μία στο κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον το κείμενο της απάντησης ενώπιον του ελληνικού λαού και της ελληνικής Βουλής, προκειμένου να δούμε και να αξιολογήσουμε όλοι μας αυτήν τη σκοπιμότητα όλων αυτών των φοροαπαλλαγών και να κάνουμε μια συζήτηση και να δούμε πράγματι ποιες έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα, ποιες έχουν κοινωνικό κλπ και να δούμε τι γίνεται.

Εμείς καταθέσαμε έγκαιρα σχετική ερώτηση και έχουμε ζητήσει και κατάθεση εγγράφων για να δούμε όλες αυτές τις απαντήσεις. Βέβαια, όχι μόνο δεν μας έχουν δοθεί ακόμα οι απαντήσεις, αλλά ο κ. Μουσουρούλης εν’ όψει αυτού του νομοσχεδίου, έβγαλε και δελτίο τύπου στο οποίο υπονοεί ότι έχει απαντήσεις -ενώ απαντήσεις δεν υπάρχουν- και το έχει διαβιβάσει στο Υπουργείο Οικονομικών.

Εν πάση περιπτώσει, εσείς τώρα έρχεστε και υπαινίσσεστε ότι με τα άρθρα 26 και 27 διευρύνετε τη φορολογική βάση και άρα κάνετε ένα βήμα, ενώ προηγουμένως ήδη από το άρθρο 1 παράγραφος 8 αυξάνετε το συντελεστή φορολόγησης των ναυτικών. Τον κάνετε 15% για τους αξιωματικούς και 10% για τα κατώτερα πληρώματα, ενώ ήταν 6% και 3% αντίστοιχα. Φτάνετε στο σημείο να πληρώνουν οι ναυτικοί μεγαλύτερο ετήσιο φόρο από το φόρο που πληρώνουν τα πλοία στα οποία εργάζονται οι ναυτικοί.

Αυτά μπορείτε να τα δείτε με μια σειρά παραδειγμάτων. Θα σας πω μόνο ένα για ένα ναυτικό καπετάνιο που μπορεί να έχει ετήσιο εισόδημα 70.000 ευρώ. Το 15% των 70.000 ευρώ είναι 10.500 ευρώ. Την ίδια στιγμή, ένα νέο πλοίο ηλικίας τεσσάρων ετών τριάντα χιλιάδων κόρων καταβάλει ετήσιο φόρο μόνο 7.731 ευρώ. Καταλαβαίνουμε τώρα τι σημαίνει αναλογικότητα, τι σημαίνει δίκαιη φορολόγηση και τι σημαίνει διεύρυνση φορολογικής βάσης;

Και στο άρθρο 26 του φορολογικού νομοσχεδίου υποτίθεται ότι κάνετε προσπάθεια εξομοίωσης από πλευράς φορολογίας των υπό ελληνική σημαία πλοίων με τα υπό ξένη σημαία πλοία, των οποίων όμως η διαχείριση γίνεται στην Ελλάδα από εδώ εγκατεστημένες εταιρείες. Έχει καλώς. Υποτίθεται ότι είναι κίνητρο για να έρθουν στην Ελλάδα.

Στην πραγματικότητα, θα έχουν πολύ χαμηλή φορολόγηση. Τα συνολικά έσοδα του ελληνικού κράτους σε ετήσια βάση από το σύνολο των φόρων των πλοίων με ελληνική σημαία είναι 14 εκατομμύρια ευρώ. Επαναλαμβάνω ότι το σύνολο των φόρων είναι 14 εκατομμύρια ευρώ! Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό; Ζυγίστε τι μπορεί να σημαίνει αυτό με το τι κίνητρο είναι αυτό.

Ενώ, λοιπόν, το ύψος του ετήσιου φόρου είναι τόσο χαμηλό που αντιστοιχεί σε ποσό χαμηλότερο από τον ετήσιο ναύλο ενός πλοίου ή ίσο με το ημερήσιο κόστος της λειτουργίας του –φοβερά πράγματα, δηλαδή!- εσείς θέλετε να φέρετε και αυτά τα πλοία που δεν είναι με ελληνική σημαία, αλλά έχουν εδώ εταιρείες. Όμως, δεν υπάρχει τρόπος να τους ελέγξετε.

(…)Τελειώνω ακριβώς με το ότι αυτό το οποίο υπάρχει πίσω από αυτή τη διάταξη είναι ότι αντί για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, έχουμε την προστασία αυτών που επιθυμούν να έχουν οι πλοιοκτήτες αυτή την προστασία, ώστε να εμφανίζονται οι ίδιοι ως μέτοχοι στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και να παίζουν αυτό το ρόλο εταιρείες holding πίσω από τις οποίες κρύβονται οι πραγματικοί μέτοχοι των πλοιοκτητριών εταιρειών. Εξ ου και η φράση στο νομοσχέδιο για τις εταιρείες που είναι, είτε άμεσα είτε έμμεσα, μέτοχοι των πλοιοκτητριών εταιρειών.

Ο ΥΝΑ Κ. Μουσουρούλης

Χωρίς να αναφέρει το παραμικρό για την αύξηση της φορολόγησης των ναυτικών και κάνοντας γενικές αναφορές στη Ναυτιλία εμφανίστηκε στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης.

«Η χρονιά αυτή θα είναι διαφορετική. Θα είναι μια χρονιά – ορόσημο για την ανασυγκρότηση της χώρας.Οι απαιτήσεις των πιο ριζοσπαστικών μεταρρυθμίσεων των τελευταίων δεκαετιών είναι πολύ μεγάλες από κάθε άποψη. Ελάχιστοι τις έχουν συνειδητοποιήσει», ανέφερε, μεταξύ άλλων, για να αναφερθεί, λίγο παρακάτω, στον ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ λέγοντας:

Ο γραμματέας της κεντρικής πολιτικής επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε ότι το κόμμα του θα αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες ώστε σταδιακά να επανακτήσει ο ελληνικός λαός την περιουσία του και ότι αν στην περιουσία του ελληνικού λαού περιλαμβάνεται και το λιμάνι της Cosco, τότε και αυτό θα το «πάρουμε πίσω»

Παράλληλα ανέφερε πως θα προσπαθήσει να πάρει πίσω και τον ΟΤΕ και την ΔΕΗ.

Εύκολο το άλμα στο παρελθόν.

Η μεταπολίτευση όμως μας τελείωσε και αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να το πάρει χαμπάρι.

Το λιμάνι του Πειραιά θα ανήκει σε όλους τους Έλληνες όταν αναδειχθεί το πλήρες οικονομικό δυναμικό του. Αυτό είναι αλλαγή αντίληψης».

Συνεχίζοντας ο κ. Μουσουρούλης αναφέρθηκε «στο άρθρο 26 του Σχεδίου Νόμου, με το οποίο διευρύνεται η συμβολή της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην προσπάθεια στήριξης των δημοσιονομικών εσόδων». Και πρόσθεσε:

«Θεσπίζεται για πρώτη φορά υποχρέωση καταβολής φόρου και για τα υπό ξένη σημαία πλοία που τα διαχειρίζονται αλλοδαπές ή ημεδαπές ναυτιλιακές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα.

Για λόγους ίσης μεταχείρισης, ο φόρος θα είναι ανάλογος του φόρου χωρητικότητας που καταβάλλουν τα πλοία υπό ελληνική σημαία και θα υπολογίζεται με τα ίδια κριτήρια, τους ίδιους συντελεστές και τα ίδια κλιμάκια που ισχύουν για τα πλοία υπό ελληνική σημαία.

Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται φορολογικός δεσμός των εγκατεστημένων διαχειριστριών εταιρειών με τη χώρα μας.

Η ρύθμιση, απολύτως συμβατή με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, θα συμβάλει στην περαιτέρω εγκατάσταση ναυτιλιακών εταιρειών στη χώρα μας αλλά και στην ενίσχυση του ναυτιλιακού πλέγματος.

Επιτρέψτε μου, στο σημείο αυτό να τονίσω μερικά στοιχεία οικονομικού χαρακτήρα σε σχέση με την ελληνόκτητη ναυτιλία.

• Κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς, με τις δραστηριότητες να επικεντρώνονται κατά 97,5% στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο, με έναν εντυπωσιακό πλέον μέσο όρο ηλικίας στα 10,5 έτη.

• Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 3.325 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

• Επιπρόσθετα, παρά την αρνητική εξέλιξη του μεταφερόμενου έργου στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο, στο ελληνικό νηολόγιο είναι καταγεγραμμένα σχεδόν 2.000 πλοία.

• Ο δε αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που ασχολούνται με τη διεθνή ποντοπόρο ναυτιλία και είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα ξεπερνά τις 1.300.

• Οι επιδόσεις της, σε σχέση με τη δοκιμαζόμενη ελληνική οικονομία, αποδεικνύονται από το γεγονός ότι ήταν ο μόνος τομέας της οικονομίας, στον οποίο η ανεργία δεν πήρε διαστάσεις πανδημίας.

Αντιλαμβανόμενοι την πολυσήμαντη προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομική και κοινωνική συνοχή της χώρας, η επιβολή του φόρου αυτού αντανακλά την ανάγκη συμμετοχής όλων των οικονομικών φορέων στην προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας και της στήριξης των κρατικών εσόδων.

Ενισχύουμε δηλαδή την ήδη μεγάλη συνεισφορά του κλάδου της ναυτιλίας στην εθνική προσπάθεια για ανάταξη της ελληνικής οικονομίας.

Η προσπάθεια αυτή θα μας βοηθήσει να μειώσουμε την επιβάρυνση ευπαθέστερων κοινωνικών ομάδων».

Κλείνοντας ο ΥΝΑ ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Είμαι μάλλον βέβαιος ότι όποιον από εσάς ρωτούσα ευθέως εάν είναι εύκολο να καθορίσει ένα απολύτως δίκαιο φορολογικό πλαίσιο χωρίς να θίξει καμιά κοινωνική ομάδα και χωρίς να δημιουργήσει πρόβλημα σε κανένα πολίτη και σε καμία επιχείρηση, θα μου απαντούσε «όχι δεν είναι εύκολο, αντίθετα είναι δύσκολο, ιδιαίτερα κάτω από τις ασφυκτικές συνθήκες έλλειψης ρευστότητας και επιχειρηματικότητας που επικρατούν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα».

Φορολογικό σχέδιο σε ορθολογική βάση επιτυγχάνεται μόνον εφόσον υπάρχει σταθερό και λειτουργικό παραγωγικό μοντέλο, οπότε με τη φορολογία επέρχεται μια πιο δίκαιη ανακατανομή του πλούτου.

Στη φάση αναδιαμόρφωσης του παραγωγικού μοντέλου στην οποία βρισκόμαστε σήμερα, απολύτως ορθολογικό και δίκαιο φορολογικό μοντέλο δεν μπορεί να εφαρμοστεί.

Όπως συχνά τονίζει ο πρωθυπουργός: «Οι αδικίες θα αποκατασταθούν».

Παρά τις αντίξοες και εν πολλοίς ιδιόμορφες συνθήκες τώρα είναι η ευκαιρία για αναμόρφωση των φοροδοτικών μηχανισμών.

Και είναι επίσης μια ευκαιρία να αποκτήσει ο κάθε Έλληνας φορολογική συνείδηση και να το αποδείξει έμπρακτα ― κυρίως αυτοί που έχουν τη μεγαλύτερη δυνατότητα εισφορών.

Στις πολιτισμένες κοινωνίες η συνείδηση είναι πιο ισχυρή από την αστυνόμευση και τον έλεγχο.

Γι’ αυτό λοιπόν και πρέπει να συζητάμε ή να κρίνουμε το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου έχοντας πάντα κατά νου αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή.

Και με το χέρι στην καρδιά να αναλογιστούμε το μερίδιο ευθύνης και συνεισφοράς του καθενός σ’ αυτή την εργώδη προσπάθεια αναμόρφωσης εκ βάθρων της Ελλάδας.

Προσπάθεια που θα αποδώσει μόνο με συνεργασία και ενότητα παρά τις όποιες πολιτικές διαφορές».

pireas2day.gr