Οι αρχές του Μεξικού απελευθέρωσαν τον καπετάνιο κυπριακού πλοίου, μετά την αθώωση του από κατηγορίες σχετικά με διακίνηση ναρκωτικών, μετά από 20 μήνες και συνεχόμενες αναβολές ακροάσεων στο δικαστήριο.
Δεκαεννέα Φιλιππινέζοι και τρεις Πολωνοί ναυτικοί συνελήφθησαν στις 28 Ιουλίου 2019, αφού βρέθηκαν μεγάλες ποσότητες κοκαΐνης στο πλοίο αντιμετωπίζοντας έτσι κατηγορίες διακίνησης ναρκωτικών.
Το UBC Savannah 32.000 τόνων, που ανήκει στην Athena Marine με έδρα τη Λεμεσό, αναχώρησε από το Barranquilla της Κολομβίας, στις 23 Ιουλίου 2019, και αγκυροβόλησε στο λιμάνι Altamira στον Κόλπο του Μεξικού πέντε ημέρες αργότερα.
Κατά τη διάρκεια ελέγχου, βρέθηκαν 227 συσκευασίες κοκαΐνης βάρους 225 κιλών, κρυμμένες σε έναν αποθηκευτικό χώρο μέσα σε ορυκτά μεταλλεύματος.
Λίγες μέρες αργότερα, ολόκληρο το πλήρωμα απελευθερώθηκε, όχι όμως ο Πολωνός καπετάνιος Andrzej Lasota.
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία Intership Navigation, με έδρα τη Λεμεσό, δήλωσε «μετά από 592 ημέρες φυλάκισης, ο καπετάνιος Andrzej Lasota είναι επιτέλους ελεύθερος».
“Τα νέα για την απελευθέρωση του καπετάνιου Lasota έφεραν τεράστια ανακούφιση στην οικογένειά του, την Intership και τις πολωνικές και κυπριακές αρχές που αγωνίστηκαν ακούραστα για την απελευθέρωσή του”, ανέφερε η εταιρεία.
Η Internship είπε ότι ο Lasota συνελήφθη λόγω της φερόμενης «αμέλειας να γνωρίζει ότι το πλοίο μπορεί να είχε απαγορευμένες ουσίες».
Αφού αναβλήθηκαν πολλές ακροάσεις στο δικαστήριο, αρνούμενοι του την ευκαιρία να υπερασπιστεί τον εαυτό του, ο καπετάνιος Lasota, επιτέλους δικαιώθηκε, ανέφερε η εταιρεία, επισημαίνοντας πως η υπόθεση αυτή φέρνει στο φως για άλλη μια φορά την αδικία ποινικοποίησης αθώων ναυτικών.
Από την πρώτη στιγμή της σύλληψής του καπετάνιου, η Κυπριακή Δημοκρατία προέβη σε διπλωματικές ενέργειες με την κυβέρνηση του Μεξικού επικοινωνόντας μέσω του διπλωματικού καναλιού, καθώς και μέσω της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Μεξικό ζητώντας την απελευθέρωση του.
Το υπουργείο έθεσε επίσης το ζήτημα διεθνώς στο πλαίσιο της Νομικής Επιτροπής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Ταυτόχρονα, ο Υφυπουργός Βασίλης Δημητριάδης «κατέβαλε προσπάθειες σε συνεργασία με Κύπριους και Πολωνούς ευρωβουλευτές, για να ευαισθητοποιήσει την Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιαίτερα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης. Σε στενή συνεργασία με την ιδιοκτήτρια εταιρεία, καταβλήθηκε κάθε προσπάθεια για να εξασφαλιστεί ότι ο καπετάνιος Lasota θα είχε δίκαιη και αντικειμενική δίκη. ”
Το υπουργείο Ναυτιλίας είπε ότι μετά από επικοινωνία με την οικογένεια του Lasota, η Κύπρος εξασφάλισε τη συμμετοχή του Τιμητικού Πρόξενου κατά τη διάρκεια της δίκης ως παρατηρητής.
“Η ποινικοποίηση του ναυτικού επαγγέλματος είναι μια από τις σοβαρότερες απειλές που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί παγκοσμίως.”
“Η Κύπρος θέτει το ζήτημα σε όλους τους σχετικούς διεθνής και ευρωπαϊκούς φορείς, εκφράζοντας την αποφασιστικότητα της να εξαλείψει το φαινόμενο της αθέμιτης μεταχείρισης των ναυτικών σύμφωνα με τις θεμελιώδεις αρχές του διεθνούς δικαίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα”.